Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@22:23:51 GMT

شهرستان محروم آوج، رنجور از توسعه نامتوازن

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۹۷۸۸۷۷

شهرستان محروم آوج، رنجور از توسعه نامتوازن

به گزارش ایرنا، شهرستان تازه تاسیس آوج با ۴۳ هزار جمعیت که ۷۰ درصد آن را روستاییان تشکیل می‌دهند؛ هنوز از حداقل زیرساخت ها و امکانات خدماتی، درمانی و دانشگاهی محروم است.

این شهرستان که از زمان احداث آن ۱۰ سال می گذرد هنوز ۱۰ اداره و دستگاه خدمات رسان در آن مستقر نشده اند و اهالی آن باید برای انجام کارهای اداری روزانه خود به شهرستان رزن در استان همدان به مسافت ۴۰ کیلومتر یا به شهرستان های بویین زهرا با ۹۰ کیلومتر و تاکستان با ۸۰ کیلومتر مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان آوج با ۲ شهر به نام‌های آوج و آبگرم دارای مزیت های گردشگری از قبیل پل معلق، برج‌های دوگانه خرقان با هنر آجرکاری سلجوقی، کاروانسرای شاه عباسی، آبگرم‌های معدنی، چشمه علی، آبشار شاه دره و منصور، دره سرسبز روستای توآباد، غار قلعه کرد، درخت کهنسال روستای پروان و ده‌ها جاذبه تاریخی و طبیعی دیگر است اما متاسفانه با صنعت گردشگری بیگانه است و زیرساخت های لازم را در این زمینه ندارد.

در بخش کشاورزی نیز فعالیت های آن به رغم ظرفیت های گسترده همچنان به صورت سنتی انجام می شود و از صنایع تکمیلی و فرآوری بخش کشاورزی در آن خبری نیست.

در بخش صنعت نیز مردم این شهرستان برای توسعه منطقه خود وارد عمل شده اند و در سال ۱۳۶۰، ۴۰۰ هکتار زمین را که در این شهرستان کوهستانی بسیار گران قیمت و ارزشمند است به سازمان جهاد کشاورزی هبه کرده اند.

بعد از گذشت ۴۰ سال فقط ۶۶ هکتار زمین از طرف جهاد کشاورزی به شرکت شهرک‌های صنعتی استان واگذار و در حال حاضر فقط هشت قرارداد در ناحیه صنعتی آوج منعقد شده است.

این ناحیه صنعتی از زیرساخت‌های آب، برق و گاز محروم بوده و جلسات متعدد استانی نیز برای حل مشکلات آن به بهانه جانمایی نادرست ناحیه به نتیجه نرسیده است.

تمامی سرمایه گذاران به شمال استان قزوین هدایت می شوند

فرماندار شهرستان آوج معتقد است مشکلات این شهرستان ناشی از توسعه نامتوازن در استان است که تمامی سرمایه گذاران و بنگاه های اقتصادی به شمال این استان هدایت می شوند و در نهایت جنوب و بویژه شهرستان آوج مغفول می ماند.

نصرت الله علیرضایی گفت:در شهرستان آوج تمامی اقدامات لازم را برای جذب سرمایه گذاران انجام داده ایم اما در نهایت آنها به شمال استان و شهرک های صنعتی کاسپین یک و دو هدایت می شوند درحالیکه استان قزوین تنها محدود به شمال آن نیست.فرماندار آوج:تمامی سرمایه گذاران به شمال استان و شهرک های صنعتی کاسپین یک و دو هدایت می شوند در حالیکه استان قزوین تنها محدود به شمال آن نیست.

وی گفت: این شهرستان شهدای زیادی را در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تقدیم نظام کرده و حق آن بیشتر از اینها است.

علیرضایی افزود:آوج تنها شهرستان استان است که هنوز بیمارستان ندارد و اهالی شهرستان برای درمان بیماران خود باید علاوه بر درد بیماری، رنج سفر به شهرستان های مجاور و حتی مرکز استان با ۱۲۰ کیلومتر فاصله را تحمل کنند.

فرماندار خاطر نشان ساخت: لازم است چند اداره جدید در این شهرستان مستقر و مشکل شعبه تامین اجتماعی آن مرتفع شود تا از ایجاد نارضایتی میان اهالی این شهرستان جلوگیری به عمل آید.

وی اضافه کرد: از ۱۰۰  روستای شهرستان آوج هنوز ۳۵ روستا فاقد نعمت گاز طبیعی بوده و پنج روستا در زمینه تامین آب شرب با مشکل مواجه هستند که با بسیج سازندگی برای رفع مشکل همکاری شده است.

علیرضایی گفت: مشکل دریافت سیگنال تلویزیون،خطوط تلفن و اینترنت نیز از گذشته در این شهرستان با توجه به کوهستانی بودن آن وجود داشته و برخی از روستاهای آن تحت پوشش شبکه نیستند که باید برای حل مشکلات شهرستان نگاه ویژه ای به این شهرستان محروم صورت گیرد.

برای ورود سرمایه گذاران به آوج، فرش قرمز پهن نمی شود

امام جمعه آوج معتقد است این شهرستان ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری، کشاورزی و سرمایه گذاری دارد اما متاسفانه بی توجهی، بی اعتنایی و نادیده گرفتن ظرفیت های آن موجب مهاجرت جوانان به شهرها و استان های دیگر شده است.

حجت الاسلام سید ابراهیم موسوی گفت: جذب سرمایه‌گذار صنعتی و گردشگری به حل مشکلات این شهرستان کمک می‌کند اما با وجود رایزنی‌های صورت گرفته سرمایه‌گذاران در نهایت به سایر مناطق استان جذب می‌شوند.

این مسوول افزود: یکی از مشکلات مهم و اساسی این شهرستان نداشتن بیمارستان و همچنین نبود واحدهای فرآوری محصولات است که اولی موجب نارضایتی اهالی و دومی موجب خام فروشی محصولات آنها می شود.

وی گفت: انتظار داریم که مدیران ارشد استان به مشکلات این شهرستان به نحو بهتر رسیدگی کنند چون هنوز در این شهرستان ۱۴ اداره غیرفعال هستند یا با یک نیرو اداره می شوند که عملا در خدمت رسانی به مردم موفق نخواهند بود.امام جمعه آوج:کسی برای ورود سرمایه گذاران به این شهرستان فرش قرمز پهن نمی کند. 

موسوی افزود: به رغم این مشکلات، کسی برای ورود سرمایه گذاران به این شهرستان فرش قرمز پهن نمی کند و سرمایه گذارانی که برای ورود به این شهرستان تمایل دارند بر اثر بی تفاوتی مدیران در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند.

جنوب استان قزوین در نگاه مدیران فراموش شده است

رئیس شورای شهر آوج می گوید چندین سال است که مشکلات این شهر را که مرکزیت شهرستان را دارد در جلسات و مکاتبات با مسوولان اعلام کرده است اما متاسفانه گوش شنوایی برای حل این مشکلات وجود ندارد.

عباس افتخاری گفت: اگر مسوولان دوست دارند که از مشکلات آوج چیزی گفته نشود اشکالی ندارد و ما سکوت پیشه می کنیم اما حق مردم محروم این شهرستان بیشتر از اینها است.

وی اضافه کرد:به عنوان مثال مردم این شهرستان برای توسعه منطقه خود ۴۰۰ هکتار زمین را برای احداث شهرک صنعتی هبه کرده اند اما امروز شرکت شهرک های صنعتی می گوید جانمایی این شهرک اشتباه بوده و مخالف توسعه آن است.رییس شورای شهر آوج:متاسفانه اراده ای در مسئولان برای حل مشکلات ناحیه صنعتی آوج مشاهده نمی شود.

افتخاری با بیان اینکه مشکل ناحیه صنعتی آوج بسیار حاد شده است، گفت:متاسفانه اراده‌ای در مسئولان نیست و نمی‌خواهند این ناحیه صنعتی رونق پیدا کند به همین دلیل برای تامین زیرساخت های آن اقدام و همکاری نمی کنند.

رئیس شورای شهر آوج با انتقاد از نگاه همیشگی مدیران به شمال استان و فراموش کردن جنوب قزوین، گفت: به شهرک صنعتی کاسپین سرمایه‌گذار بردن هنر نیست،اگر هنری دارید سرمایه‌گذار را به جنوب استان هدایت کنید، نه اینکه کاری کنید که سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی که در اینجا حضور پیدا کرده اند بروند و دیگر بازنگردند.

افتخاری گفت: مسوولان می گویند صنعت و کشاورزی در آوج جوابگو نیست و همه را به دشت قزوین سوق می دهند پس سهم آوج از توسعه چه می‌شود، مگر آوج به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری استان تعریف نشده پس چرا اعتبار گردشگری به آن تخصیص داده نمی شود؟

رئیس شورای شهر آوج ادامه داد: این شهرستان به عنوان یکی از شهرستان های محروم کشور تعریف شده و نیازمند حمایت ویژه است درحالیکه هنوز بسیاری از ادارات در آن فعالیت ندارند و در حوزه مسکن با چالش های جدی روبه رو است.

واحد مسکونی در شهرستان آوج برای سکونت مدیران پیدا نمی شود

رییس یکی از ادارات شهرستان که نخواست نامش ذکر شود به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به دلیل ضعف زیرساخت ها و توجه نکردن به نیاز مسکن در این شهرستان، واحد مسکونی در آن برای اجاره و سکونت مدیران پیدا نمی شود.

وی اضافه کرد: به دلیل همین مشکل مجبور هستیم روزانه از قزوین با طی ۱۲۰ کیلومتر مسافت به شهرستان سفر کنیم و اگر واحدی برای سکونت پیدا شود حتما در شهرستان اقامت می کنیم.

این مسوول گفت:چند خانه سازمانی در شهرستان وجود دارد که آن هم توسط خود بومیان شهرستان اشغال شده است و ما چاره ای جز تردد نداریم.

وی اضافه کرد: شاید یکی از دلایل حضور نیافتن مدیران در این شهرستان کمبود و گرانی مسکن است که امیدواریم این مشکل در طرح ملی مسکن که تازه در شهرستان در حال آغاز است مرتفع شود.

برآیند:

شهرستان آوج به رغم ظرفیت های گردشگری و کشاورزی خود از نظر جذب سرمایه گذار با چالش های جدی مواجه است به گونه ای که حتی سرمایه گذاران بومی نیز تمایل بسیار کمی برای حضور و فعالیت در آن نشان می دهند.

در این میان مسوولان شهرستانی از نگاه غیرحمایتی مدیران استانی گلایه دارند و محرومیت آن را ناشی از توسعه نامتوازن استان می دانند درحالیکه موضوع سرمایه گذاری به صورت اجباری و تجویزی صورت نمی گیرد و سرمایه گذار در انتخاب محل سرمایه گذاری خود مختار است.

با توجه به این موضوع باید زمینه ها، مشوق ها و محرک هایی برای سرمایه گذاران فراهم شود که به رغم تمامی محرومیت های شهرستان، آگاهانه برای سرمایه گذاری در آن اقدام کنند تا هرچه سریعتر چرخ های توسعه شهرستان به حرکت درآید.

برچسب‌ها مناطق محروم آوج توسعه اقتصادی استان قزوین توسعه روستایی آبگرم محرومیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مناطق محروم آوج توسعه اقتصادی مناطق محروم آوج توسعه اقتصادی استان قزوین توسعه روستایی آبگرم محرومیت سرمایه گذاران مشکلات این شهر شهرک های صنعتی هدایت می شوند شورای شهر آوج شمال استان سرمایه گذاری سرمایه گذار ناحیه صنعتی استان قزوین شهرستان آوج زیرساخت ها برای ورود حل مشکلات برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۹۷۸۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

به گزارش جام جم آنلاین، محمد مخبر بعد از ظهر روز پنجشنبه در ارتباط ویدئو کنفرانسی با همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی را باید با مشارکت و حضور مردم حل کنیم، تصریح کرد: نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم حاصل تجربه بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران است که بدون فعال کردن منابع، خلاقیت و مدیریت مردم مشکلات اقتصادی به صورت مطلوب حل نمی‌شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از فرصت‌های خوب تحقق شعار سال هستند و این مناطق با فلسفه و هدف تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کنار گذاشتن دیوان‌سالاری، توسعه صادرات و آوردن مردم از سرزمین اصلی به این مناطق و فعالیت اقتصادی موثر شکل گرفته است.

مخبر با تاکید بر اینکه باید کاستی‌های چند دهه گذشته در توجه به اهداف و فلسفه تشکیل مناطق آزاد در دولت سیزدهم جبران شود، تصریح کرد: توجه به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اولویت اساسی دولت است که ظرفیت‌های این مناطق و مقررات، امکان پیشرفت و توسعه را ایجاد کرده است و هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد و دولت آمادگی دارد تا مسائل و مشکلات بر سر راه فعالیت این مناطق را برداشته و مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مناطق آزاد است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند، افزود: نزدیک به ۱۰ سال رشد اقتصادی کشور منفی بود اما در سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد رسیدیم اما با این میزان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد که طبق هدف گذاری میانگین رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه باید کاستی‌های سال‌های گذشته نیز جبران شود که برای رسیدن به این هدف نیازمند جذب سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی هستیم که این مناطق فرصتی بسیار مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه تاکید کرد: بخش زیادی از نیازهای کشورهای همجوار می تواند در داخل ایران تولید شود و باید از این راهبرد جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان در مناطق آزاد به خوبی استفاده شود.

مخبر خاطرنشان کرد: از گام‌های بلند آیت الله رئیسی در دیپلماسی دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشورهای منطقه و همسو است که تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بسیار خوبی امضا شده و تمامی این فرصت‌ها باید در مناطق آزاد پیاده سازی شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت های معدنی و اقتصاد دریا محور را از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت و برنامه‌ریزی مناطق آزاد توصیف و تصریح کرد: باید کمبودهای کشور به ویژه در زمینه تولید، در مناطق آزاد جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: گام‌های بسیار بلندی توسط دولت، مردم و فعالان اقتصادی در طول دو سال گذشته برای حل مشکلات کشور برداشته شد.

وی افزود: زمانی که در یک کشور با کوچکترین مساله روبرو می شوند تمام بخش ها و دولت آنان بسیج می شوند اما جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که زمانی که رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماد سلطه توسط کشور ما مورد اصابت قرار می‌گیرد، رئیس جمهور و دولت و مردم به کارهای عادی خود می‌پردازند و کشور در شرایط آرام مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی مقام معظم رهبری اینگونه تاکید کردند که نباید اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار آسیبی شود؛ لذا باید در این مسیر حرکت کنیم و در زمینه اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که تناسب با نقش جمهوری اسلامی در سطح بین الملل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در منطقه تصمیمی گرفته می‌شود که تبعات خاصی دارد ناچار هستند ملاحظات جمهوری اسلامی را رعایت کنند و تکیه مظلومان جهان به ایران است تا جایی که تمام امکانات نظام سلطه برای شکست مردم غزه جمع آوری شد اما نتوانستند به هیچ کدام از اهداف خود برسند.

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد با تلاش‌های دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: یک و نیم درصد از ۶ درصد رشد اقتصادی حاصل تلاش‌های مناطق آزاد بوده و تاکنون ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری در سال گذشته ارائه شد که به معنای چهار برابر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است و تاکنون ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است و این برنامه جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با جدیت پیگیری می‌شود و در سال پنجم برنامه هفتم سهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی به ۴ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • ساخت فضاهای آموزشی در مناطق محروم شهرستان دیر
  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور
  • معرفی و انتصاب مجری و نماینده بنیاد علوی در استان کهگیلویه وبویراحمد
  • اعطای تسهیلات خرید به سرمایه گذاران جهت اصلاح خطوط تولیدی
  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد
  • تلاش برای توسعه جاسک با محور فعالیت‌های شیلاتی
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند