Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام علی‌اکبر احمدپور فدکی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با عنایت به شرایط و وضعیت اخیر سیاسی در افغانستان، توسعه نقش‌آفرینی ایران در سطح تعاملات با این کشور در بخشهای مختلف و از جمله اقتصادی از اهمیت بسیاری برخوردار  است و کشورمان با برخورداری از اشتراکات فرهنگی، مذهبی و زبانی با افغانستان، دارای پتانسیل های زیادی در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کشور افغانستان با وجود ظرفیتهای بسیار اقتصادی در بخشهای مختلف، طی سالهای طولانی با مشکلات زیادی مواجه بوده و ضعف های اقتصادی بسیاری دارد و دولت سیزدهم و مسوولان ذیربط باید با هدف گذاری صحیح و شناسایی بازار این کشور از این فرصت برای توسعه تعاملات  بهره بگیرند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: بازرگانان و سرمایه گذاران کشورمان باید با شناسایی دقیق بازار هدف در کشور افغانستان و سرمایه گذاری وسیع در حوزه های اقتصادی و معدنی کشور همسایه، در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

وی افزود: بازار افغانستان بازار بکری است و می تواند برای ایران بسیار جذاب و مناسب باشد و بخش اعظم تولیدات و نیازهای این کشور می تواند در کشور ما تولید شود.

حجت‌الاسلام احمدپور فدکی ادامه داد: در حوزه علمی هم فرصتهای بسیار خوبی برای تعاملات فرهنگی با افغانستان وجود دارد و این کشور دارای دانشجویان مستعدی است و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ما می توانند با جذب دانشجوی افغانستانی در این زمینه نقش آفرین باشند تا هم برای کشورشان و هم برای کشور ما موثر واقع شوند.

وی گفت: شهرستان خواف هم با توجه به ظرفیتهای زیاد اقتصادی و از جمله وجود ذخایر معدنی در مجتمع سنگ آهن سنگان و نیز وجود راه آهن خواف - هرات، دارای پتانسیل های خوبی در توسعه روابط و تعاملات اقتصادی بین ایران و افغانستان برخوردار است.

این نماینده مجلس افزود: با توجه به هم مرز بودن شهرستان خواف با افغانستان و وجود بخش هایی از ذخایر سنگ آهن و ظرفیتهای عظیم معدنی در کشور همسایه، باید در حوزه اکتشافات و سرمایه گذاری های معدنی مشترک بین دو کشور برنامه ریزی جدی تری داشت.

وی ادامه داد: اجرای مسیر راه‌آهن خواف در جنوب شرقی خراسان رضوی تا هرات در شمال غرب افغانستان از ضرورتهای گسترش مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی برای این بخش از قاره آسیا و همچنین نقطه عطفی در توسعه روابط ایران و افغانستان است.

حجت‌الاسلام احمدپور گفت: اتصال خط ریلی خواف به هرات در کنار ساخت راه‌آهن چابهار - زاهدان - مشهد در مسیر دالان جنوب به شمال از طرحهای کلیدی شرق ایران و نویدبخش توسعه و رونق اقتصادی منطقه است که بهره‌برداری از آن بستر مناسبی برای شکوفایی هرچه بیشتر ارتباطات بین‌المللی فراهم می‌کند. 

وی افزود: اتصال به آبهای آزاد و تجارت از طریق منطقه آزاد چابهار از آرزوهای دیرینه افغانستان است که با تکمیل خط ریلی خواف - هرات و بهره‌گیری آن کشور از ظرفیتهای بندر چابهار این آرزو محقق می‌شود. 

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه و تکمیل زیرساختهای لازم از عوامل مهم در بسترسازی گسترش تعاملات اقتصادی ایران با کشور دوست و همسایه، افغانستان، است لذا هر اندازه به این امر توجه بیشتری صورت گیرد، گامهای موثرتری در مسیر روان‌سازی صادرات برداشته شده است.

وی راه و جاده را بخش های حیاتی در توسعه و تکمیل زیرساختها توصیف و بیان کرد: دوبانده شدن جاده ارتباطی خواف - تربت‌حیدریه در جنوب شرقی خراسان رضوی از جمله همین موارد است که با جدیت در حال اجرا است.

حجت‌الاسلام احمدپور فدکی افزود: با توجه به آنکه بیشتر محورهای مواصلاتی خواف کم عرض و یا روستایی و مربوط به ۵۰ سال قبل است و از طرفی به دلیل وجود معادن سنگان خواف، وسائل نقلیه زیادی و از جمله وسائط سنگین حمل بار در آن تردد می کنند، باید بهسازی این مسیرها در دستور  کار مسوولان ذیربط قرار گیرد.

وی به پیگیریهای متعدد برای بهسازی جاده‌های ارتباطی شرق کشور از طریق وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و همچنین هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اشاره و ابراز امیدواری کرد که با افزایش تعامل بین‌بخشی و اختصاص اعتبارات مناسب این امر هرچه زودتر محقق شود. 

شهرستان خواف از سمت شرق ۱۲۳ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.

معادن سنگ‌آهن سنگان به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان با ذخیره یک میلیارد تن در محدوده شهرستان خواف فعال است. مجموعه کانسارهای سنگ‌آهن این منطقه در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.  

بخش کشاورزی شهرستان خواف نیز با کشت محصولاتی نظیر گندم، جو، محصولات جالیزی، پسته، علوفه، زعفران، پنبه و چغندرقند سالانه ۱۷۵ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید و روانه بازار می‌کند. 

مرکز شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف در ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

خواف مرکب از چهار بخش "مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی" ۹۶ روستا دارد. ۶۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند. 

برچسب‌ها توسعه صادرات افغانستان روابط خارجی خواف نماینده مجلس شورای اسلامی رشتخوار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه صادرات افغانستان روابط خارجی توسعه صادرات افغانستان روابط خارجی خواف نماینده مجلس شورای اسلامی رشتخوار مجلس شورای اسلامی شهرستان خواف حجت الاسلام سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۶۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئیس‌جمهور در دومین همایش بین المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشور‌های آفریقایی با زمانبدی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشور‌های آفریقایی و ایران است برای گسترش روابط اقتصادی است.

حجت الاسلام رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش آنا، دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشور‌های آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشورهای آفریقایی هستیم
  • آماده تبادل ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های ایران باکشورهای آفریقایی هستیم
  • تامین منافع متقابل در تعامل ایران و کشور‌های آفریقایی
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است