Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  کرونا که یکه تازی را آغاز کرد، در‌های مدارس به روی دانش آموزان بسته شد تا سلامتشان تهدید نشود؛ کلاس و نیمکت و صندلی و تخته سیاه و سفید، همه و همه شد تبلت یا گوشی تلفن همراه در دست معلمان و دانش آموزان برای آنکه در فضای مجازی یکی درس بگوید و یکی درس بیاموزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجربه‌ای که هم برای معلمان تازگی داشت و هم دانش آموزان.

پای صحبت‌های معلمان که می‌نشینی از روز‌های سخت تدریس مجازی می‌گویند و گله می‌کنند که در این یک سال و نیم کسی متوجه خستگی و روز‌های پر استرس آن‌ها نشد. از اینکه یکباره بدون هیچ آمادگی، ناچار شدند تدریس حضوری را به مجازی تبدیل کنند و هم آسیب‌های روحی را متحمل شدند و هم بابت کار مداوم با رایانه و تبلت، صدمات جسمی را؛ همه آنان البته از عشقی هم می‌گویند که همیشه شوق کار به آنان داده است.

بیشتر بخوانید 

شاد، میزبان مراسم مجازی روز دانش‌آموز


تعریف معلمان از تدریس مجازی: نه چندان آسان!

 محمدی از معلمان مدرسه‌ای دولتی در اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۱۵ سالی است که در آموزش و پرورش فعالیت دارم و در کلاس سوم دبستان تدریس می‌کنم. با وجود سال‌ها تجربه با شنیدن خبر مجازی شدن مدارس استرس تمام وجودم را فرا گرفت که آیا می‌توانم طوری تدریس کنم که شاگردانم به درستی متوجه دروس شوند یا خیر؟

او افزود: در طول سال تحصیلی گذشته صبح که بیدار می‌شدم تا پاسی از شب باید پای دستگاه رایانه می‌نشستم، چون بعد از اتمام کلاس، مطالب و محتوا‌هایی مورد نیاز برای تدریس در روز بعد را باید آماده می‌کردم؛ با این وصف تصور کنید روزانه به چه میزان فشار جسمی به من وارد می‌شد.

 اکبرزاده یکی از معلمان مدارس ابتدایی اصفهان به خبرنگار ما گفت: بعضی از فعالیت‌هایی که در مدارس برای یادگیری بهتر دانش آموزان انجام می‌شد در قالب دست ورزی بود که در فضای مجازی این امکان نیست و همین سبب می‌شود تدریس سخت‌تر شود.

او ادامه داد: در کلاس‌های حضوری دانش آموزان را برای ارتباط بیشتر به چند گروه تقسیم می‌کردیم، اما در شیوه آموزش‌های مجازی این امر دیگر شدنی نیست.

این معلم اضافه کرد: مشکل دیگری که با آن مواجه بودیم کم توجهی دانش آموزان به تحویل باکیفیت تکالیفشان بود که خواندن آن‌ها را دشوار می‌کرد.


دانش آموزان کم حوصله، والدین نگران

 شکیبا دیگر معلمی که در این زمینه با خبرنگار ما گفتگو کرد اینطور گفت: در اوایل سال تحصیلی دانش آموزان هیچ انگیزه‌ای برای گوش دادن به درس نداشتند، اما کم کم هرچه پیش رفتیم علاقه و توجه آن‌ها بیشتر شد.

او بیان کرد: یکی دیگر از معضلات تدریس بر بستر فضای مجازی کندی اینترنت و مشکل برنامه‌هایی همچون شاد بود که دانش آموزان و معلمان را کلافه کرده بود.

 رهنما دیگر معلم اصفهانی با نیم نگاهی به مزایای تدریس مجازی گفت: کلاس‌های مجازی با تمام سختی هایش مزایایی همچون یادگیری تحقیق و جست و جو برای دانش آموزان را به دنبال داشت.

او افزود: خوشبختانه خانواده‌ها سختی تدریس مجازی را درک می‌کردند و با فرزندان خود و معلمانشان برای یادگیریشان همکاری خوبی داشتند.

یکی از مادران دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سر کلاس نگهداشتن دانش آموزان به ویژه در اوایل سال بسیار دشوار بود و آنان کلاس را ترک می‌کردند.

او افزود: افت بسیار شدید در یادگیری فرزندم با وجود تلاش بسیار معلمان مرا آزرده می‌کرد، فرزندم خانه را به عنوان کلاس قبول نمی‌کرد و نمی‌پذیرفت و بازیگوشی می‌کرد.

شاد، امسال واقعا شاد است

حمیدرضا خردمند رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه در سال تحصیلی گذشته برنامه شاد با توجه به تعداد زیاد کاربران آن با مشکلاتی مواجه شد که امسال با یاری خدا این مشکلات در نسخه جدید برنامه شاد بر طرف شده است.

او افزود: کندی ارسال پیام و یکنواختگی و خسته کنندگی برای دانش آموزان از مشکلات شبکه شاد در سال گذشته بود که در نسخه جدید تلاش شده این مشکلات رفع شود.

رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: در نسخه جدید شاد امکاناتی همچون گفت‌وگوی صوتی، ویس کنفرانس برای معلمان، تعامل معلم و دانش آموز و حضور و غیاب دانش آموزان اضافه شده است.

خردمند ادامه داد: خانواده‌ها و دانش آموزان نگران مشکلات سال‌های قبل این برنامه نباشند، چون شبکه شاد با امکانات بیشتر و سرعت قابل قبول در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

باید بپذیریم آموزش‌های مجازی که به اجبارِ کرونا به نظام آموزشی ما تحمیل شد مزایا و معایبی دارد، مزایایی که شاید باید زودتر به سراغش می‌رفتیم و معایبی که برخی از آن‌ها به لطف تجربه یک سال و نیمی استفاده از آن شناخته و برطرف شده است.

سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در حالی آغاز شده که مشکل خرید گوشی تلفن همراه هوشمند و تبلت با کمک خیران برای بیشتر دانش آموزان کم بضاعت رفع شده؛ معلمان با تولید محتوا در فضای مجازی آشنا شده و دانش آموزان درس خواندن از راه دور را یاد گرفته اند. اما قطعا آموزش مجازی نمی‌تواند جایگزینی کامل و ابدی برای تحصیل باشد.

مدارس چشم انتظار شنیدن صدای پرشور و شوق دانش آموزان هستند و آن‌ها هم نیازمند تعامل با معلم و هم شاگردی‌ها در دنیایی واقعی؛ بنابراین باید منتظر آبان و بازگشایی ترکیبی مدارس ماند و از تجربیات پیش رو بهره برد.

گزارش از اسماء جابری
انتهی پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فضای مجازی سامانه شاد خبرنگار ما گفت تدریس مجازی دانش آموزان سال تحصیلی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۳۸۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد

نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان در عرصه تولیدات دستی و کشاورزی در سنندج برپا شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌اله موسوی پیش‌از ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: دو برنامه بزرگ در استان کردستان در حال برگزاری است که یکی از آن‌ها، برپایی نمایشگاه طرح خود اتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی استان کردستان است که عصر امروز در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج افتتاح و به مدت سه روز دایر می‌شود.

وی گفت: دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان در قالب یکصد غرفه، تولیدات کشاورزی و دستی خود مبنی بر محصولات بومی، را در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقمندان قرار داده‌اند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان افزود: این نمایشگاه با هدف ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان، آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های بومی محلی و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم برپا شده است.

وی با بیان اینکه در بحث گرایش به شاخه نظری در استان وضعیت مطلوبی نداریم تصریح کرد: در حاشیه این نمایشگاه دو میز به منظور هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به سمت رشته‌های هنرستان‌ها برپا و به سوالات دانش‌آموزان و خانواده‌ها پاسخ داده خواهد شد.

موسوی همچنین به برپایی غرفه هوش مصنوعی و آموزش‌های دیجیتال اشاره و اظهار کرد: این غرفه نیز زمینه توانمندی دانش‌آموزان را در عرصه دیجیتالی به نمایش می‌گذارد و امیدواریم مورد بازدید خانواده‌ها قرار بگیرد.

معاون آموزش و پرورش کردستان از برگزاری همایش کشوری مدیران مدارس شبانه‌روزی دوره دوم متوسطه نظری در استان خبر داد و اظهار کرد: این همایش به مدت سه روز با حضور مدیرانی از وزارتخانه در سنندج برگزار می‌شود.

به گزارش تسنیم؛ نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی استان از امروز تا دهم اردیبهشت ماه جاری در محل نمایشگاه‌های دائمی سنندج از ساعت 3 ظهر تا 10 شب در معرض بازید مردم خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ۲ هزار مشاور در آموزش و پرورش جذب می شوند
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت ادامه خواهد داشت
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • فعالیت مدارس استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت
  • نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری
  • روایت یک معلم درحوزه تدریس به دانش آموزان خاص