Web Analytics Made Easy - Statcounter

پاکستان ششمین کشور پرجمعیت دنیا و دومین کشور با بیشترین جمعیت مسلمان است. پاکستان کشوری در حال توسعه ‌است که در جبهه‌های سیاسی و اقتصادی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده ‌است. با وجود اینکه در سال ۱۹۴۷ این کشور بسیار فقیر بود نرخ رشد اقتصادی پاکستان در طول ۴ دهه بعد از آن بهتر از میانگین جهانی بوده ‌است. اما سیاست‌های ناآگاهانه به پایین آمدن این نرخ در دهه ۱۹۹۰ منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخیراً تغییرات گسترده اقتصادی به این کشور کمک کرده است که به اقتصادی قدرتمندتر تبدیل شود به گونه­ای که در سال­های اخیر به لطف این رشد اقتصادی و گسترش تجارت خارجی به منابع ارزی ثابت و پایداری رسیده است.

 

گروه بین الملل بازارنیوز:فاطمه چراغلو ؛پاکستان اولین کشور جمهوری اسلامی است که در جنوب غربی آسیا قرار گرفته ‌است و قسمتی از آن نیز در خاورمیانه است. پایتخت آن اسلام‌آباد است. این کشور مرز آبی هزار کیلومتری با دریای عرب یا به عبارت دیگر دریای مکران در قسمت جنوب دارد و از غرب با ایران، از شمال با افغانستان، از شرق با هندوستان و از شمال شرق با جمهوری خلق چین هم ‌مرز است (شکل (1)).

پاکستان ششمین کشور پرجمعیت دنیا و دومین کشور با بیشترین جمعیت مسلمان است. پاکستان کشوری در حال توسعه ‌است که در جبهه‌های سیاسی و اقتصادی با چالش‌هایی روبه‌رو بوده ‌است. با وجود اینکه در سال ۱۹۴۷ این کشور بسیار فقیر بود نرخ رشد اقتصادی پاکستان در طول ۴ دهه بعد از آن بهتر از میانگین جهانی بوده ‌است. اما سیاست‌های ناآگاهانه به پایین آمدن این نرخ در دهه ۱۹۹۰ منجر شد. اخیراً تغییرات گسترده اقتصادی به این کشور کمک کرده است که به اقتصادی قدرتمندتر تبدیل شود به گونه­ای که در سال­های اخیر به لطف این رشد اقتصادی و گسترش تجارت خارجی به منابع ارزی ثابت و پایداری رسیده است.

                                                       شکل (1): نقشه کشور پاکستان با کشورهای همسایه

وضعیت تجارت خارجی پاکستان

در سال های اخیر بیشترین کسری تجاری پاکستان با کشورهای همسایه از جمله چین و هند به ثبت رسیده است. جدول زیر وضعیت تراز تجاری پاکستان برای سال های 2017 تا 2021 را نشان می­دهد. همان گونه که ملاحظه می گردد کسری تراز تجاری این کشور در سال 2021 نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است و به مبلغ 86 میلیون دلار رسیده است

 

جدول (1): وضعیت تجارت خارجی پاکستان در پنج سال اخیر (هزار دلار)

سال

صادرات

واردات

تراز تجاری

2017

21,911,598

57,518,651

35,607,053-

2018

23,778,621

60,391,133

36,612,512-

2019

23,818,817

50,134,812

26,315,995-

2020

22237163

45,775,135

23,537,972-

2021

50088400

136297700

86209300-

Source: https://www.trademap.org

 

در ادامه وضعیت تجارت خارجی پاکستان در دو بخش واردات و صادرات تشریح می شود.

وضعیت واردات از کشورهای همسایه: میزان واردات پاکستان در شش‌ماهه اول سال مالی 2021 نسبت به شش‌ماهه اول سال مالی 2020 حدود 10% افزایش‌یافته و به بیش از 24 میلیارد دلار رسیده است. جدول زیر نشانگر مهم‌ترین اقلام وارداتی پاکستان در طول شش‌ماهه اول سال مالی 2021 است.

جدول (2): وضعیت واردات پاکستان از کشورهای همسایه  در شش ماهه نخست2021 (میلیارد دلار- درصد)

کشور

محصول

میزان واردات

سهم کالا از کل واردات

افغانستان

پنبه و نخ

6.1

6%

هند

مواد شیمیایی

4

5.16%

چین

ماشین‌آلات

2.4

5.17%

       ایران                             حامل­های انرژی

1.6

                  8 .2%

Source: https://www.trademap.org

 

پاکستان از سال 2003 عمدتاً به دلیل واردات بالا  با کسری تجاری ثابت مواجه بوده است. باتوجه به جدول فوق، مهم­ترین کالای وارد شده  درشش ماه نخست 2021، از کشور افغانستان پنبه و نخ به ارزش 6.1میلیارد دلار، کشور هند مواد شیمیایی به ارزش 4 میلیارد دلار، کشور چین ماشین آلات به ارزش 2.4 میلیارد دلار و از کشور ایران حامل­های انرژی به ارزش  1.6 میلیارد دلار می­باشد. به طور کلی  تجارت با همسایگان 30 درصد تجارت بین المللی پاکستان را تشکیل می دهد.

وضعیت صادرات به کشورهای همسایه: بر اساس آمارهای بانک مرکزی پاکستان، میزان صادرات این کشور در شش‌ماهه اول سال مالی 2021 به 12 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 5% رشد کرده است. این میزان صادرات، بالاترین صادرات پاکستان در شش‌ماهۀ اول یک سال مالی از سال 2011 تاکنون است. جدول زیر نشانگر مهم‌ترین اقلام صادراتی پاکستان در طول شش‌ماهه اول سال 2021 است.

 

جدول (3): وضعیت صادرات پاکستان به کشورهای همسایه  در شش ماهه نخست2021

کشور

محصول

میزان صادرات

سهم کالا از کل صادرات

چین

پوشاک

4.7 میلیارد دلار

61%

ایران

برنج

48.8 میلیون دلار

27%

افغانستان

تجهیزات پزشکی

551 هزار دلار

4%

هند

مواد شیمیایی

66هزار دلار

3%

Source: https://www.trademap.org

 

صادرات پاکستان در شش ماه  سال 2021، علی‌رغم همه‌گیری کووید-19، 18 درصد افزایش یافته است. مهم­ترین محصولات صادراتی پاکستان پوشاک، برنج ، تجهیزات پزشکی  است که بیش از 5 میلیارد دلار کالا به همسایگان نزدیک خود چین، هند، ایران و افغانستان (CIIA) صادر کرده است. در واقع برنج صادراتی پاکستان به ایران سهم 27 درصدی از کل صادرات به ایران را شامل می­شود.

 

جمع­بندی و نتیجه گیری

ایران اولین کشوری بود که دولت جدید پاکستان را به رسمیت شناخت. در می 1948 با پاکستان روابط دیپلماتیک برقرار کرد. ایران هر زمان که پاکستان با بحران های جدی مواجه شد و در خطر بود از آن حمایت اخلاقی، سیاسی، دیپلماتیک و مالی کرد. پاکستان تمام تلاش خود را می کند تا برای یک سیاست خارجی قوی و در عین حال دوستانه را ترویج کند.

پاکستان یکی از معدود کشورهایی است که بر اساس نظرسنجی های انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی پیو، از نفوذ ایران استقبال مثبتی کرده است. روابط دیپلماتیک بین دو کشور اخیراً تحت سیاست های، نخست وزیر جدید پاکستان که به دنبال گسترش روابط پاکستان با ایران است، بهبود یافته است. دو کشور همسایه، ایران و پاکستان با داشتن مرز مشترک به طول حدود 1000 کیلومتر، فرصت ها و پتانسیل های بی شماری برای گسترش روابط دوجانبه دارند. امروز گسترش مرزهای ایران و پاکستان به فرصت و پتانسیل طلایی برای شکوفایی اقتصادی و ارتباط مردم با مردم تبدیل شده است. 

افتتاح نقطه مرزی ریمدان - گبد را می توان اولین گام در راستای اجرای دیپلماسی مرزی دو کشور نامید. در راستای همین سیاست است که دو کشور همواره برای بازکردن گذرگاه‌های مرزی و امنیت مرزهای مشترک تلاش‌های مشترک بسیاری داشته‌اند. این مرز که مزیت اقتصادی عظیمی را برای دو کشور به همراه خواهد داشت، می تواند دریچه ای برای توسعه بیشتر تجارت و تبادلات مردمی ایران و پاکستان باشد و همچنین موجب گسترش روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی گردد که به سمت یکپارچگی گسترده تر بازارهای منطقه ای و بین المللی حرکت کنند.

 

منابع

https://economic.mfa.gov.ir https://fa.wikipedia.org https://www.slideshare.net/RaihaAkram/pakistans-relations-with-neighboring-countries https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_trade_of_Pakistan برچسب ها: پاکستان ، همسایگان ایران ، اسلام آباد ، تجاری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000QMV

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: پاکستان همسایگان ایران اسلام آباد تجاری شش ماهه اول سال مالی وضعیت تجارت خارجی کشورهای همسایه پاکستان در طول میلیارد دلار رشد اقتصادی شش ماهه مهم ترین دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۰۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور

سید علی امامی مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه دومین دوره ایران اکسپو ۲۰۲۴ در دولت سیزدهم، فردا ۸ اردیبهشت برگزار خواهد شد، گفت: ایران اکسپو نقطه عطف تجارت خارجی محسوب می‌شود چراکه در این رویداد پتانسیل‌های صادراتی ایران مشخص و بسترهای اصلی تجارت خارجی ایران برای سایر کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

وی تصریح کرد: تعدادی از میهمانان دعوت شده در اکسپو با هدف بازدید از زیرساخت‌های تجاری ایران در این رویداد شرکت می‌کنند؛ گروه‌های تجاری علاوه‌بر آسیب‌شناسی زیرساخت‌های تجاری کشور، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ما را شناسایی می‌کنند.

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها با ظرفیت‌های تجاری ایران آشنا نیستند، افزود: نمایشگاه ایران اکسپو می‌تواند توانایی‌هایی تولیدی و صادراتی کشور را در یک رویداد ۵ روزه به تجار خارجی ارائه بدهد و مبنای برای افزایش صادرات و تعاملات تجارت خارجی شود.

مدیر کل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایران اکسپو باید به عنوان یک حرکت ملی تلقی شود، گفت: دبیرخانه دائمی ایران اکسپو در سازمان توسعه تجارت ایران، در طول سال پیگیر موافقت‌ها، قراردادها و نتایج مذاکرات با سایر کشورها که در نمایشگاه اکسپو حاصل شده، است و به نظر می‌رسد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال جاری تعداد میهمانان دعوت شده در این رویداد افزایش قابل توجهی کرده است.

به گفته وی، اکسپو ۲۰۲۴ هدفمندتر از سال گذشته برگزار خواهد شد و گروه‌های مطالعاتی برای شناسایی اشکالات در زمان برگزاری را بررسی کرده تا در سال‌های آینده ایران اکسپو قوی‌تری داشته باشیم.

امامی با تاکید بر اینکه ایران اکسپو ۱۴۰۳ یکی از مهم‌ترین اتفاقات تجاری در دولت سیزدهم است، گفت: ایران اکسپو پرچم برافراشته شده تجارت خارجی است که می‌تواند در تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم عمل کند. اگر صنعت پتروشیمی و محصولات پایه نفتی را از حوزه صادرات و تجارت خارجی کشور جدا کنیم ۵۰ درصد صادرات کشور کاربرمحور است و هر چه دولت تلاش کند تا صادرات کشور در این حوزه‌ها افزایش یابد در واقع به طور عملی مشارکت مردم را در تولید و تجارت افزایش داده است.

وی بیان کرد: ایران اکسپو زمینه‌های رونق اشتغال، تولید با مشارکت مردم را فراهم می‌کند؛ اکسپو این قابلیت را دارد که صادرات را افزایش بدهد. البته به ثمر رسیدن این چنین رویدادی نیاز به زمان و صبوری دارد.

امامی ابراز امیدواری کرد که هر استان بر اساس استعداد و توانمندی خود چنین رویدادی را در منطقه خود برگزار کرده تا ظرفیت‌های صادراتی استان خود را در معرض نمایش بگذارد.

کد خبر 6088772 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور