Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-29@01:37:16 GMT

قیمت زعفران کاهش نخواهد یافت

تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۸۴۴۹۳۶

قیمت زعفران کاهش نخواهد یافت

 به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی ،غلامحسین ساربان اضافه کرد: برای نخستین بار مجلس و دولت در خصوص قیمت‌گذاری زعفران هماهنگ شده و کار را به شورای قیمت‌گذاری و در واقع کشاورزان سپردند که باید این را به فال نیک گرفت.
وی با تاکید بر لزوم قیمت گذاری محصول زعفران در خراسان رضوی اظهار کرد: در عرف تجارت جهانی، اگر منطقه ای ۱۰ درصد تجارت جهانی یک محصول را داشته باشد حق خاصی در تعیین قیمت آن پیدا خواهد کرد و با توجه به اینکه اکنون ۳۰ درصد تجارت جهانی زعفران به منطقه تربت‌ حیدریه اختصاص دارد، قیمت‌گذاری حق کشاورزان خراسان رضوی و به خصوص منطقه تربت‌ حیدریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: میزان برداشت زعفران امسال در خراسان رضوی ۱۲۰ تن بوده است که ۲۰ تن از این رقم سهم تربت‌ حیدریه بوده است.
ساربان افزود: دلیل کاهش میزان تولید زعفران در سال جاری، شرایط جوی و خشکسالی است و امسال متاسفانه با کاهش ۶۰ درصدی تولید این محصول مواجه شده ایم.
وی اظهار کرد: از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار اراضی زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار در خراسان رضوی یعنی ۷۶ درصد، به این خطه اختصاص دارد و بر این اساس تربت‌حیدریه از حیث سطح زیرکشت در دنیا و کشور رتبه نخست را دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: زعفران به ازای هر هکتار برای ۲۱۸ نفر شغل ایجاد می‌کند و از سوی دیگر با شرایط اقلیم کم‌آبی و خشکسالی خراسان رضوی بسیار سازگار است و به ازای هر مترمکعب آب، درآمد سرشاری را نصیب کشاورز می‌کند.
ساربان افزود: در منطقه تربت‌حیدریه تا یک شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی تمام شهرستانی‌هایی که از این شهرستان جدا شدند در مجموع اکنون بالغ بر ۳۰ هزار هکتار مزارع زعفران دارند و به عبارت بهتر چیزی حدود  ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی، به منطقه تربت‌حیدریه اختصاص دارد.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر تجربه کشاورزان، بازار خوب و نیز وجود پژوهشکده زعفران که از ویژگی‌های این خطه است، همگی دست به دست هم داده‌ تا امسال اتفاق خوبی را برای زعفران‌کاران این منطقه رقم بزند.
مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.


  


منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: زعفران جهاد کشاورزی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۴۴۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است

    به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌ رضوی گفت: براین اساس هوای مناطق سرافرازان، شهید کریمی، ویلا و ماشین ابزار پاک است.   مهدی اله‌پور افزود: میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۵۹ نشانگر هوای "سالم" است و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۶۶ نیز از شرای سالم هوای این کلانشهر خبر می‌دهد.   وی ادامه داد: هم اکنون کیفیت هوای سایر ۱۹ منطقه دارای ایستگاه سنجش در مشهد در شرایط "پاک" تنفسی است.   مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان‌ رضوی گفت: به شهروندان توصیه می‌شود در روزهای دارای هوای سالم و پاک، پیاده‌روی را با هدف حفظ سلامت خود ترک نکنند.   وی ادامه داد: شایسته است شهروندان مشهدی با کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری، نقش موثر خود را در بهبود کیفیت هوای این شهر ایفا کنند.    قرار داشتن شاخص کلی کیفیت هوا تا ۵۰ ای.کیو.آی به معنای وضعیت «پاک» و بین ۵۱ تا ۱۰۰ ای.کیو.آی نشانگر وضعیت «سالم» است.   همچنین قرار گرفتن شاخص کلی کیفیت هوا بین اعداد ۱۰۱ تا ۱۵۰ ای.کیو.آی به معنای «آلودگی هوا برای افراد حساس و کودکان» و بین اعداد ۱۵۱ تا ۲۰۰ ای.کیو.آی به معنای «آلودگی هوا برای همه سنین» محسوب می‌شود.    

 

دیگر خبرها

  • چند خبر کوتاه از شهرستان های تربت حیدریه و نیشابور
  • آزادی بیان غربی‌ها اهداف استکباری و استبدادی دارد
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • پیش بینی کاهش دما در خراسان رضوی/آسمان ابری خواهد بود
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • کشف و ضبط هشت هزار عدد قرص متادون ۴۰ خارج از شبکۀ توزیع در تربت حیدریه
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند