Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@06:04:12 GMT

فراز و فرودهای سینمای کودک از گذشته تا امروز

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۴۷۸۴۹

فراز و فرودهای سینمای کودک از گذشته تا امروز

سینمای کودک و نوجوان با قدمتی بیش از نیم قرن فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و همچنان در حال تغییر است. بی شک این حوزه چالش‌های فراوانی را پیش رو خواهد داشت و همچنان نیاز به تکامل و بهتر شدن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سینمای کودک و نوجوان در دهه‌های اخیر به دلیل برخی حواشی از دوران طلایی خود دور شده است، اما با برنامه‌ریزی و همکاری برخی از دستگاه‌ها روح تازه‌ای در آن دمیده می‌شود؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد می‌توانیم شاهد بازگشت دوران طلایی آن برای تأثیرگذاری بر تعلیم، تربیت و انتقال فرهنگ به نسل آینده باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

المپیاد فیلمسازی، یکی از مهمترین بخش‌های جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال‌های اخیر است و امسال نیز پنجمین دوره آن همزمان با سی و چهارمین دوره این جشنواره در حال برگزاری است. در این المپیاد نوجوانان علاقمند پس از پذیرفته شدن به صورت آنلاین در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی حضور می‌یابند و از تجربیات فیلمسازان استفاده می‌کنند. خبرنگار ایمنا در این زمینه با حبیب ایل بیگی، قائم‌مقام بنیاد سینمایی فارابی و مدیر المپیاد فیلمسازی گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

جزئیاتی از المپیاد فیلم سازی در پنجمین دوره خود بگویید؟

پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ۱۷ مهر ماه آغاز شده است و امسال ۵۰ نوجوان که از این تعداد ۳۱ دختر و ۲۱ پسر هستند، با ۳۷ ایده و ۲۴ فیلم کوتاه از ۱۵ استان به المپیاد فیلمسازی راه یافتند، امسال شهرها و استان‌های بیشتری با المپیاد همراه شدند و آئین پایانی آن روز ۲۱ مهر خواهد بود. همچنین نشست‌های انتقال تجربه را با پوران درخشنده، حبیب احمدزاده و بهروز شعیبی خواهیم داشت که با نوجوانان به گفت‌وگو خواهند نشست. در پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران آثار رسیده در دو بخش «ایده» و «فیلم» داوری خواهد شد.

وحید گلستان، بیژن میرباقری و پوران درخشنده که سال‌های پیش منتور جشنواره بودند، داوری این دوره را به عهده دارند و بهترین گزینه برای قضاوت هستند، زیرا جریانی که نوجوانان در المپیاد طی می‌کنند را می‌شناسند.هدف ما از این المپیاد این نیست که نوجوانان یک شبه فیلمساز شوند، چرا که کسی در طول چند روز فیلمساز نمی‌شود، اما شرکت در این المپیاد می‌تواند در مسیر آینده آنها تأثیرگذار باشد.

برگزارکننده المپیاد فیلم‌سازی، انجمن سینمای جوانان ایران و بنیاد سینمایی فارابی است؛ انجمن سینمای ایران می‌تواند ادامه مسیر این نوجوانان باشد، یعنی پس از این دوره بسیاری از آنها به انجمن راه پیدا کرده و به کار خود ادامه می‌دهند.

حضور نوجوانان در آینده فیلم‌سازی سینمای کودک و نوجوان چه تأثیری دارد؟

هدف این بود که در المپیاد اگر در کار سینمای کودک و نوجوانان کمبود داریم، از همین جا شروع کنیم وکسانی که انگیزه دارند و می‌خواهند وارد این حوزه شوند را تربیت کنیم تا در آینده بتوانند وارد حوزه فیلم سازی شوند. کودکان و نوجوانان در همین المپیاد و جلسه‌های دیگر که می‌تواند اجرا شود، انگیزه می‌گیرند و در آینده وارد دانشگاه و فیلم سازهای خوبی خواهند شد و می‌توانند کار خود را شروع کنند. حفظ سینما در آینده با نگه داشتن نوجوانان این حوزه و علاقمند کردن آنها به فیلم سازی برای کودکان و نوجوانان از همین جا شروع می‌شود.

آیا امروزه آثار سینمای کودک مانند گذشته است؟

در هر دوره سینمای کودک باید مطابق با آن دوره باشد، کودکان و نوجوانان ما امروزه با گذشته تفاوت دارند و حتی نیازها و توقعاتشان نیز متفاوت است، اگر کودکان گذشته را می‌توانستیم با یک ترفند تصویری ساده نسبت به موضوعی قانع کنیم، اکنون کودکان این دوره را به دلیل دیدن انواع فیلم‌های متنوع با چهره‌های بصری بسیار شاخص نمی‌توان با جلوه‌ها قانع کرد؛ نسل امروز، نسل تصویر است و این موضوع از همان خردسالی با موبایل و تلویزیون و … شروع می‌شود و قطعاً سینمای امروز و نیازهای کودکان امروز با دهه‌های گذشته بسیار متفاوت بوده و دست‌خوش تغییراتی شده است. بنابراین باید برای ساختن فیلم کودک و نوجوان با این تغییرات همسو شویم تا بتوانیم فیلم‌های ماندگاری تولید کنیم.

پس از انقلاب اسلامی، بنیاد سینمایی فارابی در دهه ۶۳ تأسیس شد که مهمترین مأموریت آن حمایت از سینمای کودک و نوجوان بوده است، حتی جشنواره بین المللی کودکان و نوجوانان را این بنیاد برگزار می‌کند و این همان نقشی است که در همان سال‌های ابتدایی تأسیس بنیاد به عهده گرفته است و به تولید شاخص فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان توجه دارد. در همه دوره‌ها بنیاد سینمایی کودک یکی از ارکان اصلی در پخش نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان و معرفی سینمایی کودک و نوجوان در خارج از مرزهای ایران بوده، اما در دوره‌هایی فراز و نشیب داشته و این طبیعی است، در چهار سال گذشته از سال ۹۶ شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان ایجاد شد و مسئولیت این حوزه در اختیار بنیاد فارابی نبود و اعضای شورا و مسئولیت شورا با افراد خارج از بنیاد فارابی بود.

اما سخت‌ترین بخش جریان سینمایی کودکان و نوجوانان، اکران فیلم‌ها است، چراکه در دورانی شورای راهبردی سینمای کودکان و نوجوانان نتوانست شرایطی را ایجاد کند که فیلم‌های کودکان و نوجوانان بتواند در سینماها اکران شود. از سال ۹۶ تلاش‌هایی در بنیاد سینمایی فارابی انجام شد که دوباره مسئولیت این حوزه به بنیاد فارابی بازگردد و شورای صنفی نمایش، خانه سینما و به طور کل مجموعه سازمان سینمایی تلاش کرد که مشکلات برطرف شود. از سال ۹۷ اکران فیلم‌های سینمایی کودکان و نوجوانان به شکل مستقل در کشور اتفاق افتاد و مدارس و دانش‌آموزان با همکاری سامانه اردوی مدارس و بنیاد فارابی در سانس‌های صبح فیلم‌ها را دیدند و تلاش شد تا اکران موفقی برای این حوزه انجام شود.

مهم‌ترین انتقادی که به جشنواره فیلم کودک و نوجوان وارد است، چیست؟

تلویزیون و صدا و سیما با بخش تبلیغات و تیزر فیلم‌ها به کار کودک کمک کرد و این کار باعث شد که فیلم‌های کودک و نوجوان اکران و رقم فروش این فیلم‌ها بیشتر شود، پس در سال ۹۷ جهش خیلی خوبی را در این زمینه شاهد بودیم و در سال ۹۸ هم شرایط خوب بود، اما متأسفانه با شیوع ویروس کرونا این بخش با مشکل مواجه و اکران فیلم در سالن متوقف شد، در همین سال‌ها حمایت بنیاد فارابی برای کودکان و نوجوانان جدی‌تر شد و با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چند فیلم سینمایی ساخته شد و با بخش خصوصی نیز چند فیلم تولید کردیم، فیلم سینمایی "یدو" که سال گذشته با همکاری کانون پرورش فکری کودکان ساخته شد، توانست مهم‌ترین جوایز فیلم فجر را به دست آورد.

امسال هم در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان نمایش به شکل ویژه انجام شد، کاری که در این حوزه انجام گرفت این بود که فقط برای جشنواره کودکان و نوجوان فیلم نساختیم. انتقادی که وجود داشت این است که چرا باید فقط فیلم‌هایی ساخته شود که کارکرد آن در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان است و بعد از جشنواره هیچ اتفاقی برای این فیلم‌ها نمی‌افتد، همچنین یک مجموعه فیلم در اختیار داشتیم که به دلایل متعددی امکان اکران در سینما را نداشتند و سینمادارن حاضر به اکران آنها نمی‌شدند، اما اکنون در فارابی اکران هر فیلمی که پیش از کرونا تولید شده، تمام شده است و امیدواریم بعد از کرونا نیز فیلم‌هایی که قابلیت نمایش در سینماها را دارد و در حال حاضر کارهای آماده سازی آن انجام می‌شود به نمایش عمومی در آید.

اغلب در دنیا برای سینمای خانوادگی ارزش زیادی قائل هستند و معتقدیم به جای فیلم کودک بیشتر باید فیلم خانوادگی ساخت، فیلم‌های کودک و نوجوان و حتی انیمیشن‌هایی که خارج از کشور می‌سازند، فیلم‌های خانواده است. درواقع فیلم‌کودک و سینمایی نیست، بلکه برنامه‌های تلویزیونی کوتاه است.

فیلم سازی برای کودک و نوجوانان با چه چالش‌هایی مواجه است؟

چند سال است که کارگردان‌های کمی وارد این عرصه شده اند، در دهه ۶۰ فیلم‌های زیادی ساخته شد و اکثر فیلم‌ها فانتزی و خیال پردازانه‌ای بود که همه دوست داشتند، در آن زمان بیشتر روی این فیلم‌ها سرمایه‌گذاری می‌شد و به همین دلیل فیلم سازان به این جشنواره می‌آمدند، جشنواره رونق بیشتری داشت و امکان دیده شدن فیلم‌ها نیز بیشتر بود.

زمانی که فیلم‌ها دیگر فانتزی نبودند و به سمت واقع گرایانه شدن پیش رفتند، کم کم اکران از رونق افتاد و سرمایه‌گذاران کمتر شدند و فیلم سازان با اینکه در خارج درخشیدند، اما در ایران کمتر دیده شدند. یک فیلم ساز وقتی که بداند مخاطبینش آن را می‌شناسند و در تبلیغات دیده می‌شود در آن حوزه می‌ماند، اما زمانی که فیلمش را اکران نمی‌کنند و سرمایه‌گذار ندارد، قطعاً به حوزه دیگری کوچ می‌کند تا از آن حمایت شود.

اقداماتی برای از بین بردن موانعی که برای اکران وجود داشت، انجام دادیم و با هماهنگی‌هایی که با شورای صنفی نمایش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی انجام شد، این موانع را برداشتیم و این مساله باعث شد که فیلم کودک و نوجوان اکران شود.

آیا حمایت‌های کافی و لازم از فیلم‌های کودک و نوجوان انجام می‌شود؟

وقتی که فیلم‌های کودکان و نوجوانان اکران شد تبلیغ مناسب داشت و به سمت فروش خوب رفت، سرگروه‌های سینمایی توجهی به سینمای کودک نمی‌کردند و با همکاری شورای صنفی نمایش موظف شدند که هر سر گروه سینمایی در سال یک فیلم کودک و نوجوان اکران کند و بعد از آن سرگروه‌ها بودند که به دنبال فیلم کودک و نوجوان می‌گشتند تا با آنها قرارداد ببندند، اما پیش از این هیچ الزام و حمایتی وجود نداشتند و بیشتر مواقع استقبالی از فیلم‌های کودک و نوجوان نمی‌شد، اما همین اقدام کوچک گره‌های بسیاری را باز کرد.

در تولید فیلم‌های کودکان و نوجوانان حمایت‌هایمان را به فیلم سازانی می‌دهیم که برای کودکان و نوجوانان با فیلم‌های امیدبخش، فانتزی و نشاط آور ظاهر شوند و فیلم آنها یک قهرمان داشته باشد و کودکان خودشان را در آن فیلم‌ها ببینند. پس بیشتر به سمت این فیلم‌ها رفتیم و از فیلم‌هایی که شخصی و واقع‌گرایانه و کارکرد آن فقط در جشنواره‌ها بود پرهیز کردیم، سینما و بخش خصوصی هم وقتی توانست چند فیلم کودک و نوجوان تولید و فروش خوبی پیدا کند، سرمایه‌گذاری را بیشتر کرد.

همین امسال که در گیر کرونا هستیم، حدود ۱۲ فیلم کودک و نوجوان ساخته شده که ما از سه فیلم حمایت کردیم و سایر فیلم‌ها را بخش خصوصی تولید و به سینما ارائه کرده است، باید حیات طبیعی برای سینما در نظر گرفت و حمایت‌هایی لازم را انجام داد تا این حیات باقی بماند.

کد خبر 527971

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سینمای کودک و نوجوان سینمای کودک ایران چالش های سینمای کودک و نوجوان آموزش و پرورش و سینمای کودک و نوجوان سینمای کودک جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان حبیب ایل بیگی المپیاد فیلم سازی نوجوانان المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران فراخوان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان سینمای ایران سینما سرزمین خیال شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فیلم های کودکان و نوجوانان فیلم های کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی سینمای کودک و نوجوان فیلم کودک و نوجوان المپیاد فیلمسازی بنیاد فارابی المپیاد فیلم سینمایی کودک فیلم ها فیلم ها برای کودک فیلم سازی ساخته شد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۴۷۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما

تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود و پس از آن فیلمنامه‌ای که مجوز ساخت گرفته، می‌تواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلم‌های کوتاه داستانی «خاک» به تهیه‌کنندگی ایمان ایران‌منش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربان‌پور، «دستبند» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینی‌فر، «سمیه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیه‌کنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.

همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزه‌های هنر نام برده شده است.

برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعه‌ساز!

ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان و منتقد سینما به‌عنوان کارشناس با حضور عوامل فیلم‌ها به نقد این آثار پرداختند.

پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار می‌کردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من می‌گفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی می‌بیند و اصلاً مگر چه می‌شود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعه‌سازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست می‌کردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر می‌کردم که مدیر کافه الان سر می‌رسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگس‌ها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگس‌ها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.

عباس‌میرزایی درباره مواجهه‌اش با فیلم‌کوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلم‌سازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر می‌رسد کارگردانش هم آدم بامزه‌ای است. من حس می‌کنم آدم‌هایی سراغ کمدی و فانتزی می‌روند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.

تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!

در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار می‌شد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کناره‌گیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانه‌ای می‌شود. جالب این‌جاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.

حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.

عاشقانه شمس و مولانا از کمدی‌های سبقت گرفت

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفته‌ای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیش‌فروش بلیت‌هایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروش‌ترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصله‌ای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشته‌اش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.

در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب می‌شود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی می‌کند.

حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.

فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربی‌های تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد، در اکران موفق باشد، این‌گونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.

فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد

عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامه‌ای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفه‌ای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 6089286

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند (فیلم)
  • درآمد میلیون دلاری شبکه‌های ماهواره‌ای از سینمای ایران! چرا و چگونه؟!
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند