Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد حاجی‌زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ‌قم؛ صبح امروز در نشست خبری که با موضوع پیگیری مشکل سایت پسماند سلفچگان، در اداره کل محیط زیست قم برگزار گردید، گفت:  پسماند و آلودگی‌های مضر محیط زیست یکی از دغدغه‌هایی است که سال‌های سال، در ذهن مدیران استان نگران کننده بوده و اگر غفلت بشود، جبران ناپذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:  با بازدید استاندار از بخش پسماند سلفچگان، اهتمام جدی بر رفع نگرانی مردم قم مخصوصا مردم بخش سلفچگان صورت گرفت و دستگاه‌های متولی موظف شدند برای حل مشکلاتی که در این عرصه  وجود دارد، اهتمام ویژه بورزند. در این بازدید مصوباتی از جمله تنظیم قرارداد با پیمانکار پسماند، نصب دوربین حفاظتی برای کنترل حاشیه سایت و تردد به داخل محوطه سایت صورت گرفت که فرصت محدودی برای انجام آن وجود داشته است.

وی افزود: ادراه حفاظت از محیط زیست به نیابت از مردم وظیفه نظارت بر واحدهای آلاینده و آسیب زننده به سلامت مردم و محیط زیست را دارد. با توجه به این‌که این موضوع در گذشته درست مدیریت نشده، اکنون باید بسیار مورد توجه مدیران ما باشد و با زمان‌بندی مشخص به نتیجه برسد و هیچ غفلتی قابل قبول نیست، طوری که مردم بسیار نگران هستند و مدیران وظیفه دارند به نیابت از مردم درست عمل کنند.

سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم نیز در این نشست گفت: مدیریت پسماندهای صنعتی طبق قانون برعهده تولید کننده آن است و از طرفی هم نمی‌شود انتظار داشت هر تولیدکننده برای خود محل دفنی قراردهد. در قانون هم پیش‌بینی شده است که محل‌های دفن با همکاری وزارت کشور و سازمان محیط زیست در استان تعیین، مطالعه و مکان یابی و واگذار شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ بدلیل اهمیت بالای این مسئله، سایت ۱۸ هکتاری سلفچگان مطالعه گردید و سازمان محیط زیست  با شرایط خاص مجوزی به شرکت شهرک‌های صنعتی برای مدیریت پسماندهای بخش سلفچگان داد و شرکت شهرک‌ها با مدیریت خود اعضای شهرک خدمات را مدیریت می‌کند. اما در سایت ۱۸ هکتاری، این محدوده تحویل شرکت خدماتی نشده بود و یک عده خودشان آنجا را بصورت نادرست مدیریت می‌کردند و تخلفاتی صورت می‌گرفت که در این چند سال حتی با پیگیری‌های قضایی حتی به نتیجه نرسیده بود. مقام قضایی حتی به جایی رسیده بود که خواستند دستور تعطیلی بدهند که ما بنا بر مصلحت خواستیم این کار انجام نشود.

موسوی ادامه داد: با دستور استاندار در دیدار اخیرشان از این سایت، شهرک شهرک‌ها موظف گردید طبق قانون ابلاغی در سال ۸۶ ، توسط شرکت خدماتی مدیریت این سایت را برعهده بگیرد که در این مدت جلسه‌ای تشکیل شد و طی صورتجلسه‌ای، آن محدوده تحویل شرکت خدماتی گردید که براساس چهارچوب‌های ابلاغی باید به محیط زیست گزارش بدهند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم اظهار کرد: در حال حاضر تمام پسماندها باید طبق مجوزی که در سامانه مخصوصی ثبت می‌شود، در محل دفن گردند و در شورای عالی محیط زیست هم در مورد این موضوع بسیار تاکید شده است که تمامی واحدهای تولیدی پسماندهای خود را اظهار کنند.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این نشست گفت: این سازمان در قبال جامعه مسئولیت ویژه‌ای دارد که باید در عمل سرلوحه خود قراردهیم. در این مورد خاص هم طبق سند آمایش سرزمینی به عنوان سند بالادستی در  هر صنعتی که آلایندگی و مزاحمت داشته باشد، مجوز جدید ساخت داده نمی‌شود و موارد قبلی که بسیار تعداد کمی دارند، باید مدیریت شوند.

سیجانی افزود: باتوجه به این‌که تعداد بسیار کمی از کارخانجات مشکل آلایندگی دارند که از همان‌ها تعداد قابل توجهی مشکلاتشان قابل حل است، اگر واحدی با شاخص‌هایی که محیط زیست دارد از نظر پسماند مطابقت نداشته باشد، طبق قانون هوای پاک ماده ۱۲ تمام واحدهایی که دارای آلایندگی شدید و مزاحمت هستند، باید تعطیل شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اضافه کرد: ما هم در کنار اعضای محیط زیست به عنوان نماینده صنعت همکاری می‌کنیم و طبق قانون عمل خواهیم کرد. تاکید ما بر این است که واحدهایی ایجاد و حمایت شوند که پسماندها را به چرخه تولید بازگردانند و اعلام کرده‌ایم که در این بخش‌های صنعتی، هرکس واحدی با تکنولوژی‌های جدید برای بازیافت پسماندها سرمایه‌گذاری کند، از او حمایت ویژه خواهیم کرد.

همچنین در این نشست روح الله ابراهیمی معاون شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: دو جلسه با شرکت خدماتی و متولیان صورت گرفته و توافقات اولیه انجام شده و سایت هم تحویل داده شده است. در خصوص نصب دوربین و کنترل تردد نیز، هم‌اکنون نگهبان شرکت خدمات در محل کانکس نگهبانی مستقر است و مقدمات نصب دوربین با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز ظرف ۲۰ روز آینده انجام می‌پذیرد و کنترل ورودی بصورت هوشمند انجام می‌شود. این کار قرار است بر اساس پروتکلی که محیط زیست داده، صورت بگیرد.

ابراهیمی افزود: ما برای به حداقل رساندن نگرانی مردم منطقه، توسعه و استقرار واحدهای جدید را مشروط بر اینکه آلایندگی نداشته باشند، قراردادیم که درآینده شهرکی پاک داشته باشیم و به توسعه و بازسازی واحد‌های مستقر در منطقه کمک کنیم.

انتهای پیام/۷۸۰۰۵

منبع: فارس

کلیدواژه: سلفچگان سایت پسماند صنعتی استاندار قم محیط زیست ضرب الاجل شرکت خدماتی محیط زیست طبق قانون شرکت شهرک استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۳۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پروژه احداث شهرک بازیافت در حال حاضر در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در حاشیه بازدید شهردار از تعدادی پروژه‌های عمرانی شهر اصفهانی اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین و هوشمند از ابتدا در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار داشته است.

وی با بیان اینکه پروژه احداث هاضم بی‌هوازی به‌ظرفیت ۳۰۰ تن در روز در وضعیت مذاکره با سرمایه‌گذار در خصوص ارائه ضمانت‌نامه ملکی قرار دارد، افزود: فراخوان انتخاب مشاور برای مدیریت طرح اجرای پروژه در مرحله تجدید و مذاکرات با سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه به‌صورت BOO در حال پیگیری است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به چالش‌های اجرایی پروژه هاضم بی‌هوازی گفت: تأمین اعتبار و پرداخت به‌موقع آن توسط شهرداری برای پرداخت گیت فی به میزان تقریبی سالانه ۴۰ میلیارد تومان و تأمین تضامین ملکی برای اجرای پروژه به‌صورت BOO از جمله چالش‌ها است.

ساکتی با اشاره به پروژه هاضم بی‌هوازی به ظرفیت پنج تن در روز تصریح کرد: اسناد طراحی توسط مشاور تهیه شده است و به‌منظور تحویل نهایی نیازمند جلسات نهایی با کارشناسان مربوط به هر حوزه است و اسناد فراخوان انتخاب مجری احداث پروژه تهیه شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی این پروژه تاکید کرد: هزینه بالای پروژه بر اساس برآورد نهایی مشاور و تأخیر زیاد شهرداری برای پرداخت هزینه اجرای پروژه، چالش‌ها اجرایی شدن این پروژه است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه تحویل زمین و تجهیز کارگاه برای احداث شهرک بازیافت انجام شده است، ادامه داد: اصلاح نقشه جانمایی، پیاده‌سازی نقاط برای خاکبرداری، عقد قرارداد برای خرید پنل‌های پیش‌ساخته بتنی و تسطیح و رگلاژ مسیر اجرای دیوار برای اجرای بتن انجام شده است، این پروژه در مرحله پیگیری نحوه واگذاری عملیات عمرانی به پیمانکار واحد صلاحیت و پیگیری انتقال پساب قرار دارد.

ساکتی با اشاره به چالش‌های این پروژه گفت: تأخیر در تولید قطعات بتنی مشکل جمع‌آوری توده‌های کمپوست در مسیر اجرای دیوار، پرداخت نکردن به موقع صورت وضعیت‌ها از سوی شهرداری و تعیین مدال مالی مشارکت، ساخت و واگذاری از جمله چالش‌ها است.

وی با اشاره به سایر پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند افزود: احداث نیروگاه ریجکت‌سوز ۳۰۰ تن در روز، پروژه تولید سوخت مشتق از پسماند RDF به ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن و احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی از جمله سایر پروژه‎‌های شاخص این سازمان است.

کد خبر 748422

دیگر خبرها

  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • رفع موانع صادرات واحدهای تولیدی در استان تهران پیگیری شود
  • بررسی و ساماندهی توسعه شهرک صنعتی شهرستان انار
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود