Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - اعضای شورای شهر شیراز در نشست با اصحاب رسانه ضمن تقدیر از خبرگزاری تسنیم برای موضوع فاضلاب شهری از رسانه‌ها درخواست کردند با همکاری شورا منافع مردم را پیگیری کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، نشست خبری شورای شهر ششم با اصحاب رسانه با هدف هم‌اندیشی و تلاش جهت رفع مشکلات شهروندان عصر امروز در سالن کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌ها در مطالبه‌گری و نظارت برعملکرد مسئولان از شورا جلوتر باشند

در ابتدای این نشست علی‌اکبر سلطانی، سخنگوی شورای شهر ششم شیراز اظهارداشت: در این جلسه بنا داریم به راهکاری برسیم که منجر به عملکرد بهتر در رفع مشکلات شهروندان شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات شهری راهکاری فراتر از اختیارات شهرداری دارند، گفت:  رسانه‌ها با بیان مسئله، پیگیری و مطالبه‌گری و تبدیل مسائل به خواست عمومی علاوه بر دور شدن از روزمرگی می‌توانند حساسیت مسئولان را در جهت رفع مسائل بالا برده و شورای شهر وشهرداری را در این مسیر یاری دهند.

عضو هیئت رئیسه و سخنگوی شورا  با بیان نمونه‌هایی از مشکلات که همکاری مدیریت شهری با رسانه‌ها سبب رفع آن شده افزود: به عنوان نمونه در انعکاس مشکلات برخی مناطق حاشیه‌نشین به ویژه مرتبط با رودخانه چنار راهدار پیگیری‌های میدانی تسنیم کمک زیادی به پیشبرد این مسئله کرد و خوشبختانه رسانه‌های استان فارس در اینگونه موارد عملکرد بسیار خوبی داشتند.

وی تشریح کرد: امری که 13 سال زمین مانده بود با انعکاس خوب در رسانه‌ها ظرف چندماه اخیر به مسئله اصلی مدیران مرتبط تبدیل شده و دادستان و دیگر مسئولان نیز پای کار آمده و مسیر خوبی برای حل  مشکلات مردم حاشیه این رودخانه همواره شده است.

 رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا  افزود: انتظار من از خبرنگاران این است که به بسیاری از مسائل ورود کنند و با جریان‌سازی، کنشگری فعال و پویایی، مشکلات را مطرح کرده و تا حل نهایی مشکل آن را  از مدیران مطالبه کنند و در واقع همانند شورا که ناظر عملکرد شهرداری است ناظر بر عملکرد مسئولان باشند.

عضو هیئت رئیسه شورای ششم افزود: مسئولیت دیگر رسانه‌ها، شفاف‌سازی در بسیاری امور است و به عنوان مثال در بحث آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد، شهرداری و شورای شهر وظایف محدود و مشخصی دارند و  با اینکه ما بعضا شاهد کم کاری برخی دیگر از نهادها یا سازمان‌های مرتبط هستیم اما مردم همه چیز را از چشم شهرداری می‌بینند در حالی که قانون در این زمینه وظایف دستگاه‌های مختلف را مشخص کرده و رسانه‌ها باید از تمام قسمت‌های مربوطه مطالبه‌گری کنند.

سلطانی در پایان افزود: شورا نگاه یکسانی به تمام رسانه‌ها دارد و در این زمینه هیچ‌گونه تبعیضی را بر نمی‌تابد و  ما نیز در شورا به عنوان ناظر بر عملکرد شهرداری از رسانه‌ها می‌خواهیم در نظارت بر امور از ما پیشتازتر باشند.

رسانه‌ها در مسیر رفع مشکلات، یاریگر شورا باشند

در ادامه رئیس شورای شهر ششم نیز با اشاره به اینکه نگاه غالب بر اعضای شورای ششم نگاه مردمی و براساس توجه به مردم است و در این راستا خبرنگاران و عکاسان رسانه‌هایی که از دل مردم برآمده‌اند و همیشه در همه دولت‌ها فعالیت مستمر داشته‌اند، جایگاه ویژه‌ای دارند اظهار داشت: اصحاب رسانه به نوعی می‌توانند با انعکاس معضلات و مشکلات مردم به نمایندگان آنها و بازتاب صحیح خدمات صورت گرفته یاریگر ما در رفع مشکلات مردم باشند.

مهدی طاهری افزود: خواهش من این است که این اراده جمعی که در مجموعه شورا و اهالی رسانه وجود دارد در خدمت منافع عمومی قرار گیرد زیرا 13 عضو شورا به تنهایی نمی‌توانند به عمق مشکلات2 میلیون نفر جمعیت شیراز پی ببرند.

پیگیری تسنیم نتیجه داد؛ خط و نشان رئیس دادگستری استان فارس درباره آبیاری مزارع با فاضلاب+ فیلمآبیاری مزارع با فاضلاب در حاشیه شیراز+تصاویرشبکه فاضلاب کرمانشاه با مشکلات عدیده‌ای مواجه هست

طاهری خطاب به اصحاب رسانه گفت: در بحث صیانت ازبیت‌المال با احدی تعارف نکنید و حتی هرجا که ما راه را گم کردیم یا کج رفتیم راه راست را به ما نشان بدهید زیرا تلاش و مسیر ما به سمت ارتقای شفافیت وانضباط مالی است.

وی با گلایه از اینکه متاسفانه در حوزه مدیریت مالی و اقتصادی در شهرداری به سبب برخی ساختارهای غلط که سال‌های سال وجود داشته، شفافیت و انضباط مالی کمی وجود دارد گفت: در این حوزه نیاز به مراقبت، دقت، تحولات ساختاری، اداری و فنی است و با حرکت به سمت هوشمندسازی بسیاری از این معضلات رفع می‌شود و نباید معاونت مالی خودش هم تشخیص اعتبار و هم تخصیص اعتبار کرده و خودش نیز چک صادر کند بلکه باید این ایرادات در زیرساخت‌های فنی و در PMIS اصلاح شود و وظیفه اداره برنامه و بودجه، اداره امور مالی و سایر قسمت‌ها مشخص شود.

طاهری افزود: با هوشمندسازی و سیستمی شدن ساختار اداری شهر می‌توان از دسترسی مردم به افراد صاحب امضا کاسته و امضاهای طلایی را کم و کمتر کرد و  صیانت اموال مردم به سمت خوبی خواهد رفت و با وجود تلاش‌های صورت گرفته در سالیان قبل، این روند کند پیش می‌رود که باید تسریع یابد.

وی همچنین گفت: شهرداری شیراز در سنوات گذشته در حوزه تامین منابع مالی پایدار با وجود تلاش‌های صورت گرفته ناموفق و شعاری عمل کرده و کماکان عمده درامد و منبع اصلی تامین هزینه‌های شهرداری عوارض ساختمانی است که آن نیز به سبب مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم روز به روز در حال کاهش است و شهرداری باید به فکر راه چاره باشد زیراکاهش میزان صدور پروانه محسوس است و  با وجود اینکه شهرداری چند نوبت  آگهی تخفیف بر عوارض اعلام را کرد اما استقبالی نشد که امیدواریم در پساکرونا وضعیت بهبود یابد.

تاکید شورای شهر بر توجه به افزایش نشاط جمعی

رئیس شورای شهر شیراز در خصوص برنامه شورای شهر و شهرداری برای ارتقای سطح نشاط اجتماعی نیز افزود: یکی از شعارهای اصلی ما ارتقای نشاط جمعی است و شورا از هر ایده‌ای در این زمینه استقبال می‌کند و موضوع شهربازی بزرگ شیراز که قرار بود بزرگترین شهربازی جنوب غرب آسیا باشد و بسیاری دیگر از پروژه‌ها به سبب اینکه درست تعریف نشده، معطل مانده است.

طاهری تصریح کرد: از سازمان فرهنگی شهرداری که در برگزاری مناسبت‌های امسال تلاش بسیار خوب و همکاری مطلوبی با شورا داشت درخواست کردیم که تبلیغات محیطی و آذین بندی یا فضاسازی شهری را به گونه‌ای انجام بدهد که در ایام محرم و صفر شهر حال و هوای حسینی و در ایام عادی و اعیاد شهر جلوه و حال و هوای پر نشاطی داشته باشد.

مافیای میوه اجازه توسعه میدان تره‌بار را نمی‌دهد

طاهری با اذعان به اینکه شیراز رتبه اول محصولات باغی کشور است اما به این ظرفیت ها توجه نشده افزود: جنبه‌هایی چون موادغذایی و کشاورزی شیراز نیز به سبب آب و هوای خاص آن و احاطه شدن با شهرهایی که همه مرکز تولید محصولات کشاورزی و باغی هستند قابلیت تبدیل شدن به قطب کشور را دارد  و میتوان با ایجاد میدان میوه و تره باردر چهار سوی شیراز و در کنار آن ساخت سردخانه و کارخانه جهت تکمیل زنجیره فرآوری و واحد بسته بندی و سورتینگ به این مزیت نسبی نیز تحقق بخشید و شاهد رشد ارزش افزوده صنایع غذایی و تبدیلی و جذابیت بخشی به باغداری و کشاورزی پربهره و کم مصرف شد اما انگار نوعی مافیا اجازه نمی‌دهد در چهار سمت شیراز میدان تره بار باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما شاهد هستیم که در شمالغرب شیراز افرادی هستند که با هزینه خود دنبال احداث میدان تره بار هستند اما سالها است که به آنها اجازه داده نمی‌شود در حالی که صادرات میدان تره بار ما در هرماه 18 تن است که بخش عمده ای از آن دورریز می‌شود که با تعالیم دینی و اخلاقی منافات دارد و با احداث سردخانه و واحدهای فراوری متوان به آنها ارزش افزوده بخشید و برای شهرداری درآمدزایی کرد.

توسعه حرم در عین حفظ میراثهای تاریخی است

عضو کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) شورای ششم همچنین با اشاره به اینکه در کمیسیون سومین حرم اهل بیت(ع) شورا بنا داریم اماکن دیگری چون سید تاج الدین غریب که  با وجود عظمت و مستند و شناسنامه‌دار بودنش واقعا غریب افتاده را هم مورد توجه قرار بدهیم و با قراردادن مسیری از آن به سمت دروازه کازرون علاوه ایجاد حریمی معنوی برای آن  دسترسی عموم را به این امامزاده تسهیل بخشیده و از عزلت آن بکاهیم.

طاهری با گلایه از برخی بی انصافی‌ها که در خصوص صحبت‌های وی در مورد توسعه حرم صورت گرفته تصریح کرد: صحبت بنده این بود که اگر شیراز قرار است تراز سومین حرم اهل بیت(ع) قرار بگیرد باید اسباب آن نیز فراهم شود و طرح توسعه 57 هکتاری حرم مطهر شاهچراغ(ع)  و توسعه دوحرم مطهر و بین الحرمین با حفظ بافت تاریخی دنبال می‌شود و شیراز با نشاط، پرامید ، آرامشبخش، کم ترافیک و توجه به جاذبه‌های مختلف شیراز بخشی از این تراز است.

وی با اشاره به اینکه برخی در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و وتساپ چهره مخوفی از شورای شهر ششم نشان داده اند که انگار  شورا به دنبال نابودی میراث‌های ارزشمند و به جای مانده از نیاکان ما افتاده؛ درحالی که نگاه ما این است که میراث فرهنگی متعلق به آیندگان ما است و حتی برای جلب توجه وزیر کشور به اهمیت بافت تاریخی وی را به این مناطق بردیم.

وی افزود: در بین الحرمین و در فاصله بین دو گنبد حدود 150 خانه است که تعدادی میراثی است اما تعدادی  نیز میراثی نبوده و کد میراثی برروی آن گذاشته‌اند و ما به وزیر گفتیم اگر خانه ای میراثی نیست تخریب و این محدوده ساماندهی و بهسازی گردد و این خانه‌های غیرمیراثی نه صاحب نقش و نگاری هستند و نه جلوه تاریخی دارند و حتی ما تاکید کردیم که درمورد خانه‌های نیمه مخروبه قسمت سالم مرمت و بهسازی شود و فقط بخش کاملا از بین رفته در طرح قرار بگیرد.

وی در موردبحث تعیین کارگروه سه نفره جهت انجام کارکارشناسی برروی این خانه‌ها و معین کردن منازل میراثی از غیرمیراثی نیز گفت: این طرح هنوز مصوب نشده و بحث تخریب 200 خانه میراثی نیز با آنچه گفته شده در واقعیت متفاوت است و حرف ما این است که آنچه میراثی نیست باید تخریب شود و همه اینها باید در قالب یک طرح قرار بگیرد و توسعه و ترازبخشی به بین الحرمین در عین حفظ اماکن تاریخی، توسعه فضای سبز و ارتقای شئونات مذهبی و تاریخی و اخلاقی میسر است.

وی گفت به عنوان مثال در مورد گردشگری مذهبی یعنی باید اصول آن نیز رعایت شود زیرا گردشگر مذهبی در هتل شمال شهر مقیم نمی‌شود و دنبال فضایی نزدیک حرم است و گردشگر سیاحتی هم دوست ندارد در محدوده حرم اقامت یابد و باید زیرساخت‌های گردشگری مذهبی مهیا شده و وضعیت اجتماعی فعلی که در شأن شهر شیراز نیست ساماندهی گردد، بساط معتادان متجاهر و افراد فاسد نیز جمع گردد تا حیات اجتماعی و شور و زندگی به بافت تاریخی برگردد.

توسعه همه جانبه شیراز در مسیر ترازبخشی به سومین حرم اهل بیت است

رئیس شورای شهر شیراز افزود: ساماندهی و نظارت بر تجاری‌سازی شهر، استفاده از ظرفیت‌های علمی و ادبی شیراز و به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب، توجه به شیراز به عنوان شهر فرزانگان همه و همه در مسیر همین شعار تعریف شده و اینگونه نیست که با  محوریت بخشی به نور حرم شاهچراغ، سایر ظرفیت‌های شیراز را فراموش کنیم و نگاه ما همانند شهر مشهد توسعه همه‌جانبه توام با نگاه به نور مطهرامین ولایت است و تقدس حرم در کنار دیگر جنبه‌های مثبت شیراز دیده خواهد شد.

وی با اذعان به اینکه ظرفیت گردشگری شیراز نسبت به مزیت صنعتی آن بیشتر است و شیراز شهر سلامت و از دیرباز نیز قطب الکترونیک کشور بوده اظهار داشت در سال‌های اخیر به سبب اهمال کاری رتبه شیراز تنزل یافته که همه این ظرفیت‌ها باید احیا شود.

معضل ترافیک مرکز شهر فقط با ساماندهی مراکز درمانی ممکن است

طاهری افزود: در حوزه گردشگری پزشکی ظرفیت‌های بسیاری درشیراز وجود دارد و باید موانع این توسعه برداشته شود و با حضور استاندار فعلی که ایده شهر سلامت نیز متعلق به وی است شاهد تحقق این ایده  و تبدیل شیراز به قطب گردشگری سلامت و توریسم درمانی خواهیم بود که این امر نیز مستلزم تغییراتی در هندسه شهر است و نباید توقع داشت گردشگری برای درمان به مرکز شهر بیاید.

وی ادامه داد بزرگترین مطب دنیا در مرکز شیراز ایجاد شده و زندگی در این قسمت بسیار سخت، ازدحام آن بسیار زیاد و ترافیکش بسیار کلافه‌کننده و معضلات بسیاری در این حیطه است و با وجود اینکه تمام علایم و المان‌های حمل و نقل در این قسمت تعبیه شده   اما گره ترافیک آن باز نشده و تا  مطبها و مراکز پزشکی به مناطق مختلف شهر به ویژه مناطق کم برخوردارتر توزیع نشود این مساله هموار نخواهد شد و همچنان شاهد تجمع بیماران و همراهان بیمار در مرکز شهر خواهیم بود.

رئیس شورای شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه هم‌اندیشی با اصحاب رسانه گفت: در شهرداری طرح ایجاد بزرگترین باغ گردشگری آسیا را داریم به نحوی که این منطقه به صورت یک کل واحد و یکپارچه در بیاید که خودرو به آن وارد نشود و تمهیداتی چون فرش گل و گیاه، میوه‌های باغی،گیاهان دارویی، باغ پرندگان، غرفه های جنگلی و  ... در آن اندیشیده شود و بنا داریم که سه رکن این مثلث یعنی شهرداری، سرمایه گذار و غارس و مالک دست به دست هم بدهند و حفظ این باغات در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: تخلفات احتمالی در برخی پارکینگ‌ها که توسط رسانه‌ها و برخی از مردم گزارش شده نیز در کمیسیون حمل و نقل مطرح می‌شود و  قرارداد سی پی نیز به سبب ایراداتی که دارد برای شورا غیر قابل قبول و یکطرفه است و جای بازنگری دارد و به زودی تکلیف آن مشخص خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورا  در خصوص برخی پروژه‌های نیمه کاره و کلنگهایی که زده شدند اما هرگز به بهره‌برداری نرسیدند نیز گفت: شهرداری و شورای شهر دوره قبل و ادوار مختلف زحمات زیادی کشیدند و نگاه ما این است که از هرکس در هر برهه‌ای از زمان که به نیت خدمت به مردم زحماتی کشیده باید قدردانی کرد و ما معتقدیم که شیراز به ویژه در حوزه‌هایی چون اقتصاد و گردشگری کلان‌شهری متاثر از حوادث جهانی همچون تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا است اما درجاهایی نیز سوء مدیریت‌ها باعث برزمین ماندن کارها شده که باید درجای خود بررسی شود.

طاهری در پایان گفت: در بحث افزایش سرانه فضای سبز هدف ما رسیدن به استاندارد سرانه فضای سبز است و در مورد تحقق شعار مردمی بودن نیز ما معتقدیم در شیراز ظرفیت عظیمی نام یاوران شورا  وجود دارد که ساختار  حقوقی منسجمی ندارد اما ما بنا داریم آن را حفظ کنیم و از طرفیت آن برای خدمت به مردم بهره ببریم و دراین خصوص یا باید منتظر مصوبه مجلس باشیم که یاوران شورا به عنوان شورای محلات به کلان شهر شیراز اضافه شوند یا  درقالب NGO در استانداری آن را به ثبت برسانیم تا به کمک یاران شورا بتوانیم برنامه‌های خود را در مناطق و محلات عملیاتی کنیم.

در زمینه حمایت از سرمایه‌گذار فقط شعار داده شده است

عضو هیئت رییسه و رئیس شورا در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از سرمایه‌گذار تاکنون تنها شعار داده شده و تشویق ، جذب و حمایت صورت نگرفته افزود: شیرازظرفیت عظیمی در گردشگری دارد و برای نمونه سرمایه‌گذار به خاطر علاقه‌ای که به شیراز دارد حاضر است با هزینه خود در محلات سنگ سیاه  یا دیگر مناطق، خود متحمل کلی زحمت و گاه مخاطرات شود تا عمارتی یا اقامتگاهی بسازد و این وظیفه ما است که به سرمایه‌گذاران میدان بدهیم.

وی افزود: در خصوص مدیریت یکپارچه شهری از آقای قالیباف خواستیم این طرح به سمت عملیاتی و تسهیل امور پیش برود و در مجلس نیز اصلاح شود تا شهرداری  ودیگر سازمان‌ها و ادارات در مسیر تسهیل امور شهروندان در کنار شورا قرار گیرند.

طاهری با اشاره به اینکه در مسیر خدمت به مردم دست همه را می‌فشاریم اظهار داشت: شورای پنجم رویکرد و برنامه مدون و خوبی داشت که برخی نقاط مثبت آن  را ادامه خواهیم داد و به جز آن از منویات رهبری در جلسات اخیر با مسئولان نیز وام گرفته ایم ومرکز پژوهش‌های شورای شهر نیز تجارب و ایده هایی از ادوار مختلف شورا فراروی ما قرار داده و همه این موارد به علاوه توصیه‌های وزیر کشور خطاب به شهردار در حکم وی به عنوان سندی فرو روی شورای ششم است.

رئیس شورای شهر شیراز در پایان گفت:  توجه به مناطق کم برخوردار و پیگیری معضلات مردم مناطق حومه و حاشیه نشین شهر نیز از جمله دیگر محورهای شورای ششم است که راه اندازی قر‌ارگاه محرومیت زدایی با کمک استانداری و سپاه هستیم در جهت رفع محرومیت مناطق کم برخودار و ساماندهی حاشیه نشینی نیز در این راستا ارزیابی شد.

هم اندیشی با نخبگان، متخصصین و اصحاب رسانه در مسیر رفع معضلات

رییس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه همواره ثمره هم‌اندیشی با نخبگان و متخصصان مثبت و سبب پیشرفت است به اموری که در این دوماهه توسط وی با همکاری دیگر اعضای شورا در مسوولیت‌های محوله پیگیری شده و یا تحقق یافته اشاره کرد.

افسانه خواست خدایی افزود در مورد آسیب‌های اجتماعی ازجمله تکدیگری و حاشیه‌نشینی و اعتیاد، تنها شورای شهر و شهرداری نمیتوانند با این معضلات مقابله کنند و خواست عمومی و هم افزایی بین دستگاه‌های مختلفی را می‌طلبد.

استفاده از طرفیت نخبگان، چاره‌اندیشی جهت تعامل بیشتر با رسانه‌ها و متخصصین امور، ساماندهی مشکلات روستاهای هادی و هماهنگی با دهیاری‌ها، استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، پیگیری جدی مشکلات مردم مناطق همجوار رودخانه چنارراهدار، برگزاری جلسات منظم و پیگیری عملی در کمیته رسیدگی به درخواستهای مردمی و پیگیری شکایات از جمله دیگر مواردی بود که خواست‌خدایی به آن اشاره نمود.

در صورت تحقق شهر دیجیتال، فساد و عدم شفافیت ریشه‌کن می‌شود

در ادامه رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فن آوری اطلاعات شورای شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه مدیریت مدرن و توسعه دیجیتال شیراز زیرساخت‌های خاص خود را می‌طلبد گفت: دیتاسنتر باید هرچه سریعتر به چرخه اداری شهر متصل شود و با اینکه تا تحقق شهر الکترونیک راه زیادی داریم اما تلاش داریم ریل‌گذاری و بسترسازی را در این مسیر ایجاد کنیم.

مهدی نصیری افزود: عمده مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد از جمله امضاهای طلایی یا نبود سهولت در پیگیری امور ناشی از بروکراسی اداری شدید و راه چاره آن نیز تحقق کامل دولت الکترونیک، شهر هوشمند و در واقع دیجیتال است.

نصیری اذعان کرد اینکه مکانیزمی برای سرویس‌گیری از ادارات مرتبط نباشد و به عنوان مثال استعلام آنلاین از ثبت احوال ممکن نباشد یا واحدهای مختلف در سازوکاری خاص یکپارچه نباشند باعث ایجاد گلوگاه فساد و عدم شفافیت می‌شود.

وی تاکید کرد: برای تحقق شهر دیجیتال باید جلوی پای بخش خصوصی فرش قرمز پهن شود زیرا تجربه نشان داده هرجا دولت یا شهرداری خود مجری پروژه‌ای بوده و رقابت برای تصدی و واگذاری پروژه صورت نگرفته با شکست یا ضعف در اجرا مواجه شده اما اگر در راستای تحقق شهر دیجیتال از تخصص بخش خصوصی بهره‌مند شویم امور به خوبی پیش می‌رود.

انتهای پیام / 424/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: رئیس شورای شهر شیراز شورای شهر شیراز سومین حرم اهل بیت شورای شهر ششم میدان تره بار اصحاب رسانه سرمایه گذار مشکلات مردم شورای شهر رفع مشکلات هم اندیشی شورای ششم بنا داریم رئیس شورا ظرفیت ها تحقق شهر رسانه ها آن نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۳۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست

روز شوراها بهانه‌ای شد تا در سال آخر فعالیت مدیریت شهری در دوره ششم، میزبان محمدنورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگوی بدون تعارف باشیم؛ انتصابات اخیر در شهرداری، وضعیت بودجه و پروژه‌های شهرداری و.. از محورهای این گفت‌وگو است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مردم اصفهان در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر اصفهان با اعتماد کامل به لیست مجمع نیروهای انقلاب، ترکیبی از با سابقه‌ها و جوانان را برای چهار سال به عنوان نمایندگان خود در شورای شهر برگزیدند.

حالا سه سال از عمر این دوره مدیریت شهری نصف جهان می‌گذرد و به گفته اعضا پروژه‌های مهم شهری با اولویت حل اصلی‌ترین چالش‌های اصفهان همچون حمل و نقل و محیط زیست در حال اجرا است.

محمد نورصالحی از جمله باسابقه‌های این دوره مدیریت شهری است که تحصیلات و تجربه مدیریت او در سطح ملی، استانی و شهری حکایت از خبرگی و تسلط او به مسائل فنی مدیریت شهری دارد و احتمالاً با تکیه بر همین سابقه، اعضای شورای شهر به او اعتماد کرده‌اند تا در این سه سال رئیس بدون حاشیه شورای شهر باشد.

روز شوراها بهانه‌ای شد تا با محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان به گفت‌وگو بنشینیم، انتصابات و تغییرات در مدیریت شهری، وضعیت پروژه‌های عمرانی، تعامل شهردار و اعضای شورا و… از جمله محورهای این گفت‌وگو است.

ایمنا: سه سال از عمر دوره ششم مدیریت شهری اصفهان می‌گذرد؛ اگر به قبل از انتخابات ۱۴۰۰ بازگردیم حتماً دلایلی برای حضور در جریان انتخابات و ورود به شورا داشته‌اید؛ مهم‌ترین دلیلی که موجب شد آقای نورصالحی برای شورای اسلامی شهر اصفهان نامزد شود، چه بوده است؟

نورصالحی: زمانی که نامزد انتخابات شورا شدم، به‌لحاظ اداری فردی بازنشسته بودم؛ تمام سابقه ۳۵ ساله من در حوزه فعالیت‌های شهری و شهرسازی و اجرایی بود.

فکر می‌کردم این سابقه نسبتاً طولانی و تجربه اندوخته شده، ذخیره خوبی است تا در شورا به‌عنوان سیاست‌گذار و قانون‌گذار خوب ریل‌گذاری کنیم تا مجموعه مدیریت شهری بهتر و پویاتر شود.

این انگیزه مهم من برای ورود به عرصه انتخابات شورای اسلامی شهر بود، البته از قبل هدف‌گذاری برای رئیس شورا شدن نداشتم.

ایمنا: گفتید از قبل برای ریاست شورا فکر نکردید، معاون وزیر یا معاون شهردار بودن سخت‌تر بود یا رئیس شورای اسلامی شهر؟

نورصالحی: به نسبت هر موقعیت، اینکه بتوانیم در آن جایگاه مؤثر باشید و کار کنید و به نسبت هر هدف، می‌توان به وظایف محوله به نحو احسن عمل کرد.

نهاد شورا از این لحاظ که جایگاه سیاست‌گذاری و نظارتی دارد، جایگاهی بالا نسبت به حوزه اجرایی دارد.

در مسئولیت اجرایی کار دست خود فرد است که برنامه مشخص را چگونه پیش ببرد، اما در شورا باید قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری انجام شود تا دیگران این کار را انجام دهند و مشخص نیست تیم اجرایی صددرصد سیاست‌گذاری‌های مدنظر که برای آن در صحنه حضور پیدا کردیم، همچنین تمام منویات را عملیاتی و محقق کند.

کسی که مسئولیت اجرایی دارد، می‌تواند به همه وظایف محوله عمل کند، اما ممکن است سیاست‌گذار نتواند در سیستم اجرایی تمام منویات مدنظر خود را کامل کند.

ایمنا: با نکاتی که اشاره کردید چقدر انتظارات و برنامه‌های شما برای مدیریت شهری در این سه سال محقق شد و به اهداف خودتان دست پیدا کردید؟

نورصالحی: کار در شورای اسلامی شهر، کاری دسته جمعی است، زیرا در تصمیم‌گیری‌ها هر ۱۳ نفر مساوی هستند، بنابراین به‌عنوان کار جمعی می‌توان گفت که با لطف خداوند و همدلی اعضای شورای ششم تا حدود زیادی اهداف را محقق کرده‌ایم.

البته به صددرصد آنچه انتظار داشتیم، به‌طور کامل دست پیدا نکردیم؛ از جمله دلایل آن موانع و محدودیت‌های قانونی و بودجه و اعتباری است، چراکه کار در حوزه مدیریت شهری فرابخشی است، بدان معنا که دستگاه‌های مختلف باید به هم کمک کنند تا اهداف یک دستگاه محقق شود.

کار در حوزه مدیریت شهری فرابخشی است

شهرداری و شورا نیازمند همکاری سایر سازمان‌ها از جمله استانداری به‌عنوان ارشدترین حوزه حاکمیتی در استان تا سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر است و اگر همکاری لازم وجود داشته باشد، صددرصد اهداف مدنظر مدیریت شهری نیز محقق می‌شود.

به‌رغم محدودیت‌های موجود می‌توان گفت که در طول سه سال گذشته موفق عمل کردیم.

ایمنا: از چه مواردی به‌عنوان نقاط قوت شورای ششم یاد می‌کنید؟

نورصالحی: یکی از هدف‌گذاری‌های شورای ششم، تقویت ارتباط با شهروندان بود که محقق شد؛ ارتباطات منظم و مرتبی داشته‌ایم که البته شورا در تمام ادوار به این موضوع توجه لازم را داشته است.

یکی دیگر این بود که نیازهای فوری شهر را فارغ از بعضی کارهای رسانه‌ای و خبری احصا کردیم؛ تشخیص این بود که بالاترین نیاز شهر ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است، از این‌رو به این حوزه نسبت به تمام ادوار گذشته خوب پرداخته شد و بیشترین میزان بودجه و اعتبار سه سال گذشته به حوزه حمل‌ونقل تخصیص پیدا کرد.

طی سه سال گذشته سعی کردیم فراتر از وظیفه مدیریت شهری در مسائل مربوط به زاینده‌رود و آلودگی هوا به‌عنوان مطالبه‌گر و مؤثر اقدام کنیم که این اقدامات نیز یکی دیگر از موفقیت‌های شورای ششم به شمار می‌رود.

سعی کردیم حوزه فرهنگی و ارتقای فرهنگ شهروندی همچون گذشته که در ادوار مختلف همت وجود داشته است،، پررونق باشد به‌ویژه بر استفاده از مشارکت شهروندان که ضعیف‌تر شده بود، بیشتر تمرکز کردیم و برای ارتقای فرهنگ دینی پررنگ‌تر و موفق‌تر عمل کردیم.

در حوزه محیط زیست و پسماند در دوره ششم شورا اتفاقات خوبی رقم خورد و می‌توانیم از اقدامات انجام شده در این حوزه به‌عنوان بخش دیگری از نقاط قوت فعالیت این دوره یاد کنیم.

ایمنا: تاکنون ارتباط اعضای شورای اسلامی شهر با مجموعه مدیران شهری به‌ویژه شخص آقای شهردار چگونه پیش رفته و تعامل چگونه بوده است؟

نورصالحی: سعی کردیم با توجه به اینکه هر چه همکاری و همراهی بیشتر باشد، موفقیت‌های بیشتری حاصل می‌شود، حداقل هفته‌ای یکبار جلسه گفت‌وگوی داخلی بین مجموعه شهرداری و شورا، شهردار با شورا و در بعضی موارد شهردار و معاونان با شورا برگزار شود.

در واقع سعی کردیم مباحث داخلی شورا با شورا و هم شورا با شهرداری داشته باشیم که در این سه سال استمرار داشته است.

ایمنا: در برخی از شورای شهرها، اصطکاک و مشکلاتی بین شورا و شهرداری به‌وجود آمد، اما در این دوره مدیریت شهری اصفهان به‌رغم وجود اختلاف سلیقه، همراهی‌های لازم وجود داشته است؛ به نظر شما چه چیزی از طرف شورا توانسته است این هم‌آوایی را ایجاد کند؟

نورصالحی: بی‌شک اختلاف سلیقه و نظر در تمام دوره‌ها وجود دارد و دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت است، اما سعی کردیم با گفت‌وگو، هم‌افزایی و همفکری را ایجاد کنیم.

درک مشترک بین شخص شهردار و شورا بسیار مؤثر بوده است؛ بدان معنا که شهردار اصفهان زمانی که متوجه شد اولویت‌های شورا با اقدامات همخوانی ندارد، سعی کردند هماهنگی لازم را ایجاد کنند.

به‌نظر من دو بخش مدیریت شهرداری و شورا سعی کردند با همراهی و همگامی امور را پیش ببرند، یعنی اگر همراهی و هم‌صدایی بوده است، هر دو طرف به یک میزان تلاش و همت کردند و موجب شد شاهد کُندشدن فعالیت‌ها نباشیم.

ایمنا: چه پروژه‌های بر زمین مانده داریم؟ نقل قولی مبنی بر بدهی بالاب خط دو متروی اصفهان به پیمانکاران داشتیم، ماجرا چیست؟

نورصالحی: خط دو متروی اصفهان ۲۸ قرارداد فعال دارد و هر کدام از این قراردادها از حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان تا رقم‌های چندصد میلیارد تومانی است.

حجم کاری که در خط دو متروی اصفهان انجام می‌شود، بسیار زیاد است؛ طی حدود ۲۰ سال گذشته که سازمان قطار شهری اصفهان فعال بوده است، در هر برهه‌ای از زمان تنها حدود سه تا پنج قرارداد فعال وجود داشته که تأمین مالی می‌شده است، اما در حال حاضر میزان تزریق مالی که به قطار شهری می‌شود، نسبت به اولین دوره ۱۰ برابر شده است؛ یعنی نیاز قطار شهری از ماهانه ۷۰ میلیارد تومان به ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

کل بودجه قطار شهری نیز از حدود ۸۰۰ میلیارد تومان به ۸ هزار میلیارد تومان در سال جاری رسیده است؛ دائم فعالیت‌ها ادامه دارد و تولید فاکتور و صورت وضعیت می‌شود.

در تمام سال‌های گذشته در هیچ سال و دوره‌ای و در هیچ پروژه‌ای اینگونه نبوده است که اسفند، تسویه حساب انجام شود و وارد فروردین شوند، اما در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان از این موارد زیاد داشتیم.

پروژه‌های عمرانی سازمان‌های عمران، قطار شهری، ساماندهی مشاغل شهری و پارک‌ها صورت وضعیت‌هایی از سال قبل داشت که به سال بعد منتقل می‌شد، اما حجم بالای فعالیت و میزان گسترده افراد فعال در پروژه‌ها را باید در نظر داشت.

بدهکار بودن دلیلی بر بی‌مهری به متروی اصفهان نبوده است

حدود دو هزار نفر روزانه در پروژه خط دو متروی اصفهان فعالیت و دو پیمانکار بزرگ تونل آن را اجرا می‌کنند، ده‌ها پیمانکار نیز مشغول سفت‌کاری و نازک‌کاری ایستگاه‌های مترو هستند.

در حال حاضر ریل‌گذاری مسیر خط دو مترو از سمت شمال آغاز و این اقدامات موجب شده است حجم صورت وضعیت‌هایی که ماهانه و روزانه برای ذیحسابی قطار شهری می‌رود، به حدی زیاد باشد که در هر مقطعی این سازمان رقمی به پیمانکار بدهکار باشد؛ در مقطعی نیز این عدد حدود ۹۰۰ میلیارد تومان شده است که البته به سرعت کاهش پیدا می‌کند.

از یک سو ۳۰۰ میلیارد تومان تزریق و میزان بدهی کم می‌شود و از سوی دیگر صورت وضعیت دیگری جای آن‌ها را می‌گیرد.

این موضوع بیانگر مدیریت قوی در حوزه قطار شهری است، زیرا می‌تواند به‌طوری اقدام کند که پیمانکاران مطالبات قابل توجهی دارند و این مطالبات با پول نقد، ملک، اوراق مشارکت و تسهیلات وام تسویه می‌شود.

مخلص کلام اینکه بدهکار بودن دلیلی بر بی‌مهری به متروی اصفهان نبوده است.

ایمنا: مهم‌ترین پروژه‌های در حال تکمیل شهر اصفهان کدامند؟ تمرکز مدیریت شهری روی چه مواردی است؟

نورصالحی: خط دو متروی اصفهان و تکمیل نواقص خط یک مترو، همچنین رینگ چهارم و پروژه‌های فضای سبز و خدماتی از جمله باغ مشاهیر و پروژه‌های خرد مناطق، به‌علاوه چند پروژه که برای اجرا در سال جاری در مرحله طراحی است، بخشی از این پروژه‌ها به‌شمار می‌رود.

ایمنا: اولویت‌های اصفهان ۱۴۰۳ با اصفهان ۱۴۰۰ چه تفاوتی دارد؟

نورصالحی: بیشتر به سمت انجام اقدامات برای زیست‌پذیرتر شدن شهر اصفهان پیش رفتیم؛ در حال حاضر شاهد آن هستیم که هزاران خودروی جدید شماره‌گذاری می‌شود، به‌طوری که بر اساس آمارها روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ خودرو شماره‌گذاری می‌شود و مدیریت شهری باید به قدری کار کند که بتواند پذیرای این حجم خودرو باشد.

در ۱۴۰۳ باید بتوانیم تعداد بیشتری از شهروندان را متقاعد کنیم که با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی سفرهای درون شهری خود را انجام دهند تا وضعیت ترافیک بهبود پیدا کند.

شبکه آب‌های خاکستری شهر اصفهان را توسعه می‌دهیم

تلاش می‌کنیم در سال جاری مقدار بیشتری به حجم پساب تصفیه شده اضافه کنیم و شبکه آب‌های خاکستری شهر اصفهان را توسعه دهیم تا اطمینان داشته باشیم فضای سبز شهر اصفهان وضعیت خوبی دارد، چراکه در حال حاضر شهروندان با دیدن برخی درختان که احتمال خشکیدن آن‌ها وجود دارد، نگران هستند.

در حوزه پسماند نیز اتفاقات خوبی در جمع‌آوری و تبدیل به بیوگاز و مواد بازیافتی افتاده است.

ایمنا: از بودجه ۱۴۰۳ راضی هستید؟

نورصالحی: بودجه از سوی شهرداری به شورا آمد؛ اینکه بگوییم صددرصد خواسته‌ها در بودجه محقق شده است، اینگونه نیست، زیرا با محدودیت منابع مواجه هستیم.

رسیدن به برنامه‌های شورا و شهرداری چند برابر رقم بودجه اعتبار می‌خواهد، در نتیجه ناچار به صرفه‌جویی هستیم و باید در این راستا بعضی پروژه‌ها را حذف و پروژه‌های اولویت‌دار را اجرا کنیم.

ایمنا: به‌عنوان فردی با تجربه و متخصص در حوزه‌های مالی و شهرسازی، وضعیت فعلی شهرداری اصفهان را به لحاظ شهرسازیشهرسازی و مالی چگونه می‌بینید؟

نورصالحی: شهرداری در سه سال گذشته در حوزه شهرسازی با عدم همکاری دستگاه‌های هم‌رده مواجه بوده است و به همین جهت پاسخگویی آن به مردم سخت‌تر بوده و بار سنگینی بر دوش آن برای الکترونیکی شدن خدمات شهرسازی گذاشته شده است که به همین جهت در این زمینه موفقیت کمتری داشته است و باید بیشتر اقدام شود.

در حوزه مالی شهرداری، شهرداری مواجه با رشد سرسام‌آور هزینه‌های مواد اولیه، دستمزد و هزینه‌های پیمانکاری مواجه شده است و باید رشد چندبرابری را در سه سال تحمل می‌کرد، کمااینکه بودجه شهرداری طی ۱۴۰۰ تاکنون چند برابر شده است و از طرفی تحمل آن ممکن است برای مردم و تأمین آن برای مدیران شهرداری سخت باشد.

آنچه در این حوزه‌ها شاهد هستیم، همه تلاش می‌کنند تا بهترین خدمت‌رسانی و سرویس‌دهی را به شهروندان داشته باشند.

ایمنا: سال اول شورا با سال آخر شورا چه تفاوتی دارد؟

نورصالحی: سال اول شورا همچون سال اول زندگی مشترک است که هر انسانی، ایده‌ها و آرزوها و بلندپروازی‌ها دارد و سال‌های آخر، سال رسیدن به واقعیت‌ها و تحقق اهداف است و تا حدودی فشار روحی و روانی برای تحقق برنامه‌هایی که قول و وعده‌های آن داده شده، زیاد است.

سال اول فشار کار کمتر و ایده‌آل‌گرایی بیشتر است، اما سال آخر فشار کار و واقع‌گرایی بیشتر می‌شود.

ایمنا: تغییرات در آرایش مدیریت شهری توسط شهردار چقدر مطابق با توصیه‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بوده است؟

نورصالحی: شورا دخالتی در عزل و نصب‌ها و حوزه‌های تصمیم‌گیری مدیریتی ندارد، اما کندبودن حرکت و روند کار در بعضی حوزه‌ها برای شورا و شهرداری مشهود بود، از این‌رو شهردار اصفهان برای ایجاد تغییر به جمع‌بندی رسید و در واقع به‌نوعی شورا نیز انتظار بعضی اصلاحات و تغییرات را داشت.

این تغییرات دور از انتظار نبود و شهردار اصفهان در باب همکاری، جابه‌جایی و اصلاحات را انجام داد تا بتوانند به اهداف پیش‌بینی شده به‌ویژه در ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ که سال‌های سخت است و انتظار تحقق برنامه‌ها می‌رود و شهروندان امکان پرداخت هزینه‌ها را ندارند، دست پیدا کند.

وقتی هزینه‌های ساخت‌وساز بیشتر می‌شود، متقاضیان دریافت پروانه ساختمانی نیز کاهش پیدا می‌کنند و اینها سختی‌های این سال‌ها است؛ معتقدم این سختی‌ها روی دولت هم وجود دارد، زیرا هر سال با کمبود بودجه و پیشرفت کم بودجه مواجه است.

ایمنا: برخی بر این باورند که بسیاری از انتصابات در شهرداری اصفهان با فشار شورای اسلامی شهر بوده است!

نورصالحی: واقعاً این‌طور نیست؛ شهردار، خود برای عزل و نصب‌ها تصمیم می‌گیرد.

ممکن است در جلسات پیشرفت‌نکردن کارها و تحرک در بعضی حوزه‌ها به شهردار منتقل می‌شود، اما اینگونه نبوده که در انتصابات دخالتی داشته باشد.

ایمنا: کدام انتصاب‌ها بیشتر برای شما حرف و حدیث به همراه داشته است؟

نورصالحی: هیچکدام؛ ممکن است فشارها و حرف و حدیث‌ها برای شهردار وجود داشته باشد، اما در شورا موردی نبوده است.

ایمنا: از اعضای شورای اسلامی شهر راضی هستید؟

نورصالحی: بله، خودم هم عضوی از این شورای اسلامی شهر هستم و امیدوارم سایر اعضا هم از من راضی باشند.

ایمنا: شما در لیست مجمع نیروهای انقلاب بودید، آیا فشاری از طرف گروه سیاسی برای انتصابات به شما بوده است؟

نورصالحی: به‌هیچ‌وجه نبوده است.

ایمنا: و سوال آخر؛ آقای نورصالحی در دوره بعد شورای اسلامی شهر اصفهان نامزد می‌شود؟

نورصالحی: باید ببینم چه کسانی کاندیدا می‌شوند، بعد تصمیم می‌گیرم.

گفت‌وگو از: راضیه کشاورز

کد خبر 748302

دیگر خبرها

  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • تلاش در راستای رفع مشکلات مردم از وظایف مهم شورا است
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • شورا انتظار بعضی تغییرات در شهرداری را داشت/ بدهکاری دلیل بی‌مهری نیست
  • حضور و اراده مردم در سرنوشت کشور بزرگترین پدیده انقلاب اسلامی
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است