Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین-پوپک قاسمی: اردبیل از قطب‌های کشت سیب‌زمینی در کشور محسوب و سالانه ۷۷۰ تا ۸۰۰هزارتن از این محصول دراین استان تولید می‌شود که معادل ۲۰درصد از مجموع محصول تولید شده در کشور است. براساس برآوردها، نیاز استان اردبیل به سیب‌زمینی حدود ۲۰۰هزارتن است و مازاد آن به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای هدف صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود اینکه سطح زیرکشت سیب‌زمینی در دشت اردبیل بسیار بالاست، اما نبود برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از این ظرفیت، سبب شده‌است این فرصت تبدیل به دغدغه همیشگی کشاورزان شود و سیب‌زمینی‌کاران محصول خود را با بیم و امیدهای زیادی برداشت کنند.

ریسک کشت سیب‌زمینی

یکی از سیب‌زمینی‌کاران اردبیلی دراین باره به خبرنگارهمشهری می‌گوید: کشت این محصول برای کشاورزان خیلی پرخطر شده‌است؛ از یک‌سو به‌دلیل شرایط اقلیمی و خشکسالی میزان برداشت محصول تهدید می‌شود و ازسوی دیگر هیچ تضمینی برای فروش محصول به قیمت مناسب وجود ندارد و بازار این محصول همیشه دچار نوسان است.

«سعید وطنخواه» می‌افزاید: از آنجایی که هیچ خرید تضمینی وجود ندارد، همیشه سود سیب‌زمینی به جیب دلالان می‌رود و دست پینه بسته کشاورزان از سود محصول‌شان خالی می‌ماند.

«فرخ کاری» از خریداران عمده سیب‌زمینی هم به خبرنگارهمشهری می‌گوید: میزان برداشت سالانه محصول سیب‌زمینی در استان حدود ۸۰۰ هزارتن است که از این میزان، ۴۰۰ هزارتن در داخل و خارج استان بدون هیچ مشکلی به بازار عرضه می‌شود، اما برای حدود نیمی از سیب‌زمینی برداشت شده باید برنامه‌ریزی شود تا به صنایع تبدیلی و بازارهای خارجی عرضه شود که این موضوع هم به وجود سردخانه‌های مناسب برای نگهداری محصول و عرضه به‌موقع نیاز دارد. وی می‌افزاید: در استان اردبیل ظرفیت‌های سردخانه‌ای محدود است که این موضوع سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای در زمینه عرضه این محصول می‌شود؛ نگهداری‌های غیراصولی ضرر و زیان زیادی به کشاورزان وارد می‌کند.

کاهش سطح زیرکشت

بیشترین میزان کشت سیب زمینی استان در دشت اردبیل است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل، سطح زیرکشت سیب‌زمینی دراین شهرستان را ۱۵هزارو ۸۰۰هکتار اعلام می‌کند و می‌گوید: برداشت این محصول معمولا تا آخرین روزهای شهریورماه ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۴۰۰هزارتن سیب‌زمینی از دشت اردبیل برداشت شود.

«علی‌حسین احدی‌عالی» اظهار می‌کند: سیب‌زمینی تولید شده دراین استان ازنظر کیفیت، در جایگاه برتر کشور قرار دارد و جزو محصولات ارگانیک به‌شمار می‌رود که ازنظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی در کشورهای اروپایی است؛ موضوعی که مزیت‌های بسیاری برای استان به‌همراه دارد. وی ادامه می‌دهد: با وجود کیفیت ممتاز سیب‌زمینی اردبیل، به‌دلایلی سطح زیرکشت این محصول در سال‌های گذشته کاهش تدریجی داشته است، چراکه خشکسالی و دمای بالای هوا در زمان رشد غده گیاه سیب‌زمینی، سبب کاهش میزان برداشت شد و کشاورزان کشت محصولات دیگر را به سیب‌زمینی ترجیح دادند.

احدی‌عالی سیب‌زمینی را محصولی آسیب‌پذیر در برابر عوامل محیطی می‌داند و می‌افزاید: این محصول در شرایط فعلی باید به شکل تازه‌خوری تولید و روانه بازار شود، اما کشاورزان محصول تولیدی را در انبارها و سردخانه‌ها نگهداری می‌کنند تا به قیمت بالاتری بفروشند که این موضوع گاهی زمینه‌ساز فاسد شدن محصول می‌شود.

ضرورت سازگاری با کم‌آبی

این مسئول آبیاری سنتی را از مشکلات مزارع سیب‌زمینی اردبیل در بحران کمبود آب عنوان می‌کند و می‌گوید: کشاورزان اردبیلی باید به‌دنبال استقرار سامانه‌های آبیاری‌نوین یا اصلاح الگوی کشت خود باشند تا از وارد آمدن خسارت‌های سنگین جلوگیری شود.

احدی‌عالی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی بخش کشاورزی کشور را کمبود آب برای آبیاری محصولات کشاورزی می‌داند و می‌افزاید: تغییر الگوی کشت و سازگار شدن با این شرایط از مهم‌ترین اقدام‌های مدنظر برای عبور از بحران خشکسالی است که تقریبا بیشتر نقاط کشور با آن دست‌به گریبان هستند.

وی تصریح می‌کند: درچنین شرایطی کشت حبوبات در دشت اردبیل با افزایش بیش‌از ۱۰برابری نسبت به سال‌های گذشته، از ۲۰۰هکتار به بیش‌از ۲هزارو۵۰۰هکتار رسیده است.

به‌گفته مدیر جهاد کشاورزی اردبیل، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، تک‌محصولی بودن دشت اردبیل و نوسان قیمت و نبود بازار مناسب برای فروش سیب‌زمینی در سال‌های گذشته، سبب شده‌است کشت حبوبات درمیان کشاورزان اردبیلی رونق بیشتری پیدا کند.

***

اینها درحالی‌است که مسئولان ارشد اردبیل همواره بر کافی نبودن ظرفیت‌های سردخانه‌ای دراین استان تأکید کرده‌اند. براین اساس اخیرا برخی مسئولان مربوط دراستان اعلام کردند حدود۳۰۰هزارتن به ظرفیت سردخانه‌ها و انبارهای فنی سیب‌زمینی اردبیل افزوده می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند تا میزان قابل‌توجهی جلوی ضرر و زیان کشاورزان به‌دلیل ارزان‌فروشی یا فاسد شدن این محصول راهبردی را بگیرد. همچنین قرار است تسهیلات ویژه‌ای به سردخانه‌دارها و فعالان این حوزه باهدف توسعه ساخت سردخانه‌ها اختصاص یابد؛ اعتباراتی که در مرحله ساخت و به‌عنوان سرمایه گردش ارائه می‌شود تا مشکلات زیرساختی نگهداری از سیب‌زمینی دراستان تاحدود زیادی رفع شود.

کد خبر 630490

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کشت سیب زمینی سیب زمینی سیب زمینی سطح زیرکشت دشت اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۲۱۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از تولید ۱۰۰ هزار تن انواع دانه‌های روغنی در مزارع مستعد استان اردبیل خبر داد. - اخبار استانها -

نوبخت اژدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: تولید انواع دانه‌های روغنی به ویژه کلزا در مزارع شمال استان 1.5 برابر بیشتر از سال گذشته بوده و در کنار عمل‌‌آوری کنجد، سویا و آفتابگردان، کشت دانه‌های روغنی نیز در سال‌های اخیر با حمایت دولت رونق بیشتری به خود گرفته است.

وی تصریح کرد: در شمال استان اردبیل به ویژه شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار کشت محصول با ارزش کلزا توسعه و رونقی مضاعف پیدا کرده و انتظار می‌رود در کنار کشت و صنعت، در اراضی بخش غیردولتی کشت این محصول با ارزش را با قیمت مصوب و خرید تضمینی شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: قیمت تعیین شده برای این محصول 35 هزار تومان بوده و با توجه به 2 برابر بودن این نرخ نسبت به تولید گندم، رغبت بیشتر کشاورزان را به تولید محصولات دانه‌های روغنی و تأمین نیاز بازار داخل در این حوزه شاهد هستیم.

اژدری افزود: یک‌ هزار و 800 هکتار از مجموعه بنگاه اقتصادی کشت و صنعت مغان به کشت کلزا اختصاص یافته که پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار 3.5 تا چهار تن محصول برداشت شود.

وی ارزش تولید دانه‌های روغنی و کلزا را در بی‌نیاز کردن کشور به واردات مواد اولیه روغن یادآور شد و خاطرنشان کرد: آنچه که در شمال استان ضروری به نظر می‌رسد، احداث و توسعه صنایع فرآوری مربوط به تولید محصولات دانه‌های روغنی به ویژه روغن‌کشی است تا فرصت اشتغال و ارزش افزوده بیشتری را در منطقه شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا از خام فروشی محصولات در برنامه هفتم توسعه جلوگیری شود که در این راستا انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران با حمایت همه‌جانبه از سوی مسئولان شهرستان‌های مختلف در راستای راه‌اندازی مجموعه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی قدم پیش بگذارند.

اژدری بیان کرد: 100 هزار تن انواع دانه‌های روغنی در طول سال در استان اردبیل تولید می‌شود که 30 هزار تن آن متعلق به شهرستان پارس‌آباد است و عملیات کشت و زرع در این منطقه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی
  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • جریمه ۵ میلیارد ریالی صافکار متخلف اردبیلی
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • حمایت بیش از ۲۵۰۰ معلم اردبیلی از ایتام
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند