Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی انجمن کارتونیست‌های تبریز در واکنش به تخلیه موزه کاریکاتور این شهر از سوی شهرداری، با صدور بیانیه‌ای گفت: شهرداری به جای حمایت از فرهنگ و هنر این شهر، موزه کارتون را نیز چون موزه‌های مشاغل و عکاسی از این شهر پر از فرهنگ حذف می‌کند.

انجمن کارتونیست‌های تبریز در بیانیه‌ای که به امضای سیدپوریا امجدی، مدیرعامل این مجموعه رسیده، گفته است: در این ایام که غاصبین فرهنگ و هنر، موزه کارتون تبریز را به یغما برده و خاطر هزاران هنرمند و هنر دوست را آزرده ساخته‌اند و با انتشار بیانیه‌ای خود را محق می‌نمایانند، ذکر چند نکته برای روشنگری افکار عمومی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بیانیه آورده شده است: موزه کارتون تبریز که تنها موزه کارتون خاورمیانه و دومین (نه پنجمین) موزه از نوع خود در جهان است و بیش از ۲۰ هزار اثر اصلی از صدها هنرمند برتر جهان را در خود نگهداری می‌کرد، در سال ۱۳۸۵ در محل خانه هنر تبریز توسط انجمن کارتونیست های تبریز و در صدر آن رحیم بقال اصغری تاسیس شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: انجمن کارتونیست‌های تبریز و مجموعه موزه کارتون تبریز تا کنون میزبان بیش از ۲۰ جشنواره بین المللی و صدها جشنواره کشوری و استانی کارتون و کاریکاتور و نمایشگاه‌های هنرمندان برتر کارتون ایران و جهان بوده است.

در این بیانیه اضافه شده است: در طول سال‌های اخیر، شهرداری بارها اقدام به تصرف ساختمان خانه هنر تبریز و محل استقرار موزه کارتون تبریز کرده است که هر بار با دخالت مسئولان وقت از این اقدام جلوگیری شده بود.

در این بیانیه به موضوع اختلاف شهرداری و خانه هنر تبریز اشاره شده و آمده است: با وجود اینکه شهرداری تبریز بارها موضوع تملک خانه هنر را در شورای حل اختلاف اداری مطرح کرده و این شورا از انتقال مجموعه به شهرداری ممانعت می کرد، شهرداری تبریز با طرح شکایت در قوه قضائیه در حالی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خواب غفلت به سر می‌برد، حکم تخلیه ساختمان خانه هنر تبریز و انتقال مالکیت مجموعه به شهرداری را اخذ کرد.

در این بیانیه آمده است: پس از ابلاغ حکم تخلیه خانه هنر تبریز و اعتراض جمعی هنرمندان شهر تبریز در تابستان ۱۳۹۸ شهردار وقت طی مصاحبه‌ای با رسانه ها از عدم تغییر کاربری مجموعه سخن گفت و اطمینان کامل داد این مجموعه کما فی السابق میزبان هنرمندان خواهد بود و موزه کارتون تبریز نیز در محل خود باقی خواهد ماند؛ همچنین در جلساتی با حضور مدیران کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی، میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران شهرداری بر حضور موزه کارتون در محل ساختمان خانه هنر تاکید شد، اما طولی نیانجامید که شهرداری اقدام به پلمب مجموعه خانه هنر کرد و پس از مدتی برای اجرای حکم تخلیه به خانه هنر رفته و اشیای موزه کارتون تبریز را توسط پاکبانان شهرداری با ماشین حمل زباله انتقال دادند که با انتشار اخبار آن در رسانه‌ها و دخالت مسئولان وقت و دادستانی، اجرای حکم توسط شهرداری ناموفق ماند.

در این بیانیه آمده است: در ادامه این روند، در مهرماه ۱۴۰۰ طی جلسه‌ای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز قول مساعد داد موزه کارتون تبریز در همین مکان باقی بماند و صرفا تعمیراتی برای مستحکم سازی ساختمان انجام شود و حجت الاسلام زعفرانچی، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز و مهندس بدری، مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری تبریز به نمایندگی از کمیسیون فرهنگی از مجموعه بازدید کردند و در جریان تخریب ساختمان به دلیل متروکه شدن آن و پلمب آن توسط شهرداری تبریز قرار گرفتند.

این بیانیه افزوده است: حال شهرداری تبریز برخلاف تمامی قول‌ها برای حمایت از فرهنگ و هنر، با وجود صدها ساختمان بلا استفاده و فرهنگ سراهای سوت و کور، چشم به ساختمان خانه هنر تبریز دوخته و در سکوت خبری و بدون اطلاع قبلی اقدام به تخلیه موزه کارتون تبریز می کند (وسایل سایر بخش های خانه هنر تخلیه نشده است) و به جای حمایت از فرهنگ و هنر این شهر، موزه کارتون را نیز همچون موزه مشاغل استاد سرابی و موزه عکاسی استاد جدید الاسلام از این سطح این شهر پر از فرهنگ حذف می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موزه شهرداری تبریز موزه کارتون تبریز ساختمان خانه هنر خانه هنر تبریز شهرداری تبریز فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۶۵۴۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت:  تولید سه فیلم کوتاه داستانی خون، خانه من  و  تروما با موضع اجتماعی در این شهرستان تولید شد.

رحیم بایزیدی افزود: فیلم کوتاه داستانی خون به نویسندگی و کارگردانی انور محمودی آذر، فیلم خانه من به نویسندگی و کارگردانی یاسین تپه قادر آبادی و فیلم ترومابه نویسندگی و کارگردانی شرمین سلطانیان آماده نمایش شد.

بایزیدی اظهارکرد: فیلم خون روایت مردی  ۳۰ ساله است که به دلایل شخصی همسر خود را به قتل رسانده و هنوز هم در توهم زندگی با اوست.

وی افزود: فیلم خانه من روایت کودکی است که قصد ساختن خانه ای برای عروسکش را دارد که در ساختن خانه با مشکلاتی مواجه می شود.

رئیس انجمن سینمای جوان شهرستان مهاباد گفت: همچنین فیلم کوتاه  داستانی تروما بیانگر موضوعی است که مادری دارای دو فرزند بوده که به دلیل مشغله های فراوان یکی از کودکان خود را در ماشین جا گذاشته و او برای پیدا کردن کودک گم شده اقدام می کند.

 

 

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • گرامیداشت سالروز تولد سیمین دانشور برگزار شد
  • صدور ۲۹ مجوز تأسیس موزه خصوصی طی ۲ سال گذشته
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • پردیس فرهنگ و رسانه تبریز آماده افتتاح شد
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد