Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی اتاق مشترک ایران و ایتالیا، احمد پورفلاح در نشست رونمایی از کتاب «مقصد: آینده» که هفته گذشته در این اتاق برگزار شد، تاکید کرد: پاویون ایران در اکسپو تا امروز نمره قبولی نگرفته است. متاسفانه هم دولت هم بخش خصوصی از نحوه حضور ایران در اکسپو رضایت ندارند. ما در اتاق ایران سعی کردیم با تشکیل یک کمیته ویژه اکسپو تمام توان بخش خصوصی را برای حضور پرقدرت‌تر ایران در این رویداد متمرکز کنیم اما متاسفانه همراهی‌ها و همدلی‌هایی که باید ایجاد نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به موضوع اصلی اکسپو که پیوند ذهن‌ها و خلق آینده است، انتظار می‌رفت در پاویون ایران محصولاتی عرضه شود که نشان‌دهنده پیشرفت‌های علمی و فناوری باشد. بهتر است در اکسپو به برنامه‌هایی اشاره شود که نشان می‌دهد بخش‌های مختلف کشور تلاش می‌کنند آیندۀ ایران را همگام با جامعه جهانی رو به پیشرفت بسازند. در حال حاضر آنچه بیش از همه دیده می‌شود، محصولات سنتی و صنایع دستی است. جای راهنماهای گردشگری مسلط به زبان خارجی که بتوانند ایران را به بازدیدکنندگان خارجی معرفی کنند در پاویون ایران خالی است. با توجه به اینکه کشورهای همسایۀ ما به کیفیت حضور ایران در اکسپو چشم دوخته‌اند، می‌توان از ماه‌های باقیمانده استفاده و فرصت‌های از دست رفته را جبران کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در ادامه به انتشار کتاب «مقصد: آینده» اشاره کرد و گفت: دوره قبلی اکسپو در میلان برگزار شد. من به خاطر دارم در آن دوره هم بسیاری از فعالان اقتصادی و مدیران دولتی شناختی نسبت به اکسپو نداشتند. به همین خاطر چند ماه پیش وقتی شنیدم قرار است انتشارات تاچارا کتابی در این خصوص منتشر کند، بسیار خوشحال شدم. به نظر من جای یک کتاب که مردم و نخبگان را با اکسپو آشنا کند، در بازار نشر ایران خالی بود.

امارات کشور آینده است

لیدا شهابی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و ایتالیا نیز در این نشست به اهمیت اکسپو اشاره کرد و گفت: هر چند بسیاری از افراد فکر می‌کنند اکسپو یک نمایشگاه تجاری شبیه سایر نمایشگاه‌هاست اما این رویداد یک گردهمایی تمام‌عیار فرهنگی است. در اکسپو فرهنگ کشورهای مختلف کنار هم قرار می‌گیرند و تصویری واضح‌تر از جامعه جهانی به بازدیدکنندگان ارایه می‌شود. این یک فرصت ارزشمند برای فعالان اقتصادی است تا با حضور در اکسپو با فرهنگ مردمانی آشنا شوند که قصد تجارت با آنها را دارند.

وی خاطرنشان کرد: دولت امارات که میزبانی اکسپو را بر عهده دارد، همواره به فکر آینده است. آنها از سال‌ها قبل روی این رویداد جهانی سرمایه‌گذاری کردند. در پاویون این کشور، نمایش ارزنده و شاخصی از آینده ارائه شده است. آنها حتی برای استفاده بهینه از فضا و سازه‌های اکسپو پس از پایان این رویداد نیز برنامه دارند و قرار است این محل به یک منطقه بزرگ تجاری تبدیل شود.

شهابی ضمن اشاره به دوره قبلی اکسپو که در شهر میلان ایتالیا برگزار شد، گفت: در میلان متاسفانه طراح پاویون ایران نتوانست آنچه در ذهن خود داشت کامل پیاده کند اما امسال خوشبختانه فاصله طراحی تا اجرا در دبی کوتاه بود و ایده طراحان تا حد بسیار زیادی اجرایی شد.

وی افزود: ما هنوز برای حضور در اکسپوها جوان هستیم و باید تجربه کسب کنیم. کشورهایی در اکسپو موفق می‌شوند که حضوری متناسب با موضوع اصلی این رویداد داشته باشند. متاسفانه در حالی که اکسپو امسال رو به آینده داشت اما در پاویون ایران تاکید بسیار زیادی بر میراث کهن و آثار باستانی شده است. این نحوه حضور تا حدودی تعجب‌برانگیز است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و ایتالیا همچنین درباره کتاب «مقصد: آینده» گفت: خیلی خوشحالم که یک متن دقیق درباره اکسپو منتشر شده است. البته لازم است تجربه‌های ما از حضور در اکسپو دبی نیز در قالب یک کتاب مکمل گردآوری و منتشر شود. مستند کردن تجربه‌ها می‌تواند به ما کمک کند تا در اکسپوی اوزاکا نمایش موفق‌تری ارایه دهیم.

حامد استیری، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و امارات نیز در این نشست تاکید کرد: هر چند مسئولیت برگزاری اکسپو با دولت است اما ما در اتاق مشترک ایران و امارات از دو سال قبل تلاش کردیم با برگزاری نشست‌های حضوری و آنلاین فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مدیران دولتی را با این رویداد معتبر جهانی آشناکنیم. حتی برخی جلسه‌ها را نیز در استان‌های مختلف برگزار کردیم تا ظرفیت‌های اکسپو را به تولیدکنندگان و بازرگانان معرفی کنیم.

وی افزود: در ایام برگزاری اکسپو نیز جلسه‌های تجاری متعدد برای فعالان اقتصادی ایرانی با بازرگانان سایر کشورها ترتیب دادیم تا در حاشیه اکسپو به انتقال اطلاعات و ایجاد روابط تجاری بپردازند.

استیری ضمن اشاره به وضعیت پاویون ایران در اکسپو گفت: هر چند ایراداتی در پاویون ایران بود اما این نکات به سرعت در حال برطرف شدن است. ناگفته نماند که پاویون ایران در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورها بهتر و به‌موقع آماده شد و همزمان با آغاز اکسپو، میزبان شرکت‌کنندگان بود.

تلاش امارات برای ساختن اقامتگاه مریخی

محمد امین، یکی از دو نویسنده کتاب «مقصد: آینده» نیز در این مراسم به معرفی کتاب پرداخت و گفت: هدف اصلی ما از تهیه کتاب آشنا کردن مخاطبان عام، فعالان اقتصادی و مدیران دولتی با بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی جهان بود. با توجه به اینکه این رویداد برای اولین بار نزدیک مرزهای کشورمان ایران برگزار می‌شود، تصمیم گرفتیم با انتشار این کتاب، در حد توان‌مان تلاش کنیم مردم را نسبت به این رویداد حساس کنیم.

وی افزود: متاسفانه وقتی اظهار نظرها و مصاحبه‌های مسئولان اصلی پاویون ایران در اکسپو را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم که حتی این افراد نیز شناخت عمیقی از اکسپو ندارند. چه بسا ناهماهنگی‌ها و کاستی‌هایی که در پاویون ایران مشاهده می‌شود ناشی از همین ناآگاهی است. متاسفانه جای نمایندگان ایران در بسیاری از رویدادهای تخصصی و نشست‌های علمی که در حاشیه اکسپو برگزار می‌شود، خالی است.

امین تاکید کرد: مردم امارات که امروز میزبان اکسپو هستند، قرن‌ها در حال مبارزه با شرایط سخت طبیعی پیرامون خود بوده‌اند. هر چند آنها از نعمت دلارهای نفتی برخوردار شدند اما دلیل موفقیت‌های امروز آنها صرفا درآمد نفتی نیست. حاکمان امارات پی برده‌اند باید به دانش اهمیت بدهند و برای ساختن آینده برنامه‌ای منسجم و اصولی داشته باشند. با مرور برنامه‌های صد سالۀ این کشور می‌بینیم آنها در تلاش برای ساختن اقامتگاه انسانی بر سطح مریخ تا سال ۲۱۱۷ هستند.

کتاب «مقصد: آینده» که به معرفی تاریخچه اکسپو می‌پردازد، همزمان با آغاز اکسپو دبی در انتشارات تاچارا به چاپ رسید و در مدت زمان کوتاهی به چاپ چهارم رسید. این کتاب را محمد امین و راضیه روستا نوشته‌اند.

کد خبر 652581 برچسب‌ها ایران و ایتالیا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و ایتالیا اتاق مشترک ایران و ایتالیا پاویون ایران پاویون ایران فعالان اقتصادی ایران در اکسپو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۲۶۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است

در گفتگوی ویژه خبری موضوع توسعه روابط تجاری مورد بررسی قرار گرفت و مهدی ضیغمی معاون وزیر سمت و رئیس سازمان توسعه تجارت و علی چاغروند، رئیس کمیته ششمین جشنواره توانمندی‌های صادراتی اتاق بازرگانی به سوالاتی پاسخ دادند.

ضیغمی گفت: ما ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ داریم که اکثر آنها تجار هستند. همچنین ۵۰ مقام عالی رتبه اقتصادی، تجاری و سیاسی داریم که در راس هیئت‌های تجاری به کشور آمده اند. ما از ۱۲۳ کشور برای این رویداد برزرگ ثبت نام داشتیم و ورود مقامات همچنان ادامه دارد. در حال حاضر نیز حدود ۸۰۰ شرکت یا در نمایشگاه حضور دارند و یا در برنامه‌های به همرسانی شرکت می‌کنند.

او افزود: در این رویداد تمرکز ما بر کشور‌های همسایه بوده و هست و کشور‌های منطقه مثل عراق، افغانستان و پاکستان و کشور‌های حوزه اوراسیا مورد توجه بوده اند، اما بر آفریقا و آسیای شرقی توجه ویژه داشته ایم. تصور ما این است که ۲ تا ۵ میلیارد یورو ارزش مبادلات ناشی از رویداد دستاورد‌های ملی باشد. این دومین تجربه ما در این ابعاد کیفی و کمی است. این نمایشگاه برای بخش خصوصی است و دولت صرفا نقش تسهیلگر داشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته حدودا ۱۰ حوزه را در نمایشگاه داشتیم، اما امسال این حوزه‌ها را کمتر و البته تمرکز خود را بیشتر کرده ایم. پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی و بسته بندی، حوزه کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارویی در نمایشگاه امسال حضور دارند. ما باید گروه‌های کالایی دارای ارزش افزوده و دانش بنیان را باید افزایش دهیم.

چاقروند گفت: سال گذشته ۱۳۰۰ تاجر برای رویداد اکسپو وارد کشور شد که امسال این رقم افزایش قابل توجهی داشته است. اتاق‌های بازرگانی متعددی با کشور‌های مختلف داریم که اکنون ۲۰ مورد از ان‌ها غرفه دار هستند. یکی از مواردی که باید برای صادرات مستمر رعایت کنیم، بحث دسترسی به زنجیره ارزش است. برای بهبود فرصت‌های صادراتی باید سرمایه‌ها را جذب کنیم و سرمایه گذاری را بهبود ببخشیم که این در سایه ثبات اقتصادی مهیا می‌شود.

او افزود: قبات اقتصادی به این معنا که مرتبا قوانین و مقراات را تعییر ندهیم. ما باید اولویت‌های سیاسی تجاری خود را در کنار اولویت‌های تجاری ببینیم و به جای مدیریت هزینه باید به سمت مدیریت درامد پیش برویم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • حضور ۲۵ هیئت تجاری در اکسپو نشان از رشد ایران با وجود تحریم
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • شرایط برای عرضه ظرفیت‌های خراسان جنوبی در اکسپو فراهم است
  • «ایران‌ اکسپو» ۵ کنسرت تهران را لغو کرد
  • معرفی ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری خراسان جنوبی در اکسپو ۲۰۲۴
  • اجرای طرح‌های اقتصادی باید از مسیر دانشگاه بگذرد
  • معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو
  • گیلان با ۹۰ همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور