Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@23:43:49 GMT

ارتباط بین HPV و سرطان دهانه رحم

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۱۱۰۲

ارتباط بین HPV و سرطان دهانه رحم

ایسنا/خراسان رضوی یک متخصص زنان و زایمان گفت: سیر سرطان دهانه رحم مسیر کندی را طی می‌کند و بین ۱۵ تا ۲۰ سال است؛ یعنی فرد در ابتدا باید عفونت HPV  بگیرد و این عفونت پابرجا بماند تا در نهایت و پس از گذشت ۱۵ سال به سرطان تبدیل شود.

ملیحه حسن‌زاده مفرد در برنامه‌ای با عنوان «پیشگیری و درمان سرطان‌های زنان در دوران کرونا» که در کلاب هاوس برگزار شد، در خصوص غربالگری و سرطان‌های دهانه رحم اظهار کرد: سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در خانم‌هاست که به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در کشورهای در حال توسعه نیز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه این سرطان عمدتا در کشورهای جهان سوم بروز می‌کند و عامل مهمی در افزایش مرگ‌ومیر است که علت آن به شرایط و امکانات بازمی‌گردد.

وی افزود: یکی از واقعیت‌های مهمی که در مورد سرطان دهانه رحم مطرح است، ارتباط این سرطان با عامل عفونت‌زای زگیل تناسلی یا HPV است. باید این موضوع را در نظر داشت که تمام زگیل‌های تناسلی سرطان‌زا نیست. حدود ۱۰۰ نوع HPV وجود دارد که نزدیک ۴۰ نوع آن می‌تواند در سیستم تناسلی ایجاد عفونت کند و حدود ۱۵ تا ۲۰ نوع آن‌ هم پرخطر به حساب می‌آید. سایر زگیل‌ها کم خطر است و مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند.  

این فلوشیپ انکولوژی زنان تصریح کرد: در حال حاضر ارتباط بین زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم اثبات شده است. سرطان دهانه رحم معمولا با علائمی مانند عفونت‌ها، ضایعه و زخم همراه است. یکی از علائم مهم این بیماری ترشحات زیاد واژینال است که علی‌رغم درمان‌های مختلف قابل علاج نیست و بیمار همچنان شاکی است. مورد دیگر خونریزی در پی نزدیکی است که یکی از علامت‌های هشدار دهنده بسیار جدی به شمار می‌رود. فرد می‌تواند با مشاهده این علامت‌ها به پزشک مراجعه کند. همچنین در مراحل دیگر که بیماری پیشرفت داشته و علائم اداری، کلیوی و... مشاهده می‌شود، بیمار می‌تواند به پزشک مراجعه داشته باشد.

وی عنوان کرد: ما در سه مرحله می‌توانیم این پیشگیری را برای سرطان دهانه رحم انجام دهیم؛ مرحله اول موضوع واکسیناسیون HPV است. این واکسن‌ در بسیاری از کشورها جزو برنامه واکسیناسیون ملی است و دختران جوان زیر ۱۵ سال واکسینه می‌شوند. زمانی که این واکسیناسیون انجام شود، حتی افرادی که این واکسن را دریافت نکردند هم کمتر به عفونت مبتلا می‌شوند.  

حسن‌زاده مفرد خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما واکسیناسیون به صورت ملی نیست و این افراد هستند که شخصا مراجعه می‌کنند. همچنین در کشورهای در حال‌ توسعه ممکن است این واکسیناسیون انجام نشود. بنابراین بهتر است اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا واکسیناسیون برای دختران صورت گیرد. دومین مرحله مبارزه با این بیماری غربالگری و تشخیص زودهنگام است که پاپ اسمیر و تست HPV برای افراد بدون علامت انجام می‌شود تا پس از تشخیص بیماری، درمان به موقعی برای بیماران در نظر گرفته شود. سومین اقدام پیشگیرانه نیز برای بیمارانی است که علائم سرطان دارند و به پزشک مراجعه می‌کنند و بیماری تشخیص داده می‌شود.  

وی بیان کرد: اگر بیماری علامت دارد حتما باید به پزشک مراجعه داشته باشد و ممکن است تست و آزمایش به تنهایی موثر نباشد زیرا بیمارانی هستند که نتایج تست معمولی دارند اما در معاینه مشخص می‌شود مبتلا به سرطان دهانه رحم هستند. اگر افراد در پاپ اسمیر مشکلی نداشتند اما در زمان نزدیکی دچار خون‌ریزی هستند، باز هم حتما باید به پزشک مراجعه کنند زیرا ممکن است به سرطان مبتلا باشند.  

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: برای غربالگری بهترین سن بالای ۳۰ سال است که هر سه سال یک بار انجام می‌شود و ما تست HPV را در کنار پاپ اسمیر انجام می‌دهیم. یکی از عواملی که عفونت‌ها را پابرجا نگه می‌دارد، استفاده از سیگار و قلیان است که باعث می‌شود عفونت از بین نرود و در نهایت منجر به سرطان دهانه رحم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی واکسن HPV سرطان دهانه رحم سرطان دهانه رحم پزشک مراجعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۱۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی

مینا کاویانی، با اشاره به مواد مغذی موجود در شلغم، گفت: شلغم در دسته سبزی‌های بسیار کم‌کالری قرار دارد و هر ۱۰۰ گرم آن حدود ۲۸ کیلوکالری انرژی دارد. همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است (حدود ۸/۱ گرم در هر ۱۰۰ گرم) و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش مؤثر است.

به گزارش سرگرمی روز، مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه، ویتامین C را از دیگر مواد مغذی موجود در شلغم نام برد که جزو ویتامین‌های محلول در آب است و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی نقش مهمی در از بین بردن عوامل زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند سرطان دارد. این ویتامین ضمن کاهش التهاب، باعث تقویت ایمنی بدن نیز می‌شود.

به گفته کاویانی، هر ۱۰۰ گرم شلغم حدود ۲۱ میلی‌گرم ویتامین C دارد که می‌تواند تقریباً یک سوم نیاز روزانه بدن فرد را تأمین کند.

وی خاطرنشان کرد: شلغم فاقد هرگونه چربی مضر مانند کلسترول و اسیدهای چرب ترانس است و همچنین مقداری ویتامین‌های گروه B مانند اسید فولیک را دارا است.

کاویانی با اشاره به مواد معدنی موجود در این سبزی گفت: شلغم حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم و سدیم و منیزیوم است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ریشه‌ای ۳۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۹۱ میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد که می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه افراد را تأمین کند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه همچنین شلغم را دارای ترکیبات شیمیایی عنوان کرد که دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد میکروبی است و رشد باکتری‌ها را مهار می‌کند و به همین دلیل است که از دیرباز در فصل زمستان و ماه‌های سرد سال از شلغم پخته به منظور تسکین علائم عفونت‌های تنفسی، سرماخوردگی، سینوزیت (التهاب در حفره‌های سینوسی اطراف بینی)، بهبود سرفه و گرفتگی صدا استفاده می‌شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: برگ‌های سبز شلغم نیز از ارزش غذایی زیادی برخوردار هستند. به این معنی که برگ‌های سبز شلغم سرشار از ویتامین‌های K،C، اسید فولیک و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) هستند.

به گفته وی، ریشه و برگ‌های سبز شلغم حاوی مقدار کمی اسید اگزالیک هستند (۲۱/۰ گرم در هر ۱۰۰ گرم) که این ماده طبیعی در بعضی سبزی‌های متعلق به خانواده براسیکا (کلمیان) یافت می‌شود.

کاویانی با اشاره به اینکه اسیداگزالیک قابلیت تبدیل‌شدن به بلور و ایجاد سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری را دارد، تاکید کرد: افراد دارای کلیه سنگ‌ساز باید با احتیاط بیشتری شلغم را مصرف کنند. به این افراد توصیه می‌شود همراه با مصرف این سبزی‌ها مقدار کافی آب سالم بنوشند تا با افزایش حجم طبیعی ادرار سبب کاهش خطر ابتلاء به سنگ کلیه شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • چرا نمی‌توانیم همه زباله‌های‌مان را داخل آتشفشان‌ها بسوزانیم؟
  • چطور هم وزن کم کنیم و هم از افتادگی پوست جلوگیری کنیم؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • این سبزی ضد سرطانی متخصص تسکین عفونت های تنفسی
  • ۱۱۷ کیلومتر از راه‌های شمال و شرق استان و ۱۷۰ دهانه پل در سیل اخیر آسیب دید
  • اجرای زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان
  • دلیل لرز و بدن درد بدون تب چیست؟
  • زیرسازی ۸۶ کیلومتر راه روستایی در استان اصفهان انجام شد