Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، محمد لاهوتی در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: باید از ظرفیت ری اکسپورت برای صادرات کالا به روسیه استفاده کنیم هرچند اگر شرایط ورود موقت و ترانزیت تسهیل شود تا از امکان جنگ روسیه و اوکراین بتوان به بهترین شکل بتوان بهره برداری کنیم.

وی در خصوص افزایش درآمدهای نفتی و فرصت و تهدید آن برای اقتصاد ایران افزود: تجربه نشان داده افزایش درآمدهای نفتی منجر به کاهش اتکا به ارز صادراتی می شود پس امیدواریم درآمدهای ارزی نفتی پشتوانه توسعه نرخ ارز گردد ولی باید نرخ ارز هم سرکوب نشود؛ البته دولت نباید همه مشکلات اقتصادی مثل تورم و کنترل نقدینگی را به نرخ ارز گره بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص رفع تعهد ارزی در سال آینده نیز گفت: وزیر صمت وعده داده که در سال ١٤٠١ روند رفع تعهد ارزی به شکل کنونی نخواهد بود و البته اقدامات مناسبی در راستای این موضوع و تسهیل رفع تعهد ارزی انجام شده که امیدواریم از ظرفیت ورود موقت نیز به خوبی بهره برداری شود.

وی اظهار داشت: دولت قبل از ظرفیت ورود موقت غافل بود؛ البته دولت جدید نیز هنوز اقدامی در این حوزه انجام نداده ولی امیدواریم با توجه به رویکرد مثبت دولت سیزدهم بتوانیم در این حوزه نیز از ظرفیت های بی نظیر بهره برداری کنیم. 

به گفته لاهوتی، حجم تجارت خارجی در 11 ماهه سال جاری 149 میلیون و 400 هزار تن به ارزش 90 میلیارد دلار بوده است که 12 درصد رشد وزنی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد. 

وی افزود: دولت مدیریت ثبت سفارش ها را در دست دارد و اگر نیاز باشد محدودیت های صادراتی را اعمال خواهد کرد.

به گفته لاهوتی، سهم صادرات از تجات خارجی 11ماهه ایران، 112 میلیون و 658 هزار تن کالا به ارزش بیش از 4۳میلیارد و 517 میلیون دلار بوده است. 

وی گفت: رشد وزنی صادرات 10 درصد و رشد ارزشی آن 40 درصد بوده است. 

وی افزود: افزایش قیمتهای جهانی را بعد از پاندمی کرونا شاهد هستیم که یکی از دلایل افزایش حجم واردات ایران نیز از این منظر بوده و بر این اساس می توان در سال آینده شاهد تعادل در تراز تجاری خواهیم بود.

لاهوتی گفت: در ١١ ماهه امسال ۳6 میلیون و 777 هزار تن کالا به ارزش 46 میلیارد و 577 میلیون دلار از کشورهای مختلف وارد ایران شده است که 19درصد رشد در وزن و ۳6 درصد رشد در ارزش را نشان داده است.

وی افزود: عمده کالاهای وارداتی ایران، کالاهای اساسی، نهادهها، ماشین آلات تولید، دارو و ملزومات پزشکی و کالاهای ضروری بوده است.

لاهوتی گفت: چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان پنج مقصد اول صادراتی ایران بوده اند. همچنین امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس 5 کشور عمده طرف وارداتی ایران بوده اند. البته آلمان 41درصد در وزن و 2 درصد در ارزش صادرات به ایران کاهش داشته ولی در مقابل سوئیس ۳7 درصد در وزن و 94.5 درصد در ارزش رشد صادرات به ایران داشته است. 

وی افزود: پیش بینی می شود که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال 1400 به 100  میلیارد دلار برسد.

به گفته لاهوتی، در عین حال باید در سال ١٤٠١ تنوع بخشی به حوزه های صادراتی را داشت هر چند رویکرد دولت سیزدهم در حوزه تمرکز بر صادرات با کشورهای همسایه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: در حوزه ارز ٤٢٠٠ تومانی و حذف آن دولت باید همزمان با افزایش نرخ ارز محاسباتی تعرفه را هم کاهش دهد تا اثر افزایش قیمت ارز محاسباتی در قیمت کالاها خنثی شود؛ به خصوص اینکه قیمت های جهانی کالاها رو به رشد است و بنابراین باید دولت روی قیمت های پایه کاهش یابد.

اخبار مرتبط ۱۱:۴۵:۱۱ حملات لفظی باکو با هدف بی اعتبارسازی نیروهای صلح بان روسی در قره باغ ۱۱:۰۶:۳۱ اگر لازم باشد اقدامات بیشتری انجام می شود ۱۰:۵۶:۲۰ پوتین تمایلی به دیپلماسی ندارد ۱۰:۳۵:۴۷ عرضه دلار به روسیه ممنوع شد ۰۱:۴۳:۰۶ منظور از داوطلب، افرادی از خاورمیانه است، نه شهروندان روسیه ۰۱:۰۰:۲۵ مکرون در مورد ادامه بحران در اوکراین هشدار داد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: روسیه ترانزیت تجارت خارجی صادرات ایران تجارت خارجی روسیه حمله روسیه به اوکراین جنگ اوکراین ورود موقت نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۶۸۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .
وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .
وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند .
وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.


سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .
لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • صادرات ۷۰ قلم کالا از مازندران
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • صادرات استان زنجان صعودی شد
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید