تجربه نوردی بین المللی ؛ در عرصه تعلیم و تربیت
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۶۶۳۰۱۳
سید الیاس حسینی
یک دغدغۀ مشترک با همسنگران آموزشی ـ تربیتی
میز تعلیم و تربیت مبتدا که یکی از میزهای مرکز نوآوریهای اجتماعی مبتداست، مدتی است که به فکر جبران یک خلاء مهم است، آن هم اینکه چرا کنشگران و فعالان عرصۀ تعلیم و تربیت در سطح بین الملل، همدیگر را نمیشناسند یا از کارهای هم باخبر نیستند. بسیاری از اوقات، یک ارتباط و اتصال با دغدغهمندِ غیرایرانیِ خارج از کشور در حوزۀ تعلیم و تربیت موجب میشود جرقهای در ذهن آن فرد ایجاد کند که برشی از نسل جامعۀ خود را رشد و پرورش دهد؛
ما معتقدیم اینکه فعالان تعلیم و تربیت در سطح بین الملل باید یکدیگر را بشناسند، یک ضرورت بسیار مهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ما معتقدیم اینکه فعالان تعلیم و تربیت در سطح بین الملل باید یکدیگر را بشناسند، یک ضرورت بسیار مهم است. لذا بر آن شدیم تا با ایدۀ «تجربهنوردی» آن هم به صورت مجازی و شاید در آینده به صورت حضوری، کنشگر فعال، خلاق و دغدغهمندی که گوشهای از خاورمیانه مشغول فعالیت است را دعوت کنیم تا تجربیات موفق خود را با ما به اشتراک بگذارد و در این بستر، شناخت از همدیگر به احسن وجه رخ بدهد و در نتیجه موجب تقویت جبهۀ تعلیم و تربیت اسلامی گردد و همسنگران در اقصی نقاط دنیا، بتوانند از پشتیبانی و حمایت یکدیگر بهرهمند شوند.
از کدام کار صحبت می کنیم؟
میز تعلیم و تربیت مبتدا، اولین رویداد تجربهنوردی خود را با دو نفر از فعالان تحولخواه از کشور اندونزی و پاکستان آغاز کرده است: آقای اقبال فوزی رحمت از باندونگ اندونزی و آقای رضا عباس از لاهور پاکستان؛ در ادامه میخواهیم به بطور اجمالی آنها را معرفی کنیم.
اولین رویداد تجربهنوردی با دو نفر از فعالان تحولخواه از کشور اندونزی و پاکستان اقبال فوزی رحمت از باندونگ اندونزی و رضا عباس از لاهور پاکستان.
مدیر مدارس مطهری اندونزی؛ فرزند مرحوم جلال الدین رحمت (مؤسس بنیاد مطهری) که یک متفکر در عرصۀ تعلیم و تربیت در کشور اندونزی بود. جناب اقبال تجربیات موفق فراوانی در مدارس مطهری به دست آورده است؛ از جدیدترین روشهای آموزشی و بیش از ده سال استفاده از آموزش مجازی و تربیت مربی و معلم گرفته تا ایدههای تربیتی شاخص، که کمپ روستایی دانش آموزی، یکی از بهترین آنهاست.
جناب اقبال تجربیات موفق فراوانی در مدارس مطهری به دست آورده است که کمپ روستایی دانش آموزی، یکی از بهترین آنهاست.
دانشآموزان مدرسه مطهری اندونزی در کلاسها و محیطهای متنوع.
مدیرعامل مؤسسهی «اداره خودی» و مشاور وزیر آموزش و پرورش پاکستان. وقتی نام سند تحول بنیادین خودمان را میشنویم، یاد اسنادی میافتیم که صرفاً نوشته شدهاند و کف میدان دستمان را پر نمیکنند. اما جناب آقای رضا عباس آن را در پاکستان امتداد داده و با استفاده از فلسفۀ اقبال لاهوری و ترکیب آن با اندیشۀ میشل فوکو، آن را برای کشور خود بومیسازی کرده و یک جایگزین جدی برای اسناد آموزشی تربیتی غربی معرفی کرده است. این کار شاید چندین سال طول کشیده و قطعاً شنیدن تجربیات به دست آمده در این مسیر و رسیدن به این ایده و ضرورت، خالی از لطف نیست.
سند تحول بنیادین ، یک جایگزین جدی برای اسناد آموزشی تربیتی غربی.
تاریخ رویداد تجربهنوردی: 10 مرداد 1400 ـ ساعت 17 در بستر «قرار»
کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: https://mobtada.org/?p=9249
لینک مستقیم ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/OlSHj0X
ارتباط با ادمین در بله و ایتا: @mobtada_admin
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: تعلیم و تربیت زنجیره تربیت سند تحول بین الملل اندونزی و پاکستان مدارس مطهری تعلیم و تربیت تجربه نوردی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۶۶۳۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فرافکنی دانشگاهها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکلها محدود است
حسن بنیانیان مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مقوله تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاهها اظهار کرد: زمانیکه رهبران جامعه قصد اصلاح فرهنگی جامعه را داشته باشند، آموزش و پرورش، رسانه ملی، نهاد روحانیت و مسجد و غیره را در اولولیتهای بعدی قرار میدهند و توجه هاشان نخست به دانشگاه معطوف میشود.
وی ادامه داد: نخبگان و استعدادهای جامعه باید در دانشگاه آماده و تربیت شوند، سپس در نهادهای مختلف وارد شوند. نسل جدید که در دانشگاهها تعلیم و تربیت شدهاند، با حضور در نهادهای مختلف میتوانند کارکردهای فرهنگی آن نهادها را اصلاح کنند.
بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر حوزه تعلیم و تربیت اجتماعی در دانشگاه، دچار نوعی فرافکنی شده است، گفت: استادان، روسا و مدیران دانشگاهها به جای اینکه کارکرد فرهنگی، تربیتی خودشان را مطالعه و اصلاح کنند، میگویند که بسیار دیر شده و باید خانواده و نهاد روحانیت و غیره چاره اندیشی کنند. از سوی دیگر دانشجویان در فضای فرهنگی دانشگاه به دنبال مفروضاتی هستند که ختم به مدرک شود. سپس با آن مدرک در جامعه موقعیت درآمدی کسب کنند.
بیشتر بخوانید: اشتغال ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اهواز / فارغالتحصیلان در مدارس سما جذب میشوند لزوم اصلاح نقش اساتید در تعلیم و تربیت اجتماعیاین مسئول با بیان اینکه تمام اقشار جامعه در شکل دهی به فرهنگ و تعلیم و تربیت نقش آفرین هستند، گفت: البته این موضوع که برای اجرایی کردن فرهنگ، مسئول انتخاب میکنیم گاهی خوب و گاهی بد است. به عنوان مثال در مدرسه معلم تربیتی مشخص شده است. در نتیجه سایر دبیران و معلمان و مدیران از خودشان رفع مسئولیت فرهنگی و تربیتی کردند. در چنین شرایطی به معلم تربیتی کارآمدی در مدرسه نیاز داریم تا کمک کند که تک تک معلمان نقش خودشان را ایفا کنند.
وی با تاکید بر اینکه تک تک استادان باید به نقش تربیتی خود توجه داشته باشند، گفت: همچنین ما به معاونت فرهنگی در دانشگاه نیاز داریم تا بتواند مسئولیت استادان را احیا کند. علاوه بر آن؛ محیطی فراهم شود تا نقش استادان در تعلیم و تربیت اجتماعی اصلاح شود.
بنیانیان با اشاره به متون درسی دانشگاهی عنوان کرد: زمانیکه استاد به نقش فرهنگی خود پی برد، چند سوال در ذهنش پدیدار میشود. به عنوان مثال تاثیر محتوای درسی که تدریس میکند بر تربیت دانشجویان و تحولات فرهنگی دانشگاه تا چه میزان است؟ ارتباطات بین استاد و دانشجو و محتوای درسی چگونه است؟ تا چه میزان کلامشان و محتوای صحبتهایشان در دانشجویان نفوذ دارد؟
این فعال فرهنگی عنوان کرد: اگر استادی بد اخلاقی با رفتار تند و عصبی تدریس میکند، شاید دانشجویان محتوای درسی را یاد میگیرد و نمره قبولی را در امتحان کسب میکند، اما آن مطالب تبدیل به باور و فرهنگ صحیح در وی نمیشود. یعنی بر تعلیم و تربیت اجتماعی دانشجویان تاثیری نگذاشته است.
عوامل اختلال آفرین در تعلیم و تربیت اجتماعی چیست؟وی درباره فضای فرهنگی حاکم بر محیط کلاس درس در دانشگاه ها مطرح کرد: در ابتدا باید از خودمان بپرسیم، آیا محیط تعلیم و تریبت اجتماعی است یا به واسطه برخی از رفتارهای غلط استاد، دانشجو (مثلا تعامل بد) این تعلیم و تربیت شکل نمیگیرد. عوامل اختلال آفرین در کلاس درس وجود دارد مانند بد اخلاقی، نداشتن سواد ارتباطاتی و غیره... که نمیگذارد، مباحث تربیتی و فرهنگی مناسبی در شان دانشگاه شکل بگیرد.
بنیانیان ادامه داد: بنابراین رفتار اساتید و دانشجویان در تعامل با یکدیگر بسیار اهمیت دارد. کلاس باید آماده تعلیم و تربیت شود و نباید به صورت ناخودآگاه بخشی از روابط عاطفی و موضوعات مربوط به گرایشات جنسی در ارتباطات دانشجویی و فضای آموزشی کلاس و محیط دانشگاه تجلی پیدا کند و عامل اختلال دیگران و دانشجویان شود.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به حداقل رساندن عوامل مخلل تعلیم و تربیت اجتماعی، تصریح کرد: به همین علت در تمام دانشگاههای کشورهای سراسر دنیا ضوابط برای حجاب یا لباس پوشیدن دانشجویان وجود دارد. البته این میزان در کشورهای مختلف، کم یا زیاد میشود. چراکه تلاش میشود تا عوامل آسیب زا در محیط کلاس به حداقل برسند. در چنین شرایطی کلاس درس آماده مباحث تعلیم و تربیت است.
وی گفت: دانشجویان دختر و پسر یعنی دو جنس مخالف در دانشگاه در کنار هم هستند، این حساسیت در جامعه ما به علت ارزشهای دینی بیشتر است و باید مراعات شود. این فلسفه حساست در دانشگاههای ایران به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که موضوع پوشش در محیط دانشگاه بیشتر از محیط عمومی جامعه رعایت شود. چرا که دانشگاه یک تولید کننده لباس نیست، بلکه محیطی است که استاد با عواطف و ذهن، شخصیت و تربیت دانشجو کار دارد.
بنیانیان با تاکید بر شکل گیری رابطه قوی و سازنده بین استاد و دانشجو برای انتقال مفاهیم درسی و تربیتی، گفت: اگر قرار باشد بین دانشجویان اختلاف باشد به شدت به حوزه تعلیم و تربیت آسیب وارد خواهد شد.
نقش تشکلهای دانشجویی در حوزه تعلیم و تربیتاین کارشناس فرهنگی با اشاره به نقش تشکلهای دانشجویی به ویژه کانون های فرهنگی و انجمنهای علمی در تعلیم و تربیت اجتماعی بیان کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شاغل هستند، استادان نیز سر کلاس درس حاضر میشود و سپس دانشگاه را ترک میکنند. دانشجویان فرصت اینکه به غیر از کلاس درس در محیط دانشگاه باشند، بسیار کم است. بنابراین مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و روسای سایر دانشگاهها باید تلاش کنند تا اساتید و دانشجویان را به حضور در دانشگاه علاقمند کنند.
وی افزود: اگر استادان نگاه صحیحی به مقوله تعلیم و تربیت و خلاقیت داشته باشند، به روسای دانشگاهها و معاونان فرهنگی کمک خواهند کرد تا با تولید برنامههای جذاب که دانشجو پس از کلاس درس، علاقمند به حضور در نشست و برنامهها تشکلهای دانشجویی شوند.
بنیانیان با بیان اینکه در حال حاضر دیگر دانشجویان حوصله حضور در جلسات سخنرانی را ندارد، گفت: به نظر میرسد تشکلهای دانشجویی باید خلاقیت در انتقال مفاهیم داشته باشند و بتوانند دانشجویان را مشارکت دهند. البته اعضای تشکلها که خودشان دانشجو هستند، اگر دوره آموزشی ویژه ای را سپری نکنند و نتوانند مطابق با محیط تعلیم و تربیت دانشگاهی فعالیت کنند، هیچ تاثیر گذاری نخواهند داشت.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد افزود: در حال حاضر تاثیرگذار تشکلهای دانشجویی محدود است، بخشی از این موضوع نیز به نبود خلاقیت کافی و نداشتن آموزش برای اعضای تشکل ها بر میگردد و بخشی از آن مربوط به وظایف معاونان فرهنگی و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است.
بنیانیان در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت دانشجویان در تشکلهای دانشجویی باعث رشد شخصیت و تربیت آنان میشود. آنان بای مهارت ارتباطی را یاد بگیرند و از استاید موثر نیز استفاده میکنند. برخی از دانشجویان به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی به علت شاغل بودن، امتیازات و تخصص های مناسبی دارند که میتوان از آنها استفاده کرد.
انتهای پیام/
مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228856 برچسبها دانشگاه آزاد اسلامی