Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@00:32:08 GMT

عربستان و پروژه «سقوط آزاد لبنان»

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۵۸۸۲۹

عربستان و پروژه «سقوط آزاد لبنان»

عربستان پروژه «سقوط آزاد لبنان» را که از زمان ربودن سعد حریری در ریاض آغاز کرده بود همچنان در سر دارد و اظهارات جورج قرداحی درباره جنگ یمن بهانه خوبی برای ادامه این پروژه شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در پی بحران آفرینی عربستان سعودی در کنار آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس علیه لبنان به دلیل اظهارات قبلی «جورج قرداحی» وزیر رسانه لبنان درباره انتقاد از جنگ یمن بسیاری از ناظران سوالات متعددی درباره این واکنش افراطی عربستان و متحدانش مطرح کرده و معتقدند این رویکرد ریاض با ابعاد اتفاقی که افتاده و اظهارات ساده قرداحی تناسب ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احضار سفیر عربستان از لبنان و اخراج سفیر لبنان از ریاض و توقف هرگونه صادرات لبنان به عربستان و تحت فشار قرار دادن شورای همکاری خلیج فارس جهت صدور بیانیه شدیداللحن برای محکومیت شدید اظهارات وزیر لبنانی حاکی از یک حالت ناهماهنگی روشن میان اتفاقی که افتاده و رویکردی که عربستان در پیش گرفته، است. همین امر 2 فرضیه را در خصوص علت این رویکرد ریاض مطرح می کند که هر دوی آنها می تواند صادق باشد.

فرضیه اول

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی یک نظام استبدادی مطلق را در عربستان به وجود آورده و ویژگیها و غرایز شخصی و احساس خودکامگی خود را وارد تصمیمات سیاسی کشورش کرده است. این عملکرد بن سلمان در ایستگاه‌های مختلف خود را نشان می‌دهد که بارزترین آنها آغاز جنگ ویرانگر یمن بود. در حالیکه عربستان مدعی بود این جنگ ظرف چند هفته به پایان می‌رسد اما این کشور سالهاست در باتلاق یمن فرو رفته و قادر به خروج از آن نیست.

هرچند جنگ ویرانگر یمن بیشترین آسیب را به ملت این کشور زد و بحرانی برای یمنی‌ها به وجود آورد که در تاریخ بی سابقه است؛ اما عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز آن نیز بی نصیب از پیامدهای این جنگ کثیف نبودند و به شکل بی‌سابقه‌ای متزلزل شده و در واقع امنیت و ثبات خود را به حراج گذاشتند. در واقع توهم عربستان و محمد بن سلمان از یک جنگ تفریحی در یمن که قرار بود طی چند هفته اهداف ریاض را تحقق بخشد تبدیل به یک کابوس چند ساله برای سعودی‌ها شد که هنوز هم تمامی ندارد.

نجیب میقاتی: خواسته من از قرداحی عملی نشد/ لبنان در لبه پرتگاه استجای اسرائیل در کمپین محور سعودی ضد لبنان کجاست؟عطوان: عربستان خودش را منزوی کرده است/ بیش از 400میلیون عرب حامی لبنان هستند

این موضوع در پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی نیز دیده می‌شود؛ جایی که بن سلمان بنابر احساس انتقام جویی خود از خاشقجی یک نقشه احمقانه و احساسی برای کشتن او ترتیب داد که پیامدهای آن هرگز تمام نمی‌شود و در همه جای دنیا به ویژه کشورهای غربی بن سلمان را به عنوان یک قاتل می‌شناسند.

این شاهزاده جوان سعودی 2 ستون از ارکان سه گانه عربستان را ویران کرد، بدون اینکه به عواقب آن فکر کند: خاندان سعودی و جایگاه دینی عربستان. اما ستون سوم سعودیها نفت است. همانطور که در کتاب معروف «خون و نفت» آمده محمد بن سلمان غرق در خودشیفتگی و خودکامگی بوده و حتی از توهین به مقامات ارشد کشور خودش هم ابایی ندارد. همین موضوع را می‌توان در واکنش افراطی و غریزی وی به اظهارات وزیر رسانه لبنان مشاهده کرد.

فرضیه دوم

از همان لحظه اول ربوده شدن «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان در ریاض در سال 2017 عنوان نقشه عربستان برای لبنان مشخص بود: «اگر نمی‌توانیم حزب الله را به تنهایی از بین ببریم پس بگذارید کل لبنان با حزب الله سقوط کند». بن سلمان در آن زمان معتقد بود که شرایط لازم برای سرنگونی حزب‌الله در لبنان فراهم شده، سعد حریری با استعفای اجباری خود در خاک عربستان و ایجاد خلاء سیاسی در لبنان شرایط لازم را برای آغاز یک کمپین عمومی مردمی در لبنان ضد حزب الله با شعار «همه یعنی همه یعنی» (کل دولت باید استعفا کند) به وجود می آورد.

اما این نقشه عربستان موفق نشد و استراتژی خویشتنداری و صبر حزب‌الله فرصت اجرای پروژه «سقوط آزاد لبنان» را از بین برد. از زمانی که عربستان سعد حریری را گروگان گرفته بود و همچنین در دوره نخست وزیری وی در لبنان حزب الله با وجود این که از مواضع غربی و سعودی حریری آگاهی داشت اما برای حفظ امنیت و ثبات کشور بر حمایت از او در منصب نخست وزیری لبنان تاکید می‌کرد. اما اکنون می‌بینیم جریان المستقبل به ریاست سعد حریری در واکنش به اظهارات قرداحی درباره جنگ یمن بیانیه‌ای صادر کرده که انگار جنایتی اتفاق افتاده است.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز در کنار عربستان به حمایت خود از پروژه سقوط آزاد لبنان ادامه دادند و هدف آنها نابودی دولت لبنان بود تا حزب الله را همراه آن نابود کنند. در حالی که لبنان با بحران اقتصادی و مالی بی سابقه دست و پا میزند و دلار در بانک‌های این کشور به شکل قابل توجهی کاهش یافته، عربستان‌سعودی می‌توانست همانند کاری که در اردن در سال 2018 انجام داد در تامین ارز به بانک‌های لبنان کمک کند؛ اما این کار را نکرد.

بسته شدن درهای عربستان به روی نجیب میقاتی و دولت لبنان و رد هرگونه حمایت از این کشور به معنای آن است که ریاض همچنان به اجرای پروژه خود برای ایجاد خلأ سیاسی و سقوط دولت لبنان با هدف نابودی مقاومت ادامه می‌دهد و در این میان اظهارات جورج قرداحی بهانه خوبی برای ادامه این پروژه است.

همچنین سرپوش گذاشتن بر جنایت الطیونه و نجات دادن «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی از بحران بزرگی که بعد از ارتکاب به جنایت کشتار شهروندان بی‌گناه لبنانی طی چند هفته گذشته در منطقه الطیونه بیروت، گرفتار آن شده و همچنین سرپوش گذاشتن بر شکست‌های ائتلاف آمریکایی-سعودی در یمن به ویژه در منطقه استراتژیک مأرب از اهداف فرعی عربستان از به راه انداختن کمپین خصمانه خود ضد لبنان است.

بی تردید این برنامه‌های عربستان در همسویی کامل با رژیم صهیونیستی قرار دارد و جزئیات آن در مرحله بعدی روشن خواهد شد.

منبع:المیادین

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس سقوط آزاد لبنان سعد حریری بن سلمان حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۵۸۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی نشست مشورتی درباره تحولات غزه برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در نشست وزیران گروه عربی بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه تاکید شده است.

در این نشست، وزرای کشورهای عربی مذکور همچنین بر لزوم رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تاکید کردند و درباره عواقب اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی هشدار دادند.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

دیگر خبرها

  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • عملیات نجات نفس‌گیر در سیل عربستان؛ مهارت این جوان ستودنی است! | فیلم
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد