Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، کارشناسان سهم قابل توجهی از تولید ناخالصی ملی را از آن گردشگری دانسته‌اند و همچنین صنعت گردشگری در ایران سهم خوبی را از اشتغال به خود اختصاص داده است.

به دلیل تنوع بالایی که در صنعت گردشگری وجود دارد، این صنعت می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد. با توسعه صنعت گردشگری می‌توان به کاهش بیکاری و توزیع درآمد و افزایش درآمد دولت کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان چهارمحال و بختیاری یکی از هزاران مناطق بکر کشور است که ظرفیت بسیار خوبی در صنعت گردشگری دارد.

چهارمحال و بختیاری را می‌توان یکی از مناطق چهارفصل ایران معرفی کرد، این استان مملو از مناظر طبیعی و فوق‌العاده بصری است و همچنین زادگاه اصیل‌ترین و غنی‌ترین فرهنگ‌های ملموس و ناملموس موجود در کشور از جمله فرهنگ اقوام بختیاری و قشقایی و غیره می‌باشد.

جاذبه‌های طبیعی مانند تالاب‌ها، غارها، آبشارها، ورزش‌های زمستانی کوهرنگ، رفتینگ و صدها جاذبه دیگر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در صورت وجود مدیریت درست می‌تواند سالانه میلیاردها تومان برای استان آورده داشته باشد.

ماندگاری مسافران در استان یک روز است

رشید کبیری یکی از فعالان گردشگری در چهارمحال و بختیاری می‌گوید: متاسفانه شاهد هستیم که با وجود همه این مزیت‌ها استقبال گردشگران از این استان بسیار کم است و همان درصد محدود گردشگرانی هم که وارد این استان می‌شوند به طور میانگین ماندگاری بیش از یک و نیم روز را در این استان نخواهند داشت. 

در این بین بارها و بارها مسئولان قول شکوفایی گردشگری را در این استان داده‌اند با تغییر هر رییس‌جمهوری و به تبع آن تغییر مسئولان استانی وعده‌های زیادی داده شده است اما تاکنون شاهد تغییرات محسوسی نبودیم. 

اینکه چرا این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است را باید ریشه‌یابی کرد.

عدم وجود هماهنگی‌های میان‌بخشی در حوزه گردشگری

شما تصور کنید در این روزهای زمستانی و با همان بارش ناچیز برف در کوهرنگ به چه میزان می‌توانستیم جذب گردشگر داشته باشیم و درآمد کسب کنیم اما هیچ کاری جز همان اقدامات تکراری و بی‌فایده کاری انجام نشد.

به گفته مسئولان ورزش و جوانان کوهرنگ اوضاع پیست قابل قبول نیست و تنها ظرفیت پذیرش ۲۰۰ مسافر را دارد. (اینجا بخوانید)

مسئولان گردشگری هم معتقدند همه چیز برای پذیرش گردشگر در کوهرنگ آماده است و ما منتظر بارش برف هستیم. (اینجا بخوانید)

این حجم از ناهماهنگی بین دستگاه‌های درگیر با گردشگری زمستانی غیرقابل توصیف است.

عدم وجود زیرساخت‌ها در سایت‌های گردشگری استان

رشید کبیری در خصوص عقب‌ماندگی صنعت گردشگری استان با وجود توانمندی‌های فراوان در این حوزه می‌گوید: متاسفانه مناطق و سایت‌های گردشگری استان از عدم وجود زیرساخت‌های مناسب مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

عدم وجود زیرساخت‌های مناسب گردشگر را فراری می‌دهد

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در منطقه گردشگری چغاخور شاهد هستیم که نبود زیرساخت‌های مناسب و همچنین امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای مسافرین و گردشگران مشکلات زیادی به همراه دارد و همین دلیل کافی است که بازدید‌کنندگان زمان اندکی را جهت بازدید از این جاذبه صرف کنند و این مسله نه تنها برای مسافر داخلی آزاردهنده است بلکه باعث دل‌زدگی توریست‌های خارجی نیز می‌شود.

ورود بخش خصوصی به صنعت گردشگری را تسهیل کنیم

این فعال گردشگری یکی از راه حل‌های مشکلات گردشگری استان را این‌گونه بیان می‌کند: می‌توان با واگذاری مناطق گردشگری به بخش‌های خصوصی جهت احداث اماکن رفاهی متناسب با محیط باعث اشتغال بخش روستایی و مردم مناطق نیز شد.

این فعال گردشگری در ادامه معتقد است توانمند‌سازی جامعه بومی و محلی از طریق برگزاری کلاس‌های محیطی و استفاده از رسانه‌های جمعی می‌تواند یکی از مهم‌ترین تاثیرات جذب گردشگر را در استان داشته باشد.

معرفی استان به عنوان مقصد گردشگری استان‌های همجوار

وی می‌گوید: در صورت انجام تبلیغات موثر در استان‌های همجوار مانند اصفهان و خوزستان و استان‌های گرمسیر، چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از مقصدهای مناسب مطرح باشد و همچنین معرفی استان به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کوهستانی می‌تواند ایده خوبی باشد.

کبیری، عدم وجود وسایل نقلیه توریستی مخصوص، عدم وجود اماکن اقامتی کافی با استانداردهای جدید جهانی و ملی، عدم وجود نیروهای آموزش دیده حرفه‌ای، عدم وجود اماکن تفریحی و سرگرم‌کننده در مرکز استان، عدم وجود رستوران‌های متنوع و با کیفیت در سطح استان و عدم همکاری مناسب دستگاه‌های دولتی در زمینه گردشگری و تورگردانی را از دیگر مشکلات حوزه گردشگری عنوان کرد.

دخالت‌های بیجا صنعت گردشگری را به حاشیه کشانده است

در ادامه بتول کبیری فعال حوزه گردشگری استان علل عقب‌ماندگی در این حوزه را دخالت‌های بیجای مسئولان بانفوذی که هیچ ربطی به گردشگری ندارند، می‌داند.

وی می‌گوید ما نه تنها در بین مردم فرهنگ گردشگری نداریم بلکه در بین مسئولان هم این موضوع بسیار ضعیف است و همین نظرات غیرکارشناسانه سبب تضعیف صنعت گردشگری در استان شده است.

صنعت گردشگری، یتیمی با چند سرپرست

استکی، گردشگری استان را به مانند یک کودک نوپای یتیم می‌داند که توسط چندین پدر به فرزندخواندگی پذیرفته شده است اما هیچ کدام علم این حوزه را ندارند و تا زمانی که صنعت گردشگری استان به این شکل اداره شود ما رشدی در این حوزه نخواهیم داشت.

این فعال گردشگری می‌گوید ما در حوزه رفتینگ و کوه‌نوردی و ورزش‌های زمستانی پتانسیل‌های فراوانی داریم اما نمی‌توانیم در هیچ‌کدام از این حوزه‌ها فعال باشیم چون دچار تنگ‌نظری فرهنگی هستیم. (اینجا بخوانید)

استکی می‌گوید مدیرکل باید پیگیر این مشکلات باشد تا بتواند حرمت گردشگری استان را حفظ کند و یک قانونی نوشته شود که همه در آن چارچوب حرکت کنند و مدام قانون روی قانون گذاشته نشود.

رتبه بالای استان در بیکاری و محرومیت در کشور

چهارمحال و بختیاری در نرخ بیکاری، محرومیت، فلاکت و افسردگی یکی از بالاترین آمارهای کشور را دارد.

ناگفته پیداست ما تا چه حد می‌توانستیم از همین جاذبه‌های طبیعی که ریالی برای به وجود آمدنشان هزینه نکرده‌ایم درآمدزایی کنیم و تا چه میزان می‌توانستیم شغل ایجاد کنیم، اما نکردیم.

آبشار کوهرنگ، چشمه دیمه، پیرغار، آبشار شیخ علیخان، تالاب چغاخور و ده‌ها و شاید صدها جاذبه طبیعی دیگر که می‌تواند میلیارد‌ها تومان و صدها شغل برای مردم استان ایجاد کنند.

از صنعت به کما رفته گردشگری که بگذریم، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان هم حال و روز خوشی ندارد در صورتی که این بخش‌ها هم می‌توانستند در آغوش سیاست‌های عاقلانه و هدفمند توسعه گردشگری رشد کنند اما به همان اندک درآمد راضی شده‌اند.

مسئولان خود میراث می‌گویند که بسیاری از آثار باستانی استان نیازمند تعمیر و مرمت است اما به دلایل مختلف و شاید بهانه‌های مختلف قفل بزرگی بر روی درب آن‌ها زده شده است.(اینجا بخوانید)

در پایان باید گفت با وجود جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و تاریخی فراوانی که در چهارمحال و بختیاری وجود دارد برنامه‌ریزی خوبی برای حفاظت و معرفی از سوی مسئولان دیده نمی‌شود در صورتی که اگر این تعداد جاذبه در هر استانی وجود داشت بی‌شک به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری کشور تبدیل می‌شد.

اما امروزه علاوه بر اینکه در حوزه گردشگری که بزرگترین صنعت سبز در جهان به شمار می‌رود سرمایه‌گذاری خوبی برای توسعه زیرساخت‌ها انجام نشده است حتی حفاظت درستی هم از این منابع‌ ملی نمی‌شود.

آیا ما هم روزی به این نتیجه خواهیم رسید که حفاظت و سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری باعث توسعه پایدار در کشور و البته استان می‌شود و ریشه بیکاری و مشکلات اقتصادی خشکانده می‌شود؟

انتهای پیام/68024

منبع: فارس

کلیدواژه: فعال حوزه گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گردشگری استان اینجا بخوانید صنعت گردشگری حوزه گردشگری زیرساخت ها عدم وجود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۱۴۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران

محمد ثابت اقلیدی بابیان اینکه نمایشگاه اکسپو تهران از امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی پایتخت آغاز به کار می‌کند افزود: این نمایشگاه بین‌المللی از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه برپاست و فارس تنها استان در کشور است که با مشارکت بخش خصوصی و در قالب غرفه‌ای ۱۰۲ متری و به‌صورت کاملاً تخصصی محصولات و تولیدات صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: در راستای حمایت از توسعه و ترویج و فروش صنایع‌دستی استان، تفاهم‌نامه‌ای با یکی از شرکت‌های حوزه اقتصاد صنایع‌دستی کشور در فارس منعقدشده است که در قالب آن زمین نمایشگاهی به وسعت ۱۰۲ متر در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرارگرفته است.

او بابیان اینکه غرفه سازی، اسکان و ایاب و ذهاب هنرمندان به عهده این شرکت است گفت: از ۲۶ هنرمندی که در این نمایشگاه حضور دارند ۶ هنرمند دارای مدرک درجه‌یک هنری می‌باشند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۳۰ رشته تخصصی صنایع‌دستی فارس شامل دست بافته‌های داری، منبت، معرق، خاتم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مسگری، گره چینی و حصیربافی و ... در این نمایشگاه معرفی می‌شود.

به گفته ثابت اقلیدی برای معرفی بیشتر داشته‌های فرهنگی و صنایع‌دستی این استان در نمایشگاه اکسپو تهران، کلیپ‌های مستند ۵ دقیقه‌ای و کاتالوگ دوزبانه و مترجمین به زبان‌های چینی، فرانسوی، عربی و انگلیسی و... پیش‌بینی‌شده است.

 او همچنین با اشاره به اینکه تجهیز قسمتی از پاویون جمهوری اسلامی هم در اکسپو تهران با المان‌های صنایع‌دستی استان فارس، چون خاتم و منبت است افزود: بی‌تردید برگزاری این رویداد بین‌المللی تأثیر به سزایی در معرفی و فروش محصولات صنایع‌دستی فارس و رونق گردشگری استان خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی فارس در اکسپو تهران
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • فعالیت ۱۶ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی زنجان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود