Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اسناد پاندورا از فاش شدن گسترده اسناد مالی و مراودات مرتبط با دارایی‌های سری برخی از ثروتمند‌ترین افراد در جهان حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، گروهی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای کشورهای مختلف پس از ماه‌ها بررسی نتیجه تحقیقات خود از انبوهی سند لو رفته درباره ثروت‌اندوزی و فرار مالیاتی بیش از 330 سیاستمدار و مقام سیاسی کنونی یا قبلی جهان از 91 کشور جهان را منتشر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس تحقیقات کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی، نام چندین رئیس کشور و دولت از جمله پادشاه اردن و نخست‌وزیر جمهوری چک در فهرست کسانی که دارایی‌های محرمانه اعلام نشده دارند، قرار گرفته است.
به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، نام 565 اسرائیلی در اسناد پاندورا که کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی منتشر کرد، مشاهده می‌شود.
تحقیقات اسناد پاندورا بر پایه افشای حدود 12 میلیون سند از 14 شرکت خدمات مالی در سراسر جهان است.
پیش بینی شده است در روز‌های آینده ابعاد دیگری از جعبه پاندورا که در داستان‌های یونان قدیم، صندوق حاوی شر و بدی است افشا شود.

عربستان پرچمدار بیشترین رسوایی
اسناد فاش شده تحت عنوان پاندورا نشان می‌دهد مقامات عربستان سعودی همچنان مثل رسوایی‌های سابق اعم از ویکی‌لیکس و اسنودن، همچنان پرچمدار بیشترین رسوایی‌ها هستند.
ماجرای دست داشتن شاهزاده‌های سعودی در قرارداد‌های تسلیحاتی که از صربستان به دست عناصر داعش در یمن رسیده بود و پادشاه عربستان سعی در مخفی کردن آن داشت از طریق اسناد پاندورا فاش شد. بر همین اساس اسم الحسن و العتیبی به همراه پیمانکار آمریکایی به نام ویلیام مایکل سومریندایک و یک تبعه کانادایی متولد طرابلس لبنان به نام شادی شعرانی دیده می‌شود.
این اسناد نشان می‌دهد الحسن روز سیزدهم دسامبر 2016 یعنی کمتر از یک سال پس از آغاز جنگ ائتلاف متجاوز علیه یمن به عنوان مدیر شرکت لارکمونت در جزایر انگلیسی العذراء به ثبت رسیده است. هنگام ثبت، عنوانی برای وی به ثبت رسیده است که پس از تحقیقات معلوم شد عنوان یک شرکت نظامی سعودی به نام ”ریناد الجزیره“ است که مقر آن در ریاض قرار دارد و محل شرکت هنگام تحقیقات درباره آن بسته شد.
یکی از کار‌های شرکت الحسن این بود که سلاح را از شرکت جی‌ای‌ام در صربستان که متعلق به نیبویسا استفانوویچ پدر وزیر دفاع صربستان است خریداری کند، اما بخشی از این سلاح‌ها به دست عناصر گروه تروریستی وهابی داعش در یمن رسید.
نکته قابل توجه آن که در اسناد شرکت لارکمونت صادره در روز اول مارس 2017 آمده است به الحسن ”مجوز نمایندگی شرکت با وزارت دفاع عربستان“ داده شده است. این امر نشان می‌دهد الحسن این فعالیت‌ها را به دستور شخص وزیر دفاع عربستان که همان محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) باشد انجام می‌داده است، اما پادشاه عربستان و ولیعهد وی تصور می‌کردند می‌توانند از طریق قربانی کردن دیگران بر نقش خود در حمایت تسلیحاتی از گروه‌های تکفیری در مناطق مختلف جهان و یمن در جهت منافع سیاسی آل سعود، سرپوش بگذارند، اما تنها گناه آن‌ها این بود که اوامر بن سلمان را به عنوان وزیر دفاع مو به مو اجرا می‌کردند.

اسناد پاندورا به خاندان سلطنتی قطر رسید
افشای اسناد دیگری از صندوق پاندورا حاوی 12 میلیون سند مالی و مالیاتی،رشوه و تخلف شماری از مقامات جهان است دامن خاندان سلطنتی قطر را گرفته است.
افشای سندی دیگر در رسانه‌های انگلیس مبین آن است که خاندان سلطنتی قطر دو ساختمان گران قیمت در لندن به ارزش حدود 120 میلیون پوند را با زد و بند‌هایی خریداری کردند که بتوانند از پرداخت بیش از پنج میلیون پوند مالیات معاف شوند.
قطر از جمله کشور‌هایی است که سرمایه‌های زیادی به انگلیس اورده است و املاک زیادی نیزدر لندن خریده است.
منبع اسناد لو رفته از 14 شرکت مالی و حقوقی جهان از جمله در انگلیس است که با مشارکت نهاد‌های شفاف سازی و شماری از رسانه ها‌ی جهان و به دلایلی که هنوز ابعاد ان فاش نشده است مبادرت به افشای این اطلاعات کردند.
یکی از مالکان 95 هزار شرکتی که واسطه خرید املاک و مستغلات بوده اند در جزیره ویرجین انگلیس فعالیت می‌کند که یکی از بهشت‌های مالیاتی توصیف شده است.
این اسناد نشان می‌دهد که چگونه سران و صاحبان قدرت در جهان ثروت ملی و منابع ملت‌های خود را بصورت شخصی و برای خود و نزدیکان به دیگر کشور‌ها منتقل می‌کنند.
شانه خالی کردن از پرداخت مالیات با دور زدن قوانین یا سوء استفاده از خلاء قانونی و نیز تخلف و تقلب و پولشویی و رشوه، از دیگر موارد اتهامی به مقاماتی است که نامشان در اسناد پاندورا منتشر شده است.

فرار مالیاتی حاکم دبی
اسناد و مدارک موجود در تحقیقات موسوم به «پرونده پاندورا» نشان می‌دهد که «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات از پرداخت مالیات در جزایر ویرجین انگلیس و باهاما فرار کرده است.
بر اساس اسناد پاندورا، «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی سهامدار سه شرکت ثبت شده در مراجع قضایی مخفی و سری از طریق شرکت امارات «آکسیوم» (Axiom) بود.
به گزارش ریانووستی، طبق مدارک موجود در «اسناد پاندورا»، هر سه شرکت Tandem Investco Limited و Tandem DirectorCo Limited در جزایر ویرجین بریتانیا و Allied International Investments Limited در باهاما، در سال 2008 تأسیس شدند.
تحقیقات مربوط به اسناد پاندورا نشان می‌دهد که از این سه شرکت برای توسعه فعالیت‌های اساسی بین‌المللی شرکت مادر آکسیوم (Axiom) که در تولید و فروش تلفن‌های همراه فعالیت می‌کند ، استفاده شده است.
در ادامه تحقیقات مربوطه آمده که کار شرکت ثبت شده در باهاما در حال حاضر معلق است، اما متوقف نشده است ، در حالی که فعالیت دو شرکت به حالت تعلیق درآمده است.

فساد مالی رئیس‌جمهور آذربایجان
اسناد پاندورا همچنین افشا کرده است که چگونه الهام علی اف رئیس جمهور اذربایجان و نزدیکانش پنهانی دست کم 17 ملک به ارزش حدود ششصد میلیون دلار در پایتخت انگلیس خریده اند.

رسوایی بزرگ برای پادشاه اردن
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد ملک عبدالله دوم پادشاه اردن از شرکت‌های صوری برای خرید ملک و املاکی به ارزش بیش از 100 میلیون دلار استفاده کرد و دارایی هایش شامل املاکی در مالیبو، واشنگتن و لندن می‌شود.
ویل فیتزگیبون عضو کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی در سخنانی گفت:"در گزارش ما شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این اقدامات غیر قانونی است، اما ما مطمئنا باید از پادشاه (اردن) این سوال را بپرسیم که چرا این املاک را از طریق شرکت‌های صوری خریداری کرده است و چرا هیچ یک از این مراودات علنا اعلام نشده اند. "نمایندگان پادشاه اردن تأکید می‌کنند هیچ گونه تخلفی روی نداده است. آن‌ها به کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی اعلام کردند او از پول خودش و نه پول‌های دولت اردن برای انجام این کار قانونی استفاده کرده است.
در این گزارش همچنین آمده است اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا و خانواده اش دست کم 30 میلیون دلار در حساب‌های خود در خارج دارند.
ویل فیتزگیبون عضو کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی در سخنانی گفت:"این رئیس جمهوری است که طی سال‌های زیاد و همچنین طی سال‌های گذشته با بی بی سی مصاحبه و اعلام کرد اگر کسی سوالی دارد ما در این باره شفاف هستیم و باید به آن‌ها اجازه داد سوالاتشان را مطرح کنند و اکنون ما با اسناد پاندورا دقیقا همین کار را انجام می‌دهیم. "

دیگر افرادی که در این لیست قرار دارند؟
دیگر رهبران برجسته هم دارایی‌های قابل توجهی در اختیار دارند. تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس یکی از آنهاست و کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی اعلام کرد از پرداخت مالیات اموالش به ارزش صد‌ها هزار دلار خودداری کرده است. اندره بابیچ نخست وزیر جمهوری چک هم در ارتباط با انتخاب مجدد خود اقداماتی را انجام داد.
این تحقیقات نشان داد برخی از افراد نزدیک به عمران خان نخست وزیر پاکستان از شرکت‌های خارجی سود برده اند. این در حالی است که او وعده داد متخلفان را مجازات خواهد کرد. او اعلام کرد: "دولت من در ارتباط با همه شهروندان ما که نامشان در اسناد پاندورا قید شده تحقیقاتی را انجام خواهد داد و اگر تخلفی روی داده باشد ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. "
برخی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا کشور‌هایی همانند آمریکا و انگلیس اقدامات لازم را در ارتباط با استفاده از شرکت‌های صوری و فرار‌های مالیاتی انجام می‌دهند.
تحلیلگران می‌گویند این گزارش اخیر سبب می‌شود اعتماد شهروندان به مقاماتشان از جمله در خاورمیانه دشوار شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اسناد پاندورا اسناد پاندورا پادشاه اردن نشان می دهد نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۱۱۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، بررسی ویژگی های فقر در ایران نشان می دهد که افزایش نرخ فقر در ایران طی سال های اخیر تا حد زیادی معلول شرایط کلان اقتصادی است از این رو برای مقابله با آن نیازمند رویکرد تقویت رشد اقتصادی همراه با سیاست های حمایتی قاعده مند هستیم. اگرچه نقش بالای شرایط اقتصاد کلان در گسترش فقر، ظرفیت های فقرزدایی بودجه عمومی را محدود کرده است، با توجه به اهمیت راهبردی مسأله فقر تحلیل بودجه عمومی از منظر فقرزدایی همچنان دارای اهمیت و یک موضوع کلیدی است.

ارزیابی مکانیزم های امحای فقر در لایحه بودجه سال 1403 نشان می دهد که لایحه به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم بر نرخ فقر اثرگذار است. اثرگذاری غیرمستقیم لایحه بودجه سال 1403 باید از طریق تقویت رشد اقتصادی و کاهش تورم باشد اما لایحه بودجه سال جاری به گونه ای تدوین شده که ادامه روند قوانین بودجه در سال های گذشته است و با توجه به ظرفیت ها و محدودیت های بودجه ای، از لایحه نمی توان انتظار چندانی در مورد هدایت و تقویت رشد اقتصادی و در نتیجه فقرزدایی بخصوص از کانال ظرفیت سازی برای ایجاد رشد اقتصادی پایدار داشت. با این حال، رویکرد نسبتاً انقباضی بودجه و حساسیت بالای آن به موضوع کسری که خود را در کاهش نسبت کسری ترازعملیاتی به کل بودجه عمومی نشان میدهد، می تواند از منظر کاهش اثرات منفی بودجه بر تورم و به تبع آن فقر، مثبت تلقی شود. در سمت دیگر اثرگذاری مستقیم لایحه بودجه بر روی نرخ فقر از طریق سیاست های حمایتی و تامین مالی مالیاتی نشان می دهد که بودجه ابتکار قابل توجهی برای تغییر رویکرد به منظور فقرزدایی از مجرای اثرگذاری مستقیم را پیش بینی نکرده و ظرفیت جدیدی را برای تخفیف فقر ایجاد نکرده است. در واقع در لایحه بودجه منابع یارانه ها و بودجه نهادهای حمایتی به عنوان مهمترین منابع مقابله با فقر درآمدی کمتر از تورم رشد کرده است.

در نمودار زیر ساختار توزیع اعتبارات سالیانه به دستگاهها در خصوص مقابله با فقر قابل مشاهده است. بر این اساس سازمان هدفمندی(جهت توزیع یارانه دارو، نان و یارانه نقدی)، وزارت کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی، کمیته امداد  و صندوق توسعه مسکن از این اعتبارات استفاده میکنند.

دیگر خبرها

  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • کدام کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ غمگین تر شده‌اند؟ (+ اینفوگرافی)
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • ببینید | تصاویری از درگیری مار غول‌پیکر با یک مارمولک بزرگ؛ کدام مغلوب شد؟
  • کدام کشورها تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟