Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:19:55 GMT

تدوین سند جامع زبان و ادبیات فارسی ضروری است

تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۱۷۱۵۳

تدوین سند جامع زبان و ادبیات فارسی ضروری است

سید علی‌اصغر میرباقری‌فرد روز شنبه در آیین گشایش شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که با حضور ویدئو کنفرانسی قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، جمعی پژوهشگران داخل و خارج کشور در دانشگاه بیرجند برگزار شد، گفت: زبان و ادبیات فارسی میراث و سرمایه بزرگ فرهنگی و ادبی ما است و این میراث ریشه در پیشینه طولانی ما دارد که امروز هم می‌تواند در سرنوشت جامعه و ساختن آینده غنی فرهنگی مملکت نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به سبب اهمیت و جایگاه بی‌بدیل زبان و ادبیات فارسی در ساحت فرهنگی، علمی و ادبی کشور، اقتضا می‌کند که همه نهادها و مراکز سیاستگذاری یا اجرایی در حیطه‌های آموزشی و غیرآموزشی برای اعتلای آن همت کنند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: باید این میراث و سرمایه عظیم را ابتدا حفظ کنیم، سپس اعتلا ببخشیم و ضمن متناسب‌سازی از ظرفیت‌های آن بهره مناسب ببریم.

وی تاکید کرد: باید بکوشیم با استفاده از این سرمایه علمی، نقش تاثیرگذاری در بهبود فرهنگ جامعه ایفا کنیم و با بررسی سیر تحول زبان و ادبیات فارسی در دوره‌های مختلف، مشاهده می‌شود که به‌رغم بحران‌ها و مشکلات اما زبان فارسی به حیات خود ادامه داده است.

میرباقری‌فرد گفت: در هیچ عصر و دوره‌ای به اندازه روزگار فعلی شرایط فراهم نبوده تا زبان و ادبیات فارسی بتواند در عرصه‌های نو نقش‌آفرینی کند و شرایط امروز را به‌رغم همه آسیب‌ها و تهدیدهای متوجه حوزه زبان فارسی باید قدر دانست زیرا امروز فرصت‌های در اختیار بسیار بیشتر از آفت‌ها و آسیب‌ها است.

وی با بیان اینکه زبان و ادبیات فارسی قابلیت فعالیت در عرصه بین‌الملل را دارد گفت: در کشورهایی که هیچ ارتباط رسمی نداشته‌ایم نیز این میراث بزرگ توانسته در طول تاریخ از مرزهای جغرافیایی مملکت بیرون رفته و در ادبیات دیگر کشورها نفوذ کند.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اظهار داشت: امروز اگر بتوانیم ظرفیت‌ها را بشناسیم و پرورش دهیم، این زمینه فراهم است که در عرصه بین‌المللی زبان و ادب فارسی بیشتر نمود پیدا کند.

وی افزود: عامل و نکته بسیار مهمی که در شکل‌گیری شرایط و ارتقای جایگاه زبان و فارسی فراهم است، نظام آموزشی فراگیر و گسترده بوده زیرا در طول تاریخ تا این اندازه در عرصه فرهنگی و علمی کشور شبکه آموزشی گسترده نداشته‌ایم.

میرباقری‌فرد نگاه نهادهای سیاستگذار و برنامه‌ریز کشور به حوزه زبان فارسی را مطلوب دانست و گفت: نشانه‌های این مهم در اسناد بالادستی، نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه آموزش عالی کشور به‌خوبی دیده می‌شود.

وی افزود: رهنمودها و دغدغه‌های رهبری در حوزه زبان و ادبیات فارسی و پیگیری‌های هوشمندانه و هدفمند ایشان یک فرصت بسیار خوب است که برای ارتقای جایگاه زبان فارسی می‌توان بهره برد.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: از عوامل و عناصر دیگر بستر فناوری‌های نو و فضاهای مجازی است که هم موجب صرفه‌جویی در وقت شده و هم در سرعت، کمیت و کیفیت کار اثرگذار است.

وی با بیان اینکه شمار فراوان محققان، دانشجویان و دانش‌آموزان از دیگر عوامل موثر بر ارتقای زبان فارسی هستند گفت: ظرفیت‌های بین‌المللی نیز در حوزه آموزش و پژوهش زبان و ادبیات فارسی وجود دارد که باید شناسایی و به‌کارگیری شود و پژوهشگاه‌ها و مراکز عملی و فناوری هم در این حوزه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

میرباقری‌فرد گفت: مخاطبان و علاقه‌مندان در فضاهای غیررسمی نیز فرصت‌هایی برای ارتقای جایگاه زبان فارسی هستند و امروز باید همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به‌خوبی در راستای سیر تحول زبان فارسی به‌کارگیری شود زیرا بزرگترین زیان آن است که از توانمندی‌ها بهره نگیریم و جامعه بشری از این میراث بزرگ بهره‌مند نشود.

وی ادامه داد: فضای مجازی و فناوری‌های نوین  فرصت بالقوه است که اگر به‌خوبی استفاده نشود دچار تهدید خواهیم شد از همین رو یک رسالت تاریخی بر دوش همه نهادهای فرهنگی، برنامه‌ریزی و اجرایی است تا از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها استفاده کنند و شاهد سیر تکاملی در حوزه زبان و ادبیات فارسی باشیم.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با اشاره به لزوم تشکیل شورای عالی زبان و ادبیات فارسی با حضور رئیس جمهور گفت: این شورا می‌تواند فرادستگاهی برنامه‌ریزی کند تا اهداف بلندمدت محقق شود، همچنین انجمن‌های داخلی و خارجی فعالیت‌های خوبی داشته‌اند و باید به حوزه‌های میان رشته‌ای هم توجه کرد.

وی افزود: در کنار یافته‌های علمی باید به ظرفیت کاربرد زبان و ادبیات فارسی در عرصه ملی و بین‌المللی نیز توجه خاص شود.

میرباقری فرد با اشاره به انجام کارهای کارشناسی دقیق در حوزه زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: زبان و ادبیات فارسی از جمله پر توان‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که می‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه در حوزه فرهنگ و اجتماع باشد.

وی گفت: وجود نیازهای متعدد زبانی در جامعه نشان از این دارد که باید نقاط ضعف آموزش زبان و ادبیات فارسی بیشتر شناسایی شود.

رییس انجمن ترویج زبان و ادب فارسی بیان کرد: ادبیات خلاق نیز باید مورد توجه باشد که برای این کار می‌توان استعدادهای ادبی را پرورش داد و کوشید استعدادهایی که به لحاظ دور بودن از مراکز و امکانات شناخته نمی‌شوند، زمینه پرورش آنها فراهم شود.

وی ادامه داد: یکی از ماموریت‌های سال آینده برگزاری جشنواره‌ای برای شناسایی استعدادهای ادبیاتی در سطح شهرستان‌هاست و جشنواره ملی استعدادهای ادبی نیز اولین بار در دی و بهمن سال آینده برگزار می‌شود.

میرباقری‌فرد با بیان اینکه برنامه‌محوری سرلوحه فعالیت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی است گفت: شعبه‌های انجمن با نوآوری‌های علمی و پشتیبانی، توجه به نیازهای خاص هر استان، احیا و ارتقای ادبیات بومی هر استان و شناسایی آفرینش‌های ادبی دایر می‌شود.

وی گفت: گردهمایی‌های انجمن در راستای ارائه یافته‌های علمی در بین دانشجویان و دعوت از صاحبنظران دانشگاهی برگزار می‌شود و نشست‌های تحلیلی در حوزه رسانه و مطبوعات نیز برنامه‌ریزی شده است.

شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی امروز (چهاردهم اسفند) در دانشگاه بیرجند گشایش یافت.

"غلامعلی حداد عادل" رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و "حسین سالار آملی" قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل نیز به‌صورت وبینار در افتتاحیه این همایش سخنرانی کردند. 

ادبیات تطبیقی و پژوهش‌های میان رشته‌ای، انواع ادبی (غنایی، حماسی، نمایشی و...)، ادبیات آیینی و پایداری، ادبیات معاصر، ادبیات کودک و نوجوان، نقد، نظریه و مکتب‌های ادبی، آسیب‌شناسی پژوهش‌های ادبی، زبان‌پژوهی ادبی و گویش‌پژوهی خراسانی، آموزش زبان فارسی و پژوهش زبان و ادبیات فارسی در گستره جهان از محورهای اصلی این همایش است.

نشست‌های این همایش به دلیل شیوع کرونا به‌صورت محدود و در بستر اسکای روم از ۵ تا ۱۰ مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان برای شرکت در گردهمایی بین‌المللی ترویج زبان و ادب فارسی می‌توانند به نشانی  https://conf.birjand.ac.ir/tarvij۱۶/ مراجعه کنند.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی هر سال در یکی از دانشگاه‌های بزرگ استانی برگزار می‌شود و شانزدهمین مرحله این همایش ۱۴ تا ۱۹ اسفند امسال و با مشارکت جمعی از دانشجویان، استادان، فرهیختگان و مسئولان کشوری و استانی در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

همچنین یک روز از شانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به معرفی حکیم نظامی اختصاص یافته است.

برچسب‌ها بیرجند انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران زبان فارسی دانشگاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران زبان فارسی بیرجند انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران زبان فارسی دانشگاه زبان و ادبیات فارسی گردهمایی بین المللی برگزار می شود زبان فارسی حوزه زبان ظرفیت ها فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۱۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سینا قربانی تحلیلگر و کارشناس مسائل رسانه در گفتگو با بخش خبری ساعت ۲۰ صدا و سیمای مازندران، گفت: رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی که ظاهرا به نابینایی مطلق هم دچار شدند، تظاهرات چند صدهزار نفری در آمریکا، لندن و دیگر کشور‌های غربی، علیه نسل کشی رژیم صهیونیستی را نمی‌بینند، اما اعتراض یک نفره در فلان گوشه ایران که در یک پارک برای دقایقی انجام شده را ضریب می‌دهند.

این کارشناس مسائل رسانه، افزود: برای توصیف وضعیت استیصال گردانندگان رسانه‌های ضد ایرانی باید این مثال معروف را گفت که می‌گویند: فلانی از سر لا علاجی به گربه میگه خانباجی.

او افزود: در همین چند روز گذشته میزان اخبار منفی و گمراه‌کننده رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی افزایش چند برابری داشته و دلیل این افزایش نیز این است که می‌خواهند اهمیت اعتراضات دانشجویی و رفتار‌های خشن نیرو‌های امنیتی آمریکا را سانسور کنند و اهمیت آن را برای مخاطبین کاهش بدهند.

سینا قربانی، گفت: همین رسانه‌های فارسی زبان خارجی که سال‌ها است مدعی اجرای حقوق بشر و احترام به اعتراضات را تبلیغ می‌کنند و مدام با بمباران اطلاعاتی وضعیت ایران را سیاه و وضعیت غرب را سفید جلوه می‌دهند امروز در شرایطی قرار گرفتند که رفتار‌های خشونت آمیز پلیس با اساتید دانشگاه را به طور کامل سانسور می‌کنند و به طور مصداقی از تاکتیک پنهان سازی واقعیت و انتشار اطلاعات بی اهمیت برای گمراه کردن مخاطبان استفاده می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • پیش‌نویس لایحه حمایت جامع از نخبگان ایرانی با ۵۵ ماده تدوین شد
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا