Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:47:24 GMT

نقش محققان شیمی در رشد علمی ایران بسیار پررنگ است

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۴۸۶۵۸۴

نقش محققان شیمی در رشد علمی ایران بسیار پررنگ است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل، صبح امروز در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی انجمن شیمی ایران گفت: در تاریخ معاصر می‌بینیم که در سال ۱۳۶۵ اساتید رشته شیمی دانشگاه شیراز اولین دوره دکترای تخصصی را در کشور راه اندازی کردند و راه اندازی رشته‌های دکترای تخصصی در کشور به تاسی از دانشگاه شیراز در سایر دانشگاه‌ها نیز ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۶ هزار سند علمی از دانشمندان ایرانی در پایگاه استنادی اسکو پوس نمایه شده است، گفت: دانشمندان و محققان شیمی نقش بسیار پررنگی در جایگاه علمی ایران در دنیا دارند.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان و محققان رشته‌های مرتبط با علم و مواد شیمیایی و رشته‌های فنی مهندسی نقش مهمی در ارتقا تولیدات علمی ایران در دنیا دارند گفت: در قرن حاضر نیز انتظار می‌رود که دانشمندان رشته‌های شیمی در سطح جهانی و ملی خط‌شکن و مرز شکن باشند و به قله‌های رفیع دانش نزدیک شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در رشته شیمی دانشجویان با نحوه به چالش کشیدن چالش‌های علمی و مسائل دشوار روبه‌رو می‌شوند گفت: در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و در مراحل نگارش پایان‌نامه و رساله دکترا باید به دانشجویان، مهارت پژوهش آموزش محور یاد بدهیم و بیاموزیم که چگونه تحقیق کنند و هدف اصلی در پایان این مقاطع، آموزش روش تحقیق کردن و مواجهه با مسائل جدید است.

وزیر علوم تاکید کرد: امروز با شبکه جهانی علم در دنیا روبرو هستیم و ما هم تلاش می‌کنیم در اقیانوس علم دنیا مشارکت کنیم؛ هم دستاوردهای خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و هم از دستاوردهای دیگران استفاده کنیم و روشن است که علمی که حصار به دور خود تنیده باشد برای هیچ‌کس فایده‌ای نخواهد داشت.

وزیر علوم با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۲ به عنوان سال جهانی علوم پایه نامگذاری شده است، گفت: در بیشتر رشته‌های علوم پایه، ایران جایگاه بالایی دارد برای مثال در رشته‌های شیمی و ریاضی در دنیا رتبه ۱۲، در رشته فیزیک ۱۴ زمین‌شناسی ۱۶ و زیست‌شناسی ۱۳ دنیا را داریم که بسیار قابل تحسین و ارزنده است.

وی ابراز امیدواری کرد: ترتیبی در کشور اتخاذ شود که علاقمندان به رشته‌های علوم پایه ادامه تحصیل خود را در همان رشته‌های خود داشته باشند و به دلیل علاقه به بازار کار از رشته اصلی خود خارج نشوند.

زلفی گل در پایان از برگزار کنندگان بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی ایران از جمله کمیته شیمی آلی انجمن شیمی و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران قدردانی کرد.

گفتنی است بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی انجمن شیمی ایران از تاریخ ده الی ۱۲ اسفند به همت پژوهشکده فناوری‌های نوین پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و با همکاری انجمن شیمی ایران به صورت مجازی-حضوری توسط پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار می‌شود.

کد خبر 5436277 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجمن شیمی ایران وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی سازمان سنجش دانشگاه تهران سازمان امور دانشجویان آزمون دستیاری اوکراین آزمون دکتری تخصصی دانشجویان ایرانی خارج از کشور مرکز سنجش آموزش پزشکی دوره های فراگیر ارشد عبدالرسول پورعباس دانشگاه پیام نور آموزش مهارتی انجمن شیمی شیمی ایران شیمی آلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۴۸۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وجدان بیدار دانشجویان دنیا را در دفاع از مظلوم می‌ستایم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، محمدعلی زلفی گل در بدو ورود به یاسوج در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه افزود: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع می‌کنند می‌ستایم از همه دانشگاهیان می‌خواهم در مقابل نسل‌کشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند. وی گفت: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار می‌شود، موضع‌گیری خواهد کرد و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم جدی‌تری در این خصوص خواهند گرفت. وزیر علوم اضافه کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کار‌های مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم. زلفی گل افزود: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌کند نیاز به شرکت در فراخوان‌های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند. وی ادامه داد: با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه‌های کنکور بورسیه می‌شوند بخصوص المپیادی‌ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشته‌های مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می‌شوند. وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است. زلفی گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه‌های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند. وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحد‌های صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می‌دهد. وزیرعلوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دوبار کنکور برگزار می‌شود الحمدالله روز‌های پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور سالم و با امنیت کامل بودیم. زلفی گل افزود: در یک منطقه‌ای که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند. وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیات مرتبط خود معرفی می‌شوند.

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • علم گرفتار سانسور و تبعیض رسانه‌ای/ وقتی اسمی از دانشمندان آسیایی و آفریقایی به میان نمی‌آید
  • واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
  • تحصن دانشجویان آمریکا علیه اسرادیل دنیا را بیدارتر می‌کند/ حالا معادلات یورش به غزه تغییر خواهد کرد/کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد
  • وجدان بیدار دانشجویان دنیا را در دفاع از مظلوم می‌ستایم
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد
  • گزارش تصویری| کنکور رشته علوم تجربی سال ۱۴۰۳
  • حضور پررنگ چری در نمایشگاه خودرو پکن (فیلم)