Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@01:03:10 GMT

دوستداران طبیعت پارک ملی بوجاق را تنها نگذاشتند

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۵۴۶۴۴

دوستداران طبیعت پارک ملی بوجاق را تنها نگذاشتند

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: ۱۸ فروردین ماه امسال بعد از گذشت روز طبیعت و حضور فراوان مسافر و گردشگر به گیلان و همچنین بندر کیاشهر و پارک ملی بوجاق گزارشی در خبرگزاری مهر استان گیلان با عنوان چوب اختلاف نظر مسئولان بر پیکر پارک ملی بوجاق منتشر شد که حکایت از بی توجهی‌ها نسبت به این پارک ملی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک قصه تلخ و سکوت مرگبار

ماجرا از آنجا شروع شد که درگیری‌ها و اختلاف نظرها بین متولیان محیط زیست و مدیریت شهری بندر کیاشهر در موضوعی خاص و جزئی سبب شده بود تا طبیعت کم نظیر پارک ملی بوجاق به واسطه دپوی زباله‌های روز طبیعت آسیب ببیند.

به گفته فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت در بندر کیاشهر مدیریت شهری این بندر در اقدامی فرهنگی بسته‌های کیسه زباله به مسافران و گردشگران در روز طبیعت اهدا کرد و با تعریف نقاطی برای جمع آوری زباله، از مسافران و گردشگران خواست تا زباله‌ها را در آن مکان‌های مشخص شده دپو کنند، اما سرانجام به خاطر اختلاف نظر پیش پا افتاده با محیط زیست، از جمع آوری زباله‌های دپو شده شانه خالی کرده و سرگردانی زباله‌ها و به ریختگی آنها در طبیعت، واکنش دوستداران طبیعت این منطقه را به همراه داشت.

قابل تأمل اینجاست بعد از انتشار گزارش «چوب اختلاف نظر مسئولان بر پیکر پارک ملی بوجاق»، از سوی مسئولان ذیربط آب از آب تکان نخورد و این مدعیان حفاظت از طبیعت و محیط زیست، نه تنها نسبت به جمع آوری زباله‌های سرگردان بوجاق حرکتی انجام نداده‌اند بلکه هیچ واکنشی به رسانه‌ای شدن این موضوع نیز نداشتند.

مردم بهترین حافظان طبیعت هستند

اما نکته قابل تقدیر اینجاست که دوستداران طبیعت و حافظان واقعی محیط زیست اجازه ندادند بوجاق تنها بماند و با اقدامی خودجوش و مردمی، زباله‌هایی که پس از چند روز دپو و رها شده بود و چهره زشتی به این پارک ملی داده بود را جمع آوری کردند.

مردم همیشه ثابت کردند که بهترین حافظان جنگل‌ها، انفال، مراتع و طبیعت هستند اگر چه گاهاً مشاهده می‌شود که طبیعت توسط عده‌ای خاص مورد تجاوز و دست اندازی قرار می‌گیرد، اما عموم مردم علاقه فراوانی به محیط زیست و طبیعت دارند و نسبت به حفظ و حراست آن متعصب هستند.

بوجاق سرمایه ارزشمند طبیعی گیلان

بوجاق نخستین پارک ملی خشکی دریایی ثبت شده در ایران بوده و نزدیک به ۳۳۰۰ هکتار وسعت دارد. این پارک خشکی دریایی است که ۱۶۰۰ هکتار از وسعت آن را منطقه دریایی و ۱۶۰ هکتار نیز محوطه تالابی تشکیل می‌دهد بقیه مساحت این پارک ملی شامل محوطه خشکی شده و به زمین‌های ساحلی و جلگه‌ای تقسیم می‌شود.

این پارک در شمال دریای خزر و در سمت جنوب بندر کیاشهر واقع شده و از غرب به رودخانه اوشمک و از شرق شهر زیبا کنار و سمت شرق نیز به تأسیسات صدا و سیما در کنار روستای امیر کیاسر متصل است. در سال ۱۳۸۱ بود که منطقه بوجاق جز پارک‌های ملی ایران شد و به عنوان سرمایه ارزشمند و گران بهای طبیعی استان گیلان به شمار می‌رود و در حفظ و حراست آن هیچ گونه اهمال کاری پذیرفته نیست.

کد خبر 5462703

منبع: مهر

کلیدواژه: محيط زیست گیلان پارک ملی بوجاق زباله ویروس کرونا بوشهر کرمانشاه گرد و غبار خراسان رضوی مشهد آلودگی هوا ماه رمضان 1401 آمار کرونا خطبه های نماز جمعه ماه مبارك رمضان هفته هنر انقلاب اسلامی دوستداران طبیعت پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر محیط زیست جمع آوری زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۵۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد

 عبدالرحمن زحمتی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود و زیر چتر حمایت و حفاظت محیط‌بانان حفاظت محیط زیست به زندگی خود ادامه می‌دهند و زنده‌گیری نوزادان حیات‌وحش پیگرد قانونی دارد.

معاون حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به آغاز فصل زایش وحوش گفت: محیط بانان پارک‌های ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین نخستین بره‌های متولد شده‌ی امسال را مشاهده کرده اند.

روح الله لایق افزود: بارندگی‌های مناسب اسفند و فروردین ماه سبب رویش گیاهان و پوشش مناسب گیاهان در مراتع شده وشرایط برای زیست گونه‌های علفخوار همچون قوچ و میش اوریال، آهو و کل و بز مناسب است.

وی در ادامه گفت: فصل بهار گردشگران بیشتردر طبیعت حضور می‌یابند که توصیه می‌شود در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت از لمس آنها خودداری کنند، زیرا موجب جدا کردن این نوزاد از چرخه طبیعی خواهد شد.

معاون حفاظت محیط زیست استان اضافه کرد: هر ساله در فصل بهار و زمان زادآوری حیات وحش، به علت نبود آگاهی بسیاری از مردم نسبت به برخورد صحیح هنگام مشاهده نوزادان حیات وحش در طبیعت، بسیاری از نوزادان از چرخه طبیعت خارج می‌شوند.

لایق از طبیعت گردان خواست از نزدیک شدن و نوازش بره‌ها و نوزاد وحوش خودداری کنند، چون نوزادان حیواناتی که با لمس و نوازش کردن و یا در آغوش گرفتن بوی انسان به خود گرفته اند، تلف می‌شوند.

در طبیعت و مناطق حفاظت شده‌ی خراسان شمالی ۶۵ گونه از پستانداران زیست می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • پاکسازی مسیر کوهنوردی درکه با حضور دوستداران محیط زیست
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • دومین پویش مردمی پاکسازی جنگل های هیرکانی در گرگان برگزار شد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست