Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی آذرسینا ـ نوازنده کمانچه و داور جشنواره پانزدهم موسیقی جوان ـ درباره نقش پررنگ صداوسیما در معرفی هنرمندان نسل جوان گفت: متاسفانه رسانه ملی هیچگاه توجه خاصی به این جشنواره نداشته و این در حالی است که ما در دوره‌های مختلف جوانانی داشتیم که چندین دوره پشت سر هم برگزیده شدند. بسیاری از آنها تمام ردیف موسیقی ایرانی را از حفظ هستند و با انگیزه و تلاش به جشنواره می‌آیند اما جایی برای دیده شدن ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه اشکالی دارد تصویری از آنها با ساز به دست مثل فوتبالیست‌ها یا هنرپیشه‌های بدون صاحب شهرت در تلویزیون نشان داده شود؟

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، این هنرمند درباره تاثیرجشنواره موسیقی جوان در ایجاد انگیزه و کشف استعدادهای جوان گفت: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان به واسطه استمرار در برگزاری، پیشرفت خوبی داشته اما صرفا برگزاری چنین رویدادی نمی‌تواند در رشد، اشاعه و ترویج موسیقی درست، جدی و متعالی ایران برای جوانان کافی باشد.

وی ادامه داد: جشنواره از نظر کیفیت خیلی منصفانه و بیطرف فراخوان می‌دهد. قطعات اجرایی برای جوان‌ها در دو مرحله توسط استادان و آدم‌های موجه تعیین می‌شود. برای داوری نیز استادان مطرح موسیقی حضور دارند و برای هر ساز چندین نفر نظر می‌دهند در نتیجه همه امور با دقت و درستی کامل صورت می‌گیرد؛ اما کافی نیست. به نظر من اگر جشنواره بخواهد آن انگیزه اصلی که ترویج موسیقی درست و جدی در بین مردم و جوانان است را اشاعه دهد، نیازمند حمایت رسانه‌های عمومی و جمعی است.

آذرسینا با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان تا به امروز موفقیت آمیز بوده است، خاطرنشان کرد: رپرتوار اجرایی را خودمان تعیین کردیم؛ بنابراین شرکت کنندگان در این جشنواره باید تمامی موارد مشخص شده را اجرا می کردند. امسال در پانزدهمین دوره جشنواره ۱۰۰ نفر در بخش کمانچه شرکت کردند و من و سایر داوران کمانچه با دقت بسیار تمامی آثار شرکت کنندگان را بررسی کردیم. اما اجراها نشان می‌داد ما از نظر معلم کمبود داریم. بسیاری از جوانان بر اساس آلبوم‌های موسیقی من و یا آقای شکارچی و یا با تمرکز بر کتاب من که تنها ردیف کمانچه است، اجرا کردند که البته اشکالی هم ندارد ولی مشخص بود که کسی به عنوان معلم و راهنما نبوده که کار آنها را نظارت و مشکلاتشان را برطرف کند. چرا که به قول استاد برومند:«نوار که نمی‌تواند بگوید غلط است یا درست.» در نتیجه تاسف خوردم که آن زحمتی که می‌کشند خیلی نتیجه بخش نبوده است. البته فضای جشنواره مقایسه و نسبت است و در میان شرکت کنندگان چندین نفر خوب بودند و انتخاب شدند ولی باز آن چیزی نبود که انتظارش می رفت.

داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: در این دوره هنرجویی که کاملا آماده، تند و چالاک کمانچه بزند و برداشت و تلقی اش از کمانچه،  موسیقی، حس و حالی که نواختن موسیقی ایرانی و تکنوازی در موسیقی ایران دارد را در کارش داشته باشد، به صورت مطلوب نبود ولی به هرحال جای قدردانی دارد.

این مدرس موسیقی با اشاره به اینکه بایستی برای هنرجویان کمانچه چاره‌ای اندیشیده شود، گفت:در شرایط کنونی شاید کلاس رفتن و داشتن معلم خوب برای همه سخت باشد. کمانچه نوازان بسیار مردمی هستند و برای ارتقاء کار نوازندگی‌شان بایستی چاره‌ای برایشان اندیشیده شود.

آذرسینا درخصوص همراهی اساتید موسیقی ایران در جایگاه داوران جشنواره خاطرنشان کرد: من معتقدم  کار داوری ظریف و شکننده است و شخصی که در مقام داور جوانان را به طرف ذهنیت خودش می کشاند، باید شناخت کافی و کامل داشته باشد، ردیف دان و موسیقیدان باشد تا بتواند درست قضاوت کند. خوشبختانه داوران بخش کمانچه همه کارکرده و کاربلد وخوب هستند.

آذرسینا در خاتمه خاطرنشان کرد: داوران در کنار تلاش‌های مستمر آقای دکتر هومان اسعدی به عنوان دبیر جشنواره و نیز عوامل اجرایی، با شوق و ذوق، کار و تلاش می کنند که بسیار قابل تقدیر است.

داوری‌های مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره موسیقی جوان جشنواره موسیقی جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۶۹۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود

ایسنا/کرمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان از آمادگی گروه‌های موسیقی این منطقه برای شرکت در جشنواره‌های بین المللی خبر داد و گفت: تعداد سه گروه موسیقی به منظور معرفی خرده فرهنگ‌های جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام سیداحمد حسینی در گفت و گو با ایسنا از اعزام سه گروه موسیقی جنوب کرمان به جشنواره‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: از این سه گروه موسیقی، یک گروه موسیقی سنتی و دو گروه موسیقی مقامی به جشنواره‌های هنری بین المللی اعزام خواهند شد.

وی تنوع در موسیقی منطقه را برگرفته از استعدادهای هنرمندان دانست‌ و افزود: گروه موسیقی آوای منوجان به سرپرستی فرامرز زارعی یکی از این گروه‌های موسیقی است که به جشنواره هنری کشور قزاقستان اعزام خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان گفت: گروه موسیقی سنتی لیکوی جنوب به سرپرستی علی یونس زاده از جیرفت نیز قرار است به جشنواره هنری کشور تونس اعزام شود.

وی اظهار کرد: گروه موسیقی مقامی کمنزیل به سرپرستی هوشنگ کردستانی یکی دیگر از این سه گروه موسیقی است که برای شرکت در جشنواره هنری به کشور ازبکستان شهر ضامین اعزام خواهد شد.

حسینی افزود: انتخاب این سه گروه موسیقی از جنوب کرمان برای شرکت در جشنواره‌های هنری بین المللی با توجه به مولفه‌های اعلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان هدف از اعزام گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی به این جشنواره‌های هنری را، معرفی خرده فرهنگ‌های بومی و سنتی جنوب کرمان در سطح بین‌المللی دانست که باید بیش از این مورد توجه و حمایت قرار بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره جوان ایرانی، پرچمدار پیشرفت + تصویر
  • معرفی جوانان برتر همدان در جشنواره جوانان برتر ایران زمین
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • موسیقی لرستان در تالار وحدت طنین انداز می‌شود
  • فارس و بوشهر زیر ذره‌بین دفتر موسیقی رفتند
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر