Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@14:08:41 GMT

بافت فرهنگی و تاریخی شهر تبریز خالی از سکنه می شود

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۲۴۴۷۳۲

بافت فرهنگی و تاریخی شهر تبریز خالی از سکنه می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فریدون بابایی‌اقدم امروز در جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز مبنی بر بررسی مسائل و مشکلات شهروندان در محور های تاریخی و فرهنگی شهر تبریز اظهار داشت: ابلاغیه از طرف استانداری به شهرداری تبریز ارسال و تحت این عنوان که محدوده فرهنگی و تاریخی نسبت به نقشه دو سال گذشته که نقشه طرح جامع است، تغییراتی دو برابری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما در محور تاریخی و فرهنگی این است که نمی‌توانیم بر اساس ضابطه مشخصی با شهروندان برخورد کنیم.

بابایی‌اقدم ادامه داد: چرا که در محدوده‌های تاریخی فرهنگی برای هرگونه ساخت و ساز باید از میراث فرهنگی استعلام شود و محدودیت هایی در تراکم ساختمان ها، ارتفاع ساختمان ها و حریم ساختمان ها در این محدوده وجود دارد.

وی گفت: این شرایط شهروندان را دچار مشکلات اساسی می‌کند و نتیجه نهایی این محدودیت ها به ضرر شهر است و بافت شهری را به سمت فرسودگی کالبدی سوق می دهد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: برای شهروندان ساکن در محدوده بافت فرهنگی و تاریخی شهر هیچ توجیه اقتصادی جهت ساخت و ساز در این محدوده ها وجود ندارد، چرا که نهایت ارتفاع ساخت و ساز در این محدوده ها هفت و نیم متر است که با احتساب پیلوت، تنها یک طبقه و یا یک طبقه و نصفی امکان ساخت وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به مرور شاهد این هستیم که که در سه منطقه ۱۰، ۸ و ۴ مشکلاتی برای شهروندان به وجود می  آید اضافه کرد: متعاقب فرسودگی کالبدی، فرسودگی عملکردی  نیز حاصل می شود و به مرور این مناطق خالی از سکنه شده و به مخروبه تبدیل می شوند.

بابایی‌اقدم افزود: این میان بر اساس ابلاغیه استانداری ۷۰۰ هکتار به این محدوده اضافه شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در این جلسه گزارش شهرداری تبریز، سازمان میراث فرهنگی و نماینده استانداری شنیده شد و متولی طرح های توسعه ملی، دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ راه و شهرسازی در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرد.

وی  با بیان اینکه  با توجه به این امر که هیچ روندی برای افزایش این محدوده طی نشده، و بر اساس قانون تاسیس شورای شهرسازی و معماری میگوید هر تغییر باید  در کمیسیون ماده ۵ بررسی شود گفت: زمانی که اعضا این کمیسیون از وجود این طرح اظهار بی اطلاعی میکنند یعنی این تغییر به این کمیسیون ارجاع نشده و صرفاً میراث فرهنگی استان در نقشه تغییراتی اعمال کرده  که فاقد و جاهت قانونی است

در پایان مقرر شد شهرداری کما فی السابق بر اساس نقشه قبلی اقدامات قانونی خود را اجرایی کند.


 
 

منبع: فارس

کلیدواژه: تبریز بافت معماری فرهنگی فارس تبریز فریدون بابایی اقدم بافت فرهنگی و تاریخی شهر تبریز شهرداری تبریز شورای شهر تبریز شهرسازی و معماری شهر تبریز بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۴۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع

علیرضا نقوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به عبور هزار کیلومتر قنات از زیر شهر یزد از اتصال فاضلاب خانه های محدوده به قنات انتقاد کرد و افزود: برخی از مقنی ها برای سود بیشتر درصدد اتصال فاضلاب منزل به قنات هستند که هم جرم است و هم مشکلات فراوانی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه این مساله سبب نشت فاضلاب می‌شود که در روزهای اخیر شاهد ایجاد حفره‌ای به عمق هشت متر بودیم که با تلاش ۲۴ ساعته کارکنان شهرداری برطرف شد، اظهار کرد: همچنین برای چاه‌های دفع فاضلاب باید در داخل همان مکان و نه در داخل کوچه انجام شود.

کد خبر 6092287

دیگر خبرها

  • ۵۷۰ هزار اخطار مالیاتی به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • ایجاد حفره ۸ متری در بافت تاریخی یزد/ اتصال فاضلاب به قنات ممنوع
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه