Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجید رجبی‌معمار امروز (دوشنبه، چهاردهم تیر) در نشست خبری مجازی از دست دادن ۲ خبرنگار در سانحه رانندگی را به جامعه رسانه ای کشور و خانواده های آنها تسلیت گفت و اظهار کرد: ویروس کرونا برای همه مشاغل مشکلاتی به وجود آورد و این مصیبت برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر بیشتر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که در عرصه نمایشی فعالیت داشتند با مشکلات بیشتری روبرو بودند و افرادی که در حوزه هنرهای تجسمی، سینما و تصویر حضور داشتند با مشکلات متنوع و متکثر روبرو شدند. شرایطی را برای کشور رقم خورد که کسی نمی‌توانست پیش بینی کند چه اتفاقی خواهد افتاد و هنوز هم مشخص نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به گزارش‌های رسیده از سازمان جهانی بهداشت گفت: به‌رغم کشف و ساخت واکسن کرونا همچنان هشدارهایی مبنی بر جهش و تغییرات جدید ویروس و رعایت مستمر شیوه‌نامه‌های بهداشتی داده می‌شود. بر همین اساس نمی توان منتظر نشست و فرهنگ و هنر را تعطیل کرد. اهالی فرهنگ و هنر ضمن این که معیشت خود را از طریق فعالیت‌های خود دنبال می‌کنند، باید به مردم نیز به واسطه هنر خود روحیه بدهند. هنرمندان با سختی فراوان و مشقت روبه‌رو شدند و برای تامین هزینه های زندگی خود مشکلات متعددی داشتند. دیگر نمی توان انتظار داشته باشیم آنها امیدبخش در جامعه باشند و این انتظار غریبی است.

خانه هنرمندان یکی از کانون‌های تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر 

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و مدیران ستادی که در بخش‌های مختلف کشور فعالیت می‌کنند اگر در اوایل این فاجعه دچار بهت بودند، به تدریج  خود را پیدا کردند.خانه هنرمندان پس از گذشت ماه‌های نخست که همه مشاغل تعطیل بود، برنامه‌ریزی‌هایی کرد تا به کار خود را ادامه دهد، چون خانه هنرمندان یکی از کانون های جدی و تاثیرگذار در عرصه فرهنگ و هنر است که متعلق به جامعه هنری کشور می باشد و در همه حوزه‌های هنری فعالیت می کند و شاکله آن همه ارکان هنری غیر دولتی را شامل می شود.

فقط یک نمایش با عنوان برگشتن افتخار آمیز مردان جنگی را توانستیم در سالن استاد انتظامی اجرا کنیم که آن هم  محدود به نمایش در اسفند و مهرماه بود که با شرایط اوج‌گیری کرونا مجبور به تعطیلی آن شدیم. برنامه‌های خود را به صورت عمده وارد فضای مجازی کردیم و با استفاده از ظرفیت آنلاین و ظرفیت لایو های تصویری از حضور کارشناسان بهره بردیم. بحث و نقدهای مهمی را برگزار کردم که شاهد آمار کمی و کیفی قابل توجهی بودیم.

رجبی معمار با اشاره به استفاده از ظرفیت اینترنت و فضای مجازی در ایام کرونا در خانه هنرمندان ایران توضیح داد: لایوها و نشست‌های برخط خانه هنرمندان ایران  در مخاطبان ارتقا ایجاد کرد. تعداد بازدیدکنندگان این لایوها مورد توجه و درخور تحسین از منظر همراهی کارشناسان و متخصصانی بود که در این گفت‌وگوهای برخط در حوزه‌های مختلف ما را یاری کردند.

وی در تشریح عملکرد خانه هنرمندان در ایام همه گیری ویروس کرونا گفت: در این ایام برزگان زیادی را از دست دادیم.در حوزه بزرگداشت چهره های برجسته ای عرصه فرهنگ و هنر ۶ برنامه جدی برگزار کردیم که می توان به یادبود نجف دریابندری، خسرو سینایی، منوچهر طیاب، اکبر عالمی و  عبدالوهاب شهیدی اشاره کرد.

۵۱ پادکست هنری با عنوان اساطیر یونان به کارشناسی سیاوش پاکراه تولید کردیم. ۱۲ برنامه تخصصی با عنوان آگراندیسمان داشتیم که از برجسته ترین هنرمندان همچون امیر اثباتی، داوود شهیدی، کامبیز صبری، جمال عرب زاده ، یدالله کابلی و واحد خاکدان در حوزه های مختلف همچون نقاشی، مجسمه سازی، طراحی، طراحی صحنه و لباس تئاتر، سینما،تصویرگری، عکاسی و خوشنویسی بهره بردیم.

رجبی معمار افزود: سال سختی را پشت سر گذاشتیم و به دلیل مشکلات مالی قرار بود خانه هنرمندان را تعطیل کنیم. در نهایت چند جلسه با معاون اول رئیس جمهور، وزیر ارشاد، شهردار تهران و نماینده سازمان بودجه برگزار شد تا مسائل و مشکلات خانه هنرمندان و رشته‌های مختلف هنری عنوان شود به خانه هنرمندان ۳ میلیارد از سوی شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک شد.

وی به هزینه های جاری خانه هنرمندان اشاره کرد و گفت: اهالی فرهنگ و هنر می دانند ۳ میلیارد هزینه ساخت یک فیلم کم‌خرج است؛ درحالی که هزینه های خانه هنرمندان بسیار زیاد است. ما به کارمندان حداقل حقوق تامین اجتماعی را پرداخت می کنیم. این ساختمان بزرگ است و تجهیزات فرسوده صدا، نور و امکانات نمایشگاهی که حدود ۲۵ سال از عمر آنها می گذرد باید تعویض شود.

منابع درآمدی ما تعطیل شدند

رجبی معمار گفت: خانه هنرمندان اگر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد نداشته باشد نمی تواند تولید کند و فقط باید هزینه جاری خود را انجام دهد. تمام منابع درآمدی همچون رستوران ها در این ایام تعطیل بودند. فروشگاه خانه هنرمندان هم به همین شکل دچار مشکلات است. سالن های نمایش که درصدی از فروش بلیط ها را در اختیار خانه هنرمندان قرار می داد تعطیل شدند و درحال حاضر ۸ تا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته درآمد داشتیم.

وی با اشاره به مشکلات مالی خانه هنرمندان گفت: در سال‌های گذشته فقط توانستیم نیمی از حقوق همکاران خانه را پرداخت کنیم. اکثر این بزرگان که تحصیل کرده حوزه های مختلف هنری هستند این فضا را ترک نکردند تا خانه هنرمندان که خانه امید و خانه همه هنرمندان است کار خودش را ادامه دهد.

مدیرعامل خانه با انتقاد از شیوه مدیریت نهادهای فرهنگی در ایام کرونا گفت: کارشناسان در تصمیم هایی که برای تعطیلی مجموعه های فرهنگی و هنری گرفته می شود حضور ندارند. باید از  خبرگان و برجستگان رشته های هنری دعوت شود و با اتفاق نظر آنها در ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شود.

رجبی معمار در تشریح دلایل رای به عدم حضور انجمن عکاسان ایران در شورای عالی خانه هنرمندان گفت: طبق اساسنامه خانه هنرمندان انجمن های هنری برای حضور در شورای عالی باید مشکلات قانونی خود همچون ثبت و دریافت کد ملی  را حل کرده باشند درحالی که انجمن عکاسان مشکلات ثبتی داشتند و نتوانستند کدملی دریافت کنند. همین مشکل تا جایی پیش رفت که بر اساس قوانین؛ خانه هنرمندان را با مشکلات حقوقی مواجهه می کرد و نمی توانستیم  دسته چک و سند مالی در بانک ها داشته باشیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: همه اعضای شورای عالی خانه هنرمندان حدود یک سال برای رفع مشکلات انجمن عکاسان تلاش کردند و در نهایت این مشکل حل نشد. مجمع چاره‌ای غیر از این نداشت که انجمن عکاسان را به صورت قانونی ازعضویت خارج کند.

عکاسان یک کانون مرکزی تشکیل دهند

وی گفت: حداقل ۲ و ۳ انجمن عکاسی درخواست کردند عضو انجمن های خانه هنرمندان شوند. امیدواریم بزرگان و چهره های برجسته عکاسی این همت را بکنند و زودتر کانون متمرکز را ثبت تشکیل دهند تا بتواند به صورت فراگیر تمام رشته های عکاسی را پوشش دهد. بسیاری جریان های عکاسان هستند که در انجمن عکاسان قبلی حضور نداشتند. به محض اینکه این کانون شکل بگیرد و مشکلات حقوقی را رفع کنند، اگر درخواست خود را بدهند، مجمع خانه‌هنرمندان آن را بررسی می کند. در حال حاضر انجمن عکاسان ایران و انجمن عکاسان مطبوعات فضای کاری در خانه هنرمندان دارند  و در حال فعالیت های خود هستند و اگر برنامه‌ای داشته باشند در خانه هنرمندان در خدمت آنها خواهیم بود.

جامعه عکاسان با یک مسئله روبرو است که به غیر از انجمن عکاسان گذشته که در تلاش هستند یک واحد صنفی کارگری به ثبت برسانند

نشست رسانه‌ای مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با عنوان «مروری بر فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران در دوران کرونا» صبح امروز (دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰) در تالار استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ادامه دارد...

برچسب‌ها هنرهای تجسمی خانه هنرمندان ایران مجید رجبی معمار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هنرهای تجسمی خانه هنرمندان ایران مجید رجبی معمار هنرهای تجسمی خانه هنرمندان ایران مجید رجبی معمار خانه هنرمندان ایران خانه هنرمندان گفت عرصه فرهنگ و هنر مدیرعامل خانه انجمن عکاسان رجبی معمار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۴۴۴۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظار متقاضیان زاهدانی در انجمن خیرین مسکن ساز چه زمانی پایان می‌یابد؟

انجمن خیرین مسکن ساز استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را با هدف توسعه اجتماعی و عمران و آبادانی آغاز کرد. در سال ۱۹۳۲ حدود ۴۰ نفر از متقاضیان در این پروژه ثبت نام کردند. به گفته شهروند خبرنگار ما به صورت نیمه کاره رها شده است و تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی برای آن در نظر گرفته نشده است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال پیام از مسئولان درخواست رسیدگی کرد.

متن پیام شهروند خبرنگار
با سلام؛  در سال ۱۳۹۲ مسکن خیرین زاهدان ۴۰ نفر از اعضا را ثبت نام کرد و هر کدام از متقاضیان مبلغ ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردند این پروژه فقط تا دو سقف پیش رفته است و تاکنون هیچ وامی برای اعضا در نظر نگرفتند الان حدود ۱۲ سال در انتظار هستیم و هیچگونه جوابی به ما داده نشده است.

منبع: عبدالواحد عبدالله زهی - سیستان و بلوچستان

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • انتظار متقاضیان زاهدانی در انجمن خیرین مسکن ساز چه زمانی پایان می‌یابد؟
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • تاثیر هنر در حفاظت از محیط زیست
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • پیشگیری از تحمیل هزینه‌های جانبی به جامعه با تجهیز خانه‌های بهداشت