Web Analytics Made Easy - Statcounter

پوریا آذربایجانی معتقد است که اگر نگاه دینی تحت تأثیر دستورات دولتی نباشد و به‌جای استقرار در ظاهر فیلم در تاروپود آن باشد، ضمن آنکه شعار تبدیل به شعور می‌شود و اثر مثبت و ماندگار خود را خواهد گذاشت، فیلمسازان به سمت تولید آن جذب خواهند شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ماه محرم و حادثه عاشورا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رخدادهای تاریخ شیعه و ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محرم و سوگواری بر حضرت سید الشهدا (ع) همواره در تاریخ فرهنگ و هنر ایران اسلامی نشان داده که از ظرفیت بسیار بزرگی برای آفرینش هنری در انواع و اقسام هنر برخوردار است.

از هنرهای تجسمی مانند نقاشی گرفته تا هنرهای نمایشی مانند تئاتر و سینما که البته تعزیه عاشورایی‌ترین شکل هنرهای نمایشی است.

اما سینمای ما نیز خصوصاً در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی شاهد آثاری چون سفیر، روز واقعه، کربلا جغرافیای یک تاریخ و رستاخیز بوده است. البته دست تلویزیون برای نمایش و تولید آثار عاشورایی پربارتر از سینما بوده که می‌توان بیشتر از هر چیزی علت آن را در سیاست‌های سازمان صداوسیما دانست.

البته بتازگی در یزد امین زندگانی بازیگر سینما و تلویزیون خبر ساخت فیلمی با موضوع امام حسین (ع) را داده است که مایه سرور عاشقان سالار شهیدان و علاقه‌مندان هنر هفتم شده است.

اما با این حساب هنوز تعداد فیلم‌های سینمایی ساخته شده درباره قیام امام حسین (ع) یا فیلم‌هایی که با محوریت شخصیت یا ابعاد زندگی و تأثیرات فرهنگ عزاداری و... باشد بسیار کم است. در این خصوص و بررسی چرایی این انفعال و تعداد کم آثار مناسب، در ایام محرم با هنرمندان و مسئولین سینمایی گفت‌وگو خواهیم کرد و تا دیدگاه و نظرات کارشناسی آنان را در این باره جویا شویم.

اولین گفت‌وگوی ما با "پوریا آذربایجانی" کارگردان فیلم دفاع مقدسی اروند و از همراهان و دستیاران مرحوم رسول ملاقلی‌پور است.

این کارگردان جوان سینمای ما بیشتر از هر چیزی در نگاه آسیب‌شناسانه خود، کمبود تعداد فیلم‌های سینمایی با محوریت امام حسین(ع) را ناشی از فاصله گرفتن فیلمسازان به دلایل مشکلات اقتصادی و دوم ورود بیش از حد دولت در آن می‌داند.

آذربایجانی در این باره در ابتدای صحبتش بیان کرد: فیلمساز زمانی که موضوعی را دوست داشته باشد بسازد، چه خانوادگی و یا ملی و مذهبی هرطور که باشد آن را تولید می‌کند. اگر بتواند بودجه و سرمایه آن را خودش فراهم کند که هیچ وگرنه تلاش می‌کند تا حمایت مالی بشود. به تعبیر قدیمی‌ها آب راه خودش را پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اما مسئله اینجا است زمانی که فیلمساز به سمت حمایت شدن از طرف نهادها برود سوژه‌ای که مد نظر دارد یا در فهرست موضوعاتی که ارگان می‌سازد هست یا خیر؛ اگر هست که می‌سازد اگر هم نباشد مانع بر سر راهش ایجاد می‌شود که در این شرایط رفع آن سخت است. بنابراین موانع اقتصادی در حال حاضر یکی از عوامل مسدودسازی سینمای مذهبی ما شده است.

دیدگاه دینی باید در تاروپود فیلم باشد نه در صورت و ظاهر فیلم

 

 

کارگردان "جشن دلتنگی" در ادامه با اشاره به دستوری و سفارشی شدن ساخت فیلم‌های مذهبی توسط ارگان‌های دولتی، آن را یکی از علل عقب‌نشینی فیلمسازان نسبت به ساخت فیلم‌های دینی خواند و بیان کرد: اما از اینها گذشته، مشکلی که در تمام این سال‌ها نصیبت سینمای مذهبی و ملی شده است این است که فیلم‌های با موضوعات دینی و مذهبی تا حد زیادی تحت تأثیر دستورات دولتی و ارگانی قرار گرفته و تبدیل به جریانی شده است که اسم آن را سفارشی‌سازی می‌گویند. ساخت فیلم‌های دینی و ملی اگر صرفاً دولتی شود نتیجه این می‌شود که گویا فیلمساز طلبکار از دولت است.

 وی در توضیحات خود بیان کرد: به تعبیر دیگر، در کنار مشکلات اقتصادی جهت‌گیری رو و صریح برای بیان دیدگاه و تفکر باعث شده است تا حدی سبک ساخت فیلم‌های مذهبی و ملی دچار وقفه شود. در حالی که روش درست و اصولی که دنیا نیز در فیلم‌های سیاسی و یا مذهبی از آن استفاده می‌کند این است که در تاروپود و در بخش زیرمتنی آن از آن بهره‌ می‌برد. به عنوان مثال شاید یک سریال آمریکایی را ببینیم و در حین تماشای فیلم از دولت و نظام سیاسی آنها بدمان بیاید اما زمانی که سریال تمام می‌شود حس تعظیم و بزرگی آن‌ها را درون خود لمس می‌کنیم. چراکه این دیدگاه به جای آنکه رو باشد درون فیلمنامه گنجانده شده است.

آذربایجانی اضافه کرد که باید گفت که در حالت مطلوب شعار به شعور تبدیل شده است. باید روح آن ایدئولوژی و تفکر در فیلم یا سریال دمیده شده باشد نه اینکه بخواهد به صراحت حرف خود را بیان کند. لازمه رسیدن به این مقصود و مطلوب این است که قبل از هرچیز فیلمساز به آنچه که می‌سازد اعتقاد داشته باشد. ببیند که آنچه را که یا خود می‌خواسته بسازد یا از سوی نهادی قبول کرده، مورد پذیرش دل و جان او هست یا خیر؟ زمانی که امثال آقای ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا و دیگر فیلمسازان دفاع مقدس فیلم ‌ساختند و توانستند اثرات آن را به جا بگذارند، به‌دلیل لمس از نزدیک جنگ و دفاع از کشور بوده است. مانند دیدن شهادت دوستان و لحظه‌های نابی که قطعا از نظر قلبی و دلی روی آنان اثر گذاشته است.

ملاقلی پور فیلمساز آزاده و روراستی بود

 

 

این کارگردان سینما با بیان اینکه هر نوع پروژه سینمایی دولتی بد نیست گفت: بنابراین نمی‌گویم که هر فیلمی که توسط نهاد و ارگانی ساخته شده است سفارشی و بد است اما زمانی که فیلمساز اعتقادی به موضوع ندارد و آن را می‌سازد نتیجه منفی شکل می‌دهد. از سوی دیگر فیلمساز باید این قدرت را داشته باشد که بتواند نظرات و دیدگاه‌های مدیران نهاد مربوطه را نیز با خود همراه کند نه اینکه هرچه گفته شود را بی‌چون و چرا انجام دهد. در غیر این صورت شاهد فیلم‌های مذهبی با برداشت سفارشی هستیم. بنابراین نقش‌آفرینی بسیار پررنگ و دستوری دولت‌ها در سازوکار ساختن فیلم‌های ملی و مذهبی راه و رسم درستی نیست و می‌تواند به همین جریانی که گفتم منجر شود.

او در پایان نظر شخصی خود را در خصوص انجام همکاری با نهادهای دولتی اینگونه بیان کرد: به شخصه اگر قرار باشد که کاری انجام دهم که سفارشی از سوی سازمان و نهادی باشد، باید به‌طور کامل به آن اعتقاد داشته باشم. اگر سر سوزنی احساس کنم که نمی‌توانم با آن ارتباط برقرار کنم به هیچ وجه آن را قبول نمی‌کنم. یکی از موضوعاتی که دوست دارم حتما آن را بسازم، آزادی خرمشهر است. روز سوم خرداد روز مهم و بزرگی در تاریخ ایران است و دلم می‌خواهد فیلم آن را بسازم؛ حتی با این وجود در صورتی آن را با نهاد یا ارگانی می‌سازم که با آنچه که آنجا در نظر دارد همراه و همدل باشم و گرنه نمی‌سازم. باید آنچه که مدنظر یک ارگان است اعتقاد فیلمساز نیز باشد. از مرحوم ملاقلی‌پور به عنوان یک فیلمساز آزاده که شاگردی‌اش را کردم همین را یاد گرفتم که رو راست و صادق باشم و آنچه که قلب و دلم را قبول دارد بسازم.

سیر ژانر ماجراجویی؛ از کشف گنج‌های بزرگ تا قلع‌وقمع بومی‌های بیگناه/چرا هالیوود به اعماق جنگل سفر می‌کند؟کشف واکسن از دورگه‌هایی با ژن برتر/ "دندان شیرین" با شبیه‌سازی فضای امروز کرونایی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع عاشورا ماه محرم فیلم سینما امام حسین ع عاشورا ماه محرم فیلم سینما ساخت فیلم ملاقلی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۷۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی

استاندار مرکزی از توسعه فعالیت های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، فرزاد مخلص الائمه ظهر امروز در آیین تجلیل از فعالان طرح نور (عفاف و حجاب) استان مرکزی گفت: ویژگی متمایز انسان با سایر موجودات قوه تفکر و تعقل است، انسان موجودی متفکر و اندیشمند است که باقی موجودات زنده از این قدت برخوردار نیستند بنابراین اجبار و الزام در دین‌داری و قدرت انتخاب انسان نیز ناظر بر قوه تخیل است، بنابراین اسلام آمده است که قوه تفکر انسان را تقویت کند و طلای ناب را از آهن زنگار گرفته تشخیص دهد.

وی افزود: به فرموده شهید مطهری در اسلام مفمومی عمیق به عنوان آزادی عمل وجود ندارد بلکه به آنچه اعتقاد داریم آزادی تفکر و اندیشه است. بنابراین عقیده مبتنی بر تفکر مورد احترام است در غیر اینصورت پذیرفته نیست. اسلام و دین با عقیده‌ای که مبتنی بر احساسات بی پایه و تقلید باشد مقابله و مبارزه می‌کند.

استاندار مرکزی بیان کرد: ویژگی متمایز دیگر انسان در حیات فرهنگی است. انسان بر خلاف حیوان سلوک فرهنگی دارد و بخشی از زندگی انسان بر اساس فرهنگ است و این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. دشمن نیز ویژگی فرهنگی را مورد هدف قرار داده که حیات فرهنگی را منهدم کنند و قدرت تفکر انسان را سلب کند، هدف دیگر دشمن از دنبال کردن برابری حق زنان و مردان نیز منفعت اقتصادی و استفاده از افراد در جهت استفاده از منافع اقتصادی است.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: حیات فرهنگی ویژگی ممیزه انسان با حیوان است، حیات فرهنگی مولفه‌های متعددی دارد؛ یکی از آن پوشش و عفاف و حجاب است که موجب تمایز بین انسان و حیوان می‌شود. بی‌حجابی در یک نگاه، مقوله اعتقادی است و مردم باید برای مقوله عفاف و حجاب نگاه اعتقادی قائل شوند. لازمه آن برنامه و کار ویژه صحیح است چراکه این موضوع سال‌ها مورد غفلت واقع شد و یک دوره طولانی با حجاب مبارزه شد و چادر و حجاب از سر زنان کشیدند اما الان شرایط کشور متفاوت است و با بی حجابی قطعا مقابله خواهد شد.

وی ادامه داد: سلطه رسانه غرب در لایه نخست سبک زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داده  که یکی از تأثیرات آن در موضوع عفاف و حجاب است، ما هر عقید‌ه‌ای را آزاد نمی‌دانیم، دین در نگاه اعتقادی به عنوان عقیده اجباربردار نیست و هیچ عقدیه‌ای را نمی‌توان به فردی تحمیل کرد مگر اینکه خود فرد به آن دست پیدا کند اما برای تغییر عقیده باید کار ویژه صورت گیرد. یکی از مسائل مهم و مورد هدف، این است که استحکام بنیان خانوده با بحث بی‌حجابی به شدت مورد تهدید است چراکه بی حجابی و برهنگی حد و مرز ندارد بنابراین برای استحکام بنیان موثر در پیشرفت اجتماعی باید تلاش مظاعف انجام شود.
 
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بسیاری از بی‌حجابان دشمن نظام و انقلاب نیستند بلکه غفلت عمیقی آنها را برگرفته و اگر از غفلت خارج شوند مسیر درست را پیش خواهند گرفت. پلیس مطلقا باید از ایجاد هرگونه دو قطبی بی‌حجابی و باحجابی در جامعه پرهیز کنند و اجازه ندهیم این دو قطبی شکل گیرد و ترویج پیدا کند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد
  • دمیده شدن دوباره امید در کالبد دریاچه ارومیه/ حال خوش این روزهای نگین فیروزه‌ای آذربایجان
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • تبدیل شیر گاو به پنیر توسط بانوی مسن آذربایجانی (فیلم)
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • « لوران کانته » فیلمساز برجسته فرانسوی درگذشت
  • فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت
  • باید در هر دو نیمه با صلابت بازی کنیم/ تفکر ما باید جهانی باشد