Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد جزایری ویروس شناس در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از مردم خواست دز سوم واکسن کرونا  را حتما تزریق کنند و افزود: مجامع علمی بین المللی و داخلی همچنان توصیه می کنند که مردم در اسرع وقت دز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی داروی موثری ساخته نشده و تزریق واکسن هم پوشش کاملی ندارد، ویروس به حیات خود ادامه می دهد،  تا زمانی که تمام جمعیت دنیا واکسن خود را دریافت نکنند احتمال بروز واریانت های جدید وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران ادامه داد: در حدود ۲ سالی که از شیوع ویروس کرونا می گذارد جهانیان شاهد چند جهش ویروسی تاثیر گذار بودند که تا کنون اومیکرون فعلا  آخرین جهش است.

جزایری با یادآوری این که سویه جدید اومیکرن در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد ویروس در گردش بیشتر  کشورهای دنیا است به هموطنان توصیه اکید کرد که زمان را به هیچ وجه از دست ندهند و دز یادآور واکسن را تزریق کنند تا دچار عوارض کمتری شوند.

وی ادامه داد: اگر تزریق ۲ دز واکسن کرونا در ایران و  بیشتر کشورها انجام نمی شد، در سویه اومیکرون که سرایت پذیری به مراتب بیشتری از سایر سویه های قبلی دارد، قطعا آمار مرگ و میر بسیار بیشتر بوده است.

این ویروس شناس یادآور شد: بررسی گزارش های کشورهایی که چند مدتی است که درگیر این سویه جدید هستند، نشان می دهد تعداد موارد ابتلا بیشتر شده اما مرگ و میر در حد سویه دلتا نیست.

جزایری اظهار داشت: این موضوع تاثیر واکسن را نشان می دهد و به عبارتی کاهش مرگ و میر و کاهش ابتلا به نوع شدید فقط یک ادعا نیست. نتایج مطالعات بین المللی هم این مورد را تایید می کنند.

آیا تعدد تزریق واکسن کرونا عوارضی به همراه دارد؟

وی با طرح این سوال که آیا تعدد تزریق واکسن کرونا می تواند عوارضی را به همراه دارد، گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که عوارض احتمالی این کار در مقابل فواید فراوان آن، قابل چشم پوشی است.

رییس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران تاکید کرد تاکنون هیچ محقق و پژوهشگری بیان نکرده که واکسن بدون عارضه است، اما عوارض واکسن های ویروسی به قدری ناچیز است که قابل اغماض است.  

جزایری ادامه داد:  به عبارتی وقتی در جمعیت حدود ۸۰ میلیونی تعداد معدودی دچار عوارض می شوند، این تعداد قابل ملاحظه نیست تا دست اندرکاران نظام سلامت را مجاب به استفاده نکردن از این محصول کند.

وی افزود: در مورد سایر واکسن ها و به خصوص در مورد داروها هم این روند حاکم است و در برخی داروها حتی عوارض اندکی که می تواند خطرناک باشد هم مشاهده می شود، اما از مصرف آن دارو جلوگیری نمی شود چراکه فواید این داروها بسیار بیشتر از عوارض آن است، به عبارتی جمعیت آسیب ‌دیده در مقایسه با مزایای داروها اصلا قابل مقایسه نیست.

این ویروس شناس اظهار داشت: ممکن است با بروز سویه های جدید  ضرورت تزریق مجدد واکسن احساس شود.  این موضوع در حال حاضر یک پیش بینی است و به معنی این موضوع نیست که حتما به وقوع  می پیوندد.  اما دست اندرکان حوزه سلامت باید آمادگی کامل برای دوز های بعدی تزریق واکسن را به مردم فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، محققان آفریقای جنوبی آذرماه گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان جهانی بهداشت، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است. در حال حاضر این اومیکرون در بسیاری از کشورها  از جمله در آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسکاتلند، دانمارک ، استرالیا، هنگ کنگ، کانادا، اتریش، ایتالیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، سوئد، اسپانیا، آمریکا و آلمان تایید شده است.

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اومیکرون مشخص شده است که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه ای بوده که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن شده و باعث عفونت می‌شود.

جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اومیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در اومیکرون به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

متخصصان ژاپنی به تازگی در یک مطالعه گزارش کردند که سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون از ثبات محیطی بالاتری نسبت به سویه های قبلی برخوردار است.

آنها در این مطالعه پایداری ویروس کرونا و سویه های آن را روی سطوح پلاستیکی و پوست انسان ارزیابی کردند. پس از قرار دادن ویروس روی سطح پلاستیک و پوست، بقای ویروس در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این مطالعه روی سطح پلاستیک، زمان بقای سویه ووهان، آلفا، بتا، گاما، دلتا و اومیکرون به ترتیب ۵۶، ۱۹۱.۳، ۱۵۶.۶، ۵۹.۳، ۱۱۴ و ۱۹۳.۵ ساعت است.

برچسب‌ها کرونا اومیکرون واکسن پروندهٔ خبری اومیکرون ؛ سویه تازه کرونا هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا اومیکرون واکسن کرونا اومیکرون واکسن تزریق واکسن ویروس کرونا واکسن کرونا جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۶۰۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی آقاجان زاده با اشاره به ضرورت انجام واکسیناسیون برای حجاج اظهار کرد: متقاضیان حج تمتع امسال استان آذربایجان شرقی طبق نوبت اعلام شده از امروز تا شانزدهم اردیبهشت ماه فرصت دارند برای انجام واکسیناسیون  به مراکز تعیین شده مراجعه کنند.

وی افزود: هر فرد متقاضی سفر به حج تمتع باید پانزده روز قبل از اعزام واکسن مننژیت را به منظور ایمن سازی در مقابل این بیماری دریافت کرده باشد.

آقاجان زاده در خصوص تزریق واکسن مننژیت برای متقاضیان توضیح داد: تزریق این واکسن برای افرادی که در ۲ سال گذشته آن را دریافت نکردند الزامی است.

معاون بهداشت و درمان هلال احمر استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در تبریز حدود چهار هزار نفر شامل متقاضیان اعزام، عوامل کاروان‌ها و عوامل آشپزخانه واکسینه می‌شوند خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت زمانی برای تزریق واکسن حجاج ظرفیت پذیرش و انجام واکسیناسیون زائران غیر آذربایجان شرقی را نیز در تبریز با توجه به موقعیت مسافرپذیری این شهر داریم.

وی همچنین به آمار زائران حج تمتع امسال استان اشاره کرد و گفت: شمار متقاضیان حج تمتع امسال آذربایجان شرقی سه هزار و ۹۵۱ نفر است که در قالب ۲۸ کاروان به این سفر معنوی اعزام خواهند شد که پانزده کاروان از این تعداد متعلق به زائران تبریزی است.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد