Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-05-02@22:42:21 GMT

ویتامین‌های تسکین دهنده التهاب کدامند؟

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۶۰۱۹۶

تحقیقات درباره برخی از ویتامین‌ها نشان می‌دهد که حاوی ترکیبات ضد التهابی هستند. این ویتامین‌ها را می‌توان به صورت مکمل و با مصرف غذا‌هایی که به طور طبیعی حاوی این ویتامین‌ها هستند به دست آورد.
در اینجا لیستی از شش ویتامین حاوی خواص ضد التهابی و غذا‌هایی که منابع غنی از آن‌ها هستند وجود دارد.

۱. ویتامین A
مطالعات نشان داده است که ویتامین A می‌تواند سیستم ایمنی بدن را از پرکاری و ایجاد التهاب باز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویتامین A به دو شکل در دسترس است: بتاکاروتن که یک پروویتامین است و در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و ویتامین A یک آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رژیم‌های غذایی غنی از بتاکاروتن و ویتامین A می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند.

منابع غذایی
غذا‌های غنی از ویتامین A شامل هویج، گل قاصدک، کلم پیچ، سبزیجات، اسفناج و انواع مختلف سبزیجات با برگ سبز است.

۲. ویتامین B
افرادی که دچار فقر ویتامین B۶ هستند، غالباً دارای مقادیر زیادی پروتئین واکنشی سی، ترکیب دیگر مسئول التهاب، به ویژه در بیماری‌های با مشکل خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید هستند

برای کاهش التهاب و افزایش ویتامین B۶، غذا‌های سرشار از ویتامین‌های گروه B، از جمله کلم پیچ، فلفل دلمه‌ای و قارچ، طالبی، ماهی و مرغ را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

نتایج مطالعه‌ای نشان داد که حتی دوز‌های کم اسید فولیک (به عنوان فولات، ویتامین B نیز شناخته می‌شود) که روزانه و برای دوره‌های کوتاه مدت می‌توانند التهاب را کاهش دهند.

منابع غذایی
منابع غذایی فولات شامل لوبیا چشم بلبلی، سبزیجات با برگ تیره، مارچوبه و جگر است.

۳. ویتامین C
ویتامین C به دلیل کمک به حفظ سلامت سیستم ایمنی و عملکرد مناسب بسیار شناخته شده است. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهند ویتامین C می‌تواند در مقابله با رادیکال‌های آزاد مسئول التهاب موثر باشند.

ویتامین C، مانند ویتامین‌های گروه B، همچنین ممکن است به کاهش پروتئین واکنشی سی کمک کند. مکمل‌ها مفید هستند، اما بهتر است ویتامین C را از رژیم غذایی دریافت کنید.

منابع غذایی
برای دریافت ویتامین C بیشتر از رژیم غذایی، انواع میوه‌ها و سبزیجات را مصرف کنید که حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند سلامتی را بهبود بخشند و به طور بالقوه خطر بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهند.

۴. ویتامین D
طبق یک گزارش از تحقیقات غذا و تغذیه، اکثر افراد کمبود ویتامین D دارند. برای سال‌ها درباره ارتباط بین کمبود ویتامین D و انواع بیماری‌های التهابی تحقیقات گسترده‌ای انجام شده است. علاوه بر این، محققان می‌دانند که جبران ویتامین D می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

گزارش دیگر در مجله ایمونولوژی نشان می‌دهد که وقایع خاص مولکولی و سیگنالی مسئول تامین ویتامین D در مهار التهاب هستند. علاوه بر این، افرادی که سطح پایین ویتامین D دارند قطعاً می‌توانند از مکمل ویتامین D بهره ببرند.

ویتامین D به طور طبیعی از طریق تابی نور خورشید به پوست تامین می‌شود، اما امامی افراد نمی‌توانند ویتامین D مورد نیاز خود را از تابش نور خورشید دریافت کنند. هر فردی که به کاهش میزان ویتامین D خود مشکوک است، باید آزمایش دهد و درباره مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کند.

منابع غذایی
بهترین منابع غذایی ویتامین D عیارتند از ماهی، زرده تخم مرغ و گوشت.

۵. ویتامین E
ویتامین E یکی دیگر از ویتامین‌های آنتی اکسیدان است، به این معنی که می‌تواند التهاب را کاهش دهد. نتایج حاصل از متاآنالیز سال ۲۰۱۵ گزارش شده در مجله تغذیه بالینی اروپا تأیید می‌کند که ویتامین E دارای خواص ضد التهابی است و مکمل آن می‌تواند برای افرادی که با دچار التهاب هستند مفید باشد.

منابع غذایی
ویتامین E به طور طبیعی در مغز‌ها و دانه‌ها از جمله بادام و تخمه آفتابگردان وجود دارد. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نیز سرشار از ویتامین E از جمله آووکادو و اسفناج هستند.

۶. ویتامین K یک گزارش در مجله Metabolism نشان داد که ویتامین K می‌تواند مارکر‌های التهابی را کاهش دهد و به لخته شدن خون و محافظت از سلامت استخوان کمک کند. در حالی که ویتامین K برای سلامت استخوان لازم است، اکثر افراد مقدار کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند.

مردان بزرگسال باید روزانه ۱۲۰ میکروگرم (میکروگرم) ویتامین K مصرف کنند، در حالی که زنان باید ۹۰ میکروگرم ویتامین K دریافت کنند. تعداد توصیه شده روزانه برای کودکان و نوزادان کمتر است.

منابع غذایی
ویتامین K دو نوع دارد: ویتامین K۱ و K۲. ویتامین K۱ در سبزیجات برگ دار، از جمله کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی و کلم وجود دارد، در حالی که K۲ در مرغ، جگر و تخم مرغ یافت می‌شود.

کلام آخر
ویتامین‌های ضد التهاب را می‌توان از منابع غذایی مختلفی از جمله سبزیجات، میوه‌ها، گوشت و ماهی بدون چربی و غذا‌های غنی شده با ویتامین بدست آورد.

حتی به صورت مکمل، این ویتامین‌ها می‌توانند التهاب را بدون عوارض جانبی شدید کاهش دهند و گزینه مناسبی برای دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) و دارو‌های ضد التهابی تجویز شده هستند.

قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل ویتامین، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. همچنین توجه به این نکته مهم است که مکمل‌های ویتامین جایگزین هیچ داروی تجویزی نیستند.

منبع: verywellhealth

منبع: فرارو

کلیدواژه: ویتامین ها ویتامین d مواد غذایی منابع غذایی رژیم غذایی ویتامین ها ضد التهابی ضد التهاب ویتامین A ویتامین C ویتامین D ویتامین K ویتامین E

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۶۰۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد

به گزارش همشهری آنلاین، علاوه بر این وضعیت سلامتی کبد بیش از آنچه فکر کنید زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بیش از ۴.۵ میلیون بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در این کشور به بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند.

چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟

دکتر سودا کودالی متخصص کبد می‌گوید: کبد عضو مهم بدن است که چندین عملکرد حیاتی انجام می‌دهد اما با اینکه تعداد زیادی به بیماری‌های آن مبتلا می‌شوند، کمتر تشخیص داده می‌شود و افراد، معمولا تا وقتی به بیماری‌های کبدی بسیار پیشرفته دچار نشده‌اند به متخصص مراجعه نمی‌کنند؛ یعنی زمانی که گزینه‌های درمانی بسیار محدود شده‌اند.

به گفته دکتر کودالی، برای چندین بیماری که سلامتی کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گزینه‌های درمانی وجود دارند و به همین دلیل تشخیص زودهنگام بیماری کلید اصلی است.

برخی عوارض کبد ناسالم

عوامل متعددی می‌توانند باعث بیماری کبد شوند از جمله عفونت، چربی و مشکلات ایمنی. به گفته دکتر کودالی، پیامد بیماری‌های کبدی طولانی‌مدت فارغ از اینکه چه عاملی موجب آسیب کبدی شده است، شرایطی به نام سیروز کبدی یا آسیب‌دیدگی شدید کبد را به وجود می‌آورد که در صورت ابتلا، بافت سالم کبد تخریب و بافت‌های نسجی نامنظم و زخمی جایگزین آن می‌شوند.

سیروز کبدی خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز افزایش می‌دهد و سایر عوارض آن که ناتوانی کبد در انجام دادن چندین عملکرد مهم را در پی دارد، می‌تواند کار فرد را به بستری‌ شدن در بیمارستان بکشاند، بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد و در اغلب موارد به پیوند کبد منتهی می‌شود.

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

به گزارش ایندیپندنت، مهم‌ترین کاری که می‌توان برای سلامتی کبد انجام داد، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ و مواد معدنی ضروری است و به گفته دکتر کودالی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند نمونه بسیار خوبی باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی انواع سبزیجات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و بر مصرف ماهی‌های دارای اسیدهای چرب امگا، مغزها و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در حد تعادل تاکید می‌کند.

روش‌های دیگر تغذیه برای تقویت سلامت کبد

دکتر کودالی می‌گوید: به جای مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها و مکمل‌ها، رعایت یک رژیم غذایی متعادل باید در مرکز توجه قرار گیرد، با این حال آشکار شده که ویتامین E در رفع چربی و التهاب کبد مفید است.

به گفته او، برخی پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد ممکن است در بیماران مبتلا به کبد چرب، سطح پایین ویتامین D دیده شود، اما برای تایید اینکه آیا مکمل ویتامین D واقعا در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است یا این‌ روند را معکوس می‌کند، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

برخی روش‌های دیگر برای بهبود سلامت کبد

طبق توضیحات دکتر کودالی، کبد چرب یکی از دلایل اصلی بیماری‌های کبدی است که عامل ثانویه فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا به شمار می‌رود که همگی باید کاملا تحت کنترل باشند.

او خاطر نشان می‌کند که عدم مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و کاهش وزن با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. همچنین توصیه می‌کند از مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های غیرضروری که به کبد صدمه می‌زنند، پرهیز کنید. ترک سیگار هم می‌تواند سلامتی کبد را تقویت کند و خواب کافی نیز تاثیر مثبتی بر کبد می‌گذارد. مراجعه منظم به پزشک نیز به عنوان یک اقدام‌ پیشگیرانه مهم است.

کد خبر 848914 منبع: ایسنا برچسب‌ها سلامت خبر مهم بیماری - کبد

دیگر خبرها

  • این ویتامین چربی کبد را دفع می‌کند | روش‌های کاربردی برای تقویت سلامت کبد
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • با این ویتامین از پوکی استخوان در امان بمانید
  • داروی کاهش وزن به تسکین علائم آپنه خواب کمک می کند
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه
  • کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟