Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@05:08:36 GMT

ضریب حفاظتی مناطق خشک‌وبیابانی قم افزایش می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۹۵۶۳

ضریب حفاظتی مناطق خشک‌وبیابانی قم افزایش می‌یابد

به گزارش عصر شنبه روابط‌ عمومی اداره‌کل منابع طبیعی‌وآبخیزداری قم، نشست اعضای کمیته فنی اداره‌کل منابع طبیعی‌وآبخیزداری استان با حضور مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با موضوع سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مدیریت مناطق بیابانی برگزار شد. 

مرتضی داودی معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم درمورد این نشست اظهار داشت: براساس سیاست‌ها و ضوابط اجرایی مدیریت مناطق بیابانی، اداره‌ها کل منابع طبیعی و آبخیزداری دراستان‌ها باید بتوانند درمناطق خشک و بیابانی مدیریت بهتری درجهت توسعه طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی داشته باشند و از مشارکت بخش خصوصی، مردم و سایر بخش‌ها دراین راستا استفاده کنند تا بتوانند ضریب حفاظتی را درمناطق افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: این سیاست‌ها به‌دنبال بسترسازی برای آغاز یک حرکت مشارکتی درمناطق بیابانی است و افزایش همکاری‌ها را دنبال می‌کند چراکه با توجه به‌شرایط حاضر کشور و کمبودهایی که درحوزه اعتباری وجود دارد، به‌این نتیجه رسیدیم که همیشه نمی‌توان برای نگهداری و احیا هزینه کرد بلکه بهترین راه این است که ظرفیت‌های موجود را فعال، و از بهره‌برداران و مردم محلی بهره‌مند شد. 

 داودی عنوان کرد: بر اساس این دستورالعمل هدف این است که ضمن مدیریت و توسعه عرصه‌های احیا شده و مهار کانون‌های بحرانی که درکشور وجود دارد، زمینه هماهنگی برای توسعه مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری بخش‌های غیر دولتی درامر احیا و بهره‌برداری پایدار از عرصه‌های بیابانی و مقابله با پدیده بیابان‌زایی بیش از پیش فراهم شود.

وی با اشاره به‌ابلاغ این سیاست‌ها درسال ۱۴۰۰ تصریح کرد: یک برنامه اجرایی دراین راستا به‌اداره‌های کل‌ ارسال شده‌است که با عنوان ۳‌در۱۴‌در۱۴۰۰ از آن نامبرده می‌شود و سه محور اصلی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها دراین برنامه مورد توجه قرار گرفته‌است.

داودی از اختصاص ۹۵۰ هکتار از مساحت بیابانی به‌این طرح یاد کرد و گفت: ۱۷۸ هزار هکتار مناطق بیابانی درقم داریم که باید برای این مساحت راهکار و چاره‌ای درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به‌شناسایی ظرفیت‌ها و همچنین موانع اجرای این طرح درقم ادامه داد: سیاست‌ها و ضوابط مدیریت مناطق بیابانی به‌سه بخش کشاورزی، خدمات و صنعت تقسیم‌بندی شده‌است که دربخش کشاورزی می‌توان به‌چرای دام، شترداری، توسعه گیاهان دارویی و زراعت چوب، دربخش خدمات هم می‌توان به‌اقامت‌های گردشگری، بوم‌گردی و قرق بیابانی و دربخش صنعت نیز به‌انرژی‌های نو و رسوب‌های بادی اشاره کنیم.

داودی گفت: دراین راستا اداره‌کل منابع طبیعی‌وآبخیزداری استان با محوریت اداره امور بیابان و اداره آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی قرار است اقدام‌هایی را انجام دهد تا بتوانیم موانع را با استفاده از ظرفیت‌ها رفع کنیم و به‌اهداف خود درمناطق بیابانی برسیم‌.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری قم بیابان زدایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری قم بیابان زدایی منابع طبیعی و آبخیزداری قم بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی مناطق بیابانی سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۹۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،موسی مقیمی معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری  اظهار کرد: در بحث حفاظت طی ۱۲ ماهه سال گذشته طی ۱۱۵فقره انجامدعملیات آزادسازی مساحت ۳۷۰ هکتار از جنگل‌های استان مازندران به طبیعت برگشت.

وی افزود: در بحث رفع تبصره براساس تبصره ذیل ماه ۵۵، ۸۵۶ فقره به مساحت ۲۱۴ هکتار از اراضی جنگلی صورت گرفت.

معاون حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اعلام اینکه کشفیات چوب الات در طول ۱۲ ماهه یک‌هزار و ۵۰۰ فقره بوده است، گفت: در این زمینه خودروهای توقيف شده هم پس از سیر مراحل قضایی و قانونی آزاد شدند.

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر