Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-29@00:05:53 GMT

خانه داری موجب تقویت حافظه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۷۸۱۱۱۲

کارشناسان می‌گویند خانه داری می‌تواند برای افراد ۶۵ سال و بالاتر، فایده بدنی و شناختی داشته باشد.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: نتیجه یک تحقیق حاکی از آن است که انجام کار‌های خانه می‌تواند به حفظ سلامت ذهنی فرد کمک کند.

بر اساس تحقیقی که روی حدود ۵۰۰ بزرگسال در سنگاپور انجام شده و در مجله پزشکی بی‌ام‌جی اوپن (BMJ Open) منتشر شده است، مجموعه‌ای از کار‌ها مانند ظرف شستن، مرتب کردن تختخواب، جمع و جور کردن خانه، آشپزی، پاک کردن شیشه و جارو کردن ممکن است برای افراد ۶۵ ساله و بالاتر، فایده بدنی و شناختی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افرادی که در این تحقیق حضور داشتند، به دو گروه سنی تقسیم کردند: آن‌ها که ۲۱ تا ۶۴ ساله بودند و آن‌ها که ۶۵ تا ۹۰ سال داشتند؛ میانگین سن این دو گروه به ترتیب ۴۴ و ۷۵ سال بود.

آزمایش‌هایی روی این افراد انجام شد تا حافظه و توانایی جسمی آن‌ها بازبینی شود، به این صورت که محققان، مواردی مانند سرعت راه رفتن و سرعت نشست و برخاست شرکت‌کننده‌ها را پایش کردند.

نتیجه به‌دست‌آمده حاکی از آن بود که آن‌ها که در طبقه‌بندی سنی بالاتر بودند، با انجام کار‌های سبک خانه، هم از نظر حافظه و هم توانایی‌های جسمی، سود برده‌اند.

نمره شناختی افرادی که در این طبقه‌بندی بودند، با انجام حجم بالاتری از کار‌های خانه، هشت درصد و با انجام کار‌های کمتر، پنج درصد بالاتر از آن‌ها بود که از این هم کمتر در خانه کار انجام می‌دادند.

آن‌ها همچنین نسبت به کسانی که حجم بالایی از کار‌های سنگین خانه را انجام می‌دادند، هشت درصد سریع‌تر از جا بلند می‌شدند و می‌ایستادند.

نویسندگان این پژوهش، گفتند: «این نتایج در مجموع نشان می‌دهند که عملکرد‌های شناختی، جسمی و جنبشی بهتر مربوط به کار‌های سنگین خانه‌داری ممکن است به‌طور منطقی با کاهش خطر نزول فیزیولوژیکی (ساختار بدنی) در میان افراد مسن‌تر جامعه، مرتبط باشد. درآمیختن کار بدنی با سبک زندگی روزانه از راه انجام کار‌های خانه (خانه‌داری) می‌تواند موجب کار بدنی بیشتر شود که به‌خصوص در میان افراد مسن‌تر جامعه، با سلامت عملکرد آن‌ها به‌طور مثبت در ارتباط است.»

بیشتر بخوانید: روش‌هایی برای از بین بردن لکه آب از سطح چوبی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: خانه داری حافظه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خانه داری حافظه انجام کار خانه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۷۸۱۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علیرضا سعیدی مطرح کرد: ورود برخی افراد با سگ به پارک‌ها به خصوص سگ‌های فانتزی و بزرگ که حتی مشاهده آنها برای برخی رعب آور است موجب آزار مردم می‌شود، بنابراین رسیدگی به این موضوع باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم خواستار برخورد با سگ‌گردانی در پارک‌ها و معابر عمومی هستند، اظهار کرد: سگ گردانی در خیابان‌ها و پارک‌ها یکی از رفتارهای غلط است که ضمن ایجاد نگرانی برای مردم در برخی مواقع موجب بروز حادثه نیز شده است.، بنابراین باید این امر در پارک‌ها ممنوع شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر کرج سگ گردانی را نوعی ضد ارزش دانست و یادآور شد: علاوه بر ورود افراد به همراه سگ به پارک‌ها و عدم رعایت موارد مربوطه، حتی بوستان‌ها به محلی برای خرید و فروش سگ تبدیل شده‌اند.

کد خبر 6090971

دیگر خبرها

  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم بهتر است؟
  • هوجیچا ؛ از چای سبز برشته شده ژاپنی تا تقویت عملکرد شناختی!
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • ترویج فرهنگ غذای سالم متناسب با آموزه‌های طب ایرانی
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • چرا هیچ وقت یادمان نمی‌ماند درِ خانه را قفل کرده ایم یا نه؟
  • برای افزایش هوش این پنج ماده غذایی را مصرف کنید
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟