Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@01:55:38 GMT

دانشجویان خارجی نقش موثری در ترویج زبان فارسی دارند

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۶۲۳۹

دانشجویان خارجی نقش موثری در ترویج زبان فارسی دارند

حسین سالار آملی روز شنبه در آیین گشایش شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر حداقل ۲۰ هزار دانشجوی ایرانی نیز در دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحصیل هستند که فرصت مغتنمی برای ترویج زبان و ادبیات فارسی در دنیا است.

وی افزود: ادبیات فارسی گنجینه تمدن ایرانی است که باید بیش از گذشته در زمینه ترویج آن در داخل و سطح بین‌الملل تلاش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی یادآور شد: آزمون سنجش استانداردهای مهارت‌های زبان فارسی (سامفا) راه‌اندازی شده که یکی از ملاک‌های تحصیل در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران است و تمامی دانشجویان غیرایرانی داوطلب تحصیل در دانشگاه‌های کشور باید در این آزمون شرکت کنند و این موضوع هم نقش موثری در ترویج درست زبان و ادبیات فارسی دارد.

وی گفت: سه سال پیش ۶۵ کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور به‌طور مستقیم توسط وزارت علوم اداره می‌شد و انتظار ما این بود که سالی ۱۵ درصد افزایش داشته باشد و شیوع کرونا مانع شد.

آملی با تاکید بر اینکه باید بیش از گذشته در زمینه ترویج زبان و ادبیات فارسی در خارج کشور تلاش شود اضافه کرد: در چند دهه اخیر بار این کار بر دوش دولتی‌ها گذاشته‌ و باعث شده که از نفوذ و اثرگذاری آن کم شود.

وی گفت: باید استانداردسازی در زمینه دوره‌های ایران‌شناسی در مقاطع مختلف، زبان و ادبیات فارسی و امتحانات مرتبط با آن را در کوتاه‌ترین زمان به سرانجام برسانیم و جایگاه وزارت علوم این است که به سمت ارزیابی، نظارت و حمایت حرکت کند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزایش نظارت‌ها و استانداردسازی را ضروری دانست و تصریح کرد: نیاز است انجمن‌های علمی خودشان را در بخش بین‌الملل تقویت کنند و به عنوان مثال خوب است که انجمن ترویج زبان و ادب فارسی را در سطح کشورهای اسلامی و منطقه‌ای داشته باشیم تا این انجمن‌ها بار سنگین توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را بر دوش بگیرند.

وی گفت: انتظار این است که باید امور اجرایی را به دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و بخش خصوصی واگذار کنیم و ما در زمینه نظارت، ارزیابی و حمایت گام برداریم.

آملی اظهار داشت: پیشرفت پایدار یک کشور نمی‌تواند در مسائل اقتصادی، تجاری و صنعتی صورت بگیرد و بستر پیشرفت پایدار یک جامعه علم و مسائل اجتماعی و ایجاد این روابط بین افراد جامعه است.

وی افزود: توسعه‌یافتگی یک کشور عمدتا به نهادهای علمی آن کشور برمی‌گردد و اگر این موضوع را اصل قرار دهیم که مبنای اساسی پیشرفت یک کشور فعالیت‌های اجتماعی و رشد علمی و ایجاد بسترهای رشد علمی است، باید در این راستا به نهادهای علمی توجه ویژه‌ای شود.

رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انجمن‌های علمی با توجه به وجود افراد برجسته در آن و تولید علم در این مجموعه‌ها، نقش پایداری در توسعه علمی کشور دارند که باید قدر انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم‌نهاد را بدانیم و آنها را بیشتر در فعالیت‌ها مشارکت دهیم.

وی اظهار داشت: انجمن‌های علمی به خاطر اینکه انگیزه دارند و از قدرت و سیستم اداری به دور هستند، فراز و نشیب سیاست‌ها را قبول نمی‌کنند و از نظر علمی هم متقاعد کننده هستند لذا برای ما ارزش دارند و این انجمن‌ها می‌توانند در پیدایش هنجارها در جامعه و ایجاد منزلت واقعی اثرگذاری لازم را داشته باشند.

آملی افزود: نهادهای علمی بار سنگین توسعه علمی کشور را برعهده دارند جایگاه ویژه‌ای برای انجمن‌های علمی به‌خصوص انجمن ترویج زبان و ادب فارسی قائل هستیم.

وی گفت: در حال حاضر معاونت گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج کشور در وزارت علوم فعال است و پنج کارگروه‌ ایجاد شده که هر یک از کارگروه‌ها را یکی از برجستگان جامعه علمی برعهده گرفته است.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت و "غلامعلی حداد عادل" رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز به‌صورت وبینار در افتتاحیه این همایش سخنرانی کرد. 

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و...)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش است.

نشست‌های این همایش به دلیل شیوع کرونا به‌صورت محدود و در بستر اسکای روم از ۵ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان برای شرکت در گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی می‌توانند به نشانی  https://conf.birjand.ac.ir/tarvij۱۶/ مراجعه کنند.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.

برچسب‌ها بیرجند وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران زبان فارسی دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران بیرجند وزارت علوم تحقیقات و فناوری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران زبان فارسی دانشگاه انجمن ترویج زبان و ادب فارسی زبان و ادبیات فارسی گردهمایی بین المللی انجمن های علمی دانشگاه ها وزارت علوم زبان فارسی انجمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۶۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست

برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست و برخی از رسانه‌های فارسی زبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال در خبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست، توسط اسرائیل کشته شده است. این رسانه‌ها او را نیروی وابسته به سپاه معرفی می‌‌کنند! - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیگیری خبرنگار ما از منابع مطلع حاکیست که این اخبار صرفاً یک دستاوردسازی خیالی برای رژیم تروریستی اسرائیل است و فردی به نام رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد.

رامین یکتاپرست یک فرد دوتابعیتی است که سابقه چندان  مثبتی هم ندارد؛ همچنین برخی اطلاعات حاکیست که او در یک درگیری شخصی کشته شده است.

رسانه‌های اسرائیلی و بویژه فارسی‌زبان‌هایی مانند ایران اینترنشنال، پس از شکست این رژیم در عملیات تنبیهی وعده صادق، در چند نوبت سعی کرده‌اند دستاوردهای خیالی برای آنها بسازند.

خود رسانه‌های آلمانی هم پیشتر نوشته بودند که طبق ادعای پلیس آلمان یکتاپرست در سال های 2009 و 2010 یک فاحشه‌خانه در لورکوزن آلمان را اداره می‌کرد و پس از آن به کلوب های موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • لزوم ترویج و بهره مندی از آثار استاد مطهری در مراکز علمی و فرهنگی
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا