Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین- آوا فلاح؛ آزادسازی واردات خودرو پس از اینکه دو بار توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان رد شد، این بار کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ آن را از مصوبات خود خارج کرد. هرچند که برخی نمایندگان می گویند مصوبه ممنوعیت واردات خودرو تا خرداد ۱۴۰۱ اعتبار دارد و پس از آن ممنوعیت خود به خود ملغی می شود و تصمیم جدید برای آن بستگی به شرایط ارزی دولت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال فعالان بازار خودرو می گویند خارج شدن مصوبه آزادسازی واردات خودرو از دستور کار کمیسیون تلفیق تاثیر منفی بر بازار دارد و به ویژه قیمت خودروهای مونتاژی چینی را متاثر می کند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو درباره تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر بازار خودرو به اقتصاد آنلاین می گوید: واردات خودرو چه آزاد شود و چه نشود قیمت خودرو متناسب با تورم سال آینده رشد خواهد کرد. یعنی اگرواردات هم آزاد شود باید منتظر تورم بر روی قیمت کالا ها بود. به ویژه محصولاتی که منشا تولید داخلی  دارند و با افزایش بهای مواد اولیه، قیمت تمام شده آنها اجزا به اجزا تحت تاثیر تورم است.

زاوه در ادامه خاطرنشان کرد: با ادامه وضعیت فعلی من تصور می کنم که تورم در سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۴۵ درصد خواهد بود. یعنی اگر قیمت تمام شده خودرو ۲۰۶ تیپ پنج در حال حاضر ۳۱۰ میلیون تومان باشد، در بهمن ماه سال آینده بعید نیست که بهای آن به کانال قیمت جدید هم برسد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: اگر دولت نرخ ارز را سرکوب نکند خودروهایی که  ساخت داخل هستند، افزایش قیمت خواهند داشت اما قیمت خودروی وارداتی افزایش پیدا نمی کند و فاصله کمتر می شود و البته تصمیم دوباره برای آزادسازی واردات خودرو منوط به این است که دولت ارز داشته باشد یا خیر؟ اما باید تاکید کنم که به طور کلی تورم را نمی توان با واردات مدیریت کرد.

زاوه درباره قیمت گزاف خودروهای وارداتی در ایران هم توضیح می دهد: صرف نظر از قیمت دلار و سقوط ارزش ریال و همچنین ممنوعیت واردات خودرو مشکل قیمت این خودروها در بازار این است که وقتی این خودرو ها خریداری می شود به عنوان مثال در چین پول آن پرداخت می شود اما خودرو 8 ماه بعد وارد می شود و 4 ماه بعد به دست فروشندگان می رسد و قیمت تمام شده آن در بازار ایران گزاف می شود.

رشد قیمت مرغ بیشتر از پراید است!

این کارشناس صنعت خودرو همچنین با اشاره به تاثیر دخالت دولت در بازارها و افزایش قیمت انواع کالا می گوید: هرجا که دولت بیشتر دخالت کرده، رشد قیمت بیشتر بوده است. به عنوان مثال در بازار مرغ با وجود پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی رشد قیمت این کالا از خودرو که ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرفته، بیشتر بوده است.

او ادامه می دهد: مرغ در سال ۹۷ که از برجام خارج شدیم کیلویی ۲۷۰۰ تومان بود و امروز ۳۷ هزار تومان است یعنی ۱۲ برابر شده است. پراید در این سال ۲۰ میلیون تومان بود و اگر قرار بود پا به پای مرغ افزایش قیمت داشته باشد قیمت آن باید به حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان می رسید.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا نخریدن خودرو باعث کاهش قیمت آن می شود، هم توضیح می دهد: این طرز فکر که با نخریدن تورم از بین می رود کاملا اشتباه است و  تعویق در تقاضا منجر به کنترل تورم نمی شود چون در ایران تقاضا علت تورم نیست. علت تورم در ایران بی انضباطی مالی دولت است و در حال حاضر قیمت مرغ بیشتر از قیمت خودرو افزایش داشته است.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد خودرو قیمت خودرو واردات خودرو پژو 206 بازار خودرو واردات خودرو خارجی اخبار مرتبط مجلس از خواسته‌ های خود عقب نشینی کرد / آیا واردات خودرو واقعا آزاد شد؟ آخرین اخبار درباره واردات خودرو پرطرفدارترین مدل پژو در بازار چند؟ (بهمن ۱۴۰۰) کدام خودروها ارزان شدند؟ قیمت پژو ۲۰۶ (۳آذرماه) شرایط ایران خودرو برای پیش فروش۲۰۶ +جزییات ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ آخرین خبر ها تاثیر ممنوعیت دوباره واردات خودرو بر قیمت خودرو/ پیش بینی ۴۰۰ میلیونی برای قیمت پژو ۲۰۶ آخرین تغییر قیمت انواع محصولات سبزی و صیفی در بازار مذاکرات وین در لحظات حساس قیمت جدید ترازو دیجیتال + جدول خبر جدید از کاهش قیمت سیب زمینی بالاخره یارانه ۲۲بهمن چه شد؟ وزیر کار پاسخ می‌دهد قیمت مرغ قطعه بندی اعلام شد یارانه ای که اشتباه واریز شد! پیش بینی قیمت طلا و سکه ۲۷بهمن/ طلا و سکه ارزان شد قیمت وام مسکن رکورد جدید شکست / علت سیل تقاضا برای وام مسکن چیست؟ بحران موشکی کوبا تکرار خواهد شد؟ مشکلی در تامین داروهای عمومی نداریم بانک ها باید اعطای تسهیلات خرد را تسهیل کنند خوردن صبحانه به لاغری کمک می کند همه باید نسبت به دریافت دوز سوم واکسن کرونا توجه داشته باشند ۵۰۰ هزار پورت فیبرنوری پرسرعت راه اندازی شد عواقب استخراج آب های ژرف سیستان و بلوچستان؛ دستبرد به آینده راهنمای خرید گوشی با ۵ میلیون (جدول) دعوا بالا گرفت؛ تهدید به شکایت استقلال از ذوب آهن رییسی پنجشنبه به قطر می رود مرگ ناگهانی صدها پرنده در آسمان مکزیک ​چین: آمریکا برای توافق در وین گام های بیشتری بردارد در پی عضویت در ناتو هستیم پیش بینی قیمت دلار برای ۲۷بهمن / دلار در کانال ۲۷هزارتومان ماندگار می شود؟ انتقاد چین از آمریکا در مذاکرات برجام قیمت جدید خودروهای کیا + جدول قیمت کامل (۲۵ بهمن ۱۴۰۰) برای یک ماه آینده ۵۰ قلم دارو کمبود داریم جلسه شورای امنیت بر سر بحران اوکراین به پنج شنبه موکول شد سهام عدالت مستقیم با غیرمستقیم چه فرقی دارد؟ محبوب ترین‌ گوشی چند؟ (جدول) سفر اردوغان به امارات پس از ۱۰ سال بوسه بر دست پدر میتسوبیشی چقدر ارزان شد؟ + جدول قیمت کامل (۲۵ بهمن ۱۴۰۰) پیشنهاد طب سنتی برای درمان صرع تصاویری از جدیدترین خودروی آئودی کرونا بار دیگر ظرفیت اکران در سالن های سینمایی را «نصف» کرد! صدور مجوز فقط از درگاه ملی مجوزهای کشور برای درمان علائم طولانی مدت کرونا چه کار کنیم؟ مضرات لاک ناخن برای اعضای داخلی بدن ۳ شب سفر به سرزمین هگمتانه، چقدر هزینه دارد؟ + جدول رشد فروش خودروهای برقی از ۱۰۰ درصد گذشت قیمت خودروهای هن تنگ + جدول قیمت کامل (۲۵ بهمن ۱۴۰۰) درخشش غیرمنتظره خودروسازان ترکیه روسیه، دونتسک و لوهانسک را به عنوان جمهوری به رسمیت شناخت انتشار مجدد فایل صوتی در راستای ترمیم زخم های استکبار است علت تنگی نفس در هنگام خواب چیست؟ ارسال اطلاعات حجاج برجسته به سعودی ها جزییات واگذاری زمین رایگان به خانواده های عیالوار نتایج نهایی آزمون استخدامی فرزندان شهدا و جانبازان امروز اعلام می شود مستاجران محمودیه تهران چقدر اجاره می دهند؟ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خودرو قیمت خودرو واردات خودرو پژو 206 بازار خودرو واردات خودرو خارجی کارشناس صنعت خودرو واردات خودرو قیمت خودرو بهمن ۱۴۰۰ پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۷۴۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید

در شرایطی شاهد تخصیص حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار ارز به شرکت های خودروساز مونتاژی هستیم، که مشخصا این شرکت ها نتوانستند از التهاب بازار خودرو در برهه ی فعلی بکاهند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اخیرا گمرک ایران لیست 100 وارد کننده ی نخست به لحاظ ارزش دلاری در سال 1402 را منتشر کرد. نکته ی قابل توجهی که در این لیست و در بین شرکت هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده اند به چشم می خورد، نقش پر رنگ شرکت های خودرو ساز مونتاژی است.

همانطور که پیوست شماره 2 گمرک مشخص است، اکثر خودروسازان مونتاژی، در لیست بیشترین دریافت کنندگان ارز در سال 1402 قرار دارند. به عنوان مثال در سال 1402 صنایع خودروسازی مدیران حدود 1 میلیارد دلار، کرمان موتور حدود 750 میلیون دلار، کوروش موتور آریا حدود 635 میلیون دلار و بهمن موتور حدود 400 میلیون دلار ارز دریافت کرده اند.

واردات 8.4 میلیارد دلاری قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال 1402

لازم به ذکر است محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران درباره حجم واردات قطعات خودرو و موتور سیکلت در سال گذشته عنوان داشت: در سال 1402 به میزان 8 میلیارد و 380 میلیون دلار اجزاء و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور گردید.

همچنین رضوانی‌فر اضافه کرد: این میزان واردات قطعات خودرو و موتورسیکلت در سال 1402 به لحاظ ارزش 32.69 درصد نسبت به مدت مشابه سال ماقبل رشد داشته است. در خصوص عمده‌ترین شرکت‌های واردکننده اجزاء و قطعات خودرو در سال 1402 بیان کرد: صنایع خودروسازی مدیران با 13 درصد، کرمان موتور با 9.65 درصد و کوروش موتور آریا با 5.35 درصد از ارزش کل واردات اجزاء و قطعات خودرو، بیشترین میزان را به خود اختصاص دادند.

چرا با تخصیص میلیاردها دلار به شرکت های مونتاژ کار همچنان بازار خودرو ملتهب است؟

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با توجه به سهم بخش خودرو در سبد ارزی کشور، که سهم بسیار قابل توجهی است چرا همچنان چالش خودرو در اقتصاد ایران حل نشده است؟ گفتنی است دیگر نکته ای که باید به آن اشاره کرد، عدم ایجاد اشتغال برای جمعیت قابل توجهی توسط شرکت های مونتاژ کار با توجه به تخصیص ارز 3-4 میلیارد دلاری به آن ها است.

همچنین دیگر نکته ای که برخی از کارشناسان مطرح می کنند این است که آیا این امکان وجود نداشت تا بخشی از ارز های تخصیص داده شده به شرکت های مونتاژ کار صرف واردات خود رو شود؟ چرا که با این میزان ارزی که به این شرکت ها تخصیص داده شده است، می توان تعداد قابل توجهی خودروی با کیفیت وارد کشور کرد که یقینا می تواند از التهابات بازار خودرو بکاهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • شوآف «خودرو‌های برقی» در ایران
  • پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه امامی به کانال ۴۱ میلیونی صعود کرد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه/ پیش‌بینی قیمت‌های فردا
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سکه بهار ۳۸ میلیونی شد
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید