Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، یک کارشناس حوزه کار با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت کار در تعریف خط فقر، منظور از اعلام خط فقر چهار میلیون تومانی از سوی معاونت رفاه این وزارتخانه را تشریح و تاکید کرد: برای تصمیم گیری بهتر در خصوص پرداخت حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان نیازمند تعریف خط فقر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید حاج اسماعیلی اظهار کرد: اینکه دولت سیزدهم از تعریف خط فقر استقبال کرده را باید یک گام مثبت و اساسی برای برنامه ریزی و سیاستگذاری در کشور تلقی کنیم و به فال نیک بگیریم، ‌ چون طی چهار دهه گذشته خط فقر در کشور تعریف نشده و یکی از وظایف اصلی سازمانهای مسئول مثل مرکز آمار، بانک مرکزی و وزارت رفاه این است که خط فقر را تعریف کنند از این رو موجب خرسندی است که این اقدام از سوی دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته است.

ببینید | ادعای باورنکردنی معاون وزیر رفاه درباره خط فقر | این استاندارد را من تعیین نکردم

وی خط فقر را یک شاخص اقتصادی و موضوعی تخصصی و فنی دانست که از یک فرایند محاسباتی در حوزه سبد معیشت و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تبعیت می کند و ادامه داد: در تعریف خط فقر، چهار بسته حایز اهمیت است؛ اول کالاهای اساسی و ارزاق عمومی مردم که یک بسته حیاتی و مهم است. دوم بسته مسکن که در خرید و اجاره خانه نقش دارد، سوم بهداشت و درمان و بسته چهارم، آموزش و حمل و نقل است؛ بنابر این باید در استخراج خط فقر چهار بسته اساسی در معیشت مردم به درستی محاسبه شود.

این کارشناس روابط کار تصریح کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار به خوبی می دانند که این اقلام جزو کالاها و اقلام اساسی است که در تعریف خط فقر باید محاسبه و اعمال شود، اما تعریف خط فقر در دنیا دو نوع است؛ خط فقر نسبی و خط فقر مطلق و هرکدام آستانه و محاسبات خود را دارد و ارقامش متفاوت است.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه اگر اعداد و ارقام مربوط به خط فقر از سوی معاونت رفاه دقیق اعلام می شد شاید حاشیه به وجود نمی آمد، اظهار کرد: وقتی اعلام می کنیم که خط فقر در شهرها ۴ میلیون تومان و در تهران ۵ میلیون تومان است، باید دقیقا بگوییم که این خط فقر اعلامی مربوط به کدام خط فقر است. برای اینکه در کشور بتوانیم دهک‌های نیازمند حمایتهای دولتی را شناسایی و در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها به درستی عمل کنیم، به تعریف خط فقر در کشور هم به صورت مطلق و هم نسبی نیاز داریم. متاسفانه طی سالهای گذشته این شاخص را نداشتیم و هیچگاه اعلام نشده است و اگر اعلام می شود باید مثل بسیاری از آمارهای دیگر به شکل رسمی از سوی سازمانهای مسئول منتشر شود.

این کارشناس حوزه کار خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته به خصوص بعد از شدت یافتن تحریم‌های ظالمانه، تعداد افراد مراجعه کننده به نهادهای حمایتی افزایش یافته است. طبق برآوردهای سازمانهای حمایتی و کمیته امداد، حدود ۳۰ میلیون نفر مستحق حمایتهایی هستند که در چهارچوب وظایف کمیته امداد و سازمان بهزیستی ارائه می شود. این افراد جزو طبقاتی هستند که دارای فقر مطلق هستند و هیچ درآمد و حقوقی ندارند که کفاف هزینه های زندگی آنها را بدهد.

حاج اسماعیلی افزود: در بحث فقر نسبی نیز باید به آمارهایی که از یارانه معیشتی ارائه شده استناد کنیم. تا پایان دولت دوازدهم که بحث یارانه معیشتی مطرح و برنامه ریزی برای یارانه بنزین صورت گرفت، طبق آمارها اعلام شد که بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مستحق دریافت یارانه معیشتی هستند؛ یعنی بیش از ۶۰ میلیون نفر دچار فقر نسبی و مستحق حمایت هستند بنابر این منظور از اعلام رقم چهار میلیون تومانی برای خط فقر احتمالا خط فقر مطلق بوده است  و انتظار می رود چنین آمارها و مباحث فنی و تخصصی بر اساس مباحث علمی دنیا مطرح شود تا مورد شائبه قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه رقم فقر نسبی بیشتر از خط فقر مطلق است، درباره رقم ۱۱ میلیون تومانی هزینه سبد معیشت که مدتی قبل به آن پرداخته شد،  اظهار کرد: در خط فقر نسبی کالاهای بیشتری درنظر گرفته می‌شود. مثلا در حوزه آموزش کسی که نمی تواند برای فرزندش تبلت یا لپ تاپ تهیه کند تا به راحتی از خدمات آموزشی استفاده کند، حتی اگر ماهانه ۵ میلیون تومان حقوق داشته باشد، در خط فقر نسبی قرار می گیرد. بنابر این کسانی که زیر ۱۰ میلیون تومان در تهران درآمد دارند دچار فقر نسبی هستند و این گروه نیز مانند گروه فقر مطلق باید مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته این کارشناس حوزه کار، در فقر نسبی افراد تمکن لازم برای پرداخت هزینه‌هایشان را در حوزه آموزش، ‌بهداشت و درمان، ‌رفاه و مسکن ندارند.

کد خبر 649407 برچسب‌ها فقر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فقر میلیون تومانی میلیون تومان تعریف خط فقر خط فقر فقر نسبی فقر مطلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۰۴۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای توقف قطار ترانزیتی افغانستان در ایران چیست؟

روزنامه اعتماد-به دنبال انتشار خبری مبنی بر توقف قطار ترانزیتی افغانستان به سمت ترکیه در ایران، راه‌آهن با صدور اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب و اعلام کرد که این قطار اصلا وارد ایران نشده است، این در حالی است که یک مقام مسوول از کنسرسیوم توسعه ریلی در گفتگو با ایلنا نسبت به اتفاقاتی که رخ داده شفاف‌سازی کرده و گفته است که بار در خاک ایران متوقف شده بود بنابراین اعلام اینکه بار وارد خاک ایران نشده است، درست نیست.

جواد طاهرافشار، معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی با اشاره به جزییات توقف بار سنگ‌آهن افغانستان در ایران گفت: ورود این بار تجاری بر اساس دستور مدیران بالادستی وزارت راه و شهرسازی و در رقابت با کریدور لاجورد (کریدوری که از استان هرات غربی افغانستان آغاز می‌شود و تا بندر ترکمن‌باشی در ترکمنستان ادامه می‌یابد) انجام شد و قرار بر این است که ادامه هم داشته باشد.او در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل حل شده و این بار امکان عبور دارد،اظهار کرد: «اعلام شده که مشکل ادامه عبور این بار از مسیر ایران حل شده است و این قطار از ایران عبور می‌کند، اما نمی‌دانیم برای قطار‌های بعدی در این مسیر مشکلی پیش می‌آید یا نه و قابل پیش‌بینی نیست.» معاون حمل و نقل کنسرسیوم توسعه ریلی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره اظهارنظر اخیر راه‌آهن مبنی بر عدم دریافت مجوز برای عبور این قطار چیست؟ آیا این بار بدون دریافت مجوز قصد عبور از مسیر ایران را داشت؟ تاکید کرد: «دقیقا از یک ماه گذشته نامه‌نگاری‌های متعدد و مجوز‌های مختلف اخذ شده و در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه گذشته نامه وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی مبنی بر اعلام ورود بار ترانزیت از محور ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت کتبی به راه‌آهن ارسال و اعلام شد و اظهارات اخیر معاون راه‌آهن را خلاف واقع می‌دانیم. تا این لحظه هم کنسرسیوم هیچ مصاحبه رسانه‌ای در این باره نداشت و از اینکه این موضوع باعث بهره‌برداری رسانه‌های معاند شده ابزار تاسف می‌کنیم.»

دیگر خبرها

  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • واکنش یک استاد دانشگاه تهران به ادعای وزیر: اخراجم سیاسی بود
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • ببینید | ادعای عجیب معاون رئیسی درباره مهاجرت مردم از ایران
  • واکنش یک روحانی به ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • ماجرای توقف قطار ترانزیتی افغانستان در ایران چیست؟
  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده