Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@03:57:34 GMT

عملیات آبخیزداری از تکرار فاجعه سیجان جلوگیری کرد [+ فیلم]

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۵۱۹۶۶

عملیات آبخیزداری از تکرار فاجعه سیجان جلوگیری کرد [+ فیلم]

‍‍‍‍‍‍

اصغر بیات روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وقوع سیلاب در بامداد روز ۲۶ تیرماه سال جاری در روستای کلها واقع در جاده چالوس، افزود: روستای کلها در حوضه آبخیز سیرا که یکی از حوضه های اصلی از حوضه های سد کرج می باشد، مساحتی حدود هشت هزار هکتار دارد.

وی با بیان اینکه در حوضه آبخیز سیرا روستاهای کلها، کلوان، اویزر، لیلستان و سیرا قرار دارند، اظهار داشت: در دهه ۸۰ اقدامات آبخیزداری زیادی در این حوضه انجام شد ولی با توجه به اقبال مناسب چند سال اخیر به طرح های آبخیزداری به خصوص تخصیص اعتباری از صندوق توسعه ملی، موجب به روزرسانی اقدامات آبخیزداری در حوضه های بحرانی به خصوص حوضه سد کرج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این اقدامات در قالب طرح با عنوان «مطالعات دامنه جنوبی البرز» انجام شد که در این راستا سازه های اجرا شده در سال های گذشته ارزیابی شد تا سازه هایی که نیاز به مرمت یا تکمیل داشتند، اقدامات مناسب اجرا و یا سازه های جدید ایجاد شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری از سال ۱۳۹۷، افزود: با تخصیص این اعتبارات بیشتر اقدامات در حوضه سیرا در سال های ۹۸ و ۹۹ اجرا شد.

وی اجرای این اقدامات را در کاهش مخاطرات سیل بسیار اثربخش دانست و بیان داشت: در اجرای این طرح ها، در بالادست روستای کلها اقدامات خوبی داشتیم به طوریکه ۷۰۰ متر سازه گابیون، ۲ هزار متر سازه سنگ و ملات و تعدادی هم سازه خشکه چین انجام شده است.

مخزن تمام سازه های مکانیکی پر شد

بیات حجم تقریبی مخزن این سازه ها که توانسته سیلاب را کنترل کند را حدود ۳۰ هزار متر مربع دانست و گفت: این سازه ها در زمان وقوع بارش های سیل آسا کنترل سیلاب را به خوبی انجام داد و نقش بسیار مهمی در کنترل رسوبات ناشی از سیلاب داشتند.

وی ادامه داد: با وقوع سیلاب در بالادست روستای کلها، مخزن سازه های گابیون بالادست روستای کلها به طور کامل پر شد و هیچ رسوبی از سازه ها پایین نیامد و فقط مقدار کمی آب روان با رسوبات ریزدانه از سرریز سازه ها خارج شد.

وی با بیان اینکه حوضه ای که سیل را در آن شاهد بودیم یک زیرحوضه فرعی است، اضافه کرد: اقدامات آبخیزداری در حوضه های اصلی انجام شده که اگر این اقدامات نبود در این زیرحوضه فرعی شاهد سیلاب مخربی بودیم که خسارات وارده فقط خسارت به چند ماشین، خانه و یا دیوار باغ نبود و به احتمال زیاد شاهد سیلابی همچون حادثه سیل سیجان در سال ۱۳۹۴ می بودیم.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی استان البرز دلیل این ادعا را بر آن دانست که تمام خانه های مردم در حاشیه رودخانه اصلی ساخته شده و سازه ایجاد شده در بالادست روستا همچون سازه روستای کندر در سال ۹۴ عمل کرد که اگر چه بارشی همچون سیجان داشت ولی به دلیل ایجاد سازه های مناسب در بالادست روستا هیچ خسارت جانی و مالی در آن منطقه انجام نشد.

وی به نمونه دیگری از اقدامات آبخیزداری که جلوی خسارات سیل را گرفت اشاره کرد و افزود: سال گذشته در حوضه تکیه سپهسالار واقع در جاده چالوس نیز شاهد بارشی شدید و وقوع سیلاب بودیم که سازه های سنگ و ملاتی که در بالادست این روستا ایجاد شده بود مانع هر گونه اتفاق و سیلی شد.

بیات یکی دیگر از مناطق تحت تاثیر بارش شدید بامداد روز ۲۶ تیرماه سال جاری را در روستای اویزر حوضه آبخیز سیرا دانست و اظهار داشت: در بالادست روستای اویزر نیز سال گذشته طرح های خوبی اجرا شد به طوریکه یک سازه سنگ و ملات به حجم سازه سه هزار و ۲۰۰ متر مربع و حجم مخزن ۳۰ هزار مترمربع احداث کردیم.

وی گفت: زمانی که این سازه را بنا کردیم بعضی از افراد بابت این سازه برای اینکه مقاومتی در مقابل سیل ندارد ابراز نگرانی کردند ولی این سازه به صورت تخصصی کامل ساخته شده بود به طوریکه در این سیل این سازه کاملا پر شده و در روستای اویزر هیچ اتفاقی نیفتاد و آن سازه همچون دژ محکمی از روستا محافظت کرد.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی وآبخیزداری استان البرز افزود: این سازه از هر چه رسوب قرار بود وارد این روستا شود جلوگیری کرد و ورود آب به روستا را به تاخیر انداخت و فقط آبی که وارد روستا شد پس از سرریز از روی سازه و آبی آرام بود.

بامداد روز ۲۶ تیرماه سال جاری بارشی رگباری و نقطه ای در منطقه جاده چالوس منجر به ایجاد سیلاب در حوضه آبخیز سیرا به خصوص روستای کلها شد که منجر به ایجاد خسارت به ۹ خودروی گرفتار در سیلاب، تخریب مقداری از دیوار باغات، وارد شدن سیلاب به داخل تعدادی ازمنازل روستاییان و قطع مقطعی آب شرب روستا شد.

برچسب‌ها صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری کرج سیل سد کرج استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری کرج صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری کرج سیل سد کرج استان البرز اقدامات آبخیزداری بالادست روستا بالادست روستای منابع طبیعی استان البرز روستای کلها انجام شد سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۵۱۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممکن است فاجعه بم تکرار شود !

به گزارش همشهری آنلاین،‌ محمد آئینی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی شوراهای اسلامی که در سالن شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه مردم در بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی حق حیات دارند و جان آن‌ها در خطر است، گفت: در ایران ۱۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه‌ای و تاریخی و بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان وجود دارد.

وی با بیان اینکه شوراها باید زبان گویای مردم باشند، افزود: در صورتی‌که جریان نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده کشور شتاب نگیرد، شاهد تکرار فاجعه‌ای مانند بم خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برخی از حقوق مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: این شهروندان در وهله اول حق حیات دارند، باید حقوق آنان به رسمیت شناخته شده و به منظور نوسازی واحدهای مسکونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، موانع صدور اسناد مالکیت به منظور فراهم شدن امکان دریافت تسهیلات برطرف شود.


آئینی با اشاره به نهضت سنددار کردن اراضی در سکونتگاه‌های غیررسمی، تصریح کرد: بهره‌مندی از امکانات شهری در حد متوسط محلات برخوردار شهری و فراهم کردن زیرساخت‌های خدمات آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی، بهداشتی اهمیت دارد.

وی با اشاره به بیش از ۶۰ درصد معابر در بافت‌های فرسوده شهری، خاکی هستند، ابراز امیدواری کرد: با همکاری وزارت راه و شهرسازی و تخصیص قیر، طی مدت باقیمانده از دولت، هیچ معبر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه تأکید کرد: دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند متناسب با پراکنش جمعیت در این مناطق، خدمات و زیرساخت‌های لازم را تأمین کنند.

وی حق اشتغال را از دیگر حقوق ساکنان مناطق بافت فرسوده شهری برشمرد و گفت: باید با ارائه آموزش‌های شغلی، زمینه اشتغال‌زایی برای ساکنان این مناطق فراهم شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان با تأکید بر ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور پروانه ساخت‌وساز در مناطق فرسوده و ناکارآمد شهری خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات و امکانات و حمایت‌های نهضت ملی مسکن، حق تغییر کاربری طبقات همکف و صدور پروانه ساخت‌وساز برای واحدهای مسکونی با هر متراژ زمین، از اهرم‌های تشویقی دولت در بافت فرسوده است.

کد خبر 847896 منبع: تسنیم برچسب‌ها بافت‌ فرسوده خبر مهم

دیگر خبرها

  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد
  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس