Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های مغفول مانده در بودجه ۱۴۰۱، حوزه مسکن است، گفت: در لایحه بودجه۱۴۰۱به زمینه‌های لازم برای رشد صنعت ساخت‌وساز توجه نشده است. این در حالی است که شخص آقای رییس جمهور، همواره در خصوص ضرورت توجه اعتباری و اجرایی به حوزه مسکن تاکید داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نوعی ناهماهنگی میان بدنه دولت و رییس‌جمهوری در حوزه مسکن مشاهده می‌شود.

حسین زهی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۱، سهم کلی اعتبارات امور مسکن، عمران شهری و روستایی از کل امور دهگانه نسبت به امسال با کاهش چشمگیر مواجه و به ۳۷ صدم درصد (0/37 %) در مقایسه با ۶۷ صدم درصد (0/67 %) سال ۱۴۰۰ رسیده است.

 او افزود: در مجموع، اعتبارات حوزه مسکن در سال ۱۴۰۱، نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۰، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که با احتساب تورم بالای موجود در جامعه بیانگر، کاهش اعتبارات بخش مسکن در بودجه است. 

نماینده مردم خاش در مجلس گفت: ضمن اینکه اگر افزایشی نیز در ردیف‌های مرتبط با حوزه مسکن مشاهده می‌شود، تنها در اعتبارات هزینه‌ای لحاظ شده که صرف جبران حقوق و دستمزدهای کارکنان، مدیران و...خواهد شد. این کاهش اعتبارات در حوزه مسکن در شرایطی ایجاد شده که مردم با مشکلات عدیده‌ای در حوزه مسکن اجاره‌ای و خرید مسکن روبه رو هستند.

این نماینده یادآور شد: این اعداد و ارقام بیانگر آن است که وضعیت صنعت ساخت‌وساز در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال قبل، نه تنها با رشد قابل توجهی روبه رو نیست، بلکه احتمالا با رکود نیز مواجه خواهد شد. این وضعیت بر خلاف وعده هایی است که دولت برای رونق ساخت‌وساز و بهبود وضعیت مسکن محرومان داده است.

حسین زهی با اشاره به نقش مسکن در اشتغالزایی و رشد اقتصادی به اقتصادآنلاین گفت: رونق بخش ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین پیشران‌های اقتصادی است که بیش از ۲۵۰ حوزه صنعتی و تولیدی دیگر را به تحرک وادار می‌سازد. اما علی رغم این ظرفیت قابل توجه و نیاز مردم به بهره‌مندی از مسکن مناسب، هنوز عملکرد مناسبی از سوی دولت در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

او ادامه داد: این در حالی است که دولت در بدو تشکیل، وعده ساخت ۱میلیون مسکن در هر سال و ۴میلیون مسکن در ۴سال را ارائه کرده، اما امروز که در هفته‌های پایانی سال قرار داریم، نه تنها روند ساخت‌وسازها آغاز نشده، بلکه حتی روند ثبت نام‌ها در پروژه نهضت ملی مسکن نیز به درستی ساماندهی نشده است.

در دیدار نمایندگان با وزیر راه و شهرسازی چه گذشت؟

نماینده خاش در مجلس گفت: بر این اساس، اعضای کمیسیون عمران مجلس در نشست روز چهارشنبه با وزیر راه و شهرسازی، تلاش کردند تصویری از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در خصوص ساخت مسکن ملی، وام‌های مسکن، اعتبارات حوزه مسکن در بودجه و...به‌دست آورند. 

حسین زهی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا دولت می‌تواند وعده ساخت ۴میلیون مسکن در ۴سال را محقق سازد؟گفت: در بودجه ۱۴۰۱، دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند که زمین‌های لازم برای ساخت ۴میلیون مسکن را تا پایان سال فراهم سازند. بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی تا به امروز زمین‌های لازم برای ساخت ۲میلیون مسکن فراهم شده است. 

او گفت: همچنین بر اساس بودجه دولت تا پایان سال آینده، باید ساخت بیش از ۶۰۰هزار واحد مسکونی را به اتمام برساند.ضمن اینکه ۵هزار میلیارد تومان نیز برای ساخت مسکن ویژه محرومان از محل دارایی‌های غیر منقول وزارت راه و شهرسازی و منابع صندوق عدالت و پیشرفت در بودجه پیش‌بینی شده است.

نایب رییس کمیسیون عمران گفت: مجلس تلاش خواهد کرد از طریق اعمال نظارت‌های قانونی، سرعت اجرای پروژه‌های مرتبط با مسکن را افزایش دهد تا از طریق توازن بخشیدن در روند عرضه و تقاضا، بازار مسکن کشور از وضعیت رکود خارج شده و با ثبات بیشتری همراه شود.

اسماعیل زهی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای مشارکت شرکت‌های چینی در طرح‌های نهضت ملی مسکن وجود دارد؟گفت: بر اساس اعلام قاسمی، این پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی داخلی به سرانجام می‌رسد و برنامه‌ای برای مشارکت شرکت‌های چینی وجود ندارد. 

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قیمت مسکن بازار مسکن مسکن دولتی مسکن ملی مهدی بیک قیمت مسکن 1401 حوزه مسکن ساخت وساز بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۰۳۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد

نشست بررسی مسائل و مشکلات شهر صدرا به دستور دکتر ایمانیه استاندار فارس با ریاست دکتر شیبانی فرماندار شهرستان شیراز و با محوریت شرکت عمران شهر جدید صدرا در فرمانداری شهرستان شیراز برگزار شد.

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید صدرا در این نشست گفت: شهر جدید صدرا هم اکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که با اتمام ۲۰ هزار واحد نهصت ملی مسکن که در حال ساخت هست پیش بینی می‌شود جمعیت این شهر به افق چهارصد هزار نفر برسد.

پوربهی افزود: هر چند تلاش‌های جهادی فراوانی در یک و نیم سال گذشته برای حل مشکلات شهر صدرا شده، اما این شهر همچنان در بخش‌های مختلف شاهد چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای است که حل آنها مستلزم یک تلاش جهادی و هم افزایی همگانی است.

او ادامه داد: عمده مشکلات امروز شهر صدرا در بخش‌های درمان و بهداشت، آموزش و پرورش، ورزش است.

مدیر عامل شرکت عمران صدرا ادامه داد: هم اکنون ۲۲ هزار دانش آموز در شهر صدرا مشغول به تحصیل هستند که ۹ هزار نفر از این دانش آموزان به دلیل کمبود مدرسه اجبارا در مدارس شهر شیراز مشغول تحصیل می‌شوند.

پوربهی بیان کرد: هر چند شرکت عمران صدرا در این سال‌ها در جهت توسعه فضا‌های آموزشی گام‌های موثری برداشته است به طوری که چندین مدرسه در حال ساخت را در برنامه داریم، اما همچنان این شهر با کمبود هفده مدرسه رو به رو است.

او افزود: عقب ماندگی‌هایی در شهر صدرا در حوزه درمان و بهداشت و ورزش هم وجود دارد که با برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال با حمایت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ورزش و جوانان فارس بخش زیادی از آنها برطرف خواهد شد.

مدیر عامل شرکت عمران با بیان اینکه ۲۲ اداره در شهر صدرا مستقر هستند، افزود: این شرکت امادگی این را دارد برای استقرار ادارات دولتی و توسعه اماکن ورزشی، آموزشی، بهداشتی زمین و زیر ساخت‌های لازم را مهیا کند.

پوربهی گفت: در یک و نیم سال گذشته تلاش شده است با برنامه ریزی‌های مدون و دریافت برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت از ادارات مختلف در شهر صدرا گامی موثر در جهت برداشتن مشکلات برداریم، برنامه ریزی مدونی که برای نخستین بار در تاریخ شهر صدرا انجام شده‌است. 

مدیر عامل شرکت عمران صدرا به مشکلات جاده ۱۰ و نیم کیلومتری قره پیری اشاره کرد و افزود: کار اجرایی این جاده به عهده شرکت عمران صدرا است. حدود شش و نیم کیلومتر این جاده که در حریم شهر صدرا قرار دارد، اماده اسفالت است، اما مابقی که در حوزه شهر شیراز قرار دارد کار تملک آن که وظیفه شهرداری شیراز است، انجام نشده و مهمترین مانع پیشرفت این پروژه همین موضوع است، گویی اتمام این جاده که می‌تواند برای شهروندان شیرازی هم حائز اهمیت باشد در اولویت شهرداری شیراز قرار ندارد.

او ادامه داد: امروز برای رفع مشکلات شهر صدرا بیش از ۸ همت اعتبار نیاز است که این مبلغ اعتبار ۳۶ سال شرکت عمران صدرا و شهرداری شهر صدرا است، اما اگر یک تلاش همگانی در سطح استان و شهر صدرا قرار انجام شود قطعا حل مشکلات در کمترین زمان ممکن شدنی است.

در این جلسه مصوب شد از سهم سه درصد که شهرداری به آموزش و پرورش استان واریز می‌کند این اعتبار مستقیما صرف ساخت و توسعه اماکن اموزشی شهر صدرا شود و در این حوزه تهاتر شود.

 همچنین قرار شد از ظرفیت خیرین و همایش خیرین که قرار است در ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ماه در شهر صدرا برگزار شود، در جهت حل مشکلات آموزشی شهر صدرا استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • ساخت یک شهرک جدید؛ تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت!
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • اختصاص ۱۵ همت برای ۲۶ پروژه‌ پیشران معاونت علمی
  • ساخت ربات چینی با سرعت و دقت انسانی
  • توسعه صدرا با هم افزایی مدیران شتاب می‌گیرد
  • (تصاویر) شاسی‌بلند چینی بازار ایران به بریتانیا می‌رود
  • خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
  • کاربرد انواع سنگ های مختلف
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری