Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@20:31:05 GMT

البرز در حسرت هوای پاک

تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۴۷۴۹۲

البرز در حسرت هوای پاک

به گزارش همشهری آنلاین، اداره کل محیط زیست استان البرز طی مطالعاتی که انجام داده ۴۰ آیتم تهدید کننده زیست محیطی را در این استان شناسایی کرده که مهم‌ترین آنها مساله آلودگی هوا و ترافیک هستند.

رشد قابل توجه عوامل آلاینده

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: مساله آلودگی هوای البرز به‌ویژه شهرستان کرج مربوط به پارسال و امسال گذشته نیست، زیرا جمعیت بالا و تراکم صنایع آلاینده همیشه هوای سلامت استان را تهدید می‌کرده، اما دریکی دوسال گذشته میزان آلودگی‌ها در البرز به شدت افزایش یافته و شرایط زیست محیطی آن را با مخاطره جدی روبه‌رو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فردین حکیمی گفت: در گذشته منابع آلودگی هوای البرز مورد توجه بوده و اکنون هم همان عوامل و مسائل دیگر بر شدت آلودگی هوا افزوده است. رشد جمعیت و تراکم صنایع را از قبل داشته‌ایم، اما با این توفیر که هیچگاه از رشد روزافزون جمعیت استان کاسته نشده و این درحالی است که ظرف البرز گنجایش این همه جمعیت را ندارد.

وی ادامه داد: عوامل آلایندگی البرز  دارای ۲ منشا بیرونی و درونی هستند. عوامل بیرون از طریق جابه‌هایی هوا از استان‌های همجوار وارد هواس استان می‌شود و عوامل درونی هم مربوط به آلاینده‌های متحرک مانند خودروها و ثابت مانند کارخانه‌ها هستند.

امسال یک روز هم هوای پاک نداشتیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه درطول سال جاری یک روز هم هوای پاک نداشته‌ایم بیان کرد: ترافیک سنگین روزانه، وجود خودروهای فرسود و دیگرآلایندهای این دست فقط بخشی از آلودگی هوای استان هستند و بخش دیگر آن مربوط به کانون‌های ایجاد گرد و غبار در دشت‌های نظرآباد و اشتهارد هستند.

حکیمی افزود: فعالیت معادن شن و ماسه و کوهی نیز از دیگر عوامل ایجاد گرد و غبار در استان هستند که همگی اینها شرایط را برای داشتن هوای سالم در البرز دشوار کرده‌اند.

تاثیر خشکسالی بر افزایش آلودگی‌ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با بیان اینکه آلودگی هوا همیشه از چالش‌های زیست محیطی البرز بوده اظهار کرد: دریکی دوسال گذشته اما شاهد بیشتر شن تعداد روزهای آلوده هستیم که ۲ مساله عمده عامل این اتفاق بوده‌اند یکی اینکه هیچگاه رشد جمعیت استان قطع نشده و بلکه افزایش داشته و دیگری مساله خشکسالی و کاهش بارندگی‌هاست.

حکیمی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی به شدت بر پوشش گیاهی منطقه اثر گذاشته و در این رابطه تالاب صالحیه نظرآباد هم خشک شده شده است. کاهش پوشش گیاهی در دشت اشتهارد هم باعث شده که کانون‌های گرد و غبار در این دو منطقه فعال شوند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان به مطلوب شدن وضعیت امیدوار بود بیان کرد: وقتی هیچ اتفاقی برای کاهش عوامل آلاینده رخ نمی‌دهد و هیچ برنامه‌ای برای کنترل آن وجود ندارد، نباید انتظار داشت که روزهای پاک در پیش روی استان از راه برسند.

کد خبر 635000 برچسب‌ها استان البرز آلودگی هوا محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان البرز آلودگی هوا محیط زیست ایران محیط زیست استان البرز آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۴۷۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدجواد توحیدی‌راد امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در صدوسی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: از شورا و مدیریت شهر اصفهان تشکر می‌کنم، زیرا اگر همراهی و کمک آن‌ها نبود، شورای استان با چالش روبه‌رو می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دولت و سازمان‌های آن، مدیریت شهر و روستا و سازمان‌های مردم نهاد سه ضلع اداره امور شهرها و روستاها هستند، افزود: در تمام جلسات کشوری از اصفهان دفاع کردم و آنجا که اصفهان را برخوردار می‌نامند، یادآور شده‌ام که اصفهانی‌ها در غیرت، مدیریت خوب، خلاقیت، تقدیم شهدا و دفاع از نظام برخوردار است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: امیدوارم در سالی که شاهد فعالیت مجلس جدید هستیم، با هم‌افزایی نمایندگان شاهد اتفاقات خوب در استان باشیم.

وی گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

کد خبر 748675

دیگر خبرها

  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: تنها ۲۰ حکم قانون هوای پاک اجرا شده است
  • غبار روی کوه های تهران مه است یا آلودگی هوا؟ | فقط این منطقه غربی تهران هوای پاک دارد
  • هوای پایتخت در مرز آلودگی ؛ وضعیت کیفیت هوای شهرستان‌های استان تهران + عکس