Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:14:07 GMT

نقش رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۲۳۸۶۵

نقش رژیم غذایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

دکتر سیما جعفری راد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در سال های اخیر بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان نخستین عامل مرگ و میر در جوامع شناخته شده‌اند و عوامل متعددی از جمله سبک زندگی و رژیم غذایی در بروز آن موثر هستند.

وی افزود: بیماری‌های عروق کرونر ۶۵ درصد بیماری‌های قلبی را شامل می‌شود و سطح بالای ال.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دی.ال. (کلسترول بد) از جمله عوامل موثر در بروز این نوع بیماری‌‎ها به شمار می‌آید.

جعفری راد با اشاره به اینکه مصرف چربی‌های اشباع یا اسید های چرب ترانس می‌تواند منجر به افزایش این بیماری‌ها شود گفت: چربی‌های اشباع موجود در انواع روغن‌های جامد مانند حیوانی باعث افزایش سطح ال.دی.ال یا کلسترول بد شده و درنهایت احتمال سکته قلبی وجود دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: اما اسیدهای چرب چند غیر اشباع در روغن‌های مایع سویا، کلزا و کنجد وجود دارند اثر منفی ندارند، هرچند مطالعات نشان داده سطح پایین‌تر مصرف چربی در رژیم غذایی با بروز کمتر بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

وی توضیح داد: از طرف دیگر در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مصرف بالای روغن زیتون به عنوان یک اسید چرب تک غیراشباع  و استفاده زیاد از میوه و سبزی توصیه می‌شود و افراد پیروی کننده از این نوع رژیم، کمتر در معرض بروز بیماری‌های قلبی، عروقی قرار دارند.

جعفری راد گفت: مصرف مواد غذایی با کلسترول بالا و موجود در غذاهای حیوانی از جمله عوامل موثر در افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی هستند اما فیتواسترول‌ها یا استرول‌های گیاهی در گیاهان برگ سبز و روغن بذر کتان اثر معکوس دارند.

عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز ادامه داد: روغن ماهی یا غذاهای دریایی منبع خوبی از اسیدهای چرب چند غیراشباع امگا سه هستند که در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی موثر هستند به شرطی که این نوع منابع غذایی را به صورت سرخ شده مصرف نکنیم.

رژیم غذایی گیاهخواری

وی درخصوص رژیم غذایی گیاهخواری بیان کرد: افرادی که در رژیم غذایی خود منابع گیاهی بیشتری مصرف می‌کنند کمتر درمعرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند؛این نوع منابع غذایی حاوی فیبرهای محلول

و نامحلول هستند و فیبرهای محلول در کاهش سطح کلسترول خون موثرند.

جعفری راد گفت: مطالعات نشان داده به ازای هر ۱۰ گرم افزایش مصرف فیبر گیاهی خطر بیماری‌های قلبی عروقی ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه پروتیین سویا نیز جز مواد غذایی موثر در پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی است ادامه داد: این پروتیین درکشورهای آسیای جنوب شرقی به میزان فراوان استفاده می‌شود و از جمله علل پایین بودن بیماری‌های قلبی، عروقی در این کشورها، کم بودن مصرف چربی در رژیم غذایی و میزان بالای مصرف سویا ذکر شده است.

وی گفت: کم بودن سطح چربی رژیم غذایی به معنی قطع چربی از بدن نیست؛ حداکثر میزان چربی توصیه شده ۳۰ درصد کل کالری روزانه فرد است که بهتر است چربی‌های مفید و اسیدهای چرب چند غیراشباع و یا تک غیراشباع مورد استفاده قرار گیرد و مصرف اسیدهای چرب اشباع در حداقل میزان مصرف باشد.

جعفری راد توضیح داد: از جمله دیگر مزایای غذاهای گیاهی وجود میزان بالای ترکیبات آنتی اکسیدانی است که غذاهای گیاهی به دلیل محتوای بالای فیبر و ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌تواند مانع بروز بیماری‌های قلبی عروقی شود.

عضو هیات علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز بیان کرد: تصلب شرایین(گرفتگی عروق) در نتیجه رسوب ال.دی. ال اکسید شده در داخل عروق کرونر ایجاد می‌شود و مواد غذایی گیاهی به علت فیبر بالا سطح ال.دی.ال خون را کاهش داده و با داشتن محتوای آنتی اکسیدان زیاد از اکسید شدن ال.دی.ال جلوگیری کرده و در نتیجه درون عروق کرونر رسوب نمی‌کند.

توصیه‌ها

وی توصیه کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی حداقل سه تا پنج واحد در روز از سبزی‌ها و ۲ تا چهار واحد در روز از میوه‌ها دریافت کنیم و نان مصرفی از غلات کامل تهیه شده باشد و منابع پروتیین گیاهی و حبوبات نیز در رژیم غذایی گنجانده شود.

جعفری راد گفت: سبک زندگی سالم شامل فعالیت بدنی و استعمال نکردن دخانیات در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر است.

برچسب‌ها جراحی قلب تغذیه سالم خوزستان اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جراحی قلب تغذیه سالم خوزستان جراحی قلب تغذیه سالم خوزستان اهواز پیشگیری از بیماری های قلبی بیماری های قلبی عروقی بروز بیماری های قلبی رژیم غذایی اسیدهای چرب جعفری راد ال دی ال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۲۳۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!

سوار شدن آسانسور برای راحتی فوق‌العاده است، اما یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هیچ کمکی به طول عمر شما نمی‌کند بلکه در عوض، محققان دریافته‌اند که انتخاب پله‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی طولانی‌تری داشته باشید.

به طور خاص، بالا رفتن از چند پله در روز، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ را کاهش می‌دهد حتی اگر سابقه مشکلات قلبی داشته باشید.

به گزارش ایسنا، دکتر سوفی پادوک(Sophie Paddock)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه آنگلیا شرقی و بنیاد بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ می‌گوید: اگر هر دو گزینه پله‌ها یا آسانسور را دارید، به سراغ پله‌ها بروید، زیرا این کار به قلب شما کمک می‌کند. حتی فعالیت‌های بدنی کوتاه مدت تأثیرات مفیدی بر سلامتی دارد، و دوره‌های کوتاه بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند یک هدف دست یافتنی برای فعالیت‌های روزانه باشد.

به نقل از اس‌اف، اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده هستند، اما محققان می‌گویند که ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

متأسفانه، مطالعه جدیدی که در مجله ESC Preventive Cardiology ۲۰۲۴ ارائه شده است، خاطرنشان می‌کند که از هر چهار فرد بزرگسال در سراسر جهان، یک نفر از سطوح توصیه شده فعالیت بدنی برخوردار نیست.

در ایالات متحده بزرگسالان باید هر هفته حدود ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط داشته باشند. این حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی سریع در روز برای مدت پنج روز است. همچنین اضافه کردن دو روز فعالیت‌های تقویت عضلانی توصیه می‌شود که در آن همه گروه‌های عضلانی اصلی از جمله پاها، باسن، پشت، شکم، سینه، شانه‌ها و بازوها درگیر شوند.

دکتر پادوک خاطرنشان می‌کند که بالا رفتن از پله‌ها شکلی آسان و قابل دسترس از ورزش است که افراد می‌توانند در هر مکانی انجام دهند از ساختمان آپارتمانی خود گرفته تا پارک‌های شهری. با در نظر گرفتن این موضوع، این مطالعه جدید به بررسی تأثیر بالا رفتن از پله بر طول عمر و سلامت قلب پرداخت.

این گروه ۹ مطالعه قبلی را در مورد بالا رفتن از پله‌ها با بیش از ۴۸۰ هزار شرکت‌کننده‌ جمع‌آوری کردند. این مطالعات مجموعه وسیعی از شرایط را مورد بررسی قرار داد و درمورد تعداد پله‌هایی که شرکت‌کنندگان از آن بالا رفتند یا سرعتی که از آن پله‌ها بالا رفتند، تفاوتی قائل نشد. این ۹ گزارش شامل افراد سالم و همچنین افراد مبتلا به بیماری شریانی محیطی یا سابقه حملات قلبی بود. شرکت کنندگان از ۳۵ تا ۸۴ سال سن داشتند.

به طور کلی، این مطالعه جدید نشان داد که بالا رفتن از پله‌ها با کاهش ۲۴ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی ارتباط دارد. شرکت کنندگان همچنین ۳۹ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار گرفتند.

علاوه بر این، بالا رفتن از پله‌ها به این شرکت‌کنندگان کمک کرد تا از برخی از عوارض عمده بیماری‌های قلبی عروقی، از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته جلوگیری کنند.

بر اساس این نتایج، ما مردم را تشویق می‌کنیم که پله‌نوردی را در زندگی روزمره خود بگنجانند. مطالعه ما نشان داد که هرچه فردی از پله‌ها بیشتر بالا برود، مزایای بیشتری دارد. بنابراین، چه در محل کار، چه در خانه و چه در جای دیگر، از پله‌ها استفاده کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند!
  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟