Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی بزرگترین دانشگاه دولتی مهارتی کشور است، گفت: تمامی امکانات و شرایط آموزشی، فرهنگی، علمی و پژوهشی دانشگاه‌های دولتی در اختیار دانشجویان علمی کاربردی نیز قرار دارد.

مرتضی تشکری در گفت‌وگو با ایسنا در حاشیه مراسم دانشجویان نوورود دانشگاه‌های علمی کاربردی استان خراسان رضوی در خصوص دانشگاه‌های علمی کاربردی و امکانات این دانشگاه‌ها اظهار کرد: با وجود اینکه مراکز آموزشی علمی کاربردی غیردولتی است، اما به دلیل اینکه دانشگاه‌های علمی کاربردی، زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند، در واقع دانشگاه دولتی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه علمی کاربردی در واقع بزرگترین دانشگاه دولتی مهارتی کشور است، بر این اساس تمام امکانات و شرایط آموزشی، فرهنگی، علمی و پژوهشی دانشگاه‌های دولتی در اختیار دانشجویان علمی کاربردی نیز قرار دارد و زمینه‌های قانونی بهره‌مندی از این امکانات فراهم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دانشجویان می‌توانند در زمینه علمی در انجمن‌های علمی گوناگون عضویت داشته و در فعالیت‌های پژوهشی مختلف، استارت‌آپ‌های متنوع شرکت کنند. در بخش فرهنگی دانشجویی نیز می‌توانند با عضویت در تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، بسیج دانشجویی نیز فعالیت داشته باشند. همچنین زمینه فعالیت در حوزه نشریات نیز مهیا است. از این رو فضای ایجادشده برای دانشجویان دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم در دانشگاه علمی کاربردی نیز وجود دارد و دانشجویان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 رویکرد دانشگاه‌های علمی کاربردی، آموزش حضوری است

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی بیان کرد: به سبب اینکه حدود ۷۰ درصد آموزش این دانشگاه‌ها به صورت عملی است، به تبع ماهیت آموزش‌های علمی کاربردی نیازمند آموزش‌های حضوری است و آموزش مجازی مشکل است. لذا آموزش دانشگاه‌های علمی کاربردی با رویکرد آموزش حضوری انجام خواهد شد. بنابراین در تلاش هستیم تا هر چه سریع‌تر دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم تا آموزش‌ها به صورت حضوری صورت گیرد.

تشکری عنوان کرد: در دانشگاه‌های علمی کاربردی به طور تقریبی دانشجوی غیربومی و خوابگاهی حضور ندارند و تمام دانشجویان این دانشگاه‌ها بومی شهرستان‌ها هستند. بنابراین ترددهای بین‌شهری وجود ندارد و از این رو چنین دغدغه‌هایی در آموزش حضوری این دانشگاه‌ها وجود ندارد. در حال حاضر دروس عملی، دروس عملی- نظری و کلاس‌های کم‌جمعیت به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

 وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا استان در جهت برگزاری تمام کلاس‌ها به صورت حضوری و با رعایت استانداردها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی اقدام خواهیم کرد تا از این طریق کلاس‌های نظری نیز به صورت حضوری برگزار شود. از ابتدا واکسیناسیون در دو مرکز آموزش علمی کاربردی خانه کارگر و مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی آغاز شده است. به این ترتیب تمام مدرسان و کارکنان دانشگاه‌های علمی کاربردی حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

بیش از ۷۰ درصد دانشجویان علمی کاربردی حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی اضافه کرد: طبق آماری که از دانشجویان واکسینه‌شده وجود دارد، به بیش از ۷۰ درصد دانشجویان نیز حداقل یک دوز واکسن تزریق شده است. درخواست ما از دانشجویان این است که زودتر واکسیناسیون دو دوز انجام شود تا ایمنی لازم ایجاد شده و با اطمینان خاطر بیشتری آموزش‌ها به صورت حضوری صورت گیرد.

فعالیت‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه برنامه‌ریزی می‌شود

تشکری اظهار کرد: به طور کلی دانشگاه‌های علمی کاربردی مبتنی بر نیاز و تقاضای جامعه شکل می‌گیرد. به تعبیری دیگر آموزش‌های علمی کاربردی عرضه‌محور نبوده و بر اساس تقاضا و بر مبنای نیاز بازار کار و صنایع، مجموعه حرف و مشاغل منطقه برنامه‌ریزی می‌شود. هرچند ممکن است تمام نیازهای منطقه‌ای پوشش داده نشود اما تصمیم داریم در راستای نیازهای بازار کار و توسعه اقتصادی منطقه در زمینه علمی کاربردی عمل کنیم. از این رو رشته‌های علمی کاربردی از تنوع زیادی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به صنعت، کشاورزی، مدیریت خدمات اجتماعی، فرهنگ و هنر اشاره کرد که دانشجویان می‌توانند بر اساس علاقه و توانمندی خود در هر یک از این رشته‌ها تحصیل کنند.

وی افزود: سیاست‌گذاری کلی دانشگاه‌های علمی کاربردی در زمینه کمی نیست بنابراین کاهش و افزایش مراکز آموزش علمی کاربردی در نظر گرفته نمی‌شود. بلکه برنامه ما در جهت متناسب‌سازی ظرفیت آموزش‌های علمی کاربردی با نیازهای توسعه استان است. به این ترتیب همراه با توسعه اقتصادی استان اقدام خواهیم کرد تا آموزش‌های شغلی و مهارتی مورد نیاز حوزه‌های مختلف تأمین و ارائه شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی بیان کرد: از این رو طبق نیاز استان‌ها و شهرستان‌ها مراکز آموزش علمی کاربردی توسعه خواهد یافت یا با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. سیاست آموزش عالی مبتنی بر نیاز آمایشی استان خواهد بود. به عنوان مثال طی دو سال اخیر در مرکز آموزش علمی کاربردی متناسب با نیاز استان رشته تخصصی زعفران راه‌اندازی شده است و شرکت زعفران سحرخیز فعالیت‌های آن را انجام می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه علمی کاربردی دانشجویان نوورود دانشگاه های علمی کاربردی دانشگاه علمی کاربردی آموزش علمی کاربردی دانشگاه ها دانشگاه دولتی صورت حضوری آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۰۶۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد

مصاحبه خبرنگار ایسکانیوز استانی با حسن محمدی عضو هیئت علمی معارف اسلامی دانشگاه آزاد ارومیه در سالروز گرامیداشت شهید مرتضی مطهری و روز معلم.

حسن محمدی دارای مدرک دکترای تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ارومیه از سال ۱۳۹۴ تا کنون و مدیر گروه معارف اسلامی از تاثیرات یک استاد در جامعه اینگونه سخن گفت: یک استاد موفق باید بتواند در دانشجوی خود و در جامعه تاثیر مثبتی ایجاد کند و ما این تاثیر مثبت را عملا در جامعه بتوانیم مشاهده کنیم، هم در اخلاق و هم در رفتار دانشجو تغییر ایجاد کند. به نظر من استاد در جامعه باید الگو باشد و دیگران از او سرمشق بگیرند و اگر این جایگاه را داشته باشد آن جامعه میتواند به جامعه ای موفق تبدیل شود که استاد در آن در جایگاه واقعی خود قرار گرفته.


وی درباره معیار های یک استاد خوب گفت: یکی از معیارهای یک استاد خوب در وهله اول اخلاق اوست و تا زمانی که استاد ما یک استاد اخلاق مدار نباشد و مهربانی و عطوفت را در درس خود نگنجاند تاثیری بر دانشجو نخواهد گذاشت، پس اولین معیار برای یک استاد از نظر بنده اخلاق استاد و منش و روش برخورد وی است و دومین معیار استاد علم اوست که باید دارای علم به روز نافع و موثر برای دانشجویان باشد، ینی علمی به دانشجویان ارائه دهد که به درد زندگی امروزی آن ها بخورد و بتوانند مشکلی از مشکلات آنها را حل بکنند و این ها اساسی ترین معیار ها برای یک استاد است.

وی درباره انتظاراتش از دانشگاه گفت: در اخر من درخواستم از دانشگاه ازاد جایگاه استاد هست هم از نظر اجتماعی هم از نظر اقتصادی و اینکه نظم و انظباط در دانشگاه حاکم باشد و هر چیزی سر جای خودش باشد.


محمدی در پایان گفت: ما اساتید انتظار خیلی زیادی از دانشجویان نداریم، اینکه دانشجویان ما ارزش و جایگاه استاد را حفظ کنند، هم در برخورد و اخلاق و منش و هم اینکه علمی که از استاد می‌آموزند را بتوانند در زندگی خود به کار بگیرند و موفق شوند انتظارات ما براورده می‌شود و من احساس میکنم که مقام و جایگاه یک معلم نسبت به زمان های گذشته پایین‌تر آمده و همینکه انتظار داریم جامعه ارزش و جایگاه استاد و معلم را حفظ کند و معلمین در بالاترین درجه جامعه قرار بگیرند.

خبرنگار : ثنا عسگری انتهای خبر/ کد خبر: 1229142

دیگر خبرها

  • ارائه دروس مهارتی و اشتغال پذیری به دانشجویان از مهر ۱۴۰۳
  • کمک از دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد/ انصراف از دانشگاه به دلیل رفتارهای زشت استاد
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • جهش تولید با فعالیت دانشگاه‌های مهارت‌محور محقق خواهد شد
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • بزرگترین تظاهرات دانشجویی یمن در حمایت از غزه و دانشجویان آمریکا
  • مجوز اجرای ۲۴دوره کوتاه مدت اشتغال‌محور صادر شد
  • ایجاد مهارت و کمک به شعار سال هدف اصلی دانشگاه علمی و کاربردی
  • تجمع دانشجویان طرفدار فلسطین در مقابل بزرگترین دانشگاه مکزیک