Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان می‌گویند که اندازه مردمک چشم با توجه به تعداد اشیایی که به آن‌ها نگاه می‌کنیم، تغییر می‌کند.

خبرگزاری میزان _ ایسنا به نقل از نیواطلس نوشت: یک پژوهش جدید نشان داده که واکنش مردمک چشم نسبت به اشیایی که در میدان دید شخص قرار دارند، مانند همان واکنشی است که نسبت به نور نشان می‌دهند. آزمایش‌ها حاکی از این هستند که مردمک‌ها در واکنش به تصاویری که نقاط بیشتری دارند، منبسط می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع نشان می‌دهد که حس کردن اعداد، یک مکانیسم ادراکی ذاتی است.

همه می‌دانند که اندازه مردمک چشم آن‌ها در واکنش به شرایط نوری گوناگون، متفاوت است. این یکی از اساسی‌ترین واکنش‌های حسی خودکار ما به شمار می‌رود. اگرچه روشنایی، عامل اصلی تعیین اندازه مردمک است، اما محرک‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانند بر واکنش مردمک‌ها تأثیر بگذارند؛ از دارو‌ها و هورمون‌ها گرفته تا انگیختگی و توجه.

"دیوید بور" (David Burr)، از پژوهشگران این پروژه گفت: هنگامی که به اطراف نگاه می‌کنیم، خود به خود می‌توانیم شکل، اندازه، حرکت و رنگ یک صحنه را درک کنیم. همچنین می‌توانیم تعداد اشیای پیش روی خود را درک کنیم. این توانایی که با بیشتر حیوانات مشترک است، یک توانایی اساسی تکاملی به شمار می‌رود که مقادیر مهم از جمله تعداد سیب‌های روی درخت یا تعداد دشمنان در حال حمله را فورا نشان می‌دهد.

این پژوهش جدید، بر رابطه میان واکنش مردمک و توانایی ما در حس کردن اعداد متمرکز شده است. در این پژوهش، تعدادی از شرکت‌کنندگان موظف شدند که به چندین تصویر حاوی تعداد متفاوتی از نقاط نگاه کنند.

نتایج این پژوهش نشان داد که مردمک‌ها در واکنش به تعداد بیشتری از نقطه‌ها، منبسط می‌شوند. هنگامی که تصاویری با نقاط کمتر به شرکت‌کنندگان نشان داده شد، مردمک‌ها به سرعت منقبض شدند.

"الیزا کاستالدی" (Elisa Castaldi)، پژوهشگر "دانشگاه فلورانس" (UniFI) ایتالیا و از پژوهشگران این پروژه گفت: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که درک بصری اولیه، چه ارتباط عمیقی با اطلاعات عددی دارد. همچنین، این کشف می‌تواند به کاربرد‌های بالینی عملی برای تشخیص مشکلات موجود در شناخت عددی بیانجامد.

کاستالدی ادامه داد: به عنوان مثال، این توانایی در "دیسکلکولیا" (Dyscalculia) که اختلالی در یادگیری ریاضی است، به خطر می‌افتد؛ بنابراین آزمایش ما ممکن است برای شناسایی به موقع این اختلال در کودکان سودمند باشد. این آزمایش، بسیار ساده است؛ شرکت‌کنندگان به یک نمایشگر نگاه می‌کنند و واکنش مردمک‌های آن‌ها از راه دور بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی بروز آلزایمر با بررسی مردمک چشم

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: مردمک چشم چشم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مردمک چشم چشم اندازه مردمک واکنش مردمک مردمک چشم مردمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۱۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد

تاجر شرکت کننده در اکسپو به عملیات وعده صادق از زبان وزیر صمت واکنش نشان داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تاجر شرکت کننده در اکسپو به عملیات وعده صادق از زبان وزیر صنعت، معدن، تجارت واکنش نشان داد.

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش علیرضا بیرانوند به قهرمانی تیم ملی فوتسال + عکس
  • تاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصاد
  • رشد ۳۰ درصدی بودجه محرومیت زدایی سیستان و بلوچستان
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • جلوگیری از تغییر کاربری ۵۹ هکتار از اراضی کشاورزی ساوجبلاغ
  • این ربات‌انسان‌نمای فوق سریع شما را حیرت‌زده می‌کند
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج
  • AFC به صعود تیم ملی فوتسال ایران به فینال آسیا واکنش نشان داد
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • واکنش توییتر رسمی باشگاه بارسلونا به ماندن ژاوی؛ فراتر از یک مربی