Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@02:21:14 GMT

چگونه با افکار عمومی مواجهه و از آن پاسداری کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۲۸۹۶۹

چگونه با افکار عمومی مواجهه و از آن پاسداری کنیم؟

در ادامه یادداشت سوم اسفند روزنامه همشهری به قلم سپهر خلجی کارشناس رسانه می‌خوانیم: چرا در موضوعات مختلف، افکار عمومی جامعه به‌راحتی زیر ضربه قرار می‌گیرد؟ و چرا جریان رقیب می‌تواند با کمترین امکان، جریان‌سازی کرده و وارونگی افکار عمومی ایجاد کند. از کدام نقاط آسیب می‌بینیم؟ چرا هر رخدادی ولو به ظاهر ساده و کم اهمیت بی‌درنگ به مسئله‌ای برای افکار عمومی تبدیل می‌شود؟ حتماً در پیرامون خود با موارد متعددی از این موضوعات مواجه شده‌اید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از برخورد فلان مأمور سدمعبر با یک دستفروش در گوشه‌ای از یک شهرستان تا درز اسنادی از یک مقام مسئول.


به چند نکته مهم توجه کنید!
در بسیاری از رویدادها که با واکنش افکار عمومی مواجه می‌شود در خوش‌بینانه‌ترین حالت و در مقام چاره‌جویی، به‌دنبال یافتن راهی برای مقابله با افکار و حل فوری مسئله هستیم تا به این شیوه بتوانیم موج ایجاد شده را خنثی کرده و از کار بیندازیم بدون اینکه به «بسترها» و «عوامل مداخله‌کننده» در بروز پدیده توجه داشته و در رفع و اصلاح آن بکوشیم. به‌عبارتی در مقام چاره‌جویی همیشه با رجوع به مرحله آخر، دنبال راهکار می‌گردیم غافل از اینکه افکار عمومی خاصیت فرایندی دارد و در نخستین گام باید علل و زمینه‌های حساسیت افکار عمومی را مدنظر قرار داد در غیراین صورت حتی اگر بتوانیم به ظاهر بر یک بحران غلبه کنیم اما چون به زمینه‌ها و عوامل دخالت‌کننده توجه نکرده‌ایم افکار عمومی با یک رویداد جدید، مجدداً دچار امواج  و التهاب خواهد شد.

علاوه بر ضرورت توجه به فرایندها در مواجهه با افکار عمومی باید توجه داشت افکار عمومی موجودی است که «حیات» دارد و «تغذیه» می‌شود. حیات دارد چون حرکت می‌کند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر جریان می‌یابد، فراز و فرود پیدا می‌کند. از طرف دیگر به‌صورت مداوم تغذیه می‌شود، یعنی ورودی دارد. ورودی‌ها هستند که افکار عمومی را به حرکت وامی‌دارند. پس علاوه بر زمینه‌ها و عوامل مداخله‌گر باید به ورودی‌های افکار عمومی توجه کرد. این بخش عمدتاً مربوط به حوزه رسانه است یعنی رسانه(اعم از دیداری و شنیداری و شبکه‌های اجتماعی و...) رکن اصلی تأمین ورودی‌های افکار عمومی را تشکیل می‌دهند.


 چه باید کرد؟

به بخش اول برمی‌گردم؛ زمینه‌ها و عوامل‌مداخله‌گر. در بررسی‌های علمی در حوزه افکار عمومی نارسایی‌های موجود در ساختار رسانه و اطلاع‌رسانی، حافظه اجتماعی مخاطبان و برداشت‌های ذهنی و تجربه آنان از عملکردهای گذشته، برآوردهای اشتباه مدیران از جامعه، عدم‌رسایی و روایی پیام، شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی و حضور پرقدرت جریان رقیب در فضای رسانه ازجمله زمینه‌های بروز پدیده وارونگی افکار عمومی است و در کنار آن کم‌توجهی به ظرفیت‌های اقناعی پیام، نقش عواطف و احساسات مخاطبان، نقش رابطه نهادهای اجرایی با مردم و کم‌توجهی به قدرت تشخیص افکار عمومی در رویدادهای مختلف از عوامل مداخله‌کننده در وارونگی افکار عمومی جامعه است. تا زمانی که اولویت و تمرکز به جای اصلاح و ترمیم زمینه‌ها و عوامل دخالت‌کننده در تحریک افکارعمومی(علت‌ها) بر چگونگی حل فوری مسائل پیش آمده(معلول‌ها) باشد، نخواهیم توانست به شرایط عادی برگردیم.

در عین حال باید توجه کنیم که افکار عمومی پدیده‌ای است واکنشی. یعنی ابتدا حالت کنشی ندارد بلکه پدیده‌ای است تبعی و از جنس واکنش که تحت‌تأثیر رویدادها و ورودی‌ها به اشکال مختلف بروز عینی می‌یابد.
در این شرایط چگونه باید با افکار عمومی مواجهه و از آن پاسداری کنیم؟ گام اول؛ توجه و تمرکز بر زمینه‌ها و عوامل مداخله‌گر و گام بعدی؛ اصلاح و تمرکز بر ورودی‌ها است.

منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه افکار عمومی مشارکت های مردمی جامعه شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رسانه افکار عمومی مشارکت های مردمی رسانه افکار عمومی مشارکت های مردمی جامعه شناسی زمینه ها و عوامل عوامل مداخله افکار عمومی ورودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۲۸۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، خبرگزاری رویترز نوشت: دانشجویان فرانسوی در حالی که شعار حمایت از فلسطینی‌ها را سر داده بودند، پرچم‌های فلسطین را در پنجره‌ها و ورودی ساختمان این دانشگاه به اهتزاز درآوردند.

تعدادی از دانشجویان چفیه‌هایی به رنگ سیاه و سفید که به نماد ابراز همبستگی با غزه تبدیل شده است، بر سر داشتند.

رویترز به نقل از یک دانشجوی ۲۲ ساله در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات حقوق بشر و انسانی دانشگاه سیانس پو نوشت: وقتی که ما اتفاقاتی را که در آمریکا و اکنون در استرالیا رخ می دهند، مشاهده می کنیم واقعا امیدواریم که این اتفاقات در فرانسه نیز رخ دهند. جهان آکادمیک باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

دانشجویان فرانسوی از دانشگاه علوم سیاسی پاریس خواستند جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کنند.

یک دانشجوی ۲۰ ساله دیگر نیز که در مقطع کارشناسی رشته مدیریت دولتی در این دانشگاه تحصیل می کند، گفت: بسیار خرسند هستیم که دانشجویان در دانشگاه های بیشتری بسیج می شوند.

این معترض فرانسوی گفت: امیدواریم این اعتراضات به همه دانشگاه ها و خارج از آن گسترش یابد... ما تا وقتی که نسل‌کشی غزه پایان نیافته تسلیم نمی شویم.

رویترز نوشت دانشگاه سیانس پو به درخواست این رسانه برای اظهارنظر پاسخی نداده است.

برخی از رسانه های فرانسوی گزارش دادند: چهارشنبه شب، پلیس فرانسه گروهی از دانشجویان را که مقابل این دانشگاه را مسدود کرده بودند، متفرق کرد. سیاستمداران چپ‌گرا، این اقدام دانشجویان را محکوم کردند.

دور تازه درگیری بین پلیس و دانشجویان بر سر جنگ غزه روز پنجشبه در دانشگاه های آمریکا در گرفت و ابهاماتی را درباره شیوه برخورد با دانشجویان با توسل به قوه قهریه به منظور سرکوب دانشجویان برانگیخت.

اعتراضات دانشجویی در آمریکا از زمان بازداشت های گسترده در دانشگاه کلمبیا در هفته گذشته شدت گرفته است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آگاهی افکار عمومی و حقایقی که جنگ غزه برای دنیا آشکار کرد
  • هشدار جدی درباره نقشه جدید نفوذی‌ها در ایران
  • چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟
  • باید از غول‌های رسانه جلوتر باشیم
  • هشدار جدی روزنامه جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • هشدار جدی جمهوری اسلامی درباره نقشه جدید نفوذی ها در ایران
  • دانشجویان فرانسوی ورودی دانشگاه «سیانس پو» پاریس را مسدود کردند+ عکس
  • امام جمعه اهواز به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی اسرائیل را از بین برد/ معلم تراز انقلاب اسلامی محور تحول است
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند