Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ در اقدامی بی نظیر، و به دعوت پاپ فرانسیس، رهبران تمامی ادیان اصلی دنیا در روز دوشنبه 12 مهرماه 1400 در واتیکان گرد هم آمدند تا با رایزنی با یکدیگر و تبادل آرا با دانشمندان برجسته جهان، بیانیه ای عملی درباره مسائل مرتبط با تغییرات اقلیمی صادر، و از پاپ درخواست کردند که به نمایندگی از همه ادیان آن را به رهبران سیاسی شرکت کننده در کنفرانس COP26 ، تسلیم نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت­ الله دکتر سیدمصطفی محقق ­داماد رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی از ایران به عنوان  یکی از متفکرین شیعی در این گردهمایی مدعو و شرکت کرد و ضمن امضای بیانیه مشترک ادیان، به ایراد سخنرانی ای پرداخت که خلاصه آن به شرح زیر است:

بحران محیط زیست که امروز حیات بشر را برروی کره زمین سخت و دشوار کرده، یک بحران اخلاقی و فکری است وبرای حل آن رهبران دینی میتوانند نقش مهمی ایفا کنند. نگاه بشر به جهان پیش روی خویش دوگونه نگاه است؛ الهی وغیرالهی . درنگاه الهی مجموعه جهان پیش رو اعم از انسان ،حیوانات .کوهها، دریاها وسایر بخشهای طبیعت یک مجموعه هستی و همه مظاهر آفریدگار و نشان دهنده او هستند ‌درحالی در نگاه غیر الهی چنین نیست.

 

 

در این نگاه بشرخود را جدای از طبیعت می بیند و طبیعت را برای خود و در تسخیر خود میداند و همواره تلاش دارد که تسلط بیشتری برآن بدست آورد. درحالی که درنگاه نخستین بشر برای طبیعت احترام قایل است وخودرا جزیی ازان میداند. درقرآن مجید، طبیعت همانند انسان با خدا گفتگو می کند وتسبیح خدا میگوید لذا طبیعت از نظر مومنین مقدس است و هرگز مومنین به طبیعت تجاوز نمیکنند.به موجب انچه در متون مقدس آمده نیز، خدا در آغاز آفرینش انسان، او را به دو امر ملتزم نموده است یکی اجتناب از قتل نفس و دیگری اجتناب از الوده کردن طبیعت ومتاسفانه امروز بشر به عهد الهی وفا نکرده ومرتکب کشتار بیگناهان وتخریب وفساد درطبیعت می شود. رسالت پیروان ادیان در جهان معاصر اتحاد بر ای رساندن پیام الهی وتحقق و وفای به این دوتعهد خداوند است.

لازم به ذکر است که بیست و ششمین کنفرانس جهانی تغییر اقلیم، COP26 در ماه نوامبر امسال در شهر گلاسکو اسکاتلند برگزار خواهد شد، و پس از کنفرانس پاریس سال 2016  که منجر به توافق اقلیمی جهانی شد، مهمترین نشست رهبران سیاسی دنیا برای مواجهه با مشکلات اقلیمی خواهد بود.

منبع: جماران

کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا پاپ فرانسیس تغییرات اقلیمی آیت الله محقق داماد بحران محیط زیست افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۲۹۸۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی

 به دنبال فراخوان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز و انجمن‌های محیط زیستی مبنی بر پاکسازی ساحلی رودخانه کارون و دعوت از عموم شهروندان اهوازی جهت مشارکت در این برنامه تعدادی از فعالان و دوستداران طبیعت نسبت به پاکسازی محیط اقدام نمودند.

صغری رستمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از حضور داوطلبانه دوستداران محیط زیست در این برنامه گفت: اجرای این گونه برنامه‌ها در راستای فرهنگ سازی برای توجه به مقوله پسماند و جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیست است و خواستار مشارکت همه اقشار جامعه در این گونه حرکت‌های زیست محیطی شد.

وی افزود: امروزه یکی از مهمترین معضلات در بخش پسماند در استان، کشور و حتی جهان، پلاستیک است که باید برای کاهش آن و جایگزین با موادی که سریعتر تجزیه و آسیب کمتری به محیط زیست بزنند، اقدام کنیم.

رستمی ادامه داد: باید به کودکان یاد داد که ما نه تنها زباله‌ها را در طبیعت رها نمی‌کنیم، بلکه زباله‌های رها شده را هم جمع آوری می‌نماییم تا طبیعت زیبایمان را از وجود ناپاکی‌ها پاکسازی نماییم.

 این مراسم از کوچکترین فعال محیط زیست نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم