Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت حمایت‌های فنی، اعتباری، تسهیلاتی و تامین حداقلی آب مورد نیاز زراعت چغندرقند و نیشکر برای جلوگیری از خسارت‌های خشکسالی تاکید کرد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، پیمان حصادی گفت: برای جلوگیری از خسارت ناشی از خشکسالی و تنش‌های محیطی در حوزه تولید چغندرقند بهاره و نیشکر، جلوگیری از واردات شکر، خروج ارز از کشور و کاهش درآمد کشاورزان ضروری است ضمن پشتیبانی‌های فنی و اعتباری از این بخش، مسولان و دستگاه‌های مرتبط با کشاورزی به ویژه وزارت نیرو وارد عمل شوند و با مدیریت بهینه منابع آبی نسبت به تامین آب مورد نیاز کشت چغندرقند بهاره و نیشکر اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حصادی اظهار داشت: در سال جاری به دلیل خشکسالی، کمبود منابع آبی و افزایش هزینه‌های تولید بخشی از قرارداد‌های کشت چغندر بهاره فسخ شده است.

وی در توضیحی بیشتر اعلام کرد: به رغم افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تضمینی چغندرقند در سال گذشته و استقبال خوب کشاورزان در ابتدای امسال از کشت این محصول، اما بنا به دلایلی همچون افزایش بی سابقه گرما، افزایش قیمت نهاده‌ها و خدمات و تنش‌های آبی، چغندرکاران به ناجار بخشی از قرارداد‌های کشت خود را با کارخانه‌های قند فسخ کردند و در نتیجه سطح کشت بهاره این محصول کاهش یافته است.

حصادی در همین حال عدم اجرای الگوی کشت و تغییر نظام زراعی به دلیل خشکسالی‌های گسترده، نوسانات نرخ ارز و تغییر نرخ تورم را از دیگر عوامل موثر در کاهش اثر مثبت و انگیزشی افزایش قیمت تضمینی چغندرقند در سال جاری دانست.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم چغندرقند به طور تقریبی ۴۰ درصد بیشتر از قیمت تمام شده آن در مدت مشابه سال قبل برآورد شده است.

حصادی اظهار داشت: کاهش معنادار بارندگی با پراکنش نامناسب و افزایش دما در استان‌های کشور موجب شده به رغم سطح سبز مناسب و تراکم بوته در مزارع چغندرقند بهاره، به دلیل کمبود آب و افزایش اجباری دوره آبیاری، شاهد تنش خشکی باشیم به طوری که پیش بینی می‌شود عملکرد تولید در واحد سطح در اکثر مزارع کمتر از حد انتظار باشد و درآمد چغندرکاران کاهش یابد.

وی اضافه کرد: علاوه بر مزارع چغندر، وضعیت مزارع نیشکر به دلیل سهمیه بندی آب در خوزستان و کاهش ۵۰ درصدی سهم آب کشت و صنعت‌های نیشکری مطلوب نیست.

مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد: در صورت عدم تامین آب و افزایش سهمیه تخصیص آب به کشت و صنعت‌های نیشکری، سطوح کشت‌های جدید نیشکر به شدت کاهش خواهد یافت که در نهایت منجر به کاهش تولید محصول و همچنین کاهش فعالیت‌های صنایع جانبی نیشکری و تولید فرآورده‌های جانبی آن مانند تولید کاغذ، ورق MDF و الکل می‌شود.

حصادی گفت: در سال زراعی جاری و در شرایط بدون تنش خشکسالی انتظار می‌رفت نزدیک به ۷ میلیون تن چغندر بهاره و پاییزه، ۷.۸ میلیون تن نیشکر، بیش از ۱.۷ میلیون تن شکر چغندری و نیشکری، بیش از ۵۴۰ هزار تن ملاس چغندری و نیشکری، بیش از ۳۸۵ هزار تن تفاله چغندر قند، نزدیک به ۲.۶ میلیون تن باگاس و بیش از ۳۸ میلیون لیتر الکل استحصال، فرآوری و تولید شود.

وی افزود: ارزش افزوده ایجاد شده در حوزه چغندرقند و نیشکر می‌توانست نزدیک به ۳۹۰۲۸۷ هزار میلیارد ریال درآمد ناخالص ایجاد کند.

حصادی پیش بینی کرد به دلیل خشکسالی و کاهش سطح تولید و عملکرد چغندرقند و نیسکر، نزدیک به ۶۰ درصد از درآمد ناخالص برآورد شده محقق شود.   بیشتر بخوانید: برداشت ۱ میلیون تن چغندرقند پائیزه / بهبود وضعیت نیشکر

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی چغندر قند خشکسالی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی چغندر قند خشکسالی میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۳۶۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه

فرهاد شریفی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه جزو قطب‌های تولید چغندرقند در کشور به شمار می‌رود، گفت : امسال برآورد می‌شود تولید چغندرقند در استان به یک میلیون تن برسد.

 وی افزود: در سال زراعی گذشته یک میلیون تن چغندرقند در استان کرمانشاه تولید شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه چغندرقند به دو شکل بهاره و پاییزه در استان کشت می‌شود، گفت: چغندرقند در شهرستان‌های سردسیر و معتدل استان به صورت بهاره و در شهرستان‌های گرمسیر به صورت پاییزه کشت می‌شود.

شریفی با بیان اینکه کشت بهاره چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه از اواخر اسفندماه شروع شده و تاکنون ادامه داشته، اضافه کرد: امسال در مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار چغندرقند بهاره در استان کشت شده و پیش‌بینی می‌شود از این سطح بیش از ۸۰۰ هزار تن محصول تولید شود.

شریفی افزود: پاییز سال گذشته نیز ۳۶۰۰ هکتار از مزارع مناطق گرمسیر استان زیر کشت چغندرقند پاییزه رفته بود که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۰۰ هزار تن چغندرقند هم از مزارع مناطق گرمسیر استان تولید شود.

وی با بیان اینکه برداشت چغندرقند پاییزه در استان از اواخر اردیبهشت شروع و تا پایان مرداد ادامه دارد، گفت: برداشت چغندرقند بهاره نیز از اواخر شهریور شروع و تا پایان آذر ماه ادامه دارد. 

شریفی در ادامه با بیان اینکه چغندرقند تولیدی در استان جزو محصولات با کیفیت در کشور بوده و از نظر عیار جزو محصولات با بازار پسندی بالا محسوب می‌شود، گفت: به دلیل آب‌بر بودن کشت چغندر قند، در پی سمت و سو دادن کشت چغندرقند به سمت کشت پاییزه به منظور استفاده از آب باران برای آبیاری آن هستیم.

وی اشاره‌ای هم به قیمت خرید تضمینی چغندرقند داشت و گفت: قیمت خرید تضمینی اعلام شده برای سال زراعی جاری برای چغندرقند بهاره به ازای هر کیلو با عیار ۱۶ درصد ۳۹ هزار و ۳۰۰ ریال اعلام شده و قیمت مصوب شده این محصول به ازای هر کیلوگرم چغندرقند پاییزه با عیار ۱۵ درصد ۳۸ هزار ریال اعلام شده است

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • بهسازی و رفع افت ولتاژ پست برق مالکریم در مسجدسلیمان
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • امیدی که در «هفت‌تپه» زنده شد
  • روز‌های خوب تولید در نیشکر هفت تپه