Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست هم‌اندیشی هفته ملی کودک که با حضور نمایندگان ۱۲ سازمان و نهاد برگزار شد، هدف غایی «تربیت» کودک را منوط به مشارکت تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها در آگاهی بخشی دانست.

مهدی علی‌اکبرزاده با اشاره به نقش پررنگ تمام نهادها در حوزه کودک گفت: حضور نهادهای مختلف در این نشست نشان از توجه مدیران و برنامه‌ریزان به مساله کودک دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین کودک مهم است و همه ما می‌دانیم که نیاز کودک تنها تامین معیشت نیست با این حال اگرچه وزارت آموزش و پرورش و کانون نهادهای مرتبط با کودک قلمداد می‌شوند اما رسالت تمام دستگاه‌ها باید ایجاد زمینه لازم برای تربیت نسل آینده باشد.

وی افزود: ما وقتی بزرگ می‌شویم کودکی و نیازهای خود را فراموش می‌کنیم. اما اگر خاطرات‌مان را به یاد بیاوریم می‌توانیم کودکان را درک کنیم. کودک در تمام دنیا نیازهای یکسان دارد. محبت، آرامش، بازی، در دست داشتن محصول مناسب، نشاط و... با این حال متاسفانه می‌بینیم که اغلب خانواده‌ها تنها نگران معدل و نمرات فرزندشان هستند و به همین دلیل کودکان از کودکی کردن بازمی‌مانند. با این هدف است که همه ساله کانون با انتشار عناوینی در هفته ملی کودک و تکرار آن‌ها سعی در یادآوری نیازهای کودکان دارد.

علی‌اکبرزاده در ادامه سخنان خود به نقش بازی و تاثیر اسباب‌بازی در زندگی کودکان پرداخت. وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری درباره تعلیم و تربیت، بازی و نشاط و اسباب‌بازی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکیداتی بر نقش و اهمیت اسباب‌بازی داشتند و سال‌های پیش ما شاهد تجهیز مدارس به اتاق‌های اسباب‌بازی هم بودیم. با این حال تصور می‌شود که اگر بزرگترها به بازی با کودکان بپردازند و این مقوله را جدی بگیرند کاری کم اهمیت و ساده انجام داده‌اند. ما باید بدانیم که کودک با اسباب‌بازی زندگی می‌کند و ترویج این دانسته‌ها بخشی از وظایف ماست.

وی با این مقدمات به ضرورت مشارکت تمام بخش‌ها در حوزه کودک و نوجوان پرداخت و گفت: اگرچه ممکن است بسیاری از ما تصور کنیم حوزه شغلی‌مان ارتباطی با کودک ندارد اما کارمندان و همکاران ما والدینی هستند که هدف آنها از اشتغال، ساخت آینده فرزندانشان است. لذا تک تک دستگاه‌ها با کودک طرف هستند. پس درگیر کردن خانواده‌ها و کارمندان با مسائل مهارتی و تربیتی کودکان قدم بسیار مهمی است. پس از آن تک تک ما می‌توانیم رسالت دیگری را نیز برعهده بگیریم. در جمع خانوادگی و محافل مختلف درباره کودک و کودکی صحبت کنیم.

وی در پایان سخنانش از ارگان‌ها و سازمان‌ها درخواست کرد تا با مطرح کردن پیشنهادات و افکار خود به تحقق اهداف کانون در این حوزه کمک کنند.

ضرورت مشارکت نهادها و ارگان ها در برنامه‌ریزی‌های حوزه کودک و نوجوان

ابوالقاسم سلیمانی دبیر هفته ملی کودک نیز در این نشست به روند برنامه‌ریزی‌های هفته ملی کودک سال ۱۴۰۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت.

وی با اشاره به جلسه‌های برگزار شده با مدیرعامل و معاونت فرهنگی این مجموعه، شعارها و نام‌گذاری‌های پیشنهادی را حاصل جمع‌بندی‌هایی دانست که از سوی شورای معاونان و نمایندگان ۳۱ استان کشور شکل گرفته است. 
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون تاکید کرد که این جمع‌بندی‌ها با توجه و تاکید بر نیازهایی شکل گرفته است که از سوی استان‌های مختلف به دبیرخانه هفته ملی کودک ارسال شده است.
سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت که برنامه‌های حضوری این هفته با توجه به همه‌گیری موجود، نیازمند تایید ستاد کرونا خواهد بود.

وی گفت: کانون برنامه‌های شاد و مفرحی را برای اجرا در فضاهای آزاد مد نظر دارد که اجرای نمایش، بخشی از آن‌هاست. با این‌حال اجرایی شدن این طرح‌ها نیازمند نزدیک شدن به هفته ملی و بررسی وضعیت بیماری خواهد بود.
وضعیت کودکان در دوران پسا کرونا یکی از موضوع‌های مورد بحث در این نشست بود. نمایندگان ارگان‌های مختلف ضمن اعلام دیدگاه‌های خود درباره‌ی شعار و نام‌گذاری هفته ملی کودک اعلام کردند که مهم‌ترین نیاز کودکان ایران در دو سال اخیر نیازهای اجتماعی و آسیب‌های آموزشی بوده است که پس از گذر از دوران همه‌گیری بیماری، اثرهای آن دیده خواهد شد.
مساله عدالت آموزشی از جمله نکته‌های طرح شده در این نشست بود. سمیه شیخ‌محمدی از سازمان هلال احمر با مطرح کردن این موضوع که در دو سال اخیر بسیاری از کودکان از تحصیل بازمانده‌اند، توجه به وضعیت روحی و روانی این دسته از بازماندگان از تحصیل را خواستار شد.
حجت‌الاسلام حامد تقدیری از سازمان تبلیغات اسلامی نیز به موضوع ارتباط مسئولان با کودکان و وظایف آن‌ها پرداخت.

وی خاطرنشان کرد ساخت آینده تک تک کودکان بخشی از وظایف مسئولان در بخش‌های مختلف است. توجه به این امر و پرسش در این زمینه می‌تواند موضوعی قابل پیگیری باشد.

سهیل سلیمیان از شهرداری تهران نیز از جمله حاضرانی بود که بار دیگر به عوارض کرونا و تاثیرات آن بر کودکان پرداخت. وی دوربودن کودکان در جامعه را خطر مهمی خواند که به زودی آسیب‌های آن مشخص خواهد شد. عدم تعامل کودک با هم‌سن‌و سالان و دوری از مناسبات و رفتارهای اجتماعی نیز از جمله مباحث مطرح شده از سوی این کارشناس بود.

در بخش دیگری از این نشست مساله‌ی اجرایی شدن شعارها و نام‌گذاری‌ها در طول سال مطرح شد.

دبیر هفته ملی کودک در پاسخ به این مباحث به فعالیت‌های دو سال اخیر کانون در مجازی کردن فعالیت‌ها و ادامه روابط اجتماعی اعضا از طریق فضای مجازی اشاره داشت.

وی همچنین به تداوم اجرایی شدن طرح‌ها و مباحث هفته ملی کودک در طول سال پرداخت.

صلح و مهرورزی، امنیت کودکان و بزهکاری، مشکلات روحی و روانی کودکان از دیگر نکته‌هایی بود که این کارشناسان خواستار پرداختن به آن در حوزه کودک و نوجوان بودند.
در پایان این نشست سلیمانی ضمن تشکر از حضور کارشناسان و فعالان حوزه کودک در این نشست عنوان کرد که پس از جمع‌بندی نظرها و دیدگاه‌های اعلام شده به زودی شعار روز جهانی کودک و عناوین روزهای هفته ملی کودک اعلام خواهد شد.
مدیرکل کانون استان تهران و نمایندگان سازمان‌های بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، یونیسف، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت دادگستری، شهرداری تهران، کمیته امداد امام خمینی، وزارت میراث فرهنگی، وزارت بهداشت، سازمان آتش‌نشانی و صداوسیما در این نشست حضور داشتند.

برچسب‌ها وزارت دادگستری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ادبیات کودک و نوجوان شهرداری تهران یونیسف سازمان تبلیغات اسلامی هفته کودک وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت دادگستری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ادبیات کودک و نوجوان وزارت دادگستری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ادبیات کودک و نوجوان شهرداری تهران یونیسف سازمان تبلیغات اسلامی هفته کودک وزارت آموزش و پرورش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری کودکان کودک و نوجوان هفته ملی کودک اسباب بازی حوزه کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۸۷۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام یارزاده دهکردی عصر امروز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: پیرو تفاهم‌نامه مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در سال ۱۴۰۲ و در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در مناطق کم برخوردار طرح «هر کلاس، یک قفسه کتاب» با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خوزستان در مدارس منتخب استان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم کانون پرورش فکری در استان خوزستان توجه به امر کتاب و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان است، افزود: در گام اول اجرای این طرح در نظر داریم تعداد ۱۱ کلاس درس، دو مدرسه منتخب در کوی علوی شهرستان اهواز را با حضور نمایندگان استانداری و آموزش و پرورش استان به قفسه‌های کتاب که هر کدام شامل ۸۰ جلد کتاب متنوع و تازه منتشر شده و بازی و سرگرمی است، مجهز کنیم.

یارزاده دهکردی یادآور شد: طرح یادشده در قالب تفاهم نامه بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، در راستای اجرای برنامه‌های سلامت اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و تأکید وزیر آموزش و پرورش بر تجهیز کتابخانه مدارس صورت می‌گیرد.

کد خبر 6090270

دیگر خبرها

  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • نشست هم اندیشی انجمن های علمی و کانون های فرهنگی دانشگاه یاسوج
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • چرا کودکان فرانسوی به خوش رفتار و مؤدب بودن مشهورند؟
  • برگزاری نشست‌ های بصیرتی جهاد تبیین همزمان با هفته عقیدتی در فومن
  • «آوای ابرها» با دغدغه کودکان مظلوم غزه به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
  • استرس یکی از مهمترین عوامل از بین رفتن آرامش در کانون خانواده است
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری به کرمان آمد