Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا قزوینی غرابی در در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره تحولات عراق بعد از حمله مشکوک پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: گمانه‌زنی‌های متعددی در این‌باره وجود دارد و در این مرحله نمی‌توان با قطعیت خاصی، عامل یا عوامل مشخصی را متهم کرد.

 وی اضافه کرد: اساساً تحرکات و ضربات مشابه این حملات موشکی و پهپادی به صورت مستمر در سال های اخیر در عراق اتفاق افتاده و در نهایت هم مشخص نشده که چه جریان یا گروهی مرتکب آن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی آمریکا و برخی هم گروه‌های مقاومت را متهم کرده اند و حتی برخی هم شخص نخست وزیر و نزدیکان وی را متهم به ترتیب دادن یک حمله نمایشی کرده‌اند.

قزوینی با اشاره به کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی عراق در روزهای اخیر گفت: گروه‌هایی که حمله پهپادی به منزل نخست وزیر این کشور را ساختگی می‌دانند و معتقدند که این اقدام برای تحت‌الشعاع قرار دادن سرکوب خشونت بار اعتراضات مردمی و کاهش حجم فشارها علیه دولت انجام شده است. ترورهای ساختگی در این کشور سابقه طولانی دارد و با اهداف تبلیغاتی و سیاسی، بارها توسط سیاستمداران جریان‌های مختلف این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

این تحلیلگر مسائل منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی را عامل اصلی بی‌ثباتی در عراق دانست و گفت: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بیشترین سود را از بی‌ثباتی عراق می‌برند و متهم اصلی فتنه جدید در عراق هستند. این حملات و فتنه‌های ناشی از آن می‌تواند حتی موضوع خروج سریع تر نیروهای نظامی ایالات متحده از این کشور را نیز تحت الشعاع قرار دهد.

 وی ادامه داد: آمریکا در سال‌های اخیر با ایجاد ناامنی و حتی هدف قرار دادن نیروهای خودی تلاش کرد تا زمینه را برای مقابله با گروه های مقاومت عراق فراهم کند. هدف این فتنه‌ها تضعیف جریان مقاومت عراق و زمینه سازی برای برخورد سیاسی، رسانه ای و حتی نظامی با این گروه بوده است.

 قزوینی غرابی اضافه کرد: اینکه با فاصله کوتاهی از توئیت قیس الخزعلی دبیر کل عصائب اهل الحق عراق درباره رخ دادن چنین حوادثی، محل اقامت نخست وزیر هدف قرار گرفت، این گمانه‌زنی را تقویت می کند که دست‌های پشت پرده، چنین اقدامی را با هدف اتهام‌زنی علیه گروه‌های مقاومت و به ویژه عصائب اهل الحق ترتیب داده اند.

 این کارشناس مسائل عراق با بیان اینکه آمریکا مانع اصلی تشکیل دولت‌های قوی مردمی در عراق است، افزود: دولت‌های ضعیف وابسته هستند و اگر دولت قوی باشد می‌تواند به یک بازیگر جدیدی در عراق و منطقه تبدیل شود و منافع سیاسی و اقتصادی ایالات متحده و متحدان آنرا مورد تهدید قرار دهد لذا دولت ضعیف و وابسته، دولت مطلوب ایالات متحده در بغداد است.

 وی تصریح کرد: اساساً وجود یک دولت مرکزی قوی در بغداد، می‌تواند دخالت‌های آمریکا در حوزه های سیاسی، امنیتی، نظامی و حتی اقتصادی را مدیریت کرده و کاهش دهد. در سال‌های اخیر، شاهد تشکیل دولت‌های ضعیفی در عراق بودیم که نتوانستند از تمامیت ارضی و استقلال این کشور دفاع کنند و واشنگتن دنبال تشکیل چنین دولتی در بعد از انتخابات اخیر عراق است.

قزوینی با یادآوری این موضوع که حمله پهپادی به محل اقامت نخست وزیر عراق، تلفاتی نداشته است، گفت: به نظر می‌رسد مانند دوره‌های گذشته انتخابات، عراق اکنون درگیر اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات است، لذا این اتفاق نخواهد توانست این فضا را تحت الشعاع خود قرار دهد و شوک به وجود آمده از آن موقت است و کماکان، تلاش معترضان به نتایج انتخابات برای بازشماری دستی آرا و روشن شدن واقعیت ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی مصطفی الکاظمی پروندهٔ خبری عراق و تحولات بعداز انتخابات پارلمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی ایالات متحده آمریکا عراق رژیم صهیونیستی مصطفی الکاظمی ایالات متحده نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۶۲۳۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است

منابع آمریکایی مطلع روز جمعه به پایگاه خبری اکسیوس اعلام کردند که وزارت خارجه این کشور تحریم گردان «Netzah Yehuda» ارتش رژیم صهیونیستی که مرتکب نقض حقوق بشر در کرانه باختری شده را متوقف کرده و درحال حاضر درحال بررسی این مسئله با اطلاعات به دست آمده جدید از این رژیم طی روزهای اخیر است.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری اکسیوس اعلام کرد با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از سوی رژیم صهیونیستی، اعضای کنگره و حتی مقامات ارشد دولت بایدن تحت فشار شدیدی برای تجدیدنظر درخصوص تحریم‌های احتمالی علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد.

به گزارش منابع مطلع آمریکا قصد داشته تا از ارائه کمک نظامی و آموزش به گردان «Netzah Yehuda» خودداری کند که خود اقدامی بی‌سابقه در روابط واشنگتن و تل‌آویو محسوب می‌شد.

یک قانون امضا شده در سال 1997 در آمریکا، این کشور را از ارائه کمک‌های خارجی و ارائه آمورش‌ها از سوی وزارت دفاع به نیروهای پلیس، نظامی و امنیتی که متهم به نقض حقوق بشر هستند، ممنوع می‌کند.

هفته گذشته پایگاه خبری اکسیوس گزارش داده بود که بلینکن به دنبال اعمال تحریم‌هایی علیه گردان «Netzah Yehuda» ارتش رژیم صهیونیستی است.

انتشار این خب باعث شد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون این رژیم به طور علنی از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بخواهند تا از انجام چنین اقدامی پرهیز کند.

یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، عضو کابینه جنگی این رژیم در این رابطه با بلینکن به گفت‌وگو پرداختند و اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز با کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به گفت‌وگو پرداخت.

به گفته مقامات رژیم صهیونیستی، تل‌آویو در پیغام‌های خود به ـآمریکا از این کشور خواسته تا در تحریم این گردان ارتش رژیم صهیونیستی تجدیدنظر کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • محکومیت سرکوب و برخورد خشونت‌بار پلیس آمریکا با دانشجویان از سوی دانشگاه امیرکبیر
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تمامی تنش‌ها در منطقه است
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • اکسیوس : آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است