Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: ضرورت دارد صنایع فولادساز و معدن کار در قبل دریافت یارانه‌های هنگفت، در توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی کشور مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، مهدی جواد‌پور اظهار داشت: متولی اصلی حمل بار در جهان حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ریلی است، در اغلب کشورهای توسعه یافته در زمینه حمل و نقل، غالب جریان‌های باری سنگین و با مسافت طولانی از طریق راه آهن جابه‌جا می‌شود، این سهم در کشورهایی که مواد خام زیاد یا مساحت گسترده‌تری دارند نمود بیشتری دارد، به طور مثال حدود 85 درصد از بار روسیه با استفاده از حمل و نقل ریلی حمل می شود، این رویکرد در سایر کشورهای عضو‌ شوروی سابق نیز با سهم‌های متفاوتی در جریان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ایران نیز با مساحتی گسترده نسبت به بسیاری از کشورهای اروپا و منطقه نیازمند اتکای بیشتر به حمل و نقل ریلی است، این نیازمندی با توجه به معادن متعدد و صنایع فولادی و معدنی در کشور پررنگ تر است؛ با این حال اوضاع حمل و نقل ریلی ایران در حمل بار تعریف چندانی نداشته و حتی در سال های گذشته روندی نزولی را تجربه کرده است،‌ این روند نزولی در ماه های گذشته به اوج خود رسیده و موجب اعتراض صنایع بزرگ کشور مانند ذوب آهن اصفهان شده است، مقامات راه‌آهن دلیل عمده این مشکل را زمینگیر شدن لکوموتیوهای این شرکت اعلام می کنند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی بیان کرد: معضل لکوموتیو یکی از مشکلات عمده حال حاضر راه‌آهن است، از سال گذشته تا کنون بسیاری از لکوموتیوهای راه‌آهن از چرخه خدمت خارج شده‌اند‌ طوری که طی این مدت حدود 10 درصد از ناوگان کشنده‌های ریلی این شرکت زمینگیر شد.

جوادپور گفت: این در حالی است که معدود لکوموتیوهای خصوصی موجود در شبکه شرایط بهتری را از نظر تعمیر و نگهداری تجربه می‌کنند، در این راستا واگذاری مالکیت یا بهره‌برداری لکوموتیوهای راه آهن می تواند موثر واقع شود.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد ‌فولادسازان و صنایع معدنی بزرگ کشور که عمده مصرف کنندگان خدمات راه آهن هستند اقدام به تهیه لکوموتیو و واگن کنند.

این کارشناس حمل و نقل ریلی افزود: در افق 1404 مقرر شده است ‌کل ناوگان ریلی ایران اعم از واگن و لکوموتیو به 60هزار دستگاه برسد، این رقم هم اکنون زیر 27هزار دستگاه است.

جوادپور اضافه کرد: روند کاهشی بهره‌وری ریلی ایران تبعات متعددی برای اقتصاد کشور دارد که از جمله آن ها ایجاد مشکل در خطوط تولید کارخانجات مادر در کشور و نوسان قیمت مواد اولیه خواهد بود. همچنین در صورت ادامه این رویه، بار ریلی به جاده سرریز کرده و تبعات اقتصادی و زیست محیطی برای کشور خواهد داشت.

وی بیان کرد: در ازای تردد هر تن-کیلومتر بار در جاده ها به جای راه‌آهن، 35 میلی لیتر سوخت اضافه مصرف خواهد شد، در شرایطی که قیمت سوخت در ایران همراه یارانه های سنگین با قیمتی ناچیز به دست مصرف کنندگان جزئی و کلان، از جمله فولادسازان و معدن کاران می رسد، انتقال معکوس بار از ریل به جاده با بازدارندگی قابل توجهی رو به رو نبوده و می تواند به سرعت اتفاق بیفتد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی افزود: این در حالی است که سودهای کلان این صنایع ریشه در یارانه های پنهان انرژی، حمل و نقل و غیره داشته و هزینه آن را مردم می پردازند. در این راستا لازم است تا از جانب دستگاه های تصمیم گیر سیاست هایی اتخاذ شود تا ‌راه‌آهن وادار به اصلاح ساختار ناکارآمد چند دهه‌ای خود شود ضمن آنکه سایر صنایع نیز در قبل دریافت یارانه‌های هنگفت، در توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی کشور مشارکت و سرمایه‌گذاری مستقیم کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل معدن تین جهان روسیه حمل و نقل دریایی لکوموتیو فولادسازان کارشناس حمل و نقل ریلی راه آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۴۵۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید فراهم شده‌‎ است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فاطمه عباسی گفت: ۱۳۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید شناسایی شده‌اند که می‌توانند بلیت نیم بها از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و هوایی به صورت افتتاح حساب بانکی و ارائه سماکارت را بخرند.

وی با بیان اینکه این اقدام در اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان انجام شده است، اظهار داشت:‌براساس این بند از قانون، استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی نیم بها است. وزارت مکلف است جهت اجرای این تبصره نسبت به پیش‌بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سالانه اقدام و سازمان برنامه و بودجه در لایحه سالانه بودجه منظور کند.

عباسی تصریح کرد: نیم بها شدن بلیط حمل و نقل ریلی و هوایی برای افراد دارای معلولیت شدید در اجرای تفاهم نامه چهارجانبه سازمان بهزیستی کشور، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بانک پارسیان طی سال گذشته عملیاتی شد.

امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید

علی محمدقادری رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از این درباره این تفاهم نامه گفته بود که این تفاهم‌نامه یک ائتلاف جدی بین دستگاه‌های متولی است. وظیفه‌ای که مسوولیت دولت‌ها بود، اما سال‌ها روی زمین گذاشته شده بود امروز توسط دولت سیزدهم انجام شد تا افراد دچار معلولیت شدید بتوانند بلیت اتوبوس درون‌شهری را رایگان دریافت و دیگر بلیت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی بین‌شهری را به شکل نیم‌بها خریداری کنند.

همچنین با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت تعاون، وزارت میراث فرهنگی، سازمان بهزیستی و بانک پارسیان، مبلغ ۲ میلیون تومان برای خرید بلیت‌های حمل‌ونقل هوایی، زمینی و ریلی به صورت نیم‌بها به حساب افراد دچار معلولیت شدید واریز خواهد شد. بانک پارسیان در این طرح فقط عاملیت را پذیرفته و از بستر‌های مجازی استفاده می‌کند تا این افراد نیازی به احراز هویت حضوری در شعب نداشته باشند.

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از بزرگراه آستارا – آستارا تا پایان تابستان
  • مافیای خودرو؛ مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور!
  • سنگ اندازی مافیای خودرو برای ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو تلاش می‌کند مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور شود
  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • راه‌آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است/ افغانستان به‌دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • رشد بار ریلی منفی شد
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه توقیف شد / کنسرسیوم توسعه ریلی: کارکنان راه آهن در اقدامی عجیب لکوموتیو را از قطار جدا کرده و آن را با خود بردند
  • لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد!