Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@22:57:05 GMT

دیپلماسی بقای اردوغان

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۰۵۴۳

دیپلماسی بقای اردوغان

خبرگزاری فارس؛ یادداشت- هادی محمدی: در چند ماه گذشته، پس از اینکه ابزار‌های مالی و سرمایه‌گذاران غربی، اقتصاد ترکیه و نرخ ارز این کشور را تا ۷۰ درصد ریزش مواجه کرد، اردوغان وادار شد برخلاف شعار‌های اخوانی و عثمانی، دیپلماسی جدیدی را در آشتی با امارات، مصر، عربستان و اکنون با رژیم صهیونیستی آغاز کند. صورت مسئله کاملاً روشن است که اردوغان با وجود اینکه از لحاظ مالی، سیاسی و اجتماعی، با شرایط بحرانی روبه‌روست، باید برای انتخابات ریاست‌جمهوری و دپارتمان ترکیه که پیش روی آنهاست، حرفی برای گفتن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا، چون از نگاه وی باقی‌ماندن در قدرت به هر قیمتی اهمیت دارد، نه‌تن‌ها با طرف‌هایی که ظاهراً در تقابل با آن‌ها بوده آشتی کرده، بلکه وارد شدن در سیاست عملی و هماهنگ با امریکا و رژیم صهیونیستی را پذیرفته است. در پروژه انتخاباتی مداخله‌گرانه عراق، اردوغان با خرج کردن از کیسه امارات، عربستان و اردن، ویترین اجرایی پروژه نجات امریکا شد تا بارزانی و خمیس خنجر و حلبوسی را برای ربودن ساختار‌های قدرت، دور هم جمع کند، که البته در آستانه شکست کامل است. برای اطمینان‌بخشی به امارات و مصر و مهم‌تر از همه، رژیم صهیونیستی، در چرخشی سؤال‌برانگیز، پذیرفته است که حضور اخوانی‌ها و خصوصاً نیرو‌های مقاومت فلسطینی در ترکیه را محدود و نهایتاً اخراج نماید. یعنی دقیقاً همان چیزی که در دو دهه گذشته نان سیاسی با ارزشی برای اردوغان بوده تا در افکار عمومی ترکیه و کشور‌های اسلامی به چهره مدافع فلسطین تبدیل شود.

این کرنش و پذیرش عملی سیاست‌های امریکایی در جنگ اوکراین نیز خودنمایی کرده و ضمن حفظ یک پوسته روابط با روسیه، جانب دوست اوکراین را گرفته و به موازات سیاست‌های امریکایی، فروش پهپاد بیرقدار و اعزام تروریست‌های جبهه‌النصره و ترکستانی و گروه‌های وابسته به سازمان اطلاعات میت که عمدتاً مزدوران ترکیه‌پرست هستند، را به اوکراین به عهده گرفته است.

اردوغان اکنون در استانبول، اسرائیل را برادر نامیده که نباید آن را در قالب تعارفات دیپلماتیک تفسیر کرد، چرا که صهیونیست‌ها با خروج تدریجی و اجباری امریکایی‌ها از غرب آسیا، یتیم می‌شوند و جوهر تلاش‌های امنیتی و دیپلماتیک آن‌ها با کمک انگلیسی‌ها، بر ایجاد یک پیوند مدافع از رژیم صهیونیستی است که تا به حال از طریق بحرین، امارات و عربستان دلگرم‌کننده نیست و نیازمند بازیگر مهم‌تری مثل ترکیه هستند. آنچه برای ما مهم است، اینکه اردوغان برنامه سفری به تهران نیز دارد که به‌زودی اجرایی می‌شود. سؤال مهم، این است که ترکیه در همراهی عمیق با سیاست‌های امریکایی و صهیونیستی و انگلیسی برای ایجاد یک موازنه امنیتی، ناچار به پذیرش ابزار شدن برای صهیونیست‌هاست یا هنوز امکان اجرای یک سیاست خارجی مستقل را دارد؟ اگرچه این نقطه عطف رفتاری از سوی مقامات ترکیه بسیار مهم است که فلسطین و حتی گروه‌های اخوانی فلسطینی در اولویت اردوغان نبوده و در شرایط اضطراری قربانی نیاز‌های فوری ترکیه می‌شوند، ولی شرایط پرچالش اردوغان در آستانه رقابت‌های انتخاباتی که شانس حزب اردوغان را به‌شدت متأثر کرده و ورود به پروژه‌های خطرناک امریکایی و اسرائیلی را موجه نموده، محل اهتمام و توجه دستگاه‌های مسئول است که پیش یا در حین سفر اردوغان، باید مدنظر قرار دهند.

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دیپلماسی اردوغان هادی محمدی رژیم صهیونیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۰۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود

به گزارش «نماینده»، هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدمهدی زاهدی در پنجمین کنفرانس سالانه بین‌المجالس آسیایی برای قدس شرکت کرد. این کنفرانس با حضور ۸۰ هیات پارلمانی از قاره‌های مختلف در استانبول ترکیه در حال برگزاری است.

زاهدی ضمن تشریح مواضع اصولی و مستمر جمهوری اسلامی ایران در دفاع از آرمان فلسطین، در سخنانی ضمن اشاره به جنایات وحشیانه و غیر قابل تصور رژیم جنایتکار صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطین، مکانیسم‌های غیرعادلانه و تلاش‌های مزدورانه و ریاکارانه مدعیان حقوق بشر، دموکراسی و حامیان ارزش‌های بین‌المللی غرب را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس با بیان اینکه این اقدامات دولت‌های غربی و در راس آن آمریکا، یک رسوایی بزرگ برای بنیان‌های فکری حقوق بشر ادعایی غرب و زوال سیاسی برای تمدن آن‌ها است، تصریح کرد: اکنون نقاب چنین تمدنی برداشته شده و چهره واقعی خود را عریان ساخت است. اقدامات سراسر دروغ آن‌ها، باعث موج بیداری مردم غرب شده که اکنون فلسفه وجودی تمدن غرب را با چالش جدی مواجه کرده است و مصداق آن را در خیابان‌های کشورهای اروپایی و دانشگاه‌های امریکا مشاهده می‌کنیم.

نایب رئیس کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس آسیایی با اعلام این که بایستی از کنش‌های گفتاری در مورد غزه عبور کرد، خواستار ایجاد جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی و اقدام عملی و واقعی جدی در حمایت از غزه و محاکمه سران جنایتکار صهیونیستی در دادگاه‌های بین المللی به شدیدترین وجه و توقف فعالیت‌ها و روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی و تعطیلی سفارتخانه‌ها در سرزمین‌های اشغالی شد.

دیگر خبرها

  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی باید در کنار تعاملات امنیتی با کشور هدف پیگیری شود
  • تصاویر اولیه از مراحل ساخت‌وساز ۳۲۰ میلیون دلاری امریکایی‌ها در سواحل غزه
  • توسعه تجارت و مراودات مرزی از سیاست‌های دولت سیزدهم است
  • امارات ولش کن، ما اماراتش کردیم | کدام کشورهای همسایه را آباد کردیم؟ | فیلم
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • پشت پرده فعال‌شدن دیپلماسی آفریقاییِ ایران چیست؟
  • جبهه متحد دیپلماسی پارلمانی برای اقدام هماهنگ علیه رژیم صهیونیستی ایجاد شود