Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین ، با اینکه نیاز جهان به واکسن روز به روز بیشتر می شود به همان میزان شایعات عجیب درباره آن افزایش می یابد.

اکنون پلتفرم های مختلف اجتماعی نقش بسیار زیادی در گسترش این شایعات دارند و باعث می شوند تا بخش زیادی از مردمان جهان، از کشورهای فقیر و جهان سومی گرفته تا کشورهای ثروتمند و توسعه یافته، از زدن واکسن خودداری کنند تا به این ترتیب به شدت سلامت خود را با خطر مواجه کنند و علاوه بر آن نرخ ابتلا را بالاتر ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باورهای نادرست درباره واکسن کرونا یکی، دو تا نیستند. با هم مهم ترین آنها را مرور می کنیم:

باور غلط شماره یک: واکسن کرونا زنان را نابارور می کند

البته چنین شایعه ای درباره مردان هم وجود دارد ولی مهم نیست، چون هر دو باور نادرست است. تزریق واکسن ارتباطی با وضعیت باروری و ناباروری افراد ندارد و تغییری در آن به وجود نمی آورد.

 

باور غلط شماره دو: افرادی با سابقه بیماری کرونا واکسن نزنند

گفته می شود افرادی که به بیماری کرونا مبتلا شده اند نیازی نیست واکسن بزنند اما این موضوع صد در صد غلط است و صحت ندارد. در واقع این موضوع بیشتر باعث گمراهی خواهد شد. البته فردی که مثلا دو هفته پیش بیماری را پشت سر گذاشته تا مدتی نیاز به واکسن ندارد اما بعد از گذشت مدتی باید واکسن را بزند چرا که یک بار ابتلا به کرونا قرار نیست برای همیشه او را از این ویروس مصون کند.

 

باور غلط شماره سه: واکسن ها ایمن و موثر نیستند

بسیاری بر این اعتقادند چون عجله زیادی برای ساخت واکسن وجود داشت بنابراین دقت علمی روند ساخت زیاد نبود و به همین دلیل این واکسن ها موثر و ایمن نیستند. هرگز چنین چیزی صحت ندارد، اگر نداشت حداقل در آمریکا که روند واکسیناسیون عمومی در آن آغاز شد نرخ مرگ و میر و ابتلا به شدت کاهش پیدا نمی کرد. واکسن ها از هر نوعی که باشند در برابر ویروس کرونا موثر هستند. به قول یکی از پزشکان هر واکسنی که گیرتان آمد بزنید، مهم هم نیست چه نوع واکسنی باشد و نامش چیست.

 

باور غلط شماره چهار: بعد از تزریق واکسن ماسک نزنید

این گروه بر خلاف گروه بالایی هستند، یعنی زیادی به واکسن ها اعتقاد دارند. دانشمندان و محققان زدن ماسک حتی بعد از تزریق واکسن را توصیه می کنند چرا که هیچ واکسنی ایمنی صد در صد ایجاد نمی کند.

 

باور غلط شماره پنج: تزریق واکسن خودش باعث ابتلا به کرونا می شود

این موضوع نیز کاملا غلط است. دو دوز واکسنی که مثلا از نوع mRNA است به سلول های شما دستور می دهد پروتئینی که بخشی از ویروس کرونا است را بسازد. در صورت ورود ویروس به بدن شما این سلول با کمک پروتئین حاصل شده از تزریق تزریق واکسن کرونا برای مقابله با ویروس وارد شده به بدن عمل مقابله را آغاز می کند.

پروتئینی که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند ویروس را بشناسد و با آن مقابله کند ، هیچ نوع عفونی ایجاد نمی کند.

 

باور غلط شماره شش: عوارض جانبی واکسن کرونا خطرناک هستند

در مدت اخیر آنقدر از عوارض خطرناک واکسن های مختلف کرونا همانند لخته شدن خون، گیلین باره، عوارض عصبی و ... شنیده ایم که از تزریق آن می ترسیم. اما واقعیت این است که این عوارض بسیار بسیار نادر هستند اما آنقدر در رسانه ها بازتاب پیدا کرده اند که افراد فکر می کنند هر فردی که واکسن بزند به این عوارض دچار می شود. واکسن های کرونا هر چند تا امروز عوارضی از خود نشان داده اند اما اکثرا بی خطر هستند و زدن آنها مزایای بسیار بسیار بیشتری نسبت به نزدن آنها دارد.

 

باور غلط شمار هفت: واکسن ماهیت DNA را تغییر می دهد

این هم یک نظریه غلط دیگری است که در رابطه با واکسن ها ایجاد شده. واکسن ها از هر نوعی که باشند هیچ توانایی در تغییر ماهیت DNA ندارند. آنها وارد سلول می شوند نه DNA بنابراین ترس بابت این موضوع منطقی نیست.

 

باور غلط شماره هشت: واکسن ها حاوی میکروچیپ، ردیاب و ... هستند

این یکی واقعا سطحی نگرانه و غیرقابل باور است. واکسن ها هرگز نمی توانند حاوی چنین چیزهایی باشند. داستان سرایان می گفتند که این میکروچیپ ها و ردیاب ها به کوچکی دانه های شکر و نمک هستند بنابراین دیده نمی شوند.

 

باور غلط شماره 9: عوارض واکسن کرونا طولانی مدت است

همه ما می دانیم که همه واکسن ها بالاخره عوارضی دارند، از نوع ایرانی گرفته تا آمریکایی. اکثر آنها باعث عوارض موقت و کوتاه مدتی مثل تب و لرز و یا سردرد می شوند. اما عارضه طولانی مدت واکسن ها صحت ندارد و هیچ موردی در رابطه با آن گزارش نشده است.

 

باور غلط شماره 10: افراد بیمار نباید واکسن بزنند

این جمله آنقدر غلط است که درست برعکسش صحت دارد. اتفاقا کسانی که بیمار هستند و به خصوص از بیماری های زمینه ای مثل دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند باید این واکسن را بزنند. بیماران سرطانی نیز چنین هستند. اثربخشی واکسن ها در بیماران سرطانی قبلا اثبات شده است.

 

باور غلط شماره 11: مادران باردار و شیرده واکسن نزنند

خیر، این هم به شدت غلط است. حداقل موسسه کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر آمریکا بارها به زنان باردار توصیه کرده است که تزریق واکسن کرونا ارتباطی به بارداری آنها ندارد. این موضوع در رابطه با مادران شیرده هم صحت دارد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: باردار شیرده واکسن کرونا واکسن کرونا تزریق واکسن واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۵۵۳۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد

واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • باورهای ارتباطی غلط تبدیل به پاشنه آشیل زندگی زوج‌ها شده است
  • حجاج ابهر و خدابنده برای تزریق واکسن مننژیت اقدام کنند
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان