Web Analytics Made Easy - Statcounter

درمان بیماری سرطان مانند هر بیماری دیگری، عوارضی بر جسم بیمار به جای می‌گذارد که گاه در تمام عمر، فرد آن را با خود به همراه دارد. با اینکه معلولیت از عوارض شایع درمان سرطان در کودکان نیست، اما در بعضی موارد مانند سرطان‌های استخوان، تومورهای مغزی، تومورهای چشمی و غیرشایع در اطفال، این بیماری منجر به بروز معلولیت در قهرمانان کوچک محک می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به بهانه روز جهانی معلولان با مدیر واحد خدمات حمایتی محک، نحوه ارائه خدمات به کودکان مبتلا به سرطانی که به عارضه معلولیت دچار می‌شوند، بررسی شد.

به گزارش ایسنا -به نقل از روابط عمومی محک، بهناز آسنگری در ابتدا به این پرسش که ارائه خدمات به کودکان دچار معلولیت، زیر سقف محک و در دیگر بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی دارای بخش خون و آنکولوژی کودکان چگونه است؟ پاسخ داد: «ممکن است کودک پس از درمان سرطان دچار معلولیت‌های جسمی شود، در این صورت محک در تهیه پروتز، انجام فیزیوتراپی، تهیه ویلچر، اعمال جراحی‌ مختلف و پرداخت تمامی هزینه‌های مرتبط با آنها همراه کودک و خانواده اوست تا چالش کمتری را در این مسیر تجربه کنند. در ۳۰ سال گذشته ۶۷۷ پروتز از انواع مختلف و ۶۰ سمعک توسط محک به فرزندانش ارائه شده است. به علاوه در بیمارستان محک بخش فیزیوتراپی و کاردرمانی وجود دارد و در مواقعی که به دلیل عدم حضور خانواده‌ها در تهران، ارائه خدمات زیر این سقف میسر نباشد، آنها به مراکز مرتبط معرفی و تمامی هزینه‌ها توسط این مؤسسه پرداخت می‌شود. همچنین در موارد بسیار محدودی ایجاد اختلالات شناختی، عارضه حاصل از درمان این بیماری سخت است. در این صورت کودک و خانواده به مراکز توان‌یابی و رفتار درمانی معرفی می‌شوند و هزینه آن نیز بر عهده این مؤسسه است.»

پذیرش معلولیت چگونه رخ می‌دهد؟


انجام مشاوره‌های حرفه‌ای به کودک و خانواده برای پذیرش معلولیت و همچنین آموزش ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های رفتار با کودک دچار معلولیت به خانواده اهمیت بسیاری دارد. وی در این باره گفت: «مهم‌ترین قسمت کار مددکاران اجتماعی و روانشناسان در این زمینه آن است که ابتدا خانواده را برای پذیرش معلولیت فرزندشان آماده کنند. باید خانواده را به این باور برسانیم که کودکشان تغییر کرده و می‌بایست سبک زندگی متفاوت‌تری نسبت به گذشته داشته باشد. از آنجایی که این مؤسسه خدمات خود را به کودکان مبتلا به سرطان در نقاط مختلف ایران ارائه می‌دهد، آماده‌سازی خانواده‌ها و کودکان‌مان در هر خطه‌ای از کشور با توجه به باورها، اعتقادات، فرهنگ‌ها و نگرش‌هایشان، توسط روانشناسان صورت می‌گیرد. پس از انجام جراحی‌ها و ایجاد نقص عضو خانواده‌ها باید بسیار هوشمندانه عمل کنند. آنها به همراه روانشناسان محک نیازهای کودک را به سرعت شناسایی و رفع می‌کنند. این را بدانید در این مرحله عدم پذیرش و مقاومت خانواده‌ها کیفیت زندگی کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای همین است که ما تمامی تلاش خود را می‌کنیم تا خانواده‌ها را با خود همراه کنیم.»


مدیر واحد خدمات حمایتی محک همچنین در خصوص آماده‌سازی کودک برای رویارویی با معلولیت گفت: «تیم خدمات حمایتی گام به گام با کودک همراهی‌ می‌کند و معمولا پذیرش معلولیت در کودک متفاوت‌تر است و سریع‌تر رخ می‌دهد. توضیحات لازم به زبان کودکانه و قابل فهم در اختیار او قرار می‌گیرد. در صورتی که بیمار نوجوان باشد، روانشناسان می‌بایست او را آماده کنند تا با ظاهر جدیدش بتواند کنار بیاید. او باید بداند بعد از عمل جراحی قسمتی از بدنش را از دست خواهد داد.»


آسنگری در پایان ضمن تبریک روز جهانی معلولان به حمایت همدلانه تمامی اقشار جامعه برای ساختن زندگی بهتر برای این گروه از افراد اشاره کرد و افزود: «با اینکه محک تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا با ارائه خدمات مختلف کیفیت زندگی فرزندانش را پس از معلولیت نیز حفظ کند اما باز هم نیاز به آگاهی در اقشار مختلف جامعه نسبت به این افراد احساس می‌شود. دیگران باید بدانند پرسش سؤالات متعدد و از روی کنجکاوی هیچ کمکی به این گروه از افراد نمی‌کند. بسیاری از افراد دارای معلولیت، توانایی لازم برای انجام کارهای‌شان را دارند و به ترحم و دلسوزی‌های اغراق شده نیاز ندارند. در آخر نیز مناسب‌سازی پیاده‌روها، معابر و سایر خدمات شهری اهمیت ویژه‌ای دارد. امیدواریم روز جهانی معلولان، یک بار دیگر اهمیت چگونگی ساختن جامعه‌ای بهتر برای معلولان را به همه یادآوری کند تا با عزمی ملی بتوانیم بستری را برای حضور فعال و پرثمر این عزیزان در عرصه‌های مختلف، فراهم کنیم.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موسسه محک معلولان پذیرش معلولیت دچار معلولیت ارائه خدمات خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۲۸۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان

«جزو ۱۰ کشور اول در رشد سرطان هستیم.» این جمله را قبل‌تر رئیس مرکز تحقیقات سرطان به خبرآنلاین گفته بود، بیماری‌ای که اگرچه این روز‌ها روش‌های زیادی برای درمان و کنترل آن وجود دارد، اما هیچکدام از این روش‌ها جای پیشگیری از ابتلا به سرطان را نمی‌گیرد، پیشگیری‌ای که شاید فقط لازم است تغییری در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم، حتی تغییراتی در خوردن چایی یا استفاده از مسواک، این‌ها نتیجه یک پژوهش ۲۰ ساله است، وقتی مردم یک نقطه از ایران بیشتر از هر جای دنیا به سرطان مبتلا می‌شدند یک تیم پژوهشی برای ۲۰ سال حدود ۵۰ هزار نفر از آن‌ها را زیر نظر گرفت تا سر نخ این کلاف به‌هم پیچیده پیدا شود؛ رضا ملک‌زاده، وزیر اسبق بهداشت، سرپرست آن تیم تحقیقاتی بود، او به خبرنگاران می‌گوید: «یک زمانی یک نقطه از ایران در دنیا بیشترین میزان شیوع سرطان‌ها را داشت، آن نقطه گنبد کاووس بود که سرطان مری در این شهر بیشتر از همه جای دنیا بود.»

به گزارش خبرآنلاین، ملک‌زاده ادامه می‌دهد: «همیشه علاقه داشتم دلیل این مسئله را متوجه شوم، بنابراین حدود ۲۰ سال در این نقطه از کشور و در ۳۶۴ روستا مطالعه خود روی حدود ۵۰ هزار نفر از افراد سالم شروع کردیم، مثلاً از این تعداد ۵۰۰ نفر از آن‌ها سرطان مری گرفتند و آن‌ها را با افرادی که به سرطان مبتلا نشدند مقایسه کردیم.»

وزیر اسبق بهداشت بیان می‌کند: «به این نتیجه رسیدیم که ابتلا این افراد به سرطان ۷ علت دارد، عدم مصرف سبزیجات، عدم مصرف میوه‌جات کافی، مصرف آب آب‌انبار، زندگی در خانه‌های تنگ و تاریکی که دود آن را گرفته بود، اصللاحاً به آن آلودگی درون خانه می‌گوییم آن‌ها با چوب و ذغال هم خانه را گرم می‌کردند و هم پخت و پز می‌کردند، بنابراین خانه پر از دود شده بود. مصرف چایی داغ یکی دیگر از دلایل بود، برخی‌ها چایی را در دمای ۶۵ الی ۷۰ درجه مصرف می‌کردند. مصرف تریاک و عدم مسواک زدن دندان‌ها از دیگر دلایل بود.»

ملک‌زاده می‌گوید: «در ۲۰ سال این ۷ علت را پیدا کردیم و برای این پژوهش جایزه بین‌المللی هم گرفتیم، جالب این‌که تاثیر تریاک و چایی داغ بر ابتلا به سرطان را برای اولین بار در دنیا ثابت کردیم، قبل‌تر گمان می‌کردند سیگار سرطان‌زا است، اما ما ثابت کردیم تریاک از سیگار سرطان‌زا‌تر است.»

جوان شدن سن ابتلا به سرطان

وزیر اسبق بهداشت درباره جوان شدن سن ابتلا به سرطان به خبرنگاران می‌گوید: «سرطان‌ها در همه دنیا وارد سن جوانی شده است، در ایران هم این اتفاق افتاده و افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا می‌شوند، دلیل آن هم تغییر سبک زندگی آدم‌ها است، غذا‌های فست فودی چیز‌هایی هستند که اگر آدم‌ها از سنین کودکی آن را مصرف کنند کمک می‌کند افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا شوند؛ بنابراین شیوه زندگی ما مدرن شده است لذا ما هم با مشکلات غیرمدرنیزاسیون مواجه هستیم و هم با مشکلات مدرن شدن جامعه.»

او بیان می‌کند: «علاوه بر تغییر سبک زندگی به‌ویژه در غذا خوردن، موارد دیگری هم وجود دارند که سبب ابتلا به سرطان می‌شود، مانند مصرف سیگار، مواد مخدر و آلودگی هوا که متاسفانه در شهر‌های بزرگ خطرات جدی برای ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد می‌کنند.»

دیگر خبرها

  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • آلومینیومی‌ها در کنار کودکان مبتلا به سرطان
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده