Web Analytics Made Easy - Statcounter

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، کیفی نبودن اعزام‌ها را یکی از دردهای ورزش ایران خواند.

به گزارش مشرق، امیر رضا واعظ آشتیانی درباره نکات مطرح شده در دیدار رهبر معظم انقلاب با مدال‌آوران بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهار داشت: یکی از مواردی که در این دیدار مطرح شد، موضوع کیفی‌سازی اعزام‌ها بود و می‌توان از این موضوع به عنوان یکی از دردهای ورزش ایران یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی رشته‌ها شاهد هستیم که اعزام‌های باکیفیتی صورت نمی‌گیرد و بهره‌وری در آنها پایین است، یعنی تعارف‌ها و سفارش‌ها نقش مهمی در برخی اعزام‌ها دارد. مقام معظم رهبری روی موضوع مهمی تأکید کرده‌اند. زمانی که گروهی از ورزشکاران اعزام می‌شوند، نمایندگان جمهوری اسلامی هستند و باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند.

وی افزود: متأسفانه در فضای ورزش کشور همواره به کمیت بیشتر از کیفیت اهمیت داده می‌شود. امیدوارم این رویه در دولت جدید تغییر کند و شاهد اعزام نفراتی باکیفیت و کارآمد باشیم تا از کیان ورزش کشور حفاظت کنند. این کیفیت لزوماً فنی نیست و می‌تواند فرهنگی هم باشد.

قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی با اشاره به موضوع ارتقای عدالت ورزشی که از دیگر بیانات رهبر انقلاب بود، ادامه داد: گاهی اوقات شاهد نگاه‌های یکسویه از جانب برخی مسئولان هستیم که منجر به بی‌توجهی به توانمندی‌ها، نخبه‌کُشی و انجام کارهای سلیقه‌ای می‌شود. شاهد هستیم که به برخی رشته‌ها توجه نمی‌شود و مسئولان فقط به دنبال رشته‌های پرتماشاگر هستند، در حالی که رشته‌هایی همچون دوومیدانی، شنا، دوچرخه‌سواری و ... پرمدال هستند و اگر شامل این عدالت ورزشی شوند، قطعاً جایگاه ورزش ایران ارتقا خواهد یافت. نبود عدالت ورزشی باعث می‌شود نسل‌های بعدی به حضور در رشته‌های دیگر ترغیب نشوند و این به ضرر ورزش خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران المپیک و پارالمپیک

واعظ آشتیانی عنوان کرد: اینکه آمریکا و چین در المپیک مدال‌های زیادی در شنا، دوومیدانی و ... می‌گیرند، به دلیل رعایت نسبی موضوع عدالت ورزشی است. نگاه‌ها در ایران نسبت به این مسئله محدود است و باید وسیع‌تر شود. دولت نیز باید نگاه عالمانه و منصفانه‌ای داشته باشد تا شرایط خوبی برای ورزش ایران به وجود بیاید.

«توجه به ورزش‌های اصیل ایرانی» از دیگر مسائلی بود که در دیدار رهبر انقلاب با ورزشکاران مطرح شد. واعظ آشتیانی در این باره گفت: هیچ‌گاه درباره این موضوع هدف‌گذاری بلند مدتی وجود نداشته و به نظر می‌رسد حالا وقتش رسیده که با توجه بیانات رهبری، توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. گواه این بی‌توجهی تلاش پاکستانی‌ها برای ثبت چوگان به نام خودشان بود. حوزه دانشگاهی فعالیت زیادی در ورزش ایران نداشته و شرایط کنونی ورزش دستپخت خودِ ورزشی‌هاست. در دولت یازدهم فردی مسئولیت وزارت ورزش را بر عهده داشت که دانشگاهی هم بود و امیدوار بودیم تغییرات درستی ایجاد کند، اما این اتفاق رخ نداد. کمبود مدیر توانمند در حوزه ورزش دیده می‌شود و از کسانی استفاده شده که توانایی لازم را نداشتند. قبل از اینکه ورزش در اختیار ورزشی‌ها قرار بگیرد، باید به مدیران کارآمد اقتصادی و فرهنگی سپرده شود. تا زمانی که فضای کنونی وجود دارد، نمی‌توان فرامین رهبر انقلاب را پیاده کرد، مگر اینکه مدیران نخبه و توانمند پرورش پیدا کنند.

واعظ آشتیانی پیرامون حضور بانوان ایران با حجاب اسلامی در میادین مختلف ورزشی خاطرنشان کرد: عزت و حرمت زن محجبه ایرانی در فضای غبارآلود در حوزه بانوان، بزرگترین افتخار است. در این مسیر، مدال‌آوری نشان می‌دهد که حجاب هیچ محدودیتی به وجود نمی‌آورد. اگر شما به زمان توزیع مدال به بانوان محجبه کشورمان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بیشترین حرمت‌ها از سوی اهداکنندگان مدال نسبت به بانوان ایران رعایت می‌شود و این نشان دهنده ارزشمند بودن موضوع حجاب است. خوشبختانه ایران اسلامی پای این افتخار ایستاده و نتایج آن نیز به خوبی قابل رؤیت است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو المپیک امام خامنه ای واعظ آشتیانی رهبر انقلاب واعظ آشتیانی عدالت ورزشی ورزش ایران اعزام ها رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هورمون رشد در طول شبانه روز به شکل ضربانی ترشح می‌شود و برخی محرک‌های فیزیولوژیک می‌توانند، ترشح هورمون رشد را تحریک کنند. دو تا از قوی‌ترین این محرک‌ها، ورزش و خواب هستند و هورمون رشد نقش‌های متفاوتی در طول زندگی دارد؛ از تاثیر روی رشد، بازیافت عضله، استخوان و کلاژن گرفته تا تنظیم جنبه‌های انتخابی عملکرد متابولیک شامل افزایش متابولیسم چربی و حفظ ترکیب بدنی سالم تر در آینده و ورزش های قدرتی و هوازی می‌توانند موجب افزایش قابل توجه ترشح هورمون رشد شوند و با افزایش شدت ورزش، ترشح بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: راه‌های افزایش قد در دوران نوجوانی

اگر حجم ورزش بیش از توان فرد باشد، ابتدا دچار خستگی تمرینی می‌شود. متغیرهای تکرار، زمان و شدت، حجم ورزش را تعیین می‌کنند و در صورتی که حجم زیاد در طول زمان ادامه یابد، فرد وارد مرحله بیش‌تمرینی و تغییرات هورمونی ناشی از آن و تاخیر رشد شود.

از سوی دیگر در برخی ورزش‌ها به ویژه ورزش‌های دارای دسته‌بندی وزنی یا ورزش‌های استقامتی یا ورزش‌هایی که زیبایی حرکات و نظر داوران و شکل بدنی ممکن است در امتیازدهی موثر باشند، تمایل ورزشکاران به کاهش وزن و کاهش درصد چربی بدن بیش‌تر است. بدین ترتیب، ورزشکاران ممکن است دچار کمبود نسبی انرژی شوند. این وضعیت در ابتدا در بانوان ورزشکار با عنوان سه گانه بانوان ورزشکار (اختلالات خورد و خوراک- آمنوره- پوکی استخوان) معرفی و در مشاهدات و مطالعات بعدی مشخص شد که تاثیرات کمبود انرژی، خیلی فراتر از این مثلث بوده و تغییرات هورمونی و عوارض آن در پسران هم قابل رویت است. بنابراین، نام آن به سندروم کمبود نسبی انرژی تغییر یافت و بدیهی است در ورزشکارانی که دچار این مشکل می شوند، رشد و بلوغ دچار اختلال می‌شود.

بر اساس این مطلب که از سوی لاله حاکمی، متخصص پزشکی ورزشی تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار قرار گرفته، آمده است: افرادی که بیش از اندازه ورزش می‌کنند و به اندازه ورزش مواد غذایی دریافت نمی‌کنند، غیر از بحث کمبود انرژی نسبی، دچار کمبود مواد مغذی می‌شوند و بدیهی است کمبود ریزمغذی ها و درشت مغذی ها می‌توانند در رشد اختلال ایجاد کنند.

در ورزشکاران در حال رشد که صفحات رشد باز و فعال هستند، وارد آمدن ضربات مکرر یا ضربه ناگهانی شدید ممکن است به این صفحات آسیب رسانده و متعاقب آن رشد طولی استخوان دچار مشکل شود. برخی فعالیت‌ها مثل پریدن از ارتفاع بالا روی سطوح سخت می‌تواند به صفحات رشد آسیب برساند و سطوح جاذب ضربه مثل تشک‌های فرود، ضربه وارد شده را به اندام بر نمی‌گردانند اما فرود روی سطوح غیرجاذب موجب بازگشت نیرو به مفاصل و آسیب صفحات رشد می‌شود.

در بلوغ جسمی، عمدتا تمرکز بر هورمون‌های جنسی و برای شروع عادت ماهیانه نیاز به سطح مشخصی از درصد چربی بدن است. چربی‌های بدن، حاوی آروماتاز هورمون‌های جنسی بوده و تبدیل استروئیدهای مردانه را تسریع می‌کنند. ورزش، موجب کنترل وزن و درصد چربی بدن شده و از بلوغ زودرس جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه صفحات رشد به دنبال بلوغ بسته می‌شوند، ممکن است در بلوغ زودرس ابتدا یک رشد جهشی نسبت به همسالان دیده شود اما در نهایت، قد این افراد کوتاه‌تر خواهد ماند. این مشکلی است که در مصرف استروئیدهای آنابولیک در سنین نوجوانی نیز اتفاق می افتد. همان طور که می‌دانید، استروئیدهای آنابولیک از دسته S۱ در لیست ممنوعه دوپینگ قرار دارند و علاوه بر تاثیرات گوناگون مخرب دیگر، این داروها موجب بلوغ زودرس و بسته شدن زودرس صفحات رشد در نوجوانان و کوتاه ماندن قد در بزرگسالی می شوند.

بدیهی است که برای بلوغ اجتماعی و روانی، ارتباطاتی که در ورزش تشکیل می شود از یک سو و احساس عزت و اعتماد به نفسی که فعالیت‌های ورزشی به ارمغان می‌آورد از سوی دیگر، بالندگی و بلوغ را تسهیل می‌کند و مراقبت سازمانی و خانوادگی، آموزش مهارت «نه گفتن» و هدایت ورزشکاران نوجوان به محیطی عاری از دارو و دوپینگ از اصول پیشگیری از صدمات اجتماعی در دوران بلوغ است و محیط های ورزشی از این مهم مستثنا نیست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228724 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • سالن ورزشی آلاشت بازسازی می شود
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • همه‌چیز درباره سردردهای بعد از ورزش؛ چگونه درمانش کنیم؟
  • این سردردها نشانه چیست؟
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • درخشش کشتی‌گیر کهگیلویه و بویراحمد در رقابت‌های بین‌المللی