Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@01:10:52 GMT

عکس| حاشیه‌های دیپلماتیک قالیباف در ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۰۹۱۹۵

عکس| حاشیه‌های دیپلماتیک قالیباف در ترکیه

آفتاب‌‌نیوز :

سفر خارجی محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دوباره خبرساز شد. قالیباف برای شرکت در اتحادیه بین‌المجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی به ترکیه رفته است که در جریان این سفر با رئیس‌جمهور این کشور رجب طیب اردوغان دیدار و گفتگو کرد.  تصاویر منتشرشده از دیدار او با اردوغان واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش‌ازاین وقتی قالیباف تازه ریاست مجلس را برعهده‌گرفته بود سفری به روسیه داشت که برخلاف قرار قبلی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه حاضر نشد با او دیدار کند. تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که قالیباف در این دیدار روی یک صندلی بدون دسته در موقعیتی پایین‌تر از اردوغان نشسته است. برخی با اشاره به این‌که قالیباف رئیس مجلس و رئیس یکی از قوای سه‌گانه ایران است تأکید کردند که اردوغان شأن دیپلماتیک را در این دیدار رعایت نکرده و میزبانی بدی از قالیباف داشته است. به‌خصوص آن‌که صندلی تدارک دیده‌شده برای قالیباف در این جلسه یک صندلی بدون دسته و در موقعیت نامناسبی از سالن محل نشست بوده است. اما ماجرا تنها به نوع و جای نشستن قالیباف محدود نمی‌شود. هدایای ردوبدل شده بین قالیباف و اردوغان نیز موردانتقاد بسیاری قرار گرفت. قالیباف در این دیدار یک تابلو فرش بسیار نفیس و گران‌قیمت به اردوغان هدیه کرد، اما در مقابل رئیس‌جمهور ترکیه تنها کتاب نوشته خود را به قالیباف هدیه داد. بسیاری در شبکه‌های اجتماعی این رفتار اردوغان را بعلاوه نوع پذیرایی از قالیباف توهین‌آمیز ارزیابی کردند. موضوعی که البته تنها متوجه شخصیت حقیقی محمدباقر قالیباف نیست بلکه ریاست مجلس شورای اسلامی را نشانه رفته است.

حسین جابری انصاری، معاون پیشین وزارت خارجه در واکنش به این اتفاق، خاطره‌ای از تاج‌الملوک همسر رضاشاه را روایت کرده است که نوشته «به ملاقات هیتلر رفتیم و ۲ قالی نفیس ایرانی و پسته بردیم. هیتلر عکس خود را امضا کرد و گفت: متأسفانه پیشوای آلمان مثل شاه ایران ثروتمند نیست و نمی‌تواند هدیه گران‌قیمت به ما بدهد!» جابری انصاری نوشته: «اینکه دهه‌ها بعد، هنوز درب بر همان پاشنه می‌چرخد و ما ثروتمندیم و دیگران مقتصد، نیازمند بازبینی نیست؟»

از طرف دیگر در این دیدار پرچم ایران برخلاف عرف دیپلماتیک حاضر نبود و فقط پرچم ترکیه برافراشته شده بود. کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر دیدار علی لاریجانی رئیس سابق مجلس با اردوغان را در کنار تصویر اخیر قالیباف بازنشر کردند که نشان دهند اردوغان با احترام بیشتری با لاریجانی برخورد کرده است.

اما درعین‌حال برخی دیپلمات‌ها تلاش کردند به جزییات دیگری توجه کنند. محمد فرازمند سفیر ایران در آنکارا در توییتی با اشاره به دیدار اردوغان و قالیباف در استانبول نوشت: ‏ «در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور ترکیه در کاخ تاریخی دلمه باغچه تابلوی خطاطی روی دیوار در مدح خمسه آل عبا جلب‌توجه می‌کرد.» به گزارش ایسنا، در این تابلو این شعر مشهور عربی نوشته‌شده است: لی خَمسَةٌ اُطفی بِها حرَّ الجَحیمِ الحاطِمَة/اَلمُصطَفی وَ المُرتَضی وَ ابناهُما وَ الفاطِمَة، پنج نفر دارم که با آن‌ها آتش سوزان جهنم را خاموش می‌کنم. {حضرت محمد} مصطفی (ص) و حضرت{علی} المرتضی و دو پسرانشان و {حضرت} فاطمه زهرا (س). این شعر در بسیاری از اماکن تاریخی ازجمله مدرسه چهارباغ اصفهان نقش بسته است.

تصویری از ملاقات قالیباف با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه است

در این تصویر، حالت نشستن قالیباف و اخم او به همراه اجزای اتاق از سوی کاربران مورد توجه قرار گرفته و یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره نوشته: به همه اجزای این عکس با دقت نگاه کنید؛ به انقباض بدن و سمت نگاه قالیباف، به اینکه قالیباف را وسط اتاق نشانده‌اند، به عکاسهای توی آینه که پایینترین قسمت اتاق را مشخص میکنند، به تبختر اردوغان و دو پرچم ترکیه در طرفینش؛ و به آن پرچم که لبه سمت راست عکس، پشت قالیباف روی زمین افتاده (نگاه کنید).

منبع: روزنامه همدلی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: محمدباقر قالیباف ترکیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۰۹۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد

به گزارش صدای ایران از انتخاب، اردوغان که در یک گردهمایی ابراز همبستگی با فلسطینیان از طریق ویدیو سخن می‌گفت، افزود: «مرکز راداری در کورجیک [استان ملطیه]هیچ ربط، ارتباط، و پیوندی با هیچ کشوری بجز امنیت کشورمان و متحدانمان ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد کشورش روابط دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل را کاهش داده و محدودیت‌های تجاری بیشتری علیه اسرائیل وضع خواهد کرد.


به گفته او، از منظر تجاری، ترکیه تنها کشوری است که در ۵۴ گروه کالایی محدودیت علیه اسرائیل وضع کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه شنبه این هفته با یک هیئت حماس به سرپرستی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در استانبول دیدار کرد.

به گفته عباس ولی، استاد علوم سیاسی، ترکیه تحت رهبری اردوغان حماس را بر تشکیلات خودگردان فلسطینی ارجح می‌داند.

آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی، سوخت جت، و کود‌های شیمیایی از جمله محصولاتی هستند که ترکیه صادرات آنها به اسرائیل را محدود کرده است.

اسرائیل نیز در واکنش به این اقدام ترکیه، برخی محصولات این کشور را ممنوع کرده است.

دیگر خبرها

  • اجلاس بین المجالس قدس در استانبول ترکیه
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • اردوغان: ارائه اطلاعات پایگاه کورجیک به اسرائیل دروغ است
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد