Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید صفاری نیا مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات وزارت علوم برای گسترش خدمات مراکز مشاوره در دوران پست کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا هم خدمات مشاوره آنلاین و غیر حضوری و حضوری به تمامی دانشجویان سراسر کشور ارائه شده است و این روند در دوران پست کرونا هم ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: این موضوع به تمامی دانشگاه‌ها هم جهت ارائه خدمات مشاوره رایگان به دانشجویان ارائه شده است و تعداد دانشجویان مراجعه کننده به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها جهت خدمات روانشناسی بیش از یکصد هزار نفر بوده که به صورت حضوری، مجازی و تلفنی ارائه شده است.

صفاری نیا تصریح کرد: وزارت علوم برنامه‌ای را تحت عنوان پایش سلامت روان دارد که دانشجویان هنگام ثبت نام آن، پرسشنامه‌ها را تکمیل می‌کنند. اگر دانشجویان علائم و مشکلی از قبیل بیماری روان شناختی یا سابقه مصرف دارو‌های روان پزشکی و مشکلات خانوادگی داشته باشند و نمره به دست آمده آن‌ها در آزمون از میانگین بالاتر باشد. به مرکز مشاوره دانشگاه دعوت شده و مورد مصاحبه بالینی توسط متخصص مرکز مشاوره قرار می‌گیرند؛ بنابراین خود مراکز فعال و مداخله کننده هستند. پیگیری خواهیم کرد، چرا که حاد بودن مشکل آن‌ها به صورت اتوماتیک و برنامه ریزی شده روی سیستم مشاوره و مددکاری وزارت علوم قرار می‌گیرند. مگر مواردی که در اظهارات خودشان صادقانه رفتار نکنند.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مراکز مشاوره وزارت علوم و دانشگاه‌ها در همه دوران‌ها به خصوص در تمام ایام کرونا به صورت فعال عمل کرده اند، چرا که غیر از حوزه مداخله برای پیشگیری و سلامت هم کار می‌کنیم و در سال ۹۹ برای این کار حدود ۱۰۰۰ وبینار مجازی برای دانشجویان و استادان و خانواده‌های آن‌ها برگزار کردیم و این برنامه‌ها با هدف افزایش سواد سلامت روان و خود مراقبتی برای دانشجویان، خانواده‌ها کارکنان و اعصای اموزش عالی هر روز جریان دارد. حتی در ایام تعطیلی تابستانی بسیاری از دانشگاه‌ها این اموزش‌ها افزایش نیز داشته است. ما حتی در تمام تعطیلات نوروز امسال از ۱۵ اسفند تا ۱۹ فروردین هم خدمات مشاوره مجازی و برنامه‌ای فرهنگی به نام نوروز کرونایی را برگزار کردیم.

صفاری نیا با بیان اینکه هفته آینده در دانشگاه گیلان سمپوزیوم موزشی یا حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می‌کنیم تا اساتید و مدرسان دانشگاه هم اموزش‌های لازمه را در نحوه تعامل و ارتباط موثر و مهارت اموزش مثبت را بیشتر از گدشته با دانشجویان برقرار کنند.

افت تحصیلی دانشجویان مربوط به امور آموزشی است

وی تاکید کرد: پدیده افت تحصیلی دانشجویان مربوط به امور آموزشی است، اما مراکز مشاوره وزارت علوم برای بهبود این وضعیت دانشجویان سیاست‌هایی را اتخاذ کرده اند تا دانشجویان آسیب نبینند. در ۵ مرکز مشاوره دانشگاهی قطب مشاوره شغلی و تحصیلی ایجاد کردیم. دانشگاه تهران، شریف، علامه، اصفهان و شهرکرد از این قبیل دانشگاه‌ها هستند.

مراکز مشاوره دانشگاهی توانایی ارائه خدمات را دارند 

صفاری نیا  با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف به دانشجویان مشاوره می‌دهیم، تاکید کرد: در حوزه‌های مشاوره خانواده، مشاوره فردی، افسردگی، شغلی و تحصیلی به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهیم و تنوع مداخلات ما مختلف است، یعنی بر اساس نیاز دانشجویان توانایی این را داریم که مراکز مشاوره دانشگاه های کشور خدمات ارائه دهند که بخشی از نحوه ارائه آن‌ها یا به خودمان مربوط است یا اینکه افراد خودشان مراجعه می‌کنند، بنابراین کانال‌های مختلفی وجود دارند که دانشجویان می‌توانند با مراجعه خدمات خود را دریافت کنند و آمار خدمات مشاوره‌های ما در این زمینه بالای یکصد و پنجاه هزار ساعت مشاوره در سال گدشته است.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره افزایش مراکز مشاوره ازدواج دانشجویی گفت: خدمات مشاوره ازدواج و پیشگیری از طلاق، برنامه‌های افزایش سواد سلامت در حوزه ازدواج به تمامی دانشجویان از سوی مراکز مشاوره دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که از گذشته همواره در حال انجام بوده است و همچنان ادامه دارد.

صفاری نیا تاکید کرد: دانشجویان دانشگاه‌های کشور جهت مشاوره ازدواج یا طلاق می‌توانند به مراکز مشاوره مراجعه کرده و از تمامی خدمات بهره‌مند شوند تا مشکلات و نارضایتی آن‌ها کمتر شود. همچنین، مراکز مشاوره دانشگاه‌ها وبینار‌هایی را برگزار می‌کنند تا شناخت زوجین از یک دیگر افزایش یابد و بتوانند تصمیمات درستی بگیرند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت علوم مشاوره دانشجویی مراکز مشاوره دانشگاه ها خدمات مشاوره مرکز مشاوره وزارت علوم صفاری نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند

 مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اختتامیه این همایش اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی به منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت های سالجاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

مصطفی صالحی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش در دنیا قرار گیرد، گفت: همگام با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتالی، با پیدایش تحول‌های جدید در این زمینه و ظهور هوش مصنوعی در کاربردهای واقعی، انقلابی در فناوری اطلاعات رخ داده است، به طوری که بسیاری از کارها در جهان امروز، با بکارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند انجام می‌شود.

وی افزود: طی سالهای گذشته بسیاری از دانشگاه های کشور گام های کوچک یا بزرگی به سمت هوشمندسازی برداشته اند و تلاش می شود با گسترش این اقدامات، بهبود سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به دانشجویان احساس شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: در این راستا، پروژه های هدفگذاری شده در سالجاری با تمرکز بر بکارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مشاوره و سلامت شامل دستیار هوشمند (ربات گفتگو محور) مشاوره، اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های کارنامه های جسم و روان به منظور سنجش ریسک روانی، جسمی و تحصیلی دانشجویان و پیش بینی رفتارهای پر خطرشان است.

مدیرکل دفتر مشاوره، سلامت و سبک زندگی سازمان امور دانشجویان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران برگزاری این همایش سه روزه، اظهار کرد: چالش های فراروی مراکز را با همکاری و همفکری یکدیگر باید برطرف کنیم و همه دانشگاهها مکمل همدیگر باشیم.

 ابراهیم نعیمی تصریح کرد: همه دانشگاه‌ها باید شورای سلامت و سبک زندگی را تشکیل داده و جریان سلامت در حوزه دانشجویی را پویا نگه دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد ارایه شد
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • معرفی مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • ثبت ۱۵ هزار تماس با مرکز صدای مشاور بهزیستی
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور