تحکیم خانواده و تعالی جامعه تحت لوایِ حجاب زن و حیای مرد/ حجاب منجر به کاهش آسیبهای اجتماعی میشود
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۶۶۲۹
کارشناسان معتقدند: اگر زن و مرد بـه منزلت خود واقف باشند و در پاسداری از آن بکوشند، فرآیند تربیتی و شخصیتی آنان بخوبی شکل میگیرد و اجتماع سالم می ماند. حجاب و عفاف موجب سلامت روان در مردان و زنان می شود.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، امنیت فردی و اجتماعی در جوامع غربی و شرقی و دینی و غیر دینی به میزانِ قابل توجهی مرهون پاکدامنی زنان است و بی حجابی و عدم حفظ حریم های جنسیتی سبب خدشه در آسایش فرد و جامعه می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اگر زن و مرد بـه منزلـت خود واقـف باشند و در پاسداری از آن بکوشند، فرآیند تربیتی و شخصیتی آنان و همه اجتماع سالم می ماند. اما اگر آن را رها سازند و سهل انگاری کنند، لطمه های جبران ناپذیری بر هویت و موجودیـت فـرد، خـانواده و اجتماع وارد می شود.
نهادینه سازی فرهنگ عفاف در جامعه تنها مختص زنان نیست
فرشته ایزدی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز اظهار داشت: در حال حاضر جامعه در شرایط سخت اجتماعی و اخلاقی به سر می برد و کسی نمی تواند به کتمان این مسئله بپردازد.
این کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: نهادینه سازی فرهنگ عفاف در جامعه تنها مختص زنان نیست بلکه هر دو گروه جنسی را در بر می گیرد و باعث ایجاد امنیت روانی، آسودگی، احساس آرامش در فرد و به تبع آن در جامعه خواهد شد. این مساله به عنوان یکی از ضرورت های باورهای انسانی در جامعه، مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.
وی افزود: نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری است.
ایزدی خاطرنشان کرد: پیش از برنامه ریزی صحیح باید عناصر مفهومی چون فرد، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی بشناسیم و جایگاه هر یک را بررسی کرد. سپس در سه مرحله نهادینه سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاسداری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.
وی بیان کرد: امنیت، آرامش و پاس داشت مقدسات از نیازهای اولیه انسان به شمار می آید که در کنار نیازهای جسمانی و اجتماعی و شاید در رأس نیازها قرار گیرد و بخشی از نیازها را دولت باید برآورده سازد. نکته مهم در این زمینه، تعیین محدوده اختیارات و وظایف دولت نسبت به ملت و نهادینه سازی باورها در این زمینه است.
این کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: جهت نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و ایجاد امنیت روانی باید از همه توانایی ها، اختیارات و امکانات موجود در کشور بهره گرفت و در این راستا آموزش و پرورش، حوزه ها، دانشگاه ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند.
وی گفت: ایراد کار ما آنجاست که همیشه بعد از ایجاد آسیب تازه میخواهیم برای برنامهریزی درباره آن اقدام کنیم. باید قبول کنیم که اگر رویکردهای پیشگیرانه را تقویت کنیم بیشک بستر برای سلامت اجتماعی فراهم میشود.
ایزدی به بحث آثار بی عفتی اشاره کرد و گفت: یکی از عواقب بی عفتی سست نمودن بنیان خانواده هاست. کم رنگ شدن روابط خانوادگی میان زن و شوهر و دلسرد شدن آنها از یکدیگر و بروز اختلافات و به دنبال آن طلاق و جدایی، امنیت اجتماعی جامعه را در معرض آسیب قرار می دهد.
یکی از مؤثرترین عوامل امنیت روانی مرد، پاکدامنی و عفت همسر است/ حجاب، منجر به کاهش آسیب های اجتماعی می شود
ثریا رضایی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: زنان با حفظ حجاب خود را از نگاه های زهر آلود، سخنان آزار دهنده و بر خوردهای اراذل جامعه در امان نگه می دارند.
مسئول امور فرهنگی بسیج جامعه زنان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه حجاب و پوشش تأثیر زیادی بر روح و روان زن دارد، افزود: دین اسلام با واجب کردن حجاب، می خواهد زن بازیچه دست شهوت پرستان نشود و از آسب های اجتماعی کاسته شود چرا که انحطاط جامعه از سقوط اعتقادی زنان آغاز می شود.
وی با تاکید بر اینکه حجاب نوعی احترام به زن است، گفت: زن عواطف و احساسات قوی تری نسبت به مرد دارد و از نظر روانی نفوذ پذیرتر از مرد است بنابراین وقتی بدون حجاب در اجتماع مردان نامحرم حاضر می شود، به آسانی تحت تأثیر روانی و عاطفی آنان قرار می گیرد و وحدت روانی او از بین می رود و با از بین رفتن وحدت روانی، دچار اضطراب و آشفتگی می شود.
رضایی به استناد آیات و روایاتی در خصوص حفظ عفاف گفت: ، اثر مهم حجاب برای زن، طهارت و پاکی قلب است که مقدمه ای برای رسیدن به سلامت قلبی (قلب سلیم) است و از آن در روانشناسی به «سلامت روانی» تعبیر می شود.
وی با اشاره به سخنان یکی از زنان آمریکایی تازه مسلمان شده گفت: "سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان رابطه مستقیم و غیر قابل انکار دارد".
رضایی در ادامه با تعریف "عفت" گفت: عفت و پاکدامنی نیرویی است که انسان را قادر می سازد تا در برابر گناهان و خطاها، خویشتندار باشد و با اراده های قوی و راسخ به سوی رشد و تعالی و پاکی روح و روان و در نهایت، رضایت حق تعالی گام بردارد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مؤثرترین عوامل امنیت روانی مرد، پاکدامنی و عفت همسر اوست، چنانکه خداوند در سوره کریمه روم میفرماید: «یکی از آیات لطف الهی این است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید تا در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید...» و در حدیثی پیغمبر(ص) می فرمایند: بهترین زنان شما زنان پاکدامن و عفیف اند.
رضایی در بخش دیگری از موضوع فوق به پیامدهای بی عفتی اشاره کرد و گفت: احساس بی هویتی، گرایش به نیهیلیسم و پوزیتیویسم، اضطراب درونی، بلوغ زودرس نوجوانان، خشونتهای جنسی، بالا رفتن میزان طلاق، غفلت از یاد خدا از آثار بی عفتی است و در مقابل، افزایش اطمینان مرد به زن، جلوگیری از انحرافِ مرد و افزایش محبت در کانون خانواده از پیامدهای مثبت پاکدامنی زن به شمار می روند.
حجاب و عفاف موجب سلامت روان در مردان و زنان می شود/ بی بند و باری از عواقب بی عفتی
رویا فرامرزی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: بدون تردید هر یک از ما انسان ها در زندگی، به دنبال رسیدن به آرامش هستیم و تلاش می کنیم از هر راه ممکن به آن دست پیدا کنیم.
این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: دین مبین اسلام بهترین وسیله برای رسیدن به آرامش است؛ دستورات قرآن کریم و آموزه های حیات آفرین اسلام، انسان را به بالاترین نقطه ی آرامش و سلامت روان میرساند.
وی گفت: حجاب زنان و مردان که اسلام به آن سفارش کرده است در سلامت روان آنان تاثیر بسزایی داشته و موجب می شود آنان را از مفاسد ناشی از عدم حجاب در امان نگهدارد.
این دانش آموخته روانشناسی خاطر نشان کرد: حجاب عامل بالابردن ارزش زن می شود و زن با رعایت حجاب خود مقام و موقعیت خود را در نزد مرد حفظ می کند و بر احترام او افزوده می شود.
فرامرزی خاطر نشان کرد: متأسفانه در جهان امروز، هویت ارزشمند زن دستخوش تقلّب و دگردیسی شده است و مفاهیم معنای خود را از دست داده اند. اگر زنی ارزش را در تبرّج و تظاهرات جنسی دیده و با خودنمایی اندام خود را در معابر و محافل در معرض دید اجنبی قرار دهد، این مطلب به عنوان یک «خیانت» به امنیت روانی همسر او تلقّی خواهد شد.
وی به نقش عفاف و پوشش در زندگی زناشویی اشاره کرد و گفت: در خانواده نیز رعایت حجاب آثاری از جمله مستحکم شدن پیوند خانوادگی، تحکیم و حفظ بنیان خانواده و مایه ی تقویت علاقه ی مرد به همسرخود می باشد. باحجاب پیوند زناشویی زن محکم می شود و او احساس آرامش بیشتری در زندگی خواهد داشت که این آرامش فرد در خانواده متقابلا در جامعه نیز تاثیر خواهد داشت زیرا زن به عنوان همسر و مادر نقش مهمی در خانواده دارد.
این روانشناس گفت: اصولاً فرزندان از رفتار و کردار بزرگان خود درس می گیرند و در بسیاری از کارها از آنان تقلید می کنند. در جوامع که بی عفتی رواج یافته باشد، کودکان ناخودآگاه از آن به عنوان الگو استفاده می کنند و اینگونه شخصیتشان شکل می یابد و نسلی بیبند و بار در جامعه رشد پیدا می کند.
فرامرزی تاکید کرد: مسئولان فرهنگی جامعه وظیفه دارند درباره تاثیرات روانی حجاب بر سلامت زنان و دختران راهکارهایی متناسب با وضعیت موجود ارائه دهند چرا که آسیبهای اجتماعی میتوانند هزینههای هنگفت اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی برای کشورها داشته باشند.
به گزارش مرصاد، همانگونه که هویت ارزشی عفاف و حجاب در یک جامعه می تواند زمینه ساز سلامت فردی و اجتماعی آن جامعه شود، بی هویتی در این مسئله پیامدها و آثار مخرّب فراوانی به دنبال دارد که ایجاد اختلال در شخصیت فردی یا اجتماعی مردان در گستره وسیعی از ساحتِ وجودی آنان از جمله آنها به شمار می رود.
بنابراین، مردان ما باید غیرت و مردانگی را سرلوحه خویش قرار دهند و زنان ما با حیا و عفت در عرصه های اجتماعی حاضر شوند؛ زیرا با این شیوه است که می توانند با آسودگی خاطر و آرامش فکری و روحی به اهداف بلند انسانی دست یابند و الگویی برای رشد و پیشرفت و موفقیت مادی و معنوی دیگران شوند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: نهادینه سازی امنیت روانی سلامت روان بی عفتی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۶۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به آسیبهای نوپدید فضای مجازی
بسیاری از افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند هرگز آن را نمیپذیرند، زیرا برای آنها اینترنت جزئی از زندگی محسوب میشود ولی با وجود این روانشناسان بر این باورند که فرد معتاد به اینترنت دارای نشانههایی است که میتوان از این طریق به وابستگی فرد به اینترنت پی ببرد.
خبرگزاری ایمنا؛ فرزانه دهقانی، دکترای ارتباطات و رسانه در یادداشتی با موضوع آسیبهای نوپدید فضای مجازی نوشت:
«گسترش جامعه اطلاعاتی و ارتباطی و نیز شکل شکلگیری جهان مجازی در کنار جهان واقعی فرایند زندگی را دستخوش تغییرات زیادی کرده است؛ افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترنت در ایران و تأثیر استفاده بیش از حد بروی خانوادهها، چنانچه بهصورت برنامه، برنامهریزی و مدیریت نشده در این فضا قرار گیرند خانواده و جامعه را نیز دچار مشکل خواهند کرد، اما قسمت مهم این پژوهش مؤلفه اعتیاد مدرن و آسیبهای نوپدید که بهعنوان عنصر اساسی و اصلی است، در واقع استفاده بیش از حد و بیمار گونه از اینترنت که باعث دور شدن فرد از دوستان و خانواده خانوادهاش شود و اختلالات رفتاری یا شخصیتی را در وی ایجاد کند، اعتیاد به اینترنت یا شبکههای اجتماعی نامیده میشود، این اعتیاد که سرآمد همه اعتیادهای رفتاری است رشد روزافزونی پیدا کرده و عوارض ناگواری به همراه دارد. اعتیاد به اینترنت نیز با علائمی همراه است: همچون اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری، تفکرهای وسواسی، کناره کنارهگیری، اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی روابط اجتماعی (علوی و جنتی فرد ،۱۳۹۰، ص .۲۲؛ سهراب زاده ،۱۳۸۹).
استفاده از اینترنت علاوه بر اینکه مزایای تأثیرگذار متعددی بر جوامع دارد ولی از سوی دیگر اثرات منفی از جمله اطلاع رسانی جهتدار و غیر منصفانه، نادیده گرفتن هویت ملی و دینی جوامع مختلف، تخریب باورهای اخلاقی، فرهنگی، آداب و سنن پیشرو و شبهه افکنی و تردید پردازیهای کاذب، تزلزل بنیان خانواده، پوچی گرایی، القای ناهنجاریهای انسانی، تضییع نیرو و استعدادهای انسانی، مشکلات جسمانی و… از جمله جنبههای منفی این شبکههای ارتباطی جدید است (علوی وجنتی فرد ،۱۳۹۰).
گسترش فضای مجازی و استفاده بیش از حد در حوزه فردی شامل تغییرات سبک زندگی به منظور گذراندن زمان بیشتر در شبکه و کاهش کلی فعالیتهای بدنی و بیتوجهی به سلامت فردی در نتیجه فعالیت اینترنتی، اجتناب از فعالیتهای مهم زندگی، کمبود خواب و یا تغییر الگوهای خواب برای گذراندن زمان بیشتری در شبکه، کاهش معاشرت و در نتیجه ازدست دادن دوستان، غفلت از خانواده و دوستان، بیتوجهی به مسئولیتهای شغلی و شخصی، خشونت بیش از حد، پرخاشگری، تغییر عادتهای رفتاری، بی توجهی به نظافت شخصی و… در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را میتوان نام برد. در بحث ازدواجها نیز مسائلی چون ناپایداری ازدواجها، تغییر الگوی همسرگزینی، نداشتن مهارتهایی برای ازدواج ناتوانی والدین برای آموزش به فرزندان، افزایش روابط دختر و پسر در زمان نامزدی بدون عقد، تمایل به دریافت مهریههای سنگین، بالا رفتن سن ازدواج و افزایش تنوعطلبی جنسی مردان و … را میتوان اشاره کرد (جعفری و دیگران ،۱۳۹۱؛ منایز ،۲۰۱۵)
بسیاری از افرادی که به اینترنت اعتیاد دارند هرگز آن را نمیپذیرند، زیرا برای آنها اینترنت جزئی از زندگی محسوب میشود ولی با وجود این روانشناسان از جمله سامسون و کین بر این باورند که فرد معتاد به اینترنت دارای نشانههایی است که میتوان از این طریق به وابستگی فرد به اینترنت پی ببرد، هرچند که این نشانهها به تنهایی نمیتوانند معیار مستقل و کاملی برای اعتیاد مجازی به شمار آیند، انجمن روانپزشکان آمریکا (APA ) معیارهایی را مشخص کرده است که فرد باید حداقل ۳ مورد از این معیارها را حداقل به مدت ۱۲ ماه داشته باشد:
۱- زمان پرداختن به امور شخصی خود را صرف شبکههای اجتماعی میکند؛ از جمله ساعات ضروری برای خواب را در این فضاها سپری میکند.
۲- تغییر عادت رفتاری؛ استفاده از اینترنت باعث میشود که شخص از سایر فعالیتهایی که قبلاً برای او لذت بخش بوده، دست بکشد.
۳- زمانی که باید تکالیف درسی یا کاری انجام دهد، در اینترنت سپری میکند. (رابرتس ،۱۳۹۲)
۴- چنانچه ارتباط با شبکههای اجتماعی به دلیلی قطع شود، احساس افسردگی، بی قراری و بدخلقی میکند.
۵-خستهتر و کج خلق تر از زمانی است که اینترنت جزئی از زندگی وی نبود . دامنه تنشهای عصبی او بالاتر است و از سردردهای عصبی رنج میبرد .
۶- بیش از حد خشونت نشان میدهد و پرخاشگری و قانون شکنی میکند.
۷-در زمان دل مشغولیهای فکری و ذهنی، ساعات متمادی را صرف چک کردن شبکههای اجتماعی میگذرانند .
۸- هنگامی که فرد دسترسی به شبکههای اجتماعی ندارد دائم به استفاده مجدد از آن فکر میکند و ذهن خود را مشغول نوع فعالیتهای موردنظر میکند.
۹- روزی چند بار و بهطور مرتب شبکههای اجتماعی و گروهها و کانالهای خود رابررسی میکند.
۱۰-در حین اتصال به شبکههای اجتماعی ، زمان خود را از دست میدهد و متوجه گذشت زمان نیست.
۱۱- زمان بسیار کوتاهی برای وعدههای غذایی صرف میکند و به علت از بین رفتن وعدههای غذایی کمبود وزن پیدا میکند. (امیدوار و صارمی ،۱۳۸۱)
۱۲- هنگام استفاده از شبکههای اجتماعی احساسی آمیخته به خوشنودی و گناه میکند
۱۳- ترجیح میدهد به اینترنت وصل شود تا اینکه با دوستان یا خانواده باشد. و به عبارتی دیگر به دوستان خانواده و کلیه مسئولیتهای خود پشت پا میزند.
۱۴- روابط جدیدی با افرادی که هنگام ورود به شبکههای اجتماعی با آنها آشنا شده، تشکیل میدهد و بیشتر مایل است با آنها ارتباط برقرارکند .
۱۵- کمتر از خانه بیرون میرود و فعالیتهای اجتماعی او کاهش چشمگیری پیدا میکند.
۱۶- راجع به اینکه چه مدت برخط بوده است یا در مورد میزان ساعات صرف شده در فضای شبکههای اجتماعی به خانواده، والدین، همسر و یا رئیس خود دروغ میگوید .
۱۷- دیگران از او به علت صرف زمان طولانی در اینترنت ناراحت هستند و مرتب از او گله میکنند.
۱۸- در موقعی تنهایی و خلوت و زمانی که کسی در خانه نیست، به سراغ فضا میرود.
۱۹- از محدودیتهای زمانی که برای وی به منظور استفاده از اینترنت تعیین شده است، سرپیچی میکند.
۲۰- تمام تلاشها برای محدود ساختن ساعات استفاده از اینترنت بی نتیجه مانده است. (جعفری و دیگران ،۱۳۹۱)
مخاطب ایرانی با رسانههای مدرن از قبیل اینترنت و تلفن همراه که مجهز به امکانات پیامک و بلوتوث است نیز مواجه است، سبد فرهنگی خانواده ایرانی دچار تغییرات فراوانی شده است که همگی به نوعی مروج سبک زندگی مدرن است که خاستگاه این نوع سبک زندگی تمدن غربی است و ترویج این شیوه از زندگی، لاجرم تمام مؤلفههای معرفتی تمدن غرب را شایع میسازد و موجب میشود بیسامانی در مسائل فرهنگی و اجتماعی در کشور افزایش یابد؛ در این خصوص مدیران و برنامه ریزان و سیاست گذاران اجرایی و کاربردی، لازم است که در راستای کاهش مشکلات ناشی از استفاده شبکههای اجتماعی با برگزاری دورهها، جلسات کارگاهی، بازدیدهای علمی و آموزشی و تصویب سیاستها، نظامهای کنترل کیفی و فنی برنامهریزیهایی انجام دهند.»
کد خبر 748386